Mercedes-Benz E 350 CGI BlueEFFICIENCY Coupé (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 350 CGI BlueEFFICIENCY Coupé |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 56.750 km |
KM-stand laatst | 73.600 km |
Eerste ervaringen
- 59.250 km
Overgestapt van een TT Coupe (zie mijn andere review, http://www.autoweek.nl/autoreview/40143/audi-tt-coupe-20-tfsi-quattro-pro-line) naar een E Coupe. De belangrijkste reden is het comfort geweest: door aanhoudende gestel-klachten op zoek gegaan naar een auto met betere ergonomie/comfort. Ik hou erg van het coupe model in het algemeen en in combinatie met mijn ergonomie wens (niet de meest gelukkige combi, ik weet het) kwam ik daarmee uit bij een E Coupe. Ik heb in het verleden ook een BMW 335i Coupe gehad, ook niet slecht qua comfort en ergonomie, maar dit is toch nog wel weer een stuk beter. Logisch, zou u wellicht kunnen denken, dat is een klasse hoger. Maar dat is niet echt het geval, de E Coupe heeft wel de neus van een E klasse, maar qua verdere afmetingen (achteras, totale lengte), is het eigenlijke een vermomde C klasse (maar wel met een nieuw prijs van een E klasse!).
Desalniettemin, heerlijk comfortabel en snel als het moet. De auto nodigt niet uit tot jagen, dus veel gebruik van het vermogen maak ik niet. Maar wegspurten bij het stoplicht blijft leuk en klinkt lekker, zeker met het panorama dak open. Qua bochtengedrag valt het me mee: valt prima stevig mee te sturen, wel minder stevig dan met de TT, maar dat was dan ook een Quattro en die is een stuk lichter. Je voelt het gewicht van de Mercedes doordrukken als je sneller een bocht neemt, maar zeker knap hoe snel je toch nog een bocht door kunt als je het gewicht en comfort daarbij in ogenschouw neemt.
De auto heeft een karrevracht aan accessoires (totaal 27.000 euro!) en is een originele NL auto met nog geen 60.000 km (NAP). Een NL auto voor een E350 Coupe is toch vrij uniek, zeker met deze accessoires: de nieuwprijs was ooit 92.500 euro, dus erg duur tov andere merken met vergelijkbare opties toentertijd. De eerste eigenaar moet wel een echte Mercedes liefhebber zijn geweest (met veel geld) om voor dat bedrag deze auto te kopen.
Ik ga niet alle accessoires opsommen, maar voor mij persoonlijk zijn dit de meest waardevolle accessoires: panorama dak, elektrisch verstelbare leren stoelen en stuur met memory (zeker de memory!), LED dagrijlichten (deze auto met niet-LED dagrijlichten maakt de auto er gedateerd uitzien imho), keyless-go, adaptieve bochten verlichting (werkt echt goed, heb ervaring met andere merken), grootlicht assistent, automatisch dimmende binnen en buiten spiegels, Harman Kardon Pro Logic 7 stereo (top geluid). De 'nice to have' opties die het nog prettiger maken: schakelflippers aan het stuur, elektrisch rolo achterruit, stoelventilatie (naast stoelverwarming), inschakelbare sportstand (vering en bak), achteruitrij camera, DVD wisselaar.
De geluids- en navigatie installatie ben ik ook erg tevreden over. Aangezien de installatie een harde schijf heeft en de navigatie daar vanaf werkt, is de navigatie erg snel met rekenen. Ook kun je op tig manieren muziek afspelen: vanaf de harde schijf (6Gb vrij voor muziek), vanaf SD kaart (via PCMCIA adapter), CD / DVD 6 wisselaar en via een aparte media interface (AMI, zelfde als in Audi, in handschoen vak). Op deze media interface kun je een iPod of iPhone aansluiten waarbij je deze vanaf je stuurwiel kunt bedienen. Ik heb een Tune2Air aangeschaft en aangesloten op deze media interface om daarmee via Bluetooth muziek vanaf mijn iPhone via Spotify te kunnen streamen: ideaal! Film / muziek DVD kijken kan ook via de DVD wisselaar, maar alleen als je stil staat.
Ik heb de auto nu 2,5 maand en er 2500 km mee gereden. Aangezien ik erg secuur ben, heb ik wel het 1 en ander laten herstellen toen ik de auto net had: rammeltje in de deur en los zittende stoel, maar verder geen grote gebreken ontdekt gelukkig (blijft altijd spannend aan het begin bij een 2e hands). Wat mij opvalt is dat het verbruik van de boordcomputer van geen kant klopt: die geeft het veel te rooskleurig weer. Ik gebruik geen afwijkende wielmaten of zo, wat het eventueel zou kunnen verklaren. Ik hou een verbruiksmonitor bij hier op AW. Reken op 1 op 8.5 bij alleen korte ritjes (10-20km) en 1 op 11.5 bij veel snelweg ritten. Dit allemaal bij een normaal/rustig rijtempo. Van een 3.5 liter mag je natuurlijk ook geen zuinigheidswonderen verwachten. Ik heb wel het idee dat de BMW 335i iets zuiniger was, zeker op korte afstanden. Maar ja, die is ook iets lichter en 500 CC minder.
Aangezien ik (uitsluitend) meerdere Audi’s en BMW’s heb gereden in het verleden (altijd 2e hands), kan ik de Mercedes (dit is mijn eerste Mercedes ervaring trouwens) goed plaatsen in het premium segment. Nu ik Mercedes rijd, begin ik te begrijpen wat men bedoelt met dat Audi’s vaak als afstandelijk en clean worden ervaren (lastig uit te leggen). Verder geeft het comfort en - laten we maar zeggen – het ‘stoïcijnse’ aan boord van een Mercedes een bepaalde rust, iets wat ik in een BMW / Audi nooit zo ervaren heb. Voor mij is het de juiste mix wat ik zoek in een auto, maar dat is persoonlijk natuurlijk en voor iedereen weer anders en afhankelijk van wat je zoekt in een auto. Het is echt een weelde om in een dergelijke Mercedes te rijden, waarbij de mooie 6 cilinder ook een duit in het zakje doet voor deze beleving. Ook de zeven-bak automaat schakelt zeer soepel.
Qua velgen heb ik er 18 inch grijze AEZ velgen onder gekocht met winterbanden (foto 1 en 2). De auto heb ik gekocht met zwarte 19 inch velgen (foto 3). Die vindt ik persoonlijk niet mooi en ben van plan 19 inch zilverkleurige op te snorren voor de zomer.
Tot zo ver maar even, mochten er ontwikkelingen zijn, dan laat ik het weten.
Afgelopen zomer nieuwe velgen en slechte beurt
- 73.600 km
Afgelopen zomer nieuwe velgen voor de zomer banden gekocht, zie foto 4. Wederom AEZ velgen van hetzelfde type als ik voor de winter van 2015/2016 had gekocht, maar dan een maatje groter (19 inch) en zilverkleurig.
De auto rijdt weer als een zonnetje, maar wel na een behoorlijke dip na de onderhoudsbeurt…..
Bij de jaarlijkse beurt vorig zomer is er een hoop geblunderd: achteraf blijkt dat ze er motor olie naast hebben laten lopen (kapotte vulslang) wat op de plastic onder-plaat is gekomen en bij een snelle rit daarna naar achteren is geblazen op de uitlaat en in de cardan tunnel is gekomen met als gevolg een hoop stank en enigszins rook van verbrande olie. Verder bleek achteraf ook nog dat ze verkeerde bougies hadden gemonteerd!
Ik weet nu achteraf wat er aan de hand is geweest, maar voor ik daar achter was en dat het hersteld was, heeft het mij een heel hoop kopzorgen en doom scenario’s bezorgd! Je denkt in eerste instantie dat de motor/versnellingsbak gruwelijk kapot is door het licht gestotter, het af en toe verslikken van de versnellingsbak en door rook ontwikkeling onder de auto vandaan bij stilstaan.
Maar uiteindelijk, door er zelf bovenop te zitten bij de garage, actief mee te denken en te kijken in de werkplaats is het duidelijk geworden dat het allemaal te herleiden was door geblunder van de officiële dealer hier in Nijmegen. Geen beste beurt dus: je brengt een goed lopende auto weg voor een onderhoudsbeurt en krijgt na het aftikken van 1000 euro er een stotterende, lekkende, naar olie stinkende en rokende auto voor terug.
Maar goed, dat ligt inmiddels weer ver achter me...
Het enige echte defect wat er is opgetreden het afgelopen jaar (1 maand geleden) is de thermostaat die niet meer goed werkte, waardoor de bedrijfstemperatuur onder de 80 graden bleef i.p.v. net er boven met als gevolg dat het motormanagement lampje een keer ging branden. De thermostaat heb ik laten vervangen door de officiële dealer in Emmen waar ik toen een tijdje was. Prima garage (zelfde keten als in Nijmegen overigens), maar wat wel meer dan 600 euro moest kosten overigens, ze weten het wel te vragen…. Maar ja, die mooie panden moeten ergens van betaald worden denk ik dan wel eens…
Overigens, na een software update die ik heb laten uitvoeren bij de beruchte beurt afgelopen zomer, blijkt dat ik de Tune2Air voor draadloos streamen niet meer nodig heb: met de Mercedes Bluetooth kan ik mijn iPhone6 nu rechtstreeks streamen, perfect!
Het verbruik van gemiddeld 1 op 9,5 na 16.000 km trouw noteren (zie mijn verbruiksmeter) is heel acceptabel voor een 3,5 liter benzine motor vind ik, zeker ook gezien het feit dat ik best wel veel ritjes door het jaar heen van 14 km maak, van en naar mijn werk (als ik niet met de fiets of motor ga).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.