Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor (1999) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | SLK 230 Kompressor |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 98.000 km |
KM-stand laatst | 129.000 km |
Het eerste jaar!
- 108.000 km
Na zeven jaar in een Fiat Barchetta te hebben gestuurd nu iets snellers en met wat meer comfort. Het is een SLK 230 Kompressor geworden, zilvergrijs met zwart lederen interieur én handgeschakeld. In mooie originele staat en lage kilometer stand.
Eigenlijk een heel lekkere auto; snel, comfortabel, met een mooi interieur en met het perfect werkende vario dak rijdt ik eigenlijk altijd open wanneer het droog is (ja ook in de winter!). Wel wat minder wendbaar dan de Fiat maar de auto geeft je wel een veilig gevoel door het vaste dak, ABS, ASR en vier airbags.
Deze auto wordt voor woon-werk verkeer gebruikt het hele jaar door. De gebruikskosten vallen mee, hij rijd 1:10 gemiddeld, onderhoud valt (wanneer je zelf voor de onderdelen via internet zorgt) best mee.
Na aanschaf heeft de auto een beurt gehad waar ook het spruitstuk moest worden bijgelast (lekte iets) en de lucht massa meter is vervangen (kost 35 euro op eBay). Verder geen vreemde zaken.
Volgend seizoen wordt de auto aan de buitenzijde wat strakker gemaakt, o.a. door de dorpel weer zwart te spuiten en wat kleine deukjes te verwijderen.
Na een jaar rijden met deze auto de volgende voordelen voor de Duitser t.o.v. van de Barchetta;
- Waterdicht, ook met het Hollandse rotweer.
- Kleine luxe details zoals lampje in kofferbak, buiten thermometer, stoel- en spiegelverwarming, wiswas op de sproeiers, veel opbergvakjes voor al mijn rotzooi, armsteun in de deur bestuurderszijde (!).
- Lekker veel vermogen i.c.m. achterwielaandrijving.
- Open rijden tot zeer lage temperaturen, het dak kan en mag altijd open, je zit super uit de wind en lekker warm. Met de Barchetta reed ik ook praktisch altijd open (ook in de winter), maar onder de 10 graden werd het toch wat lastiger om zelf warm te blijven en vond mijn plastic achterruitje het op het laatst ook niet meer grappig.
Nadelen zijn er zeker ook te melden;
- Minder sjiek en zeldzaam dan een barchetta (vindt ik). Hoewel het model wel behoorlijk tijdloos lijkt. De voorzijde vindt ik het minst geslaagd met het softe ontwerp van de koplampen. Schuin van achteren oogt ie het mooist.
- Ik moet mij steeds verdedigen t.o.v. vrienden en kennissen (jij een Benz gekocht............? Da's toch een taxi!) .
- Behoorlijk comfortabel daardoor wat minder sportief en wendbaar.
- Ik mis zeker de charme van het stoffen dakje (is dicht ook leuk in de regen!).
- Geen verstelbaar stuur (!), was destijds een dure optie die er niet op zit (nieuwprijs ruim 120.000 gulden......)
- Afwerking van bepaalde details, bijv. de deurpanelen zijn rammelende karton achtige panelen. Dat kon Maggiora beter!
Het vierde jaar alweer
- 127.000 km
Nu al vier jaren in deze lekkere cabrio gereden.
Zeer betrouwbaar, snel en vooral erg veel open gereden.
De APK van deze maand gaf geen enkele opmerking.
Dus kan nog tijden mee!
Verkocht!
- 129.000 km
Na vijf jaar met veel plezier in deze auto gestuurd te hebben is deze verkocht.
De opvolger staat al te trappelen onder de carport, een zwarte R171!
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz



Uitgelicht aanbod
Lees ook

Mercedes-Benz SLK 200 - 1998 – 306.690 km - Klokje Rond

Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor (1998)

Nieuwe BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-klasse klaar voor strijd - Vooruitblik

Mercedes-AMG EQS 53 vs. Porsche Taycan GTS - Dubbeltest

Mercedes-Benz GLA en GLB gefacelift
