Mercedes-Benz S 320 (1999) #3

autoreview

Mercedes-Benz S 320 (1999)

Signalement

UitvoeringS 320
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf85.000 km
KM-stand laatst176.772 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Oorverdovend stil

  • 130.000 km

De zoektocht
Na ruim een jaar gezocht te hebben naar een goede, mooie en strakke Jaguar XJ (X308), viel mijn oog op een bijzonder fraai exemplaar in het zuiden des lands. Uit 1998 met slechts 59.000 km op de teller. Gezien, gereden en gekocht. Helaas bleek na ruim een half jaar en 10.000 km dat ik op geen enkele manier de stoel zó kon zetten dat ik geen last kreeg van mijn rug bij lange ritten. Met pijn in mijn hart besloten de auto weer te verkopen en op zoek te gaan naar iets waarbij ik zeker zou weten dat ik geen last van mijn rug zou krijgen.

Omdat de auto op naam van de zaak komt, wilde ik graag opnieuw een youngtimer vanwege de gunstige bijtelling. In eerste instantie gezocht naar een leuke BMW 5-serie uit die periode (E39), liefst een 6 of 8 cilinder station-uitvoering. Maar 'de mijne' stond niet te koop. Ook gekeken naar een Mercedes E-klasse, maar ook hier geen succes. En zo stuitte ik op een dag op een S-klasse (W220) bij een youngtimerhandelaar in Ede. Van binnen en buiten werkelijk een prachtig exemplaar met een km-stand van 85.000. En eentje zoals ik ze het liefst zie: een tweedehands youngtimer. Dit houdt in dat de vorige eigenaar de auto heeft gekocht bij een youngtimerhandelaar die de auto uit het buitenland heeft gehaald, waarna de eigenaar de auto na een paar jaar weer inruilt. Deze auto is ingevoerd door Van Dijk en Geval uit Harderwijk met 59.000 km en de vorige eigenaar heeft er dus zo'n 26.000 km mee gereden. Punctueel onderhouden gezien de facturen die ruim 6000 euro bedroegen. In mijn beleving heeft de vorige eigenaar het achterstallige onderhoud weggewerkt waar ik nu van kan profiteren.

Een kleine terzijde over die youngtimerbusiness. Sinds een jaar of 10 lijkt die behoorlijk 'ontploft' te zijn. Waren er voorheen een aantal specialisten op dit gebied, nu lijkt iedere zichzelf respecterende autohandelaar youngtimers te importeren. En, wonder o wonder, al die auto's hebben maximaal 100.000 km gelopen. Ik kan mij daar werkelijk niets bij voorstellen. Is altijd van één of andere Herr of Frau Doktor geweest uit 1935 of zo die de laatste jaren nauwelijks meer heeft gereden. Of mijn auto bij import inderdaad 59.000 kilometer heeft gelopen, kan ik dus ook echt niet zeggen. Ik hoop het. Aan de andere kant: bij een goed onderhouden exemplaar met strakke buitenkant en frisse binnenkant vermoed ik dat, laten we zeggen, 30 – 70 dkm meer of minder ook niet uitmaakt. Sterker, ik vermoed dat het voor een auto goed is als deze een beetje in beweging blijft, hoewel een autotechnicus mij hierin laatst corrigeerde.

Hoe dan ook, ik stuitte op een fraaie W220 uit 1999. Maar, wel een MB uit een nogal slechte periode van Das Haus. Zeer veel roestproblemen en, in tegenstelling tot de vorige S-klasse die vrijwel onverwoestbaar was, relatief storingsgevoelig met name de elektronica en de luchtvering. In een dappere poging jong te blijven, dacht ik: WTF-YOLO, ik doe het gewoon. Mochten de kosten uit de pan rijzen dan verkoop ik haar wel weer. Bewust een paar duizend euro achter de hand gehouden voor reparaties en zo werd ik in december 2016 de eigenaar van deze bolide.

De auto
Om een literair cliché te gebruiken: wat rijdt deze auto oorverdovend stil zeg! Ik ben daar echt diep van onder de indruk. Ook moderne auto's (middenklassers) rijden zelden zo rustig, smooth en vooral stil. Ik vermoed dat dat vooral komt door de dubbele beglazing en dat effect is echt groot. Het is geen racemonster met zijn 224 pk's uit 6 cilinders (S320), maar hij doet zijn werk in stilte. Genoeg power als het nodig is, maar zeker niet overpowered. De stoelen zijn in alle richtingen te verstellen waardoor ik een ideale zitpositie kan vinden. Onlangs bijna 400 kilometer op een dag gereden en geen centje pijn. Er zit zelfs stoelverkoeling in! Lekker een fris luchtje tussen de billen bij hogere temperaturen en weg is het bilspleetzweet. Deze auto is ondanks zijn 18 jaren de lekkerst rijdende auto die ik heb gehad. Het verschil met de Jaguar uit 1998 is echt groot te noemen.

De auto is groot en voelt ook groot aan. Dat vind ik een klein nadeel. Naast deze MB rijd ik privé een Saab 9-5 Aero en die auto trek je aan als een lekker zittende sportjas, terwijl ik bij de MB toch meer 'op de bok' zit. Dit is voor mij de eerste auto met luchtvering en ik moet zeggen dat ik het verschil met gewone vering eigenlijk vrij klein vind. Begrijp me goed, met luchtvering is helemaal niets mis, maar gezien de complexiteit en gevoeligheid van een dergelijk systeem had ik een groter verschil verwacht. Bij aanschaf zaten er Dunlop banden onder en hier heb ik weinig op aan te merken. Heb het idee dat ze prima grip hebben onder alle omstandigheden en niet overmatig slijten.

De vorige eigenaar heeft er een nieuw Comandsysteem in laten zetten. Werkt perfect. Vergeleken met een nieuwe TomTom is het navigatiesysteem nogal omslachtig, maar het doet wel wat het moet doen. Cd-wisselaar en radio werken prima en de geluidskwaliteit is eveneens in orde. Niet spectaculair, maar good enough.

De kosten
De dag waarvan je weet dat die gaat komen: na drie maanden had ik opeens een ongewilde low-rider. Dat is er wel eentje om een beetje zenuwachtig van te worden, want het kan een simpel slangetje zijn van een paar euro tot en met vervangen van alle luchtveringonderdelen à 5000 euro bij de dealer, en de helft bij specialisten die niet-originele onderdelen monteren. Na inspectie door de specialist bleek dat de compressor overleden was. Meestal duidt dit op een lekkage ergens bij de schokbrekers waardoor de compressor overuren moet draaien. Besloten een stap-voor-stap reparatie te doen. Eerst maar eens de compressor vervangen en dan kijken of en waar de auto zakt. Zo gezegd, zo gedaan. Daarna de auto 5 dagen laten staan en tot mijn vreugde zakte de auto nergens meer. Vooralsnog heb ik het idee dat het alleen de compressor is geweest. Deze kostte 500 euro. Dat waren alle kosten tot nu toe, waardoor ik op 500 euro in 10.000 kilometer kom.

Verbruik valt mij behoorlijk mee. Ik rijd vooral wat langere stukken en dan is een verbruik van 9,0 tot 10,0 liter euro 95 per 100 kilometer makkelijk haalbaar. Ik houd mij overigens aan de maximumsnelheid en rijd op de snelweg meestal gewoon 130. Ik overweeg nog om de auto op LPG te laten zetten. Deze motoren kunnen dat prima hebben en de variabele kosten dalen daarmee weer wat. Aan de andere kant, wil dat rendabel zijn dan 'moet' ik de auto wel een jaar of 4 à 5 houden en dat vind ik ook wel weer wat lang voor een auto die nu al 18 jaar oud is.

Wegenbelasting is 90 euro per maand en ik heb de auto met een taxatiewaarde van 10.000 euro all risks verzekerd voor 500 euro per jaar.

Update februari 2018
Inmiddels heb ik in 14 maanden tijd 30.000 kilometers gereden met deze fraaie auto. Hoewel fraai natuurlijk subjectief is. Een 'beetje fout' hoor ik namelijk ook regelmatig. En dat is niet geheel onterecht. Sinds enige tijd werk ik in een verslavingskliniek en in het begin dachten de cliënten dat de dealer gearriveerd was....

De afgelopen 14 maanden zijn erg goed bevallen met deze auto. Inmiddels is de auto meerderjarig en zij rijdt meer dan volwassen. Ik blijf enorm genieten van het comfort en de luxe van de wagen.

De kosten zijn alleszins binnen de perken gebleven. Ik heb een setje nieuwe banden gekocht voor 400 euro (ik koop altijd goede B-merk banden) en daarnaast een grote beurt laten uitvoeren voor 600 euro waarbij als bijzonderheid alleen een stabilisatorstang vervangen moest worden. Dat maakt dat ik in totaal 1500 euro kwijt ben geweest voor 30.000 kilometers. Niet verkeerd voor dit type auto, dunkt mij.

Verbruik ligt stabiel op 9,6 liter per 100 kilometer, volgens de boordcomputer en dat klopt vrij aardig met de getankte liters aan de pomp. Ook dat is netjes. Mijn VW Golf II uit 1987 dronk destijds zo'n 9 liter per 100 kilometer en dat was een 1.3 viercilinder en nu heb ik een 3.2 zescilinder. Kortom, mooi stukje bouwtechniek uit Stuttgart.

Update augustus 2018
De 130.000 kilometergrens is gepasseerd. Het blijft genieten met een grote G. Het verbruik is de afgelopen periode gedaald naar ongeveer 9,0 liter per 100 kilometer (1 op 11) terwijl mijn rijgedrag niet echt is veranderd (veel snelwegkilometers waarbij ik mij aan de maximumsnelheid houd). Nou ja, vraag niet hoe het kan, profiteer ervan, zullen we maar zeggen.

Qua onderhoud is er niets spannends gebeurd. Nieuwe remblokken rondom van 350 euro en verder niets. O, ja, twee lampjes voor de kentekenverlichting à 0,75 euro. Inmiddels bijna 45.000 kilometer gereden en slechts ongeveer 1850 euro aan onderhoud gehad. Dat is iets meer dan 4 cent per kilometer.

Omdat ik de auto in weer en wind gebruik en niet beschik over een garage begint het roestspook her en der wat rond te waren. Met name de randen van de wielkasten. Volkomen verwacht natuurlijk, deze auto komt uit de slechte lakperiode van MB. Ik denk dat ik er niets aan ga doen. De netto waarde van de auto (de auto staat op de zaak) is niet zo hoog meer en op het moment dat (op termijn) de kilometerstand richting de 200k gaat, is de waarde sowieso gering.

Twee jaar en 55,000 km verder

  • 140.000 km

Inmiddels rijd ik alweer 2 jaar met deze wagen. Tijd voor een korte evaluatie. Toen ik mij 2 jaar geleden aan het oriënteren was, heb ik mij goed geïnformeerd op de diverse autosites. Wat vaak wordt geschreven is dat het rijden in een dergelijke auto zeer kostbaar is en dat het inzetten van zo'n oude auto voor dagelijks intensief gebruik niet verstandig is: de kans dat hij om de haverklap kapot gaat zou te groot zijn. Koop gewoon een betrouwbare Golf van een paar jaar oud en dan komt alles goed, is het devies.

Ik kan niet anders zeggen dan dat alle spookverhalen tot nu toe zijn wat ze zijn: spookverhalen. Natuurlijk is de kans op dure reparaties groter bij een auto waar méér onderdelen gebruikt worden. Tegelijkertijd geldt ook dat niet alles gerepareerd hoéft te worden. Stel dat bij de Merc het systeem waarbij de deuren 'dichtgezogen' worden kapot gaat, dan laat ik dat niet maken. Niet nodig in mijn ogen. Een ander zal dat wel doen en ja, dan stijgen de kosten. Mijn keuze is om de auto zo ver mogelijk 'op' te rijden en ik zal dus ook deukjes en krasjes niet bijwerken. Vroeg of laat verdwijnen ze toch wel door de roest :-). Wat ook helpt dat de auto in mijn hoofd al afgeschreven is. Voorheen reed ik privé een auto waarbij ik in 4 jaar tijd 10.000 euro afschreef (Saab 9-5 Aero) en deze S-klasse heb ik gekocht voor 9000,-- waarbij de netto aanschafwaarde op ongeveer de helft ligt vanwege het feit dat de auto op de zaak staat.

De afgelopen tijd weinig kosten gehad: 2 nieuwe achterbanden (die waren na 27.000 km tot op de draad versleten, merkte ik tot mijn schrik. Hierboven schreef ik over 'goede' B-merk banden; in dit geval dus niet zo goed. Nu liggen er weer Vredesteins onder) en een kleine beurt waar als enige bijzonderheid een stuurkogel vervangen moest worden. Kosten voor de banden en beurt: 575 euro. In totaal dus iets boven de 2400 euro in 55.000 kilometer. Da's 4,3 cent (bruto) per km. Ik had gerekend op ruim het dubbele, dus dat valt alleszins mee. Er zal waarschijnlijk echt weleens iets duurs kapot gaan maar inmiddels kan ik dat verdelen over aardig wat kilometers.

En feitelijk heeft de auto mij nooit laten staan. Ik had op een gegeven moment een low-rider, maar daarmee kon ik nog wel naar de garage rijden. Maar goed, laten we dit rekenen als één keer laten staan in 2 jaar. Dat deden mijn Saab en Rover 75 ook. En die waren 12 tot 14 jaar jonger.

Lang verhaal kort: in mijn ogen kan je prima een auto kopen van 18 tot 20 jaar oud voor dagelijks gebruik. Ik realiseer me dat dit slechts een n=1 studie is, maar goed, ik ben vast niet de enige met dergelijke ervaringen. Ik denk dat de kern is: onderhoud. En leeftijd is relatief: een vliegtuig schijnt gemiddeld 23 jaar oud te zijn en daar stappen we toch ook in?

Enige probleem dat ik nu heb: wat wordt te zijner tijd de opvolger....?

O, ja, en die geadviseerde Golf is natuurlijk een drama.... TSI, distributie, DSG, dieselgate om maar wat te noemen.

Bijna 75,000 km verder

  • 159.000 km

Inmiddels weer bijna 20 dkm verder. Afgelopen periode heb ik opnieuw enorm genoten van deze auto. Blijft een uiterst rustige en comfortabele wagen om mee over de weg zu fahren. Verbruikt vrij letterlijk geen druppel olie. Bak blijft goed zijn werk doen na al die jaren.
Rond 150 dkm had ik het idee dat de motor wat begon in te houden en onder de auto was een duidelijke rammel hoorbaar (nou ja, duidelijk, ik merkte het een keer op toen ik met een raam open stond te wachten voor een slagboom; door het dubbel glas hoor je binnen niet zoveel geluiden). De garagist vermoedde dat de katalysator kapot aan het gaan was. De binnenkant lag los. Op zich geen probleem, zolang het maar niet kantelt, want dan wordt de luchtweg geblokkeerd. Afspraak gemaakt voor een week later. Zover kwam het niet: op een gegeven moment bleef de auto enorm inhouden en kon ik slechts met 25 km per uur rijden. Gelukkig vlak bij mijn werk en naast mijn werk zit een garage. En inderdaad: het keramische blok in de katalysator was gekanteld. Gebeurt niet vaak, maar helaas wel bij mij.
Nieuwe katalysatoren (4 stuks!) laten plaatsen voor een paar tientjes onder de 1000 euro. En daarna zweefde zij weer over de weg.
Totale onderhoudskosten sinds de aanschaf 73 dkm geleden: 3400 euro. Dat is 4,6 cent per kilometer. Waarbij ik dus niets zelf doe afgezien van een lampje vervangen. Ik blijf dat een uiterst acceptabel bedrag vinden.

Ben nog steeds aan het nadenken over een eventuele opvolger. Pas in een excelletje de kosten van deze auto en die van een nieuwe (!) Tesla model 3 tegenover elkaar gezet en tot mijn verbazing bleek de Tesla gedurende 5 jaar, gemiddeld 200 euro netto per maand goedkoper. Da's toch niet normaal?! Ben serieus aan het nadenken over een EV, maar dan moet ik wel opschieten omdat volgend jaar de bijtelling verdubbelt. En laat ik nu net aan het verhuizen zijn waardoor mijn zuurverdiende spaarcentjes als sneeuw voor de zon verdwijnen...

Onverwoestbaar

  • 175.000 km

Nou ja, tenzij je tegen een paaltje rijdt! Precies op de dag dat ik de sleutels van mijn nieuwe huis had gekregen, wilde ik nog even wat verf halen. In mijn wijsheid besloot ik dit eens niet te doen bij de Gamma, Praxis of Karwei. Nee, het moest échte verf zijn. Het mocht wat kosten, zullen we maar zeggen. En al zoekend naar de speciaalzaak botste ik op de parkeerplaats van een bedrijventerrein pardoes tegen een paaltje. En niet zuinig ook: bumper eraf, vloeistoffen op de grond en allerlei foutmeldingen op mijn dashboard. Al snel had ik door dat het om ruitenwisservloeistof te gaan en niet om koelvloeistof. Dat scheelde weer. Provisorisch de boel gemaakt en direct naar mijn specialist gereden. Die zorgde ervoor dat ik in ieder geval kon blijven rijden met wat tie-rips, spuug en plakband. Een paar maanden later heb ik het laten repareren, maar zo budgetneutraal mogelijk. Geen nieuwe bumper, maar de boel optisch redelijk netjes laten maken. Technisch wil ik graag een zo goed mogelijke auto, maar sinds de auto roest heb ik het optische lager op de relevantieladder geplaatst.

Tegelijk met de reparatie van de bumper een jaarbeurt laten uitvoeren en inclusief 4 nieuwe banden was ik 1200 euro kwijt. Dat vond ik acceptabel. Inmiddels 90.000 kilometer met de dame gereden en 4600 euro aan onderhoud kwijt geweest. Dat is 5,1 cent per kilometer.

Zoals jullie kunnen lezen, heb ik (nog) niet de overstap naar een EV gemaakt. De Tesla model 3 is het niet geworden. Drie redenen: de aanschafprijs is hoog, de range is voor mij net te beperkt bij een Tesla model 3 RWD Plus (de LR is financieel meteen weer wat onaantrekkelijker) en het serviceniveau van de dealer is (nog) niet goed. Ik denk dat mijn volgende auto toch gewoon een brandstofauto gaat worden. En hoewel de Benz nog steeds formidabel rijdt, ben ik mij toch aan het oriënteren op een andere auto. Ik las ooit de uitspraak: het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden.

Grote vraag blijft: wat nu? Gelukkig heb ik geen haast. Wat mij opvalt, is dat de leuke youngtimers best aan de prijs zijn. De Benz was werkelijk puntgaaf en kostte met 85k op de teller, 10k euros. Een vergelijkbare A8, XJ (het nieuwere model, de X350) of E500 kost zomaar ruim boven de 15k. Da's niet goedkoop.

Nou goed, wat is er leuker dan een beetje op gaspedaal, marktplaats en mobile.de te surfen met het idee dat een andere auto mág maar niet hoeft?

Verkocht

  • 176.772 km

Toch sneller dan ik verwacht had, kruiste opnieuw een fraaie Jaguar XJ (nu model X350) mijn pad en heb ik besloten om mijn Mercedes in te ruilen. De Jaguar is er weer precies één zoals ik ze graag zie: een 2e hands youngtimer. In 2018 naar Nederland gehaald vanuit Zwitserland en daarna bewezen goed onderhouden door de eerste Nederlandse eigenaar.

Vandaag de laatste rit naar de autohandelaar, en gisteren in stijl afscheid genomen door nog eenmaal een langere rit (360 km) te maken. Afgezien van de roest niets dan lof voor deze inmiddels 21-jarige dame. Ik heb er enorm van genoten. Tijd voor de eindafrekening.

Ik heb er precies 40 maanden mee gereden en 91.000 kilometer. Meer dan ik vooraf verwacht had.

Afschrijving 7000
Wegenbelasting 3650
Onderhoud 4600
Verzekering 1150 (eerste jaar All Risks daarna WA)
Brandstof 14300 (bij gemiddelde benzineprijs van 1,65)
Totaal 30700
Per kilometer 33,7 cent.

Omdat de auto op de zaak staat, ziet het plaatje er anders uit. Voor het gemak houd ik even rekening met een IB van 50% en vergeet de 14% winstvrijstelling. Alle bedragen zijn derhalve netto.

Afschrijving 3500
Wegenbelasting 1825
Onderhoud 1900 (ex BTW)
Verzekering 575
Brandstof 5910 (ex BTW)
Netto bijtelling 2500
BTW correctie(1) 2500
Totaal 18710
Per kilometer 20,6 cent

(1) er geldt een forfaitaire bijtelling van 1,5 van de nieuwwaarde per jaar. Bij mijn auto zou dat neerkomen op 1500 euro per jaar. Ik kies ervoor een rittenadministratie bij te houden en een BTW correctie toe te passen op daadwerkelijk privégebruik. Dat kost mij per jaar ongeveer 500 euro.

En dat was het! Dank voor uw aandacht en hopelijk helpt deze review u bij het maken van een keuze voor een ‘nieuwe’ auto.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.