MG ZS EV Luxury (2019) #7
autoreview

Signalement
Uitvoering | ZS EV Luxury |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 90.233 km |
KM-stand laatst | 119.188 km |
Erg tevreden na 8,000 kilometer!
- 98.034 km
Als ervaren inkoper & verkoper van auto's, ben ik altijd actief bezig met om me heen kijken wat ik zélf leuk vind. Immers, naast mijn demo van de zaak hebben we thuis ook een auto voor de deur staan en die gaat overigens vrij vaak de weg op, gemiddeld rijdt mijn vrouw er namelijk 30 tot 35.000 kilometer per jaar mee. Een echt gebruiksvoorwerp dus, wat voorkomt uit het feit dat we wonen in Zoetermeer en elke dag heen en weer rijden naar Nieuw-Vennep, waar zij haar bedrijf heeft.
Onze vorige auto was een Nissan Juke en die werd ons iets te krap met oog op de toekomst. We hebben een hond die achterin moet kunnen en er is een kinderwens. Dit alles zorgt ervoor dat we naar iets ruimers toe wilden. Ook weegt de Juke (CVT) niet licht op de portemonnee, zuiniger dan 1 op 12 kregen we hem niet en met die ellendige Renault techniek zijn de onderhoudskosten ook niet mals (had ik destijds kunnen weten, met 'al mijn ervaring...'). Gezien het gunstige laadklimaat op de zaak bij mijn vrouw, kwam al snel het idee naar boven om PHEV of zelfs EV te gaan rijden.
We zochten hierin de volgende dingen:
- Hoge instap
- Ruim
- Zuinig
- Minimaal met dodehoeksensoren en Apple Carplay
Toen ik in mijn functie als auto-inkoper een MG ZS EV aanschafte met een relatief hoge kilometerstand (en dus een relatief lage prijs) begon het te kriebelen. Ik heb uitvoerig onderzoek gedaan naar betrouwbaarheid, rijgedrag en restwaarde. Alles viel positief uit. De tendens was: als je de goedkope bouwkwaliteit en de vrij kleine range voor lief neemt, heb je enorm veel auto voor je geld. We hebben proefgereden en besloten de auto te houden :-).
Eerste 8K, Positieve punten & minpunten
- 98.034 km
Allereerst: hij bevalt meer dan uitstekend. De MG is snel, luxe, ruim, stapt fijn in, zit goed, functioneert perfect en is relatief zuinig met zijn stroomverbruik. De MG wordt elke dag gebruikt en start elke dag naar behoren. We vinden het een fraaie verschijning en hoewel we normaliter nooit een lichtblauwe auto zouden kopen, zijn we heel erg blij met deze kleur. Hij bekt gewoon lekker.
Een paar dingen waar we erg blij mee zijn:
- Dodehoeksensoren werken perfect
- Heerlijk open dak met weinig windgeruis als hij dicht zit
- Maatje grotere velgen staan stoer en verminderen het comfort niet
- Lekker ruim, qua bagage en al helemaal qua zit
- Auto laadt snel zat
- Stille All Seasonbanden (Vredestein Quatrac)
- Rangemeter is zéér betrouwbaar!
Zijn er ook minpunten? Natuurlijk. Zo sloopten we in week 1 de USB poort voor de Apple Carplay & Android Auto, die zit namelijk ergonomisch vrij onhandig weggestopt. Dus blind ga je zitten wroeten met je USB kabel en toen ging het mis. De poort vervangen was overigens geen kleine klus: deze zit vast aan de kabelboom. Conclusie van MG Van Mossel: kabelboom vervangen, gaat zo'n 2 ruggen kosten. Een handige monteur heeft voor mij een nieuw USB poortje erop gesoldeerd. Beter, en het kostte me €4,95. Dat is ook een minpunt: de enige MG dealer is Van Mossel en ik vind het eerlijk gezegd een ballentent.
Natuurlijk merk je dat het geen dure en super verfijnde EV is. Als je een stukje rijdt in een ID3, ë-C4, DS3 Crossback of e-2008 dan valt het op dat deze auto's veel rustiger, geruislozer en mooier gemaakt zijn. De ZS blijft een budget-EV. Goedkoop plastic dat wel eens kraakt, duidelijk 'motor'geluid, een knakje bij insturen (hoorbaar, niet voelbaar), een scheurtje in het kunstleer van al het instappen, een traag multimediasysteem... het zijn allemaal dingen die we van tevoren wisten. Maar als je een auto koopt van dit formaat, voor nog geen 22 mille (dat kost een gebruikte e-UP ook), dan mag je ook niet meer verwachten. En in dat perspectief zeggen wij: perfecte keuze. Wij kunnen leven met dit soort 'flaws' en genieten van alles wat de auto wél biedt. En dat is alles wat hierboven in de eerste alinea staat! Tel daar de fabrieksgarantie bij op en het feit dat de recensies inzake de betrouwbaarheid lovend zijn, en voilá.
De komende 3 jaar gaan we uitgebreid genieten. Maar als de MG zo goed blijft bevallen, zou een overstap naar een MG5 of een MG Marvel R best op de planning kunnen staat t.z.t. :-) Ik zal richting december een update plaatsen, dan is hij weer toe aan een beurt en APK.
APK & Onderhoud gehad
- 108.216 km
Inmiddels zijn we een flink aantal maandjes verder en gaat onze MG langzaam richting de 110.000 kilometer. En er moet gezegd worden dat de auto dat eigenlijk qua techniek geheel probleemloos doet. Hij rijdt fijn, doet het altijd en zit comfortabel. De range van +/- 200-220 km (afhankelijk van weer en rijstijl) is nog steeds zeer accuraat en tevens ruim voldoende voor de woon-werk kilometers.
In december hebben we wel een issue gehad met het opladen; de auto stopte soms bij ca. 70-80 km range met laden aan de paal. Niet echt handig. MG vertelde me dat het wellicht verholpen kan worden met een software update, anders zouden ze de lader bekijken en evt. vervangen wat nodig is (onder garantie!). Dit bleek echter niet aan de orde. De fout zat hem bij ons in de laadchip die je nodig hebt voor opladen aan een publieke paal. Probleem is inmiddels verholpen en valt de auto niet aan te rekenen. Sindsdien geen issues meer gehad.
De auto heeft in december een APK en een 'onderhoudsbeurt' gehad. Voor 115 euro zijn de remvloeistof en aanwezige filters gedaan, is hij technisch gecontroleerd en we kunnen er weer een jaartje tegenaan.
Begin januari is er wel een kleine issue ontstaan met betrekking tot vocht in de auto. De MG besloeg telkens en rook muf aan de binnenkant. Hierop heb ik het dak laten doorspuiten, dit bleek nodig te zijn. Helaas was dit niet de oorzaak van de lekkage, dit zit uiteindelijk (vermoedelijk) in een doorvoerrubber van een achterlicht en/of remlicht. Als dit verholpen is, is ons eerste 'echte' probleem met de MG direct opgelost.
Een fijne auto waar we nog een lange tijd mee hopen te sturen.
1 Storing, verder probleemloos
- 119.188 km
Recentelijk (in april) voor het eerst een storing gehad in het voertuig, waarbij de MG aangaf dat hij geen contact kon maken met het centrale systeem, oftewel: de melding Vehicle Control System Fault, een melding die kennelijk vaker voorkomt bij de wagen. Hoewel er tientallen troubleshoots zijn en op talloze fora verschillende 'oplossingen' te vinden zijn, besloot ik dat ik allereerst gewoon de auto even mee wilde nemen naar de zaak om hem hier aan de uitleeskast te kunnen hebben. Het voordeel van werken bij een dealerbedrijf.
De MG reed verder normaal zoals hij hoort te rijden, met als enige uitzondering de verschillende en vrij paniekerige meldingen in de boordcomputer, alsmede het niet functioneren van het navigatiescherm (waar tevens de bediening voor de airco & rijhulpsystemen in zit). Vlak voordat ik op de zaak aankwam, plopte deze weer aan. Auto herstart, melding weg. Toch even aan de kast gehangen, paar storingen gevonden (hoofdzakelijk hadden deze met dit centrale navigatiescherm te maken) en allemaal gewist. Daarna is het nooit meer teruggekomen. Vlak voordat de storing begon, had de auto aan een lader gestaan die in storing schoot. Wellicht heeft hij een tikje gehad.
De auto rijdt verder probleemloos, staat inmiddels bijna op de 120K, range blijft stabiel en er is verder geen enkele vorm van slijtage aan het motorblok, de veerweg of het onderstel te vinden. Rijdt uitstekend, zonder rare rammeltjes of kraakjes. Erg blij mee. Volgende update is weer met de beurt in december!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE MG ZS
Had je deze auto's al gezien?

MG ZS EV Luxury 45kWh Leder Panodak Camera Cruise Adaptief Apple Carplay Android Auto Stoelverwarming Airco Navi DAB Pdc Keyless Led Regensensor Lmv Bluetooth Connected services LaneAssist Verkeersbord detectie 1e Eigenaar Dealeronderhouden
- 2020
- 102.462 km

MG ZS EV Luxury 45 kWh//Pano//Camera!!
- 2019
- 133.887 km

MG ZS EV Luxury 45 kWh | Leer | Apple CarPlay | Achteruitrijcamera | Keyless Entry/Go | Panorama Dak |
- 2021
- 59.909 km
Lezersreacties (0)
Reageren