Mercedes-Benz SLK 200 (2000)

autoreview

Mercedes-Benz SLK 200 (2000)
Mercedes-Benz SLK 200 (2000)Mercedes-Benz SLK 200 (2000)Mercedes-Benz SLK 200 (2000)Mercedes-Benz SLK 200 (2000)Mercedes-Benz SLK 200 (2000)Mercedes-Benz SLK 200 (2000)Mercedes-Benz SLK 200 (2000)Mercedes-Benz SLK 200 (2000)Mercedes-Benz SLK 200 (2000)

Signalement

UitvoeringSLK 200
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf210.000 km
KM-stand laatst213.400 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Midlife crisis

  • 210.200 km

Reden van aanschaf is dat ik een leuke hobby auto zocht. Een auto waar ik zelf lekker aan kan knutselen (klein onderhoud) tot oppoetsen. Zoals ik vroeger deed, toen ik net mijn rijbewijs had en auto's van eind jaren 70.
Ik zie het echt als een midlife crisis auto haha.
Daarnaast wilde ik perse een handmatige versnellingsbak. Echt een auto om in te rijden. Zowat het tegenovergestelde van mijn dagelijkse auto die vol zit met moderne electronica.
En als extraatje een 2 zitter cabrio, past ook beter bij het beeld van een 40 plusser die zijn jeugd wil herbeleven :)
Getwijfeld tussen een MX-5 (die ik eigenlijk mooier vind) en de SLK. Overige Roadsters vielen snel af.
De doorslag is het dak geweest, heb gewoon wat minder trek in het gedoe met een stoffen kap.

Wat kan ik zeggen over de SLK zo ver...ten eerste dat ik zeer verrast ben over hoe een 19-jarige auto rijdt. Nog echt strak, stabiel en robuust.
Nu vind ik wel dat je veel windruis hoort ondanks de hard top.
Het is de meest lichte uitvoering qua motor, 137 PK of zo. Nou ik vind dat persoonlijk meer dan genoeg voor deze auto hoor. Kan echt best lekker meekomen en heb echt niet het gevoel dat hij te kort komt.
Hoewel ik dacht dat ik de cruise controle niet perse hoef te hebben begon ik die toch al snel te missen. Toch wel een dingetje wat ik inmiddels al zo gewoon ben gaan vinden.
Roest heeft hij niet, alleen een piep klein plekje onder het loge op de motorkap. Was voor mij ook een issue..vind een beetje knutselen leuk maar heb geen zin om hele gaten weg te werken.
Al met al, tot dusver dik tevreden. Ga hem een maandje af en toe rijden en dan schorsen, in de garage zetten en de dingen er mee doen die ik wil doen. Denk aan onderhoud, kleien, binnenkant reinigen...die dingen. En dan zien jullie mij (met het dak open) zomer 2020 rustig toeren op de provinciale wegen van het land :)

Toch maar een grote beurt

  • 210.400 km

Besloten om toch de auto maar weg te brengen voor een grote beurt. Het vervangen van de vloeistoffen, filters en bougies had ik ook zelf kunnen en willen doen maar met zo'n beurt krijg je ook een uitgebreid rapport over de staat van de auto. Dat leek me voor de eerste keer toch wel zinvol.
Ik heb het bij de Kwikfit in Assen laten uitvoeren. Nu weet ik dat er veel mensen negatief over de kwikfit zijn maar ik moet zeggen dat ik die in Assen een prima zaak vind. Ze doen alles in overleg en ze zijn geen zaken aan het overdrijven om er zelf beter van te worden. Ik heb er dus een goed gevoel bij.
De airco deed het niet dus ik heb ze gevraagd om te kijken of hij slechts leeg is of dat er meer aan de hand is. Mocht dat laatste het geval zijn dan had ik het erbij gelaten. Het is immers een cabrio, en een airco met kap open is een zinloze actie. Maar vullen bleek voldoende, hij doet het weer.
Als extra (zit niet standaard in de grote beurt) dan ook maar het interieurfilter vervangen alsmede de remvloeistof wat ook niet in de grote beurt zit.
Goed, verdere staat van de auto: accu is niet meer zoals hij hoort te zijn. In de winter zou ik hier problemen mee kunnen krijgen kreeg ik te horen. Dit heb ik voor nu zo gelaten. Mocht het problemen opleveren dan vervang ik hem zelf wel. De uitlaat is wat roestig en de carterpan zweet wat. En dit is alles. Ben echt super tevreden hierover.

Nu wil ik hem eigenlijk gaan poetsen wat betekend: wassen, kleien, polijsten en in de was zetten. Met dat polijsten zijn gelijk mooi alle kleine krasjes weg. Enige lastige is dat ik zelf geen garage heb en ik zie mezelf al die dingen niet in 1 dag doen. Iemand tips?

Zal wat nieuwe foto's plaatsen als eea is uitgevoerd :)

Geweldig toch

  • 211.000 km

De auto stond al ruim 3 weken stil in de parkeergarage dicht bij mijn huis. Vandaag eens er naar toe gegaan om te kijken hoe hij start en rijdt na deze 3 weken. Het starten ging zo soepel als een nieuwe auto.
Het rijden in deze auto is toch wel heerlijk. De achterwielaandrijving, het zelf schakelen...Ik kan er echt van genieten. Helaas viel het windgeruis ook direct weer op, dat is alleen een beetje jammer.
Verder heeft hij bij een koude start wat geluiden aan de rechterkant van de auto als ik door bochten rijd die ik niet kan thuisbrengen. Bij een warme motor is dit weer weg. Geen idee wat dit is en kan er ook niet wat over vinden.
Ben nog niet aan de intensieve poetsbehandeling begonnen omdat ik er nog geen tijd voor heb gehad. Hoop dat volgende maand te kunnen doen.

Nog even geduld

  • 211.200 km

Niet zo heel veel te melden over de SLK. Hij staat vooral stil in de parkeergarage. Ik ben niet de enige die op dit idee is gekomen. Als je erop let dan zie je er 2 Z3tjes, een MX5 en een stuk of 8 klassiekers permanent staan.
Toch heb ik op mooie dagen een paar keer de auto uit de garage gehaald. Zo ongeveer 1 keer per maand. Dan start hij in ieder geval vrijwel meteen. Maar echte kou krijgt hij dus ook niet om zijn oren. En dan ga ik er een flink eindje mee rijden zodat de motor goed op temperatuur komt.
Ik kijk enorm uit naar de lente om hem dan regelmatig te rijden, nog heel even geduld :)

Gepoetst!

  • 211.400 km

Auto gepolijst ed, helemaal klaar nu en zoals beloofd hier foto's van toegevoegd.

Eindelijk cabrio weer!

  • 211.720 km

Zo, eindelijk de cabrio kunnen gebruiken waarvoor hij bedoelt is in deze dagen. In 2 dagen een aantal honderden kilometers gereden zonder op de snelweg te komen.

Heerlijk! Maar wat valt op? Ten eerste dat de omgeving rondom mijn huis prachtig is (Drenthe, Friesland en Groningen). Veel bebossing, fijne 80 kilometer wegen, vogeltjes horen fluiten, de buitenlucht inhaleren. Echt super. Tweede wat opvalt is dat iedereen zijn cabrio van stal lijkt te hebben gehaald. En dan vooral de 2 zitters. Waar je in rijdt zie je rijden, dat gaat ook nu op.

En wat valt op met de SLK? Hij is goed, geen kraakjes of rammeltjes, alles werkt naar behoren en hij doet geen gekke dingen. Rijdt ook prettig maar naar er een paar uur in gereden te hebben merk je wel dat het wat meer werken is. Logisch, ik moet zelf schakelen, veel sturen en zelf mijn voet op het gaspedaal houden. Daarnaast zitten de stoelen niet zo lekker meer na een paar uur rijden. Het was fijn om uit te stappen, even mijn benen strekken en mijn rug rechten.

Over het brandstof verbruik kan ik nog niet veel zeggen. Heb hem bij terugkomst vol gegooid en zal het nu gaan meten.

Verbruik:

  • 212.200 km

Weinig te melden behalve het verbuik: 1 op 14,2.
Dit is ongeveer 60% 80KM wegen, 30% 50KM wegen en 10% snelweg.

Leuke maar prijzige hobby

  • 213.400 km

Van de week de cabrio maar eens uit de parkeergarage gehaald en hem gewassen. Ook van stil staan in de garage wordt hij behoorlijk vies.
Eind van het vorige rij seizoen hield het dak er ineens mee op. Hij bleef half open staan. Ik kon het zelf niet oplossen en heb hem weg gebracht naar een cabrio specialist in Groningen. De cilinder bleek kapot en via deze cilinder is alle olie eruit gespoten. Dit komt dan terecht op je dakhemel. De beste man heeft het prima gerepareerd maar wel weer een rekening van bijna 800 euro en dan nog het hemel wat opgelost moet worden. Als ik het allemaal optel is het geen goedkope hobby. 4 keer 156 euro wegenbelasting per jaar. 20 euro verzekering per maand. Dan kwam dat dak erbij en had ik bij de laatste APK de remleidingen die achter vervangen moesten worden. Das toch aardig wat voor een auto waarin ik slechts 3000 kilometer gereden heb. Maar ja, zoals eerder gezegd: hij rijdt verder echt lekker. Ben nog niet van plan hem weg te doen maar hoop dat het voorlopig wel even klaar is met de extra kosten.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.