MG ZS EV Comfort (2020)

autoreview

MG ZS EV Comfort (2020)

Signalement

UitvoeringZS EV Comfort
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst4.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Leuker dan verwacht

  • 4.000 km

We wilden graag elektrisch rijden op elektriciteit die we zelf met zonnepanelen opwekken. Ja, voor het milieu, maar eigenlijk ook omdat ik wel benieuwd was naar het nieuwe elektrische rijden.

De meeste elektrische auto's zijn voor particulieren vrijwel onbetaalbaar. We keken dus naar de Renault Zoe, de MG ZS, en misschien Peugeot. De Zoe heeft meer range. De MG ZS is ruimer, beter uitgerust en goedkoper. Persoonlijk vind ik beide auto's niet erg mooi, of bij mij passen. De Peugeot 208 of 2008 vind ik leuker, maar waren beide fors duurder.

Ik wilde proefritten gaan maken in alle vier en begon met de MG ZS. Direct tijdens het instappen viel op dat de auto groter was dan verwacht, ook binnen. Hier kunnen we met vier volwassenen gemakkelijk in, en dat lukt in de Zoe veel minder goed. Ook verwachtte ik een achterhaald en goedkoop interieur, matige audio etc. Misschien was ik te pessimistisch of is de MG gewoon heel volwassen, maar het viel mij alles mee. Ik heb de andere auto's niet meer getest, en de MG direct gekocht.

Het rijden zelf is een beleving als je nooit eerder elektrisch hebt gereden. 8,2 seconden naar 100 is vlot, maar de auto voelt nog vlotter zeker bij lage snelheden, ook omdat de kilowatts altijd direct ter beschikking staan, terwijl de acceleratie zelf juist is alle rust gebeurt. Ik reed sneller hard dan ik verwachtte, ook in eco stand.

Het onderstel is relatief zwak, wat hobbelig en slecht gedempt. Ondanks de lage center of gravity, en goede gewichtsverdeling over de assen, is dit geen auto om snel rotondes of verkeersdrempels mee te nemen. Dat maakt hij weer goed door sterk te remmen op de regenereerfunctie en lekker uit de bocht weg te accelereren. Op de een of andere manier weet hij ook veel grip voor de acceleratie te vinden en heb je alleen onder extreme omstandigheden last van torque-steer (sorry ken de NL-term niet).

Het gemak, de stilte, de snelheid maar ook het nieuwe maakt dat ik eigenlijk altijd deze auto kies terwijl onze andere auto groter, mooier en sneller is. Dit is echter leuker. Het is weer eens iets iets anders.

Toch zit daar wel iets voor mij. Dit blijft een auto met te kleine wielen, die ook nog eens naar binnen staan. Hij ziet er een een beetje minkukkelig uit. Ik vond de 17" wielen van de duurdere versie niet veel beter. Hij kan eigenlijk wel 18" 225 brede wielen gebruiken die ook iets meer naar buiten staan. Een ander punt is het gebrek aan raamtint. Dat ziet er niet alleen goedkoop uit, het leidt er ook toe dat het erg heet wordt in de zon. Hier ga ik nog wat aan doen.

MG-pilot is op de snelweg goed bruikbaar. De radar gestuurde cruisecontrol werkt behoorlijk goed (ik moest wel wat wennen), en ook lane keeping assist doet wat het moet doen. Wel heeft mijn auto de software update van eerder dit jaar. Dat schijnt te hebben geholpen. Op dit moment is de lane keeping nog niet perfect en zijn de stuurcorrecties nog wat te stevig, maar het is zeker bruikbaar op snelwegen. Daarbuiten werkt het onvoldoende goed vind ik.

Het infotainmentsysteem reageert wat traag en soms ongevoelig. Toch is de basis prima. Zelf gebruik ik de Android Auto optie (standaard aanwezig). Dat werkt goed, inclusief voice control. De radio is goed, maar de standaardinstelling was dat niet. Ik had even nodig om de instellingen te optimaliseren. Geen premium subwoofer bas, maar meer dan ik verwacht van een standaard systeem van welke auto dan ook in deze prijsklasse. Telefoneren gaat ok, maar ik gebruik liever Android Auto dan het basissysteem. Ik kan anderen goed verstaan, maar andersom lukt dat helaas minder goed. Tips zijn hier welkom.

Zoals jullie zien ben ik een van de weinigen die de basisuitvoering heb gekozen. Die is allesbehalve kaal. Toch zijn de opties op de duurdere versie hun geld gemakkelijk waard, en waarschijnlijk ook bij de doorverkoop. In dat geval kost het vrijwel niets. Toch koos ik daar niet voor omdat ik niet houd van namaak-leren bekleding. Dat gaat bij mij zweten en dan zit ik niet meer lekker. De stoffen stoelen zijn prettig en ik heb de goede keuze gemaakt. Wel mis ik de achteruitrijcamera. Omdat de auto weinig overzichtelijk is en het park distance control systeem wat traag reageert zit de eerste bumperschade er al op. Helaas. Dus alsnog zo'n camera. En een keer grotere wielen wanneer deze banden versleten zijn.

Hoewel de algemene kwaliteitsbeleving beter dan verwacht is, heeft mijn auto toch enkele problemen. Binnen 2000 km begon het stuurhuis te kraken. Dat wordt misschien een kostbare reparatie, maar naar verwachting binnen de garantie.

Ik dacht de auto alleen voor korte ritjes te gebruiken. Omdat de auto erg bevalt neem ik hem toch mee op langere tochten. Dan is de range wel een ding. Bij warm weer, voorzichtig rijden en maximaal 100km per uur is de 270 range haalbaar. Rijd 140km per uur gedurende een uur op de snelweg bij wat koeler weer en de batterij raakt wel erg leeg. Voor lange afstanden geldt: rijd met beleid op de snelweg en je kunt 1,5u rijden en zo'n 180km afleggen, maar dan ga je toch op zoek naar een snellader. Die blijkt dan iets minder snel dan belooft, maar 45+ kwu haal ik vaak wel tot aan 80% vol Kortom, denk aan 1,5u rijden 50min snelladen, 1,5u rijden, etc., tot je bent aangekomen. Dat vraag echt een beetje geduld en geluk met de snellaadstations (lokatie en beschikbaarheid).

Algemene indruk.
Erg veel waar voor het geld. Elektrisch rijden is leuker, comfortabeler en sneller dan verwacht. Ik raad de auto aan voor iedereen die wel eens wat anders wil rijden, het milieu wil sparen, geniet van een beetje power, van gadgets houdt, vier mensen wil vervoeren, maar niet regelmatig lange afstanden moet afleggen. Daar is de range echt niet goed genoeg voor. Ik vermoed dat een effectieve range boven de 300 km en 100 kwu snelladen voor mij niet meer heel relevant zal zijn, maar met 200 en 45 kwu loop ik toch tegen grenzen aan.

Een tip: reken vooraf de totale kosten per jaar goed door. Die zouden wel eens mee kunnen vallen.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE MG ZS

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens