Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor (1998)
Kompressor-kracht
Mercedes zweert nog altijd bij een voorin geplaatste motor die de achterwielen aandrijft en de SLK volgt dit vertrouwde recept. Onder de kap van de 230 Kompressor zit echter wel iets bijzonders: een motor met mechanische compressor. De Mercedes-mensen vonden hem het ideale hulpmiddel om een viercilinder het vermogen - maar niet de dorst - van een zescilinder te geven. Hoe dan ook, de 2295 cc vierpits zestienklepper met compressor is goed voor 142 kW/193 pk en een koppel van niet minder dan 280 Nm tussen 2500 en 4800 toeren. Beneden 2000 en boven 5000 tpm neemt de trekkracht duidelijk af. Wat er aan prestaties verwacht mag worden? Volgens de fabriek een acceleratie 0-100 in 7,6 seconden en een top van 231 km/h.
We nemen plaats achter het in lengte verstelbare stuur en herkennen, als we naar dashboard, instrumentenpaneel en middenconsole kijken, meteen de hand van Mercedes. De instrumenten zijn chroomgerand en hebben ivoorkleurige wijzerplaten, maar het basisontwerp kennen we van de andere modellen. Een hoge tunnelconsole scheidt de twee sportstoelen. Ze zijn dun en niet nadrukkelijk geprofileerd, maar zorgen toch voor een goede zijdelingse steun.
Als we onze ideale zitpositie hebben gevonden starten we de motor. Versnelling inschakelen en optrekken. Je voelt meteen dat de Kompressor er wel zin in heeft. Even een peut gas en hij gaat er driftig vandoor. Vanuit het vooronder klinkt dan een onderdrukt gegrom. Maar dat maakt de 230 Kompressor geen rumoerige automobiel. Zijn vario-dak - geen stoffen kap, maar een metalen constructie - bezorgt, in gesloten toestand, de SLK, een voor een roadster, opmerkelijk stil interieur. Bij honderd kilometer constant gaat de naald van de decibelmeter naar 69 en bij 120 wijst hij het getal 72 aan.
Beschaafd gedrag
Een beschaafd gedrag en gebruiksgemak horen bij een Mercedes, ook al is het een sportwagen. Daarom hoeft het niet te verbazen dat de bekrachtigde besturing zo geraffineerd helpt, dat je je als chauffeur eigenlijk niet realiseert dat hij meedoet. Het lijkt net of je de tweezitter, geheel met eigen spierkracht, nauwkeurig, zij het niet messcherp onder controle hebt. Ook het onderstel laat een mooi compromis tussen sportiviteit en gemak voelen. Voor een stevige afstemming van vering en demping is gezorgd maar dat is niet ten koste gegaan van het comfort. Zelfs bij het rijden over slecht wegdek - als je heel nauwkeurig voelt wat er onder de wielen door gaat - wordt het comfort van de inzittenden nauwelijks geweld aan gedaan. En dan valt ook op hoe mooi stijf de carrosserie van deze open auto is. Met z'n sportieve onderstel leent de
230 Kompressor zich heel goed voor het snellere bochtenwerk. Als achterwielaandrijver is deze roadster van Mercedes in principe overstuurd. Maar bij moderne wagens met aangedreven achterwielen - dus ook de SLK - worden uitbreekneigingen vergaand onderdrukt. De Kompressor blijft dan ook heel lang neutraal. En mocht het toch iets te hard gaan, dan remt de standaard gemonteerde ASR (Anti doorSlip Regeling) wielen die hun grip dreigen te verliezen af. De echte sportieve rijder, die zelf de grenzen wil verkennen vindt dat maar niets. Geen nood. De ASR kan worden uitgeschakeld. Hij moet zelfs uit als het er op aan komt in de kortst mogelijke tijd vanuit stilstand naar honderd te sprinten, want dat gaat niet zonder enige wielspin. Met de juiste hoeveelheid wielspin maakt de
230 Kompressor de belofte van de fabriek dan waar. We klokten hem op 7,7 seconden. De roadster zou er waarschijnlijk nòg iets harder vandoor kunnen gaan als zijn versnellingsbak niet een beetje tegenstribbelde, wanneer er echt flitsend geschakeld moet worden. Bij de tussensprint (80-120) in 'vier' en 'vijf' hoeft niet moeilijk gedaan te worden over wielspin. De 230 Kompressor versnelt dan makkelijk en meer dan vlot. Daar laten de genoteerde tijden - 6,9 en 10 s - geen twijfel over bestaan.
De SLK biedt aardig wat ruimte voor het opbergen van losse spullen. De kofferbak kan nog een redelijke hoeveelheid bagage aan. Althans, zolang de kap dicht is. Wordt hij weggevouwen, dan blijft er van de kofferruimte bar weinig over.
Als we de Mercedes SLK moeten samenvatten, dan wordt het: pittig, maar niet scherp.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | SLK 230 Kompressor |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Prijs | € 48.328 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.295 cc |
Maximaal vermogen | 142 kW / 193 pk bij 5.300 tpm |
Maximaal koppel | 280 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 53 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.995 mm / 1.715 mm / 1.289 mm |
Wielbasis | 2.400 mm |
Massa leeg | 1.225 kg |
Laadvermogen | 360 kg |
Banden voor | 205/55VR16Prijzen |
Banden achter | 225/50VR16Prijzen |
Topsnelheid | 231 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,7 s (fabrieksopgave: 7,4 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,9 s / 10,0 s |
Brandstofverbruik | 9,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 220 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Met de eerste Mercedes SLK kun je betaalbaar roadster rijden

Mercedes-Benz SLK 200 - 1998 – 306.690 km - Klokje Rond

Peugeot 104 (1978) - In het Wild

Lexus LS (2004) - Liefhebber Gezocht

Zo kun je het beste parkeren in autoluw Amersfoort
