Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Mercedes-Benz
  • SLK

Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor (1998)

Kompressor-kracht

Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor (1998)
  • Autotest
11 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Voor de liefhebbers van een snelle open sportwagen is hij om te watertanden, de Mercedes SLK 230 Kompressor. Maar hoe smaakt deze lekkernij? Pittig, scherp, onvervalst hartig of juist mierzoet. Nou, daar komen we wel achter.

Mercedes zweert nog altijd bij een voorin geplaatste motor die de achterwielen aandrijft en de SLK volgt dit vertrouwde recept. Onder de kap van de 230 Kompressor zit echter wel iets bijzonders: een motor met mechanische compressor. De Mercedes-mensen vonden hem het ideale hulpmiddel om een viercilinder het vermogen - maar niet de dorst - van een zescilinder te geven. Hoe dan ook, de 2295 cc vierpits zestienklepper met compressor is goed voor 142 kW/193 pk en een koppel van niet minder dan 280 Nm tussen 2500 en 4800 toeren. Beneden 2000 en boven 5000 tpm neemt de trekkracht duidelijk af. Wat er aan prestaties verwacht mag worden? Volgens de fabriek een acceleratie 0-100 in 7,6 seconden en een top van 231 km/h.
We nemen plaats achter het in lengte verstelbare stuur en herkennen, als we naar dashboard, instrumentenpaneel en middenconsole kijken, meteen de hand van Mercedes. De instrumenten zijn chroomgerand en hebben ivoorkleurige wijzerplaten, maar het basisontwerp kennen we van de andere modellen. Een hoge tunnelconsole scheidt de twee sportstoelen. Ze zijn dun en niet nadrukkelijk geprofileerd, maar zorgen toch voor een goede zijdelingse steun.
Als we onze ideale zitpositie hebben gevonden starten we de motor. Versnelling inschakelen en optrekken. Je voelt meteen dat de Kompressor er wel zin in heeft. Even een peut gas en hij gaat er driftig vandoor. Vanuit het vooronder klinkt dan een onderdrukt gegrom. Maar dat maakt de 230 Kompressor geen rumoerige automobiel. Zijn vario-dak - geen stoffen kap, maar een metalen constructie - bezorgt, in gesloten toestand, de SLK, een voor een roadster, opmerkelijk stil interieur. Bij honderd kilometer constant gaat de naald van de decibelmeter naar 69 en bij 120 wijst hij het getal 72 aan.

Beschaafd gedrag
Een beschaafd gedrag en gebruiksgemak horen bij een Mercedes, ook al is het een sportwagen. Daarom hoeft het niet te verbazen dat de bekrachtigde besturing zo geraffineerd helpt, dat je je als chauffeur eigenlijk niet realiseert dat hij meedoet. Het lijkt net of je de tweezitter, geheel met eigen spierkracht, nauwkeurig, zij het niet messcherp onder controle hebt. Ook het onderstel laat een mooi compromis tussen sportiviteit en gemak voelen. Voor een stevige afstemming van vering en demping is gezorgd maar dat is niet ten koste gegaan van het comfort. Zelfs bij het rijden over slecht wegdek - als je heel nauwkeurig voelt wat er onder de wielen door gaat - wordt het comfort van de inzittenden nauwelijks geweld aan gedaan. En dan valt ook op hoe mooi stijf de carrosserie van deze open auto is. Met z'n sportieve onderstel leent de
230 Kompressor zich heel goed voor het snellere bochtenwerk. Als achterwielaandrijver is deze roadster van Mercedes in principe overstuurd. Maar bij moderne wagens met aangedreven achterwielen - dus ook de SLK - worden uitbreekneigingen vergaand onderdrukt. De Kompressor blijft dan ook heel lang neutraal. En mocht het toch iets te hard gaan, dan remt de standaard gemonteerde ASR (Anti doorSlip Regeling) wielen die hun grip dreigen te verliezen af. De echte sportieve rijder, die zelf de grenzen wil verkennen vindt dat maar niets. Geen nood. De ASR kan worden uitgeschakeld. Hij moet zelfs uit als het er op aan komt in de kortst mogelijke tijd vanuit stilstand naar honderd te sprinten, want dat gaat niet zonder enige wielspin. Met de juiste hoeveelheid wielspin maakt de
230 Kompressor de belofte van de fabriek dan waar. We klokten hem op 7,7 seconden. De roadster zou er waarschijnlijk nòg iets harder vandoor kunnen gaan als zijn versnellingsbak niet een beetje tegenstribbelde, wanneer er echt flitsend geschakeld moet worden. Bij de tussensprint (80-120) in 'vier' en 'vijf' hoeft niet moeilijk gedaan te worden over wielspin. De 230 Kompressor versnelt dan makkelijk en meer dan vlot. Daar laten de genoteerde tijden - 6,9 en 10 s - geen twijfel over bestaan.
De SLK biedt aardig wat ruimte voor het opbergen van losse spullen. De kofferbak kan nog een redelijke hoeveelheid bagage aan. Althans, zolang de kap dicht is. Wordt hij weggevouwen, dan blijft er van de kofferruimte bar weinig over.
Als we de Mercedes SLK moeten samenvatten, dan wordt het: pittig, maar niet scherp.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model SLK 230 Kompressor
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 48.328

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.295 cc
Maximaal vermogen 142 kW / 193 pk bij 5.300 tpm
Maximaal koppel 280 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 53 l
Lengte / breedte / hoogte 3.995 mm / 1.715 mm / 1.289 mm
Wielbasis 2.400 mm
Massa leeg 1.225 kg
Laadvermogen 360 kg
Banden voor205/55VR16Prijzen
Banden achter225/50VR16Prijzen
Topsnelheid 231 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,7 s (fabrieksopgave: 7,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,9 s / 10,0 s
Brandstofverbruik 9,3 l/100km
CO2-uitstoot 220 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz SLK
Mercedes-Benz Mercedes-Benz SLK

Uitgelicht aanbod

    Mercedes-Benz SLK 230 K. | Automaat | Airco | Leder | Cruise control | Stoelverwarming

    Mercedes-Benz SLK 230 K. | Automaat | Airco | Leder | Cruise control | Stoelverwarming

    • 1998
    • 248.469 km

    € 3.950

    Mercedes-Benz SLK 200 AMG Pakket

    Mercedes-Benz SLK 200 AMG Pakket

    • 1997
    • 76.000 km

    € 9.250

    Mercedes-Benz SLK 200 Airco, Stoelverwarming, Leder

    Mercedes-Benz SLK 200 Airco, Stoelverwarming, Leder

    • 1999
    • 142.910 km

    € 4.950

Meer Mercedes-Benz SLK occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz SLK specificaties
  • Mercedes-Benz SLK occasions
  • Mercedes-Benz SLK video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz SLK tests
  • Mercedes-Benz SLK gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz SLK index
PREMIUM
BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW en Mercedes-Benz staan al sinds mensenheugenis tegenover elkaar als Ajax en Feijenoord....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor (1998)

    Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor (1998)

    • 19 november 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz SLK 200 (2011)

    Mercedes-Benz SLK 200 (2011)

    5
    • 9 november 2020
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor (1997)

    Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor (1997)

    2
    • 17 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz SLK 200 (2000)

    Mercedes-Benz SLK 200 (2000)

    16
    • 11 september 2019
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor (1997)

    Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor (1997)

    5
    • 2 april 2019
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor (1999)

    Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor (1999)

    10
    • 5 september 2012
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor (2004)

    Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor (2004)

    5
    • 13 juli 2012
meer reviews
Mercedes-Benz SLK 200 - 1998 – 306.690 km - Klokje Rond

Mercedes-Benz SLK 200 - 1998 – 306.690 km - Klokje Rond

73

Het is alweer ruim 20 jaar geleden dat de Mercedes SLK op de markt kwam. Deze week in Klokje...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Alvast voor de zomer: vijf cabrio's met stalen klapdak

    Alvast voor de zomer: vijf cabrio's met...

    45
    • 16 december 2020
  • Nieuws
    Mercedes-Benz zwaait SLC-klasse uit

    Mercedes-Benz zwaait SLC-klasse uit

    29
    • 20 februari 2019
  • Mercedes-Benz SLK 200 - 1998 – 306.690 km - Klokje Rond

    Mercedes-Benz SLK 200 - 1998 – 306.690...

    73
    • 6 augustus 2018
  • PREMIUM
    Mercedes-Benz SLK 200

    Mercedes-Benz SLK 200

    • 31 juli 2018
  • Nieuws
    In het Wild: Mercedes-Benz SLK 32 AMG

    In het Wild: Mercedes-Benz SLK 32 AMG

    51
    • 26 januari 2018
  • Nieuws
    Facelift Friday: Mercedes-Benz SLK/SLC

    Facelift Friday: Mercedes-Benz SLK/SLC

    24
    • 21 april 2017
  • Nieuws
    Doorzaag-zaterdag: Mercedes-Benz SLK

    Doorzaag-zaterdag: Mercedes-Benz SLK

    21
    • 30 juli 2016
Merk
Merk
  • Nieuws
    Mercedes-Benz C-klasse aangepakt door Brabus

    Mercedes-Benz C-klasse aangepakt door Brabus

    9
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    'Mercedes-Benz gaat stoppen met A-klasse en B-klasse'

    'Mercedes-Benz gaat stoppen met A-klasse...

    91
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz Vision EQXX legt 1.202 km af op één acculading

    Mercedes-Benz Vision EQXX legt 1.202 km...

    143
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Maybach GLS 600 krijgt bullbar van Mansory

    Mercedes-Maybach GLS 600 krijgt bullbar...

    36
    • 23 juni 2022
  • Achtergrond
    Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette - Uit de Oude Doos

    Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette...

    24
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mercedes-AMG GLC 63 gesnapt

    Nieuwe Mercedes-AMG GLC 63 gesnapt

    11
    • 21 juni 2022
  • PREMIUM
    BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

    BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz...

    • 21 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden