Mercedes-Benz W123 240D AUT OM616 (1982)
autoreview
Signalement
Uitvoering | W123 240D AUT OM616 |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1982 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 130.000 km |
KM-stand laatst | 170.123 km |
ERVARINGEN
- 168.800 km
Geweldig.... Wat een auto. Ik zag hem op Marktplaats, had er al een paar bekeken, en met deze had ik gelijk een ,,klik’. Met slechts 130.000 km op de teller, werkelijk alle papieren erbij inclusief folders en nederlandse instructie boeken, zelfs van de (perfect werkende) Webasto standkachel, besloot ik hem te kopen. De automaat schakelt gweldig mooi, bij 110 km per uur loopt hij het mooist vind ik zelf.
Het interieur is smetteloos, en de buitenkant en bodem idem. Ik rijd er dagelijks mee, en verheug me nu al op de winter, standkachel zijn werk laten doen, en in een warme auto stappen. Binnenkort de winterbanden op stalen velgen met de originele doppen er onder zetten, en we rijden de wintermaanden gewoon door. Auto is volledig getectyleerd, en ik heb de lak in een Waxoil laag gezet, super.
De motor slaat na even gloeien zonder te roken aan, en loopt gelijk mooi rond.
Morgen laat ik hem taxeren voor de verzekering, hij is nu nog WA verzekerd, maar ik doe hem toch maar in de WA Casco, je weet nooit. Als iemand nog tips heeft, waar ik op moet letten om hem mooi te houden, reageer gerust.
UPDATE:
Inmiddels een half jaar verder, de strenge winter uitstekend doorstaan, wat een genot, die standkachel. Elke dag gebruikt,en de auto heeft me nog niet 1 keer laten staan, nog geen lampje kapot gehad. Gloeilampje brandt inmiddels weer, auto is uitgelijnt en de speling is van het stuur. Ook heb ik er een originele cruise(TEMPOMAAT) in laten zetten, met de originele bediening uiteraard, werkt perfect.Dit is met recht een auto waar ik nog jaren met veel plezier in zal sturen, verbruik is altijd 1:10 bij rustige rijstijl. Auto kan prima meekeomen met huidig verkeer. Ben er met recht heel blij mee.
PROBLEMEN
- 168.800 km
-Gloeilampje brandt niet, gloeit echter wel voor, ik tel tot 20, wordt volgende week verholpen.
-iets speling op het stuur, wordt ook verholpen
-APK in juni nieuwe schokbrekers en remblokken, en 1 stukje remleiding
-verder helemaal niets, oerbetrouwbare en fijn rijdende auto.
UPDATE:
We zijn nu 6 maanden verder, en het is en blijft een fantastische auto. Dagelijks gebruik, ook de strenge winter door, nog geen lampje stuk. Gloeilampje probleem wa kleinigheid, de de speling is van het stuur, elke dag genieten. Zeker met de standkachel, de buurman heeft een 730D van 2005 en stond s'morgens te krabben, en ik reed zo weg, zonder zelfs te gloeien. Gisteren een originele tempomaat ingebouwd, werkt super. Dit is met recht een auto voor het leven, wordt echt vertroetelt, onvoorstelbare kwaliteit.
We rijden vrolijk verder, je ziet er trouwens steeds meer.
Update 01-08-2009
We rijden nog steeds super fijn. Nu de auto flink aangepakt, auto weggebracht naar Autoschade Groen in Steenwijk, perfect bedrijf, en daar de weinige beginnende roestblaasjes weg laten halen, beide zijkanten gespoten, beide voorschermen vernieuwd, de keienvanger vernieuwd, de uitlaat van voor tot achteren vernieuwd, een nieuwe trekhaak gemonteerd, kortom ik doe hem niet meer weg.
De auto heeft origineel 145.000 gereden nu, en mijn enige angst is, hoe lang de d-ketting het houdt. Een motoren revisie beddrijf zei, dat dat voor de 2 ton niet nodig is bij een 240.
Iemand ervaringen mee? Verder bestel ik nog een originele isolatiedeken, de waterpomp lekt iets, en die vervang ik, tezamen met de 2 nog originele waterslangen.
Het is dat hij de caravan niet goed kan trekken, anders was ik er mee naar Zuid Frankrijk gereden.
Auto is dus nu zo goed als perfect, rijdt werkelijk als nieuw, wordt wekelijks gewassen en vertroetelt, verbruikt geen drup olie, lekt niet en je krijgt overal veel bekijks. Straks de winter weer in.
Standkacheltje weer aan, winterbanden eronder, maar eerst nog genieten van de zomer. Wordt vervolgt
UPDATE 24-10-2009:
Inmiddels dus de waterslangen en waterpomp vernieuwd, 2 V-Riemen, originele isolatiedeken aangebracht, op Marktplaats een origineel rechterkoplampglas gevonden, huidige zit barstje in, en perfect is perfect, dus vernieuwen. Inmiddels de winterbanden eronder met de originele wieldoppen, heeft ook wel wat. De kroonkurken staan hem ook goed, maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Wordt op het moment vaak gevraagd of ik de auto wil verkopen, en de biedingen zijn gewoon goed. Maar ik doe hem niet weg, hij is te gaaf en goed. De standkachel draait s'morgens alweer, heerlijk warm instappen. Wordt weer vervolgd, het blijft genieten. Maandag naar de spuiter, er zijn toch 2 roestblaasjes teruggekomen, wordt keurig hersteld door ABS Groen in Steenwijk, hulde!! En dan maar weer tectyleren voor de winter, en rijden maar.
Problemen tot nog toe: helemaal niets, onverwoestbaar en onbetaalbaar genieten, elke dag weer
Update 28-11:
Nu de D-ketting toch maar laten vervangen uit voorzorg.
Gelijk de kleppen weer gesteld, en de motor compleet laten testen en nakijken bij Motoren revisie Flevoland in Emmeloord, super goed bedrijf. Eind oordeel van de technici: Deze auto kan de rest van uw leven mee, compressie was nagenoeg gelijk aan een nieuwe, auto lekt nergens, rookt niet, en rijdt als een zonnetje.
Volgende week de remmen maar weer eens loshalen, ook al weer jaar geleden, auto rijdt elke dag en dat is wel het beste voor de auto, gaat er ook niets vastzitten. Nu rijdt ik met een gerust hart verder, was toch bang dat de d-ketting een keer zou knappen, en er dan een ruilmotor in zou moeten, en dan klopt mijn originele productie kaart niet meer!! U zult wel denken, die man kan dit niet menen, maar ik ben daar uiterst secuur in.
Heb inmiddels een tafelblad vol met folders, boeken, instructie boekjes, onderhouds- en afstelling instructie's, zelfs een miniatuur 1:18 in dezelfde kleur, in Duitsland gevonden, prachtig!! Maar goed, we rijden vrolijk verder, wordt vervolgd......
Update 2-2-2010
Irriteerde me al een tijdje aan een rammel op klinkerwegen, achterste stabilisator stangetjes, versleten, en duur rijden hoor, zo'n old timer.
Voor 9.75 ex per kant is de auto nu GEHEEL rammel en kraakvrij, wat een kwaliteit.Standkachel doet iedere ochtend zijn werk, winterbanden nemen elk glad wegdek probleemloos, en goed anticiperen, gebeurt er niets. Het wordt steeds moeilijker om geld voor de auto te vragen, straks zegt iemand ,,verkocht’en dan ? Ik vind er nooit meer zo 1 als deze, zo fijn en goed, gebruikt geen druppel olie. lekt niet, walmt niet, een Zafira diesel die ik ooit had verbruikte 1 liter op 2000 km, is normaal.
Voor een Opel wel, maar dit is een echte auto. Wordt vervolgd.....
UPDATE 28-02-2010
Van de week de bodem en de carosserie compleet gereinigd, onderkant deuren etc, 3 dagen laten drogen, en gisteren met lucht alle vuil en loszittende tectyl weggeblazen, daarna alle holle ruimtes en de hele bodem weer dik in de tectyl geblazen, binnenkant spatschermen met een pakking schraper schoongemaakt, evenals de balken, en weer klaar gemaakt voor het komend seizoen.
En ondanks alle zout en pekel nog steeds geen enkel roestblaasje te vinden. Tevens bekleding met professiobele apperatuur gereinigd, weer als nieuw nu, het blijft een mooie hobby.
Fijnste auto die ik ooit heb gehad, heb nu trouwens ook een 230 coupe ingeruild, van 1984, man reed langs ons bedrijf, zag mijnw123 en knoopte een praatje aan. En ruilde hem in op een nieuwe Matiz. Zijn woorden: ik doe een auto weg en krijg een vervoersmiddel terug. Tsja, je moet hem wel koesteren, en hij was er op uitgekeken, maar wel een perfect mooie coupe, dus ik verheug me er al op als hij binnen is, ga er gelijk mee aan de slag. Wordt weer vervolgd......
17-3
Olie ververstijd, zullen we zsm doen. Bovenstaand een overzichtsfoto van alle documentatie die ik heb van de auto en het onderhoud, tot in het kleinste detail, zelfs de originele folders, bekleding-en accessoires folders, meeruitrustingen, leuk om te zien dat deze auto toen rijklaar meer dan 61.000 gulden gekost heeft. Een af fabriek gemonteerde autotelefoon was 10.000 gulden en een sipmpele Becker radio cassette was ruim 2.000 gulden. Maar de folder gaf al aan, goede investering, duurzaam gebouwd, en dat klopt. Tevens de officiele TUV bewijzen van alles wat er naderhand ingebouwd is, zo gaat dat in Duitsland.
update 17-04-2010
Olie ververst, 10W40 Formula, van Esso, en nu toch maar een startblokkering ingebouwd, hoe jammer ook, maar de auto is me teveel waard. Vandaag heen en terug naar Goirle, met het hele gezin, terwijl de Grand Vitara gewoon thuis blijft dan, even los op de snelweg, is goed voor em, 400 km op een dag, en onderweg zoveel bekijks en opgestoken duimen, blijft genieten. Lekker op de cruise control, mooi 110 snorren, en klein stukje 130, maar geeft geen krimp. Top auto.
27-04-2010
Even korte update, vandaag even voor de Apk, en zoals verwacht en gehoopt, helemaal niets, nog geen lampje.
Alles werkte naar behoren, roetmeting geen punt, goed onderhoud loont.
19-06-2010
De automaat begon wat laat op te schakelen, van 1 naar 2 vloeiend, en daarna moest ik hem met het gaspedaal sturen, dwz iets gas los en dan schakelde hij pas. Ben terecht gekomen bij Boer transmissie's Steenwijk, tevens vestiging in Staphorst. Jan is de man met meer verstand van automaten dan van vrouwen. Die heeft hem, zoals hij zegt, op gevoel afgesteld en je kent de auto niet weer, zo mooi en fijn heeft hij nog nooit geschakelt. Aanrader, staan ook op internet.
Was al bang voor revisie, maar automaat is nu weer perfect.
Cruise control weigerde even dienst, Harold Slot, de man bij John Gold in Almere had em in no time weer aan de gang.
Wordt vervolgt....
Update 22-08
Zo, nadat de Benze 3 weken lang tijdens onze vakantie op de oprit heeft gestaan maar meegenomen voor een lange rit, 1x gloeien, starten lopen, rijden. Opnieuw in de Waxoil gezet, en hij glimt weer als een spiegel. Op advies opnieuw laten taxeren voor de verzekering, en tot mijn voldoening is hij 4000 euro meer waard dan 2 jaar terug, al met al is een old timer een goede investering als je er goed op past.
Wordt weer vervolgd....
UPDATE 03-11
Na de auto een week lang gedroogd te hebben, de hele bodem weer van zand en bladerende tectyl ontdaan, en weer dik in de tectyl geblazen. Volgende week de winterbanden erom, de standkachel even compleet laten reviseren, werkt nu alweer. Dilemma.....Ik ga per 01-01-2011 voor mezelf beginnen en nu moet mijn grote hobby wellicht verkocht worden. Als zich een serieuze gegadigde meldt wil ik er over nadenken, inclusief alle documentatie. Wil je een auto voor het leven......
31-03-2011
UPDATE:
De Benz heeft ruim 3 maanden stilgestaan in de showroom, en ik denk kom, we gaan een stukje rijden. Dus ik duw hem naar buiten (anders stinkt het zo in de showroom, diesel) alles liep soepel, remmen idem, zie ik buiten dat de stroom er nog op staat, accupool vergeten los te maken, toch proberen, 1x gloeien, starten lopen. En niet een pluimpje of hapering, helemaal niets, wat een kwaliteit.
Heb de auto nog steeds op autotrack en marktplaats, maar hij hoeft niet weg, dit is weer Genieten met een grote G. Zaterdag de zomerbanden met LM velgen er weer op, alles even schoon blazen en in de tectyl zetten, en rijden maar weer. Blijft een topper, deze W123. Wel alles opnieuw in de WAXOIL gezet, hij glimt je tegemoet. Als er een ander merk in de showroom drie maanden niet heeft gelopen, maken wij wel anders mee. Wordt weer vervolgd....
Naar de nieuwe eigenaar, van harte Thijs!
- 170.123 km
Zaterdag 14-05, de Mercedes verkocht en gelijk afgeleverd, met als toezegging dat de APK op mijn rekening mocht plaatsvinden, en dat is vandaag gebeurd. (en weer niet 1 puntje, 3e jaar op rij) De nieuwe eigenaar heeft de auto op waarde geschat en mede dankzij dit forum de auto aangeschaft, en ik ben blij dat hij een goede eigenaar heeft gevonden. Heb er bijna 3 jaar met heel veel plezier in gereden en eerlijk is eerlijk, het deed een beetje zeer toen ik hem vanavond zag wegrijden, want dat was nog nooit gebeurd, ik reed altijd ZELF....
Thijs, vertroetel hem, geniet van de auto, over een paar jaar koop ik absoluut weer een auto voor de hobby, maar dit was veruit de fijnste ooit.......
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.