MG ZS EV Luxury (2019) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | ZS EV Luxury |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 10.369 km |
Heerlijk rijdende ev met veel ruimte
- 590 km
Net volle week met auto gereden.
Eerste nieuwe auto die ik heb gekocht. Mijn collega attendeerde mij op de auto. Hij had heel wat reviews gelezen en gekeken. Meest britse reviews vanwege het eerder uitbrengen van de auto daar. Ik was aangestoken door zijn enthousiasme en na enig dubben de auto zonder daadwerkelijk proefgereden of in het echie gezien te hebben online besteld bij de van Mossel autogroep.
Auto rijd geweldig stil en is zowel rustig als zeer rap te rijden.
We rijden veel woon werk en ook onze familie woont in alle uithoeken van het land.
30000 km gaat al gemakkelijk per jaar.
Hiervoor reden we een Mitsubishi Lancer wagon 1.6 op lpg
Wat eigenlijk ook een duurzame keuze was om deze te rijden. Afgelopen 3 jaar kleine 100000 mee gereden.
Terug naar de MG. Auto ziet er nog beter uit in het echt. Net weekend weggeweest met hele gezin. Laadpas net op tijd binnen want die hebben we wel vanwege de afstand 180 heen 180 terug nodig gehad.
Afwerking binnen en buiten zeer goed. Mooie materialen gebruikt. Hoedenplank is wel wat licht uitgevoerd.
Laden is 1 fase maar dat gaat prima. Onderweg geladen in parkeergarage. ()
Vervolg
- 600 km
Ik was wel benieuwd hoe de actieradius zou uitpakken. Snellader langs de snelweg heb ik nog niet geprobeerd en niet nodig gehad.
Ritje van westen naar oosten van het land 180 km met een graadje onder nul hield in dat ik aan het eind nog 40 km over had. Verwarming aan en ongeveer 105 km/h gereden. Voor de zekerheid had ik een haspel mee zodat ik bij mijn zus kon laden. Gewoon op normaal stopcontact. Laad dan 2100 watt ongeveer.
Adaptieve cruisecontrol werkt prima, maakt dat je heel relaxed rijdt. De wat langere snelheid maakt dan eigenlijk weinig uit.
Doordat je enkel wind en banden hoort rijdt het ook al heel prettig. Geluid van de radio is prima. De luxery uitvoering heeft meer luidsprekers dan de instapversie. Dab + en gewoon fm en AM. Ook je telefoon koppelt direct bij instappen.
De temperatuur en blower alsmede het volume kun je met een draaiknop instellen. Voelt zeer degelijk aan. Kan ook op display ingesteld worden.
Adaptieve cruisecontrol maakt wel dat je snelheid ongemerkt zakt achter langzamere voorganger. Invoegen om in te halen gaat dan wel heel makkelijk met de zeer krachtige tussen acceleratie. Lanekeeping en autopilot aan maakt dat op een snelweg of andere wegen met duidelijke markering je het stuurwiel los in handen hebt. Te los betekent waarschuwing alarm in display en beep.
Onze drie kinderen hebben ruim genoeg plaats achterin. Zijn helemaal gek van het panorama dak. Deze kan ook heel ver open naar achteren. Bij veel zon schuif je het sunscreen traploos dicht. Achterin tussen voorstoelen nog een usb poort. Voorstoel rechts handmatig in te stellen links geheel electrisch. Geen geheugen standen.
Stuur is niet naar je toe te halen wel op en neer. Ik ben 187 mijn vrouw 177. Wij zitten prima.
In achteruit wordt display een achteruitcamera. Met ook goed nachtzicht. Markering lijntjes in beeld gebracht bij stuuruitslag.
Vervolg
- 600 km
Gierende geluid wat bij Autoweek test werd gemeld is heel licht te horen en alleen met vollast. Dat doe je paar x. En dan is de lol er weer een tijdje af?. Met nadruk op tijdje.
Je kunt 3 rijstanden in stellen. Hij start altijd in normaal. Andere zijn eco en sport. Ik gebruik eco maar je moet er dus wel aan denken op bij wegrijden maar eco te schakelen. Reactie op pedaal lijkt feller bij sport en normaal dan bij eco. Tussensprints lijkt er naar mijn idee niet of weinig te zijn.
One pedal drive gaat prima. Je kun 3 standen instellen stand 3 geeft de meeste remkracht en je remlicht gaat dan ook aan bij gas loslaten. Ik heb hem altijd op stand 3 staan.
Grootlicht gaat kan automatisch aan bij stand dat verlichting automatisch aangaat maar lijkt bij tegenliggers soms iets te langzaam terug te gaan naar dimlicht.
Regensensor werkt wel feilloos. Je merkt de aanwezigheid niet eens.
De laadkabel aansluiting voor is idd dat je flink door de knieën moet om goed te kunnen kijken. Maar nu kan ik al op de tast stekker op zijn plaats drukken.
Ik had verwacht dat er misschien een voorverwarmen stand op stond om interieur op te warmen bij koude ochtend. Die heb ik helaas nog niet gevonden.
Logo MG op voorzijde geeft licht tijdens laadcyclus. Ziet er cool uit.
Verder helaas geen app om stand acculaden te controleren. Komt nog vervolg. Vooralsnog geen enkele spijt van aankoop.
Evse laadpaal en eerste 2000 km
- 2.020 km
Afgelopen week alle benodigdheden binnen voor het zelf maken van een laadpaal.
Net alles klaar. Werkt erg goed.
Ik heb een enkel fase 35A aansluiting thuis maar wil wel met 32A kunnen laden.
Om te voorkomen dat hoofd zekering eruit gaat heb ik een evse controller gekocht en wat materiaal wat je verder nodig hebt.
Zet je een zware gebruiker in huis aan dan verlaagt de laadpaal het laden van je auto.
Zal er spoedig ook wat foto's plaatsen. Was minder dan 500 euro kwijt. En auto is nu in zes uur vol. Google maar eens zelf laadpaal bouwen en evse.
Eerste 2000 km erop zitten. Gemiddeld verbruik ongeveer 20 kwh per honderd km.
Valt me niet tegen. Winters weer is het niet maar wel veel de verlichting en kachel aan.
Prijs per km dus onder de 4 cent.
En dan laad ik nu met de ongeveer 1000 kwh die ik met zonnepanelen dit jaar als overproductie heb. Normaal krijg je voor je teveel terug geleverde kwh toch een bodemprijs. Auto tijd verder erg goed. Vrouwlief rijdt dagelijks 50 km heen 50 terug de A9 af.
Ga binnenkort dan ook nog wat panelen bijplaatsen om alles groen te kunnen rijden
Nog steeds erg tevreden
- 10.369 km
Nog steeds tevreden met mijn MG zs ev.
Ik zou hem zo weer kopen met de keuze op dit moment. Prijs is op dit moment ook wel erg aantrekkelijk met die korting actie en subsidie. Ik heb hem zakelijk gekocht
We gebruiken hem bijna dagelijks om van en naar werk te komen. 50 heen en 50 terug. Kraakjes en piepjes ben ik nog niet tegen gekomen.
Adaptieve cruisecontrol werkt zeer correct.
Heb mijn Lancer er ook nog bij maar pak het liefst de MG.
Heb kort geleden langs de snelweg snel geladen om eens te proberen en je hebt er in 10 minuten gewoon 50 km bij. Ideaal dus als je er bijna bent maar niet wilt stressen of je het haalt.
Geluid van installatie is gewoon weg erg goed. Bediening van auto prettig. Enkel de lane assist waarschuwing piepjes vervelend maar het went. Laden doen we eigenlijk alleen maar op de thuislaadpaal.
Verbruik is over laatste 8000 km 21 kwh per 100 km vind ik prima aanvaardbaar. Ik rij dan ook op snelweg rond de 120 a 130.
Kan dus veel zuiniger.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.