Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor (1998) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | SLK 230 Kompressor |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 108.000 km |
KM-stand laatst | 126.800 km |
Introductie
- 110.450 km
Een hele stap om van een E320 uit 1996 van het model W210 over te gaan naar een SLK(R170) uit 1998. Hier is een toelichting op zijn plaats.
Mijn ervaringen met de E320 zijn geweldig geweest. Dat voor alle duidelijkheid en is ook te lezen in mijn review over deze auto.
Maar aangezien ik ook de de (gelukkige)eigenaar ben van een S500(W220) uit 1999(hiervan ook een review geplaatst) en ik in feite twee limousines van Mercedes had waren het er twee van hetzelfde. Waarbij de E meer voor zakelijk gebruik(youngtimer)diende en de S voor prive doeleinden. De S is qua model tijdloos en dat ging ik missen in de E. Toch minder spannend dit model.
Bij de SLK vond ik die spanning en tijdloosheid terug. Het variodak geeft daarbij de doorslag. In een halve minuut verander je de auto van een ranke coupe in een stijlvolle cabrio.
Bij het zoeken had ik maar 1 wens. Dat was de kleur. Die moest nl. Smaragd zwart zijn. Net als de S. Dit is diep donkerblauw en een van de mooiere kleuren die Mercedes indertijd maakte.
En het moest een youngtimer zijn met automaat. Qua motorisering maakt het me niet zoveel uit. En uiteraard nieuwstaat met niet teveel kilometers.
En zoeken werd het. Ik heb er wat gezien. En wat waren er slechte exemplaren tussen. Ongelooflijk hoe slecht auto's onderhouden kunnen worden. Maar juist op een moment dat je denkt(na vele nutteloze km's voor bezichtingen) dat verder zoeken geen zin meer heeft zie je het juiste exemplaar.
Bij een specialist(Nijkamp Vaassen) nota bene.
Bij deze auto klopte alles. En geheel schadevrij en volledige historie. Ik kon mijn E320 voor een goede prijs inruilen en deal was snel gesloten. De auto werd afgeleverd met een grote beurt
welke gedaan werd door specialist Bijsterbosch. Ik heb de SLK beging januari 2013 verwelkomd.
Wat de auto zelf betreft: hij is van maart 1998 en in Duitsland geleverd( in Aken, slechts 20 km van mij vandaan). Daar heeft de auto gereden tot oktober 2005. Toen is deze naar Nederland gehaald. Bij de auto zaten alle facturen dus kon het verloop van onderhoud en reparatie goed volgen. Hierbij ook gezien dat de auto vrijwel direct na levering verlaagd is geworden. Niet gezien maar wel gevoeld. Hij veerde echt slecht. Iedere verkeersdrempel was een ware hel. Ik heb bij de Mercedes dealer dan ook direct weer de originele erop laten zetten.Tevens de Becker Cascade Radio/Navigatie/Telefoon laten inbouwen die ik uit mijn E320 had laten halen.
Wordt vervolgt.
Tussenverslag
- 118.000 km
Inmiddels 10000 km gereden met de SLK.
Probleemloos tot twee weken geleden de auto na een tankstop niet meer startte. Accu kapot.
Bij Mercedes laten vervangen. Kosten € 165,00
Het is verder een lekker rijdende auto. Zowel met open als gesloten kap. In de winter is het noodzakelijk om constant de de airco aan te rijden omdat anders de ruiten snel beslaan.
Echt storend is wel de kwaliteit van het kunststof in het interieur. Dit is kennelijk gespoten en deze verflaag laat wel erg gemakkelijk los. Zeker de middenconsole ziet er daardoor foeilelijk uit. In Duitsland de originele kleur besteld en ga e.e.a. maar bijmaken.
Inmiddels ook weer de winterbanden erop laten leggen. Overigens is het geen fijne auto om mee in de sneeuw te rijden. Er is te weinig gewicht op de achteras. Voor het geval dat er weer sneeuw ligt heb ik een aantal zandzakken klaarliggen om het weggedrag te verbeteren. Blijft natuurlijk vreemd.
Tussenverslag
- 125.000 km
De SLK heeft inmiddels de 125000 grens gepasseerd.
De interval gaf aan dat hij toe was aan een kleine inspectiebeurt. Nou ja klein, het werd uiteindeijk een hele grote beurt althans een dure.
Ik bracht de auto in feite naar de garage omdat het rechter remlicht het niet goed deed. Het lampje was niet kapot maar viel wel steeds uit. Toch maar een afspraak gemaakt met de dealer en toen ook maar de beurt laten uitvoeren. Al vrij snel werd ik gebeld dat er meer aan de hand was: de achteras vertoonde lekkage, de remslangen achter vertoonden scheurtjes,
de unit van het remlicht moest vervangen worden, de aardeklem van de accu was kapot en de banden moesten ook vervangen worden. Totale raming € 1300. Aangegeven dat de beurt uitgevoerd moest worden en kwam op de rest terug.
Auto opgehaald. De beurt kostte € 366,00 incl aardeklem en schoonspuiten van de onderkant ivm de lekkage.
Het remlicht zat me niet lekker. Ik heb dit 's avonds helemaal gedemonteerd en het lampje, dat erg vast zat, eruit gehaald en jawel hoor: het functioneerde weer helemaal zoals het hoort.
De dag erna de garage gebeld dat ik heel boos was en de overtuiging had dat er niet gekeken was naar remlicht en wel erg gemakkelijk geconcludeerd was dat e.e.a. vervangen diende te worden. Mijn vertrouwen in hen was heel diep gezakt op deze manier. Natuurlijk heel veel excuses.
Maar die achteras lekte echt en behoorlijk. Uitstel zou grote schade kunnen veroorzaken.
Aangezien ik geen risico wilde lopen heb ik dit laten maken. Kosten incl vernieuwen remslangen en vervangen van versnellingsbakolie(weet nog niet waarom) € 875,00
Een hoop geld zo vlak voor de winter terwijl ik de auto nauwelijks ga gebruiken in de komende periode maar goed ik wil de SLK in goede staat hebben en zal er zeker op een mooie winterdag, zonder sneeuw, wel eens op uit te trekken.
Wordt vervolgt
The End
- 126.800 km
Mijn laatste review met betrekking tot de SLK.
Gezien het feit dat we toch wat kleiner willen gaan wonen en minder stallingsruimte voor de auto's zullen
gaan krijgen besloten de auto te koop aan te bieden. Het is nu de tijd ervoor zo aan het begin van het voorjaar.
Alleen ging deze verkoop iets rapper dan ik het had verwacht en de auto al na twee weken is verkocht.
Aan een enthousiaste SLK rijder die de auto op de juiste waarde wist te schatten en bereid was mijn vraagprijs te betalen.
Terugkijkend kan ik alleen maar constateren dat het een ontzettend fijne auto was die open veel beter reed dan gesloten. Niet dat er wat mis mee was als de kap dicht was maar als cabrio geniet je er zoveel meer van. En dan heb ik het natuurlijk over rijden op binnenwegen.
Qua onderhoud heb ik weinig problemen gekend al was de revisie van het differentieel wel een tegenvaller.
Het was me een genoegen mijn ervaringen gedeeld te hebben met anderen.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz



Uitgelicht aanbod
Lees ook

Mercedes-Benz SLK 200 - 1998 – 306.690 km - Klokje Rond

Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor (1998)

Nieuwe BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-klasse klaar voor strijd - Vooruitblik

Mercedes-AMG EQS 53 vs. Porsche Taycan GTS - Dubbeltest

Mercedes-Benz GLA en GLB gefacelift
