MG ZS EV Luxury #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | ZS EV Luxury |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
KM-stand laatst | 266 km |
MG ZS EV Luxury (2021)
Op het moment rij ik een Citroen C4 coupe uit 2005. Na bijna 8 jaar en 130.000km verder deze auto te hebben gereden wordt het eens tijd voor wat anders. Van de week heb ik de magische grens van 200.000km mogen aantikken en los van wat normaal terugkerende onderhoudspuntjes heb ik eigenlijk weinig problemen gehad met deze auto. Oh ja, de aircopomp is 2 jaar geleden vervangen maar daarmee heb ik alle gekkigheid wel gehad.
Maar goed, een andere auto dus. Maar wat dan? In ieder geval een auto met 5 deuren! Dat is een must. Leuk zo’n coupe, maar handig is soms anders. Vooral met een gezinsuitbreiding in de planning.
De afgelopen jaren heb ik met een schuin oog naar elektrische auto’s gekeken maar het klonk veelal als een ver van mijn bed show, en gaf het niet al teveel aandacht. Totdat ik november 2020 de kans kreeg om met een VW ID.3 te rijden. Mijn interesse was meteen weer aangewakkerd! Wat een genot was dat zeg. Al snel volgde er meer proefritten met onder andere de MG ZS EV en de Mazda MX-30. De ID.3 viel vrij snel af. Niet vanwege de looks of ‘drivability’, want die zijn naar mijn mening erg goed. Maar de prijs voor een beetje aangeklede ID.3 vind ik persoonlijk wat veel. Dus bleven de MG en Mazda over.
Omdat ik de auto ga leasen wil ik het maandbedrag laag houden, zegge om en nabij de €450 p/m (25.000KM p/j met een 5 jarig contract).
Het is geen geheim dat zowel de MG en Mazda niet uitblinken in rijbereik. 263km voor de MG en 210km WLTP voor de Mazda. Ik zie dit, in contrast met vele andere, niet als een obstakel. Voor woon-werk verkeer maak ik dagelijks maar 60km en privé is dit zelfs nog minder. Voor langere afstanden, voor bijvoorbeeld verre vakanties, hebben we nog een andere auto binnen het gezin.
Terug naar de auto’s. De Mazda, wauw wat een interieur! Alleen hiervoor zou ik bijna mijn handtekening zetten. Hoogwaardige kwaliteit en alles voelt erg degelijk aan. Ik was de hoek nog niet om en ik voelde me als een vis in het water in deze auto. Ook de rij hulp systemen doen wat ze moeten doen zonder erg overdreven in te grijpen waar het eigenlijk niet nodig is. Ook qua power heeft deze auto voldoende. Echter, de deuren. Met een gezinsuitbreiding in het verschiet zie ik de deuren als een irritatiefactor wat tegen die tijd zeker zal gaan spelen. Ook met de range van maar 210km WLTP zijn dit eigenlijk wel de 2 redenen voor mij dat ik de Mazda laat staan.
De MG verraste mij in positieve zin. Allereerst de ruimte, dat zit qua interieur en kofferbakruimte wel goed in deze auto. Ook is dit wel een vooruitgang ten opzichte van mijn huidige C4 dus ik ben al snel tevreden in dat opzicht. Ook het interieur zelf voelt goed en solide aan. Op dit punt had ik wel wat vooroordelen maar die konden na de proefrit zo het raam uit. Ondanks dat deze auto van de Chinese band rolt zie je links en rechts toch onderdelen die zo uit de veelbesproken VAG komt. Zoals bijvoorbeeld het stuurwiel dat uit een Golf 6 is getrokken en de ventilatieroosters terug te vinden zijn in meerdere Audi modellen. Het zal mij een worst wezen, het voelt degelijk aan. Ook de rijbeleving is dik in orde maar toch had ik meer gevoel in de Mazda, al zal dit een kwestie van gewenning zijn. Ik ben uiteindelijk gegaan voor de Luxury uitvoering met onder andere een achteruitrij camera en een schuifbaar panorama dak. Wat een lichtinval zeg!. Net zoals de Mazda is de MG standaard redelijk rijk gevuld met allerlei rij hulp systemen en andere snufjes die ik niet terugvind in mijn 16 jaar oude C4. Dus voor mijn gevoel ga ik er qua auto behoorlijk op vooruit.
Aanstaande zaterdag (23-01-2021) mag ik de (witte) MG gaan ophalen bij Van Mossel in Breda om vervolgens weer 1,5 uur terug te rijden naar de plek van bestemming. Tijd en afstand genoeg om de eerste kilometers te maken. Uiteraard zal ik over een tijd een update schrijven over mijn bevindingen van deze auto.
De eerste kilometers
- 266 km
Afgelopen zaterdag (23-01-2021) was het dan zover. Vol verwachting reed ik vanuit mijn woonplaats naar Van Mossel Breda. Even anderhalf uur rijden om een auto op te halen om vervolgens na 10 minuten weer terug te keren. Niet dat het aan de klantvriendelijkheid van Van Mossel schort, maar i.v.m. de huidige Covid-19 maatregelen wordt contact tot een minimum beperkt.
Het moment dat mijn splinternieuwe auto de showroom wordt uitgereden heb ik voor mijzelf op video vastgelegd, het gebeurt immers niet dagelijks dat je een nieuwe auto onder je mag schuiven. Na wat kort papierwerk werd mij de sleutel overhandigd en mocht ik op pad. Wat voorzichtig en onzeker rij ik van het terrein af maar van die onzekerheid was al snel geen sprake meer. De auto voelt goed aan en doet precies wat ik ervan verwacht. Ook het regeneratief remmen heb ik binnen enkele km’s al redelijk door en werkt erg prettig. Zonder schokken en stoten rij ik Breda uit en trap ik kortstondig het ‘’gas’’pedaal in om binnen no-time de 120 km/h aan te tikken. Gauw weer terug naar huidige norm want ik heb geen idee waar hier eventueel flitspalen staan. Het was even uitzoeken hoe de cruise control werkt maar na een paar keer activeren heb je redelijk snel door hoe dit werkt. Ook mijn allereerste ervaring met adaptieve cruise control ervaarde ik als prettig al houdt de auto behoorlijk wat afstand in de hoogte setting (3 standen). Onderweg kwam ik ook achter wat Lane-assist inhoudt, dit heb ik de provinciale en binnenstad uit staan want de auto verwacht wel dat je ten aller tijde precies in het midden rijdt. Doe je dit niet, dan gaat dit gepaard met constante waarschuwingen met de bijbehorende piepjes wat ik persoonlijk vrij snel irritant vond worden. Een andere bijkomstigheid waar ik niet van af wist is het actief dim/groot verlichtingssysteem. Dit werkt naar mijn inziens erg prettig. Waar de auto meent dat het te donker is schakelt de verlichting automatisch naar groot licht en bij tegemoetkomend verkeer wordt dit op tijd weer uitgeschakeld.
Zo kan ik nog wel even doorgaan want er zit zoveel op deze auto wat ik nog niet eerder heb gehad of ervaren in een auto. Als ik dan toch een puntje van kritiek mag geven dan is het gesuis rondom de auto op hogere snelheid, en dan met name boven de 120 km/h. Dit is vooral hoorbaar bij het panorama dak maar is toch stiller dan in mijn vorige auto.
Dit is was een korte update na de 1e 2 dagen van bezit. Ik laat zeker nog iets van mij horen als ik wat meer kilometers heb gemaakt en dan ook in staat ben om objectiever over de auto te schrijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE MG ZS
Had je deze auto's al gezien?

MG ZS EV Luxury 45 kWh (INCL-BTW) *PANO | FULL-LEATHER | CCS-FASTLOADER | KEYLESS | NAVI-FULLMAP | ADAPTIVE-CRUISE | CAMERA | HEATED-SPORT-SEATS | CARPLAY | BLINDSPOT | DAB | LANE-ASSIST | 17"ALU*
- 2019
- 157.615 km

MG ZS EV Luxury 45 kWh Adaptive Cruise, Leder, Pano
- 2020
- 51.920 km

MG ZS EV Luxury 45 kWh leder panodak carplay stoelverwarming navigatie camera adaptive cruise control airco
- 2021
- 84.828 km