Mercedes-Benz E 350 CDI BlueEFFICIENCY Coupé (2012)

Mercedes-Benz E 350 CDI BlueEFFICIENCY Coupé (2012)

UitvoeringE 350 CDI BlueEFFICIENCY Coupé
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2020

2012 E-coupe 350cdi

Al jaren een trouwe lezer van autoweek.
Super handig bij de aanschaf van een nieuwe auto om de ervaringen van anderen te lezen en zo een eerste beeld te krijgen van een auto.

Zelf ben ik een echte auto fanaat al van jongs af aan. Betrouwbaarheid staat bij mij hoog in het lijstje. Want na renault clio en diverse ford's te hebben gereden leer je vanzelf dat sommige merken daar gewoon wat beter in zijn.

Daar vloeit mijn liefde voor duitse auto's uit voort.
Over het algemeen genomen auto's die je nooit in de steek laten.

Voor me werk rij ik minimaal 5 dagen per week van het noorden naar amsterdam en is voor mij (die graag wat pit onder de motorkap heeft) een diesel toch wel een must.

Eisen
duitse degelijkheid.
Betrouwbaarheid
Relatief zuinig
Sportief.
Sportief staat onderaan aangezien ik een bmw e30 bezit voor op het circuit.

Al jaren ben ik opzoek naar een echte 6 cilinder. Gewoon puur om de power en het gemak van versnellen wat een grotere moter met zich mee brengt. Buiten dat ben ik van mening dat een beetje overkill onder de kap en daarmee een lager toerental (bij normaal gebruik) een veel langere levensduur bied.

Mijn vorige auto een volvo c30 was een beetje vreemde eend en het eigenlijk net niet.
Wel had ik de beste diesel van volvo die je je kan wensen . Namelijk de D5.
Een 5 cilinder diesel in een coupe van 1400kg met automaat was toch best een hele fijne combi.

Maar zoals ik aangaf de droom om een dikke 6 cilinder te rijden.
Na jaren zoeken,sparen en als hobby reviews lezen en eindeloos op occasions sites kijken vond ik mijn E- coupe.

Een van de laatste met een 6cilinder diesel aangezien de meeste merken allemaal aan het downzisen zijn met de krachtbronnen en gezien de milieu eisen en kracht die tegenwoordig uit een kleiner blok gehaald word zijn de dikke 6 en 8 cilinder motoren allemaal aan het verdwijnen helaas. Je zal jezelf wel afvragen waarom ik niet ga voor een 3 of 5 serie coupe van bmw ?
Omdat hier al zoveel van rond rijd en het grotendeel aanbod gepimpt gekieteld en motorische vere van orgineel meer is. Buiten dat leunde ik meer naar comfort dan sportiviteit.

Een audie a5 coupe was ook een optie alleen in de prijsklasse die ik zocht(10k a 20k) beland je in de bouwjaren waar de audie's veel kampte met versnellingsbak problemen.
Tevens zijn vele 3liter diesel coupe's allemaal quatro heel leuk voor het rijgedrag maar het gewicht en wegenbelasting gaan dan ook aardig omhoog.
Eigenlijk zocht ik een uitzonderlijke combinatie van sportiviteit,betrouwbaarheid en comfort in een coupe en dan blijven er niet veel over.

Waarom een coupe?
Ik rijd eigenlijk nooit meer dan met 2 personen.
Een coupe scheelt nog flink in gewicht dan een sedan of station en dat is met een dikke diesel toch geld elke maand als de belasting weer een rekening stuurt.
Buiten dat vind ik een coupe vele malen mooier.

Het lijnen spel en de elegantie waarmee deze auto zich aanbood deed mijn autofielen hartje sneller kloppen.
Maar goed een mercedes dat zou ik toch nooit kunnen rijden?
Toch naar de dealer gereden uit me werk om de E-coupe te bekijken.
Het betrof een exemplaar van orgine uit duitsland.
Als auto fanaat gingen hier bij mij alle alarm bellen af .
Want je leest erg veel over terug gedraaide kilometer standen en het feit dat een NAP rapport enkel een Nederland iets is .

De auto werd aangeboden met 106.000km op het klokje. Van 2012 is dit natuurlijk zeer weinig.
Dus mijn autodetective stand ging aan en vroeg de verkoper of hij deze kmstand kon onderbouwen dmv onderhouds rapporten. Deze auto was altijd dealer onder houden geweest dus dit was geen probleem.
En al snel werden alle rapporten getoont en in combinatie met een goed ingevuld boekje was mijn angst voor een niet kloppende km stand al wat afgezakt.

In de show room stond hij dan .
In een gewrapte parelmoer witte jas op hele dikke 18 inch zwart gespoten AMG velgen.

De vorige eigenaar had deze combinatie van wit en zwart uitgevoerd en ik moet zeggen super opvallend maar wel heel erg mooi gedaan.
Elk hoekje kiertje en paneel was mooi afgewerkt en op de wrap was niet bespaard. Kwa opties was bij nieuwe aanschaf ook niet bespaard. Een AMG pakket,zicht en licht pakket,comfort stoelen met verwarming en geventileerde koeling,stoelen met memory een harman kardon audio en een achteruitrij camera. Best leuk allemaal maar voor mij geen must.

Na lang heen en weer mailen een proefrit ingepland.
Bij vertrek verrast door een gordel die mij automatische aangereikt werd heel grappig en handig alleen bij mijn bij rijder werd deze aangereikt en bleef in de aanrijk stand hangen.
Een eerste minpunt gevonden dus .
Ook de kachel werkte niet naar behoren en voordat we uberhaupt bij de eerste stoplichten waren zei mijn gevoel al niet kopen dit ding .
Aangezien electrische storingen kunnen variëren van een simpele lage accu spanning tot aan verschrikkelijke zoekplaatjes op electronische gebied en de kosten die daarbij komen kijken.

Maar eenmaal op de snelweg was dit gevoel al snel verdwenen.
Mijn c30 D5 was rap maar dit was echt gewoon next level!
Welke snelheid je ook rijd geef gas en de auto trekt moeiteloos vooruit.
Dat mag ook wel met 265pk en bijna 700nm aan koppel.
Dus je raad het al ik was verkocht.

Op de punten die ik vond kon ik bij de dealer onderhandelen de prijs wat drukken en hun zouden alles gereed maken voor aankoop. En dit hebben ze ook keurig gedaan.

Toen begon het feest!
Ophalen en rijden. Wat een auto. Ik heb heel wat snelle auto's gehad en gereden maar nooit eerder een auto die gewoon een nieuwe beleving geeft aan snelheid .
Voor je het doorhebt gaat de teller richting de 200 en geeft het gevoel dat hij nog lange niet klaar is .
Alleen bij vol vermogen hoor je de moter wat werken maar alles daarbuiten gebeurd geruisloos en in een elegante ervaring.
Precies dat woord is hoe ik de auto wil beschrijven. Elegant in alles . Het uiterlijk het rijgedrag de afwerking. Precies zoals ik van een degelijke duitser mag verwachten.

Nu met een kilomerstand van 112.000 kan ik eigenlijk niet veel minpunten bedenken.
De auto rijd echt heerlijk en door de wrap het ontbreken van een stijl tussen de zijruiten is het nog steeds best een blikvanger.

Wel heb ik last gehad van een wiel die wat lucht verloor.
Een airco die wat stonk en de versnellings bak die soms wat schokkerig bij koude moter terug schakelde bij een bepaalde snelheid.
Dit is onder garantie netjes verholpen.

Vooral dat laatste de versnellingsbak baarde mij wat zorgen aangezien een 7traps automaat van mercedes fenomenaal spul is maar alst stuk is echt een money pit.

De garage vertelde mij dat de automaat een zelf lerende is .
En zijn schakel momenten bepaald aan de hand van je rijstijl over een bepaald aantal kilometers.
Na het resetten van deze waardes schakelde hij weer als nieuw. (Gelukkig)
Kwa kilometers en beurten zit ik het komende jaar helemaal goed.
Alles is gedaan en de eerst volgende grote beurt staat gepland over 230 dagen. Dat word een dure maar ach hobby kost nou eenmaal geld.

Voordelen.
Een auto die moeiteloos versneld en zga alles achter zich laat.
Enorm ruim interieur dus voor lange mensen als ik zelf perfect.
Veel comfort kwa stoel en stuur instellingen (stoel memory bestuurder en passagier).
Beest van een blok met ewn heerlijke versnellingsbak erachter.
Tal van hulpmiddelen die rijgenot en veiligheid tot het hoogste niveau tillen.
Voor een coupe ook erg goed vertoefen achterin.
In coupe termen een zeer ruime achterbak.
Het verbruik gemiddeld 1op17 veel snelweg met 100 a 120.

Nadelen
Ja er zijn concurenten die zuiniger en goedkoper bijna het zelfde doen.
De comfort stoelen kunnen als wat harder dan andere merken ervaren worden.
Het AMG pakket bied ook een wat lager en harder onderstel dit veroorzaakt een wat springerige auto op hobbelige weggetjes. Maar goed tis comfort of sportiviteit zonder amg pakket zou dit heel anders zijn.

Conclusie
Een auto die in alle luxe en comfort elegant het asfalt opvreet en waneer moet ten alle tijden vermogen bied en zo ook nog erg sportief is.

Een pre facelift van de laatste jaren dus tot 2013 met 6 cilinder diesel is redelijk goedkoop aan te schaffen.
Met lage eerlijke kilometer stand in nederland wel erg moeilijk te vinden.
Zorg wel net als iedere occasion voor een compleet bijgehouden verleden om dure verassingen te voorkomen. Goed onderhoud en liefde voor dit type auto bieden je echt jaren rij genot .

Het beste van bouwjaar na 2011 zoeken aangezien de bouwjaren daarvoor wat kinderziektes hadden (injectoren,electrische storingen en niet geheel kraakloos interieur)

Wil je toch meer comfort en ruimte ga dan voor een sedan of station uitvoering.
Wil je meer sportiviteit en beleving ga dan voor een benzine of mischien zelfs wel een echte AMG.
Maar in het segment dikke diesel coupe's is dit toch wel een van de meest degelijke en betrouwbare kilometervreters