Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor (1997) #4

autoreview

Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor (1997)

Signalement

UitvoeringSLK 230 Kompressor
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf81.500 km
KM-stand laatst115.000 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

SLK 230 Kompressor. Helemaal mijn tuut!!

  • 81.500 km

Ik weet het. Na amper drie dagen is het eigenlijk nog niet de bedoeling om een review te schrijven. Sorry redactie, ik doe het toch maar. Het moet gewoon even. Afgelopen dinsdag de auto opgehaald in Castricum. Na ongeveer drie kilometer rijden was ik mijn oude geliefde E320 al bijna vergeten. Wat een auto die SLK. Het model, de lage zit, het rood-zwarte leer, het kleine dikke stuur, de neus, de velgen, de eigenwijze hoge heupjes waar die prachtige dikke achterwielen huizen, de chroomrandjes rond de klokken, de witte wijzerplaten, de prachtige dakconstructie, de strakke gladde lijnen, die hemelse motor en de superfijne 5-traps automaat. Net een mooie vrouw waar werkelijk alles aan klopt. Zo eentje waarvan je denkt dat alleen iemand anders haar interesse kan wekken. Een dergelijk gevoel heb ik met deze SLK 230 Kompressor. Maar ze staat toch echt in mijn garage. En ik zal goed voor haar zorgen zodat ze me trouw blijft. Ben gisteren even de snelweg op geweest. Gewoon even die fantastische acceleratie ervaren. Met name van 80 naar 120 km per uur. Alsof je een grote tube scheerschuim leegknijpt. Zo ontzettend smeuiig. Het beestje blijft maar gaan. Raar eigenlijk, ik rijd eigenlijk nooit hard en zeker niet wild maar heb altijd al auto's met redelijk tot veel vermogen op de weg brachten. Een echte verklaring heb ik hier niet voor. De betrouwbaarheid en gebruikskosten heb ik op dit moment maar even de kwalificatie 'goed' gegeven. Maar hoe dan ook, dit is vast een blijvertje. Zodra ik wat meer ervaringen heb verzorg ik een update. Plaats ik gelijk wat foto's. Hiervoor heb ik nog geen tijd gehad. De afgelopen dagen was het enkel maar rijden, rijden, rijden...........

Open rijden met 2 graden boven nul

  • 81.700 km

Afgelopen zaterdag was het zonnig en droog. Tijd om het 'open' rijden te proeven. Stoelverwarming aan, kachel op standje drie, ramen omhoog en rijden maar. Ik dacht te vergaan van de kou. Maar dat valt reuze mee. Alleen mijn schedeldak was niet warm te krijgen. Die stak een centimeter boven de voorruit. Je zag mensen kijken, haha. Ze zullen wel gedacht hebben, die is ook niet wijs. Ik had het in elk geval prima naar mijn zin. Boven de tachtig kilometer per uur was het minder prettig, rustig rijden dan maar. Tjonge wat is het leven toch heerlijk achter het stuur van deze babe. Genieten, genieten. Op naar de zomer!

Even wat foto's gemaakt en toegevoegd

  • 81.740 km

Vandaag even wat foto's gemaakt en aan deze review toegevoegd. Gisteren heb ik het lampje uit het rechterremlicht laten vervangen. Deze was al een week buiten werking. Toch niet echt lekker als oom agent vlak achter je zit. Ik lees trouwens wel meer dat SLK's dergelijke lampjes 'vreten'. Maar goed het gaat om enkele euro's per jaar dus daar kan ik wel mee leven. Aanstaande donderdag krijgt deze dame een grote beurt. De Assyst-A beurt is nu ongeveer 10.000 km geleden. Ondanks dat de interval volgens de specificaties op 15.000 km staat doe ik het toch maar nu. Ook laat ik de olie uit de automaat verversen ondanks dat de auto perfect schakelt. Nergens lees ik trouwens waar deze handeling onder valt. Weet iemand dit soms? Of zit hier 'for-life' olie in en is verversen niet nodig? Als iemand hier iets over weet dan hoor ik het graag. Voorlopig vandaag maar weer even de boulevard rond. Zonder dak uiteraard.

Controlebeurt laten uitvoeren

  • 81.900 km

Vorige week heb ik de auto ter controle bij de lokale VW/Audi dealer gebracht. Op een aantal lampjes na was alles perfect in orde. Lampjes natuurlijk vervangen. Alleen konden ze de olie in de automatische versnellingsbak niet controleren. Dat schijnt alleen een MB dealer te kunnen(?). Nou ben ik van nature wat fatalistisch en wilde daarom weten of de bakolie recent is ververst. Mijn uitgebreide service-documentatie zegt hier echter niets over. Op het internet genoeg meningen en feiten maar ze stroken simpelweg niet met elkaar. Ik heb daarom vandaag twee officiele MB-dealers gebeld die de auto en elkaar verder niet kennen. Bij één van hen werd ik direct doorverbonden met de werkplaatschef. Beiden hebben op kenteken gezocht en beiden vertelden ze me dat mijn auto (uit mei 1997, vroege serie) in principe geen verversing behoeft behoudens problemen. De km stand van 83.000 werd door één van hen zelfs gekenmerkt door: net ingereden. Wel werd me gevraagd of de bak geen lekkage vertoont want dan moest ik even langskomen. En dat doet ie inderdaad niet. De boel is krukdroog daar. Ook nog eens bevestigd door de VW-Audi dealer waar de auto vorige week voor controle is geweest. Op zeker maar. Omdat ik vaak anders hoor heb ik hen beiden expliciet nog eens gevraagd ivm de bakverversing. Nee, is niet nodig, zeker niet bij deze km-stand. Maar kom gerust eens langs om de boel even te laten nakijken zeiden ze. En als ik verversing wil dan doen ze dat natuurlijk. Ik moest me vooral niet zo druk maken hierom. Uiteraard ga ik op korte termijn wel even langs bij 1 van hen. Ik vind automaat rijden heel fijn maar aan de andere kant ben ik altijd bang dat zo'n bak in de soep loopt en ik met een reparatie van Euro 3500,-- kom te zitten. Dus toch binnenkort maar even langs. Maar eerst nog even genieten van de auto. Ik heb de waardering voor comfort overigens naar 5 sterren gezet. In mijn vorige auto (E320) kreeg ik na een uur spierpijn in mijn rechterbeen. Gek genoeg heb ik daar in de SLK helemaal geen last van. Langere zittingen?

Zes weken in bezit

  • 83.000 km

Na zes weken bevalt de SLK mij steeds beter. De automatische versnellingsbak vergt toch nog wat gewenning voor mij. Het verbruik valt me echt alleszins mee. Na een rit die bestond uit snelweg, binnenwegen, dorp, stad en een paar forse sprintjes klokte ik nog steeds 1 op 12,5. Dat vind ik wel erg netjes voor een 2.3 liter motor met kompressor. Zeker als ik bedenk dat ik meerdere malen de 193 paarden uit de stal heb gehaald. Het geluidsniveau in de auto is voor een roadster heel acceptabel. Onlangs weer open gereden waarbij mij het diepdonkere uitlaatgeluid direct opviel. Verslavend gewoon. Helaas betrok de lucht ging het dak er weer op. De besturing is inderdaad wel wat vaag. Ik heb dat destijds al gelezen maar na een aantal weken begint het me ook op te vallen. Het zij de SLK vergeven. Verder heb ik nog geen rare dingen gehad. Pas over 4.000 km staat de AssystA beurt weer voor de deur. Onlangs vermeldde ik dat de beurt vervroegd zou gebeuren maar de garage zei: "Zonde van het geld meneer, wacht gewoon de kilometerstand af." Uiteraard heb ik hier direct gevolg aan gegeven.

Eerste (kleine) beurt gehad

  • 84.500 km

Vandaag heeft de dame haar AssystA beurt gehad. Ik heb deze beurt laten uitvoeren bij Auto Wust in Oud Beijerland (MB-dealer). Deze garage kan ik echt iedereen aanbevelen. Is ongeveer een uur rijden bij mij vandaan maar het is alle moeite dubbel en dwars waard geweest. Bij aankomst een zeer aangename ontvangst met koffie. Men verwachtte mij al en dat geeft altijd een prima gevoel. Omdat ik van ver kom kon ik, uiteraard na eerder overleg, op de beurt wachten. Na een uurtje was mijn auto al weer klaar, voorzien van een uitgebreid inspectierapport waar op te zien is welke punten zijn gecontroleerd en wat het resultaat er van is. Grote klasse. Gelukkig mankeerde de auto helemaal niets. Alleen de achterbanden moeten voor de winter worden vervangen. Ik ben weer helemaal blij. Voorlopig kan de auto weer 15.000 km vooruit.

Mooie kilometerstand voor een vervolg in deze revi

  • 88.888 km

Ik heb de auto nu zeven maanden in bezit. In die tijd geen storingen en/of reparaties gehad. Ondanks dat de auto, mede dankzij de mechanische kompressor, bijna tweehonderd paardekrachten en een formidabel koppel heeft, springt deze erg zuinig om met benzine. Ik ben nog niet onder de één op elf geweest ondanks diverse sprintjes en vele tochtjes door het land. Zelfs mijn meisje is helemaal weg van deze auto en dat is vrij opvallend. Ik ben hier erg blij mee omdat ze vanaf nu vrijwel altijd meegaat als we (open) gaan touren.
Het enige nadeel blijkt nu toch wel de ruimte. Uiteraard was ik me daar voor de aankoop al van bewust maar in de praktijk pakt het nog wat lulliger uit. Een gitaar past niet in de kofferbak, om van een digitale piano maar te zwijgen. Dus als muzikant ben ik genoodzaakt om de auto van mijn meisje te nemen of met iemand mee te rijden. De speciale (vakantie)- koffers passen echter perfect en laten het zelfs toe om open te rijden. Voor ons tweeën een ideale auto om op vakantie te gaan. Volgend jaar naar Oostenrijk en daarna naar Italie. We kijken er nu al naar uit.

Nieuwe sloffen

  • 91.779 km

Vanochtend de auto voor de APK keuring gebracht. De uitkomst was precies zoals verwacht. Geen gebreken, alleen waren de vier banden helemaal versleten. Toch een grapje van euro 750,-- in totaal. Het betreft dan wel nieuwe Michelins, inclusief de- en montage, uitlijnen, uitbalanceren en BeTreurensWaardigheid. Vergelijkbare kauwgombanden kwamen uit rond de euro 500,-- maar daar had ik geen zin in. Je gaat zo'n sjieke dame niet op goedkope gympies zetten. Verder geen problemen, ook niet in de afgelopen periode. Update volgt.

Voor het eerst weer 'open' rijden.

  • 92.700 km

Naar aanleiding van het weerbericht vandaag maar vrijgenomen voor een eerste 'open' ritje. Hoopvol toog ik vanochtend naar de garage. Na een winter stilstand vond ik het toch wel spannend om het dak voor de eerste keer sinds maanden weer te laten zakken. Je weet maar nooit, een storing kan er zo insluipen. Maar toen ik de betreffende rode knop beroerde nam de dame zonder morren soepel haar hoed af. Langzaam manouvreerde ik haar de garage uit voor een tochtje van een uur. Ook het naderhand weer opzetten van 'de hoed' ging soepel en probleemloos. Wat een aangename ervaring na zoveel maanden kou, sneeuw en andere narigheid. Klachten, storingen of reparaties? Daarover heb ik niets te melden gelukkig. Update volgt weer.

Het mooie weer gaat weer beginnen.

  • 95.000 km

Niet echt veel te melden, toch maar even een update. Ik heb de auto nu bijna 17 maanden en heb tot nu toe geen enkele storing of reparatie gehad. Echt een betrouwbare sportauto. Morgen een dagje vrij en dat wordt natuurlijk een flinke rit met open dak. Ik betrapte mezelf erop dat dit eigenlijk de eerste auto is die ik na ruim anderhalf jaar nog steeds 'spannend' vind. Bij de meeste auto's ontstaat na verloop van tijd een soort gewenning, zo niet bij de SLK. Over 4000 km staat de AssystB beurt weer voor de deur. Daarna natuurlijk weer een uitgebreide update. Aan alle autoliefhebbers: goede zomer en mooi weer toegewenst.

APK en AssystB

  • 98.250 km

Tot nu toe, ondanks de gladheid, ongeschonden de winter doorgekomen (afkloppen). Ik heb eigenlijk niet meer dan woon-werkverkeer gereden afgelopen maanden. Binnenkort heb ik de SLK niet meer nodig hiervoor omdat ik op loopafstand van huis ga werken. Prima, dan blijven er enkel plezierritjes en vakanties over en kan de auto de resterende tijd doorbrengen in de verwarmde garage. Afgelopen vrijdag de auto voor een AssystB beurt en een APK naar de garage gebracht. Beiden zijn niet uitgevoerd omdat de benodigde onderdelen (filters etc.) voor de beurt nog in backorder stonden. De APK kon ook niet worden afgemeld. De auto mankeerde eigenlijk niets behalve dan de koplampverstellers. Die werkten niet maar moeten wel in orde zijn voor de APK. Nader onderzoek gaf aan dat een vacuumslang onder de accu was beschadigd. Kwestie van euro 20,--. Het was echter te laat dit te repareren en de auto alsnog af te melden. Maandag 31 januari gaan we opnieuw naar de garage. Gelukkig hoeft de auto officieel pas op 21 maart a.s. gekeurd te zijn dus verder geen probleem. Overigens wel balen omdat ik de afspraak met de garage al in november vorig jaar heb gemaakt. Maar komt goed. Bijna vervelend maar tot nu toe helemaal niets aan reparaties. Deze zomer gaan we op vakantie naar Oostenrijk. Natuurlijk met de SLK. Het lijkt me fantastisch om door de bergen te kruisen met 193 PK onder de kap. Onlangs werd mij door een kennis gevraagd waarom ik toch zo van plan ben deze auto tot in het oneindige door te rijden. Dit zijn mijn redenen:
- Prima afmetingen
- Bliksemsnelle acceleratie
- Relatief zuinig, ook door 4 ipv 6 cylinders
- Hoog koppel o.a. door gebruik van kompressor
- Betrouwbaar
- (voorlopig) Tijdloos model
- Relatief lage onderhoudskosten
- Metalen dak wat in de winter rijden zeer praktisch maakt
- Snoepie om te zien!!!


Wordt vervolgd.

Update na AssystB

  • 99.960 km

Onlangs heeft de SLK de AssystB gehad. De koplampverstelling is weer gerepareerd, APK weer verkregen dus klaar is Kees. Jammer dat de garage heeft vergeten de accuklemmen goed vast te zetten, waardoor de auto vorige week helemaal niets meer deed. Uiteraard was dit snel opgelost maar toch. Klemmen goed aangedraaid en alles was weer voor zijn roodkoperen. Helemaal goed? Toch niet helemaal vind ik. Nog steeds vraag ik mij af of het wel zo verstandig is om het servicen van de automatische versnellingsbak buiten beschouwing te laten, hmmm. Toch maar weer even gebeld naar de MB dealer. Deze adviseerde om, ondanks het zg. onderhoudsvrij zijn van de bak, de ATF olie + filters en magneetstekker te laten verversen/vervangen. Het verdient aanbeveling om dit bij ongeveer 100.000 km. te laten doen. Komt dit even goed uit, mijn SLK heeft bijna een ton gelopen. Kosten ongeveer euro 325,-- incl. alles. Ga deze week nog een afspraak maken om dit te laten uitvoeren. Als je het per kilometer uitrekent kost dit onderhoud maar 0,003 euroct. per kilometer. Dom om het niet te doen dus. De auto schijnt, volgens de dealer, na de verversing veel soepeler te schakelen dan ie nu doet. Ben benieuwd. Wordt weer vervolgd.

Servicen Automatische versnellingsbak

  • 99.980 km

Vandaag is de automatische versnellingsbak onderhanden genomen bij de MB-dealer. ATF-olie, filter, pakkingen, keerringen en magneet, het is allemaal vervangen en ververst. In totaal was ik euro 320,-- armer. Misschien kan het ergens anders goedkoper maar ik laat zulke dingen toch graag bij de officiele MB-dealer uitvoeren. De bak schakelt nu iets soepeler dan voorheen. Echt heel veel verschil merk ik nu ook weer niet maar de bak schakelde al prima. Ik kan in elk geval weer 60.000 km vooruit, als verder alles heel blijft natuurlijk. Er werd mij bij de dealer wel verteld dat dit één van de beste investeringen is als je SLK 100.000 km achter haar kiezen heeft. Natuurlijk kun je dit afdoen als commerciële handeling maar ik geloof wel dat de man het meende.

Ik ben in elk geval blij dat ik het heb laten doen. Better safe than sorry.

Nu nog wachten tot het weer wat beter weer is. Ik heb alvast maar wat nieuwe, meer zomerse, foto's geplaatst.

Wordt vervolgd.

Terug van vakantie Oostenrijk

  • 105.900 km

Zoals verwacht een prima rit van ruim 1000 km heen, en 1000 km terug. Geen centje pijn en een gemiddeld verbruik van 1 op 13,5. Wat kun je nog meer wensen? Ik moet wel eerlijk toegeven dat de stoelen voor dergelijke afstanden wat minder geschikt zijn. Tijdig een rustpauze nemen is het advies. De SLK rijdt verder fantastisch op, met name, zulke grote afstanden. Geen moment geeft de auto een vermoeide indruk. Steile hellingen worden zowel omhoog als omlaag formidabel genomen. Ach, het wordt eigenlijk vervelend. Ik denk dat ik voorlopig stop met deze review totdat ik echt iets minder positiefs te melden heb over deze auto....kan even duren....hoop ik.

APK voor komend jaar 2012

  • 108.700 km

Afgelopen donderdag is de SLK voor de jaarlijkse APK-keuring geweest. De kleine beurt was nog niet nodig. Ik heb volgens de klok nog 5000 km. te gaan. Bovendien worden met deze auto enkel ritten gereden van 150 km. of meer. Alle vloeistoffen komen elke rit goed op temperatuur.
Voor dagelijks gebruik pak ik meestal de fiets of de scooter.

Terug naar de keuring. Binnen twee uur belde de garage op: geen bijzonderheden. Uiteraard direct de auto opgehaald en, omdat ik een vrije dag had, lekker een rit van een kleine honderd kilometer gereden.

Ik heb de kleine Benz nu drie jaar en ben er nog steeds van onder de indruk. Ook deze week ben ik een extra dag vrij, dus dat betekent een heerlijk rondje ijsselmeer. Uiteraard met gesloten kap want zo'n 'die-hard' ben ik nu ook weer niet. Mij nog veel en veel te koud.

Nog enkele maanden wachten op echt aangename temperaturen en dan kan het dak er echt weer af. Ik kan bijna niet wachten!

Dagje toeren

  • 110.500 km

Vorige week werd mijn aandacht getrokken door een zilvergrijze BMW 318i coupe (143 pk) uit 2003. Nu ben ik altijd al Beamer-fan geweest dus even snel een proefrit gemaakt. Werkelijk een fantastische auto om in te rijden. Vlot, degelijk en als een trein op de rails. Even leek ik mijn SLK vergeten. Na de proefrit heb ik een eventuele volgende stap toch maar even uitgesteld. Vandaag samen met mijn meisje een dagje getourd in de SlK door een groot gedeelte van Nederland. Slechts één conclusie: ondanks alles lijk ik, ondanks de geweldige ervaring in de BMW, verknocht aan mijn SLK. Het hele plan maar weer van tafel geveegd. Misschien komt er nog eens een BMW 3-serie maar dan erbij en niet in plaats van.

SLK verruild voor een andere Benz

  • 115.000 km

Na een rottige afgelopen twee jaar (ontslag na 35 jaar, ziekte, scheiding) heb ik dit voorjaar besloten de SLK van de hand te doen. Ondanks dat de auto, die ik ruim zes en een half jaar in mijn bezit heb gehad, nooit mankementen en/of hoge kosten heeft gehad. Natuurlijk is het een vrij gecompliceerde auto en ooit kunnen er zich onverwacht kosten voordoen. Die kan ik nu simpelweg niet zo gemakkelijk opbrengen. Via Erik Nijkamp (topzaak met prima service) heb ik in de plaats van de SLK een schitterende witte 190E 1.8 weten te bemachtigen. De meest basic uitvoering. Het meest gecompliceerde aan de auto is het schuif/kanteldak. Geen airco maar ARKO (alle ramen kunnen open), handgezwieberde ramen, handgeschakelde vierbak maar oh, oh, oh wat rijdt dat ding zalig. Ik zal over deze tuut binnenkort een nieuwe review starten, voorzien van de nodige foto's.
Ik ben erg blij dat ik een SLK heb mogen bezitten. Gewoon een erg fijne auto, ondanks dat ik de stoelen niet veel beter vond zitten dan de gemiddelde tuinstoel die al jaren buiten staat. Verder een probleemloze auto. Ik hoop dat ie snel een nieuwe eigenaar vind die er weer de nodige kilometers van kan genieten.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (58)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.