Mercedes-Benz E 320 CDI Elegance Select Combi (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 320 CDI Elegance Select Combi |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 65.000 km |
KM-stand laatst | 234.000 km |
Top auto
- 122.000 km
Eind 2007 ben ik naar Duitsland gegaan om een geweldige Mercedes E320cdi combi Elegance op te halen. Bijna 5 jaar oud en slechts 65.000 km! Dat vind je bijna alleen maar in Duitsland. En de staat van de auto was alsof die nieuw uit de showroom kwam rollen. In Duitsland weten ze nog hoe ze een auto moeten onderhouden en behandelen. Alle beurten waren door de dealer uitgevoerd.
Nadat de verkoper een exportkenteken had geregeld, ben ik naar huis gereden. Enkele dagen later een bezoekje aan het RDW, BPM betaald en 5 dagen later een kenteken binnen. Stelt weinig voor.
Nu inmiddels bijna 60.000 km gereden en doe dat iedere dag weer met een glimlach. Wat rijdt deze auto vreselijk lekker. Normaal rijd ik rustig, hou me redelijk aan de max snelheid, rij de auto altijd eerst goed warm. Maar als je de extra power wil gebruiken om in te halen o.i.d., dan spuit hij er vandoor. Wat een power! Geweldig!
Sinds de aanschaf zijn er een paar zaken aangepakt:
- de voorgloeiers zijn vervangen
- de remvloeistof vervangen
- de multiriem is vervangen
- remblokken voor zijn vervangen
- dieselpomp lekte iets, alle afdichtingen zijn vervangen
- Als extra heb ik het alarm laten uitbreiden met interieurdetectie. Uiteraard orgineel Mercedes door www.mbenznl.nl. Ook heb ik een orgineel derde bankje ingebouwd, uiteraard net als de rest van het interieur in het blauw. Verder heb ik het stoffen interieur vervangen door een leder interieur.
De auto is helemaal vrij van roest. Ik hou het zeer goed in de gaten. Onder de deurrubbers ontstonden zeer kleine roestpitjes van minder dan een halve milimeter. Die heb ik gelijk door Stern Nieuwegein aan laten pakken. De auto is daar ook in onderhoud.
Overigens een topdealer, Stern Nieuwegein.
Verbruik valt ook erg mee. Gemiddeld toch rond 1:14.
De auto is overigens van maart 2003. Omdat de auto tot en met 2002 is geproduceerd, kan ik helaas geen 2003 kiezen.
Nog steeds de 'perfecte' auto
- 142.000 km
Deze auto blijft een feest om te berijden. We zijn net terug van vakantie naar Zwitserland en Italie. De terugreis hebben we in een keer gedaan: 1400 km. Ik ben zonder een centje pijn na 14 uur rijden uit de auto gestapt. Wat een rust is het rijden in deze Benz. Ook hogere constante snelheden van 160 gaan in alle rust. En het verbruik: met grote dakkoffer, flink doorrijden, zes personen en veeeel bagage slechts 1:12,5!
Enige wat vervangen is in de voorgaande periode zijn de rubbers stabilisator stang (hoera voor de verkeersdrempels!) Kostte nog geen 40 euro en het gebonk is nu helemaal weg. Binnenkort komt er weer een beurt aan (interval slechts ruim 30.000 km!!) en ik verwacht geen bijzonderheden. Tussendoor heb ik 2 keer een liter olie bijgevuld.
Grote beurt en APK
- 155.549 km
Vandaag de E320cdi weer weggebracht voor een grote beurt en APK. Dit keer niet (meer) bij de dealer, maar gewoon bij een Mercedes specialist.
Zowel de garagehouder als APK keurmeester waren verrast door de uitmuntende staat van de auto. Alles voelt nog heel solide aan, alsof de auto minder dan 50.000 heeft gereden. De automaatbak schakelt nog boterzacht, de motor loopt zeer gelijkmatig en nog steeds helemaal geen roest. Dat laatste komt bij veel andere W210's nl. wel veel voor.
Nu rij ik zelf redelijk rustig en laat de motor altijd eerst goed warm worden voordat het gas er echt op gaat (als dat nodig is).
Bij de beurt zijn de remblokken (na 83.000km!!) vervangen en de veer linksvoor. Dat is een zwak punt bij dit model en een gevolg van de vele drempels in NL.
Ik blijf de auto gewoon rijden totdat de km heffing komt. Daarna zien we wel weer, maar dat mag wat mij betreft nog vele honderd duizenden km's duren!
Een ton erbij
- 165.200 km
Sinds de aanschaf heb ik er 100.000 km mee gereden. Ik ben nog nooit zolang tevreden geweest over een auto. Ik zie geen enkele reden om de auto te vervangen.
In januari een standkachel in laten bouwen. Dat had ik dus veel eerder moeten doen! Ten eerste nooit meer een koude start en naast dat de auto warm is als je instapt, hoeft je je ruiten niet meer schoon te maken van ijs en condens. Binnen 3 km is de temperatuur al over de 80 graden als het vriest.
Ik heb gekozen voor een Webasto Thermo Top C met ThermoCall. Met mijn mobiel schakel ik de kachel in of uit en kan ik ook de tijdschakelaar bedienen. Ideaal!
Het verbruik tijdens het rijden is ook naar beneden gegaan. Daar tegenover staat dan weer dat je extra verbruikt door de kachel. Mijn record staat op 4,9l/100km (via boordcomputer, ligt in werkelijkheid dus op ca. 5,2l/100km).
Over de twee ton
- 202.500 km
Inmiddels is de twee ton gepasseerd. Paar weken terug nog een APK zonder problemen laten uitvoeren. De auto rijdt dan ook nog perfect. Aangezien ik over het algemeen rustig rijd, is de auto nog in een uitermate goede staat.
Bij 190.000 km is er een grote beurt zonder noemenswaardige problemen uitgevoerd. Wel zijn de achterremschijven en blokken vervangen. Dat waren dus wel de eerste schijven en blokken! En voor zitten nog steeds de eerste schijven erop!
De aanjager heeft wel wat kuren, die doet het soms wel en soms niet. Ik heb de stuurunit van de ventilator gemeten die schijnt de boosdoener te zijn. Voor vijf tientjes heb ik een nieuwe besteld.
20.000 km na de laatste beurt heb ik een litertje olie bij moeten vullen. 1 liter op 20.000 km is best netjes te noemen bij een km-stand over de 2 ton. Na het bijvullen krijg je als beloning een paar duizend km erbij tot de volgende beurt. Ik schat in dat de volgende beurt pas na 30.000 km na de vorige beurt nodig is. Dat maakt de auto dus ook onderhoudsarm en relatief goedkoop om in te rijden.
Er wordt nog weleens gedaan alsof het protserig is om een MB te rijden, maar ik ben er van overtuigd dat het goedkoper rijden is dan een Renault Espace, om wat te noemen. En het rijdt ook nog eens veel beter.
Deze auto gaat gewoon door waar anderen afhaken
- 234.000 km
Inmiddels is de 234.000 km gepasseerd. De laatste beurt was bij 208.000 km en daarbij zijn tevens de remschijven voor vervangen (de eerste!!), de remblokken de de stabilisatorstangrubbers. Omdat de auto soms wat weifelend startte zijn de afdichtingen van de brandstofleiding vervangen, een paar kleine rubber ringetjes die in de loop van de tijd uitharden. Nadien geen probleem meer met starten.
Verder rijdt de Benz nog perfect. Op de Autobahn nog 245 km/u gereden (238 op de satnav), wat niet slecht is voor een auto van deze leeftijd en km-stand! Dat geeft aan dat het vermogen er nog is.
22.000 km na de laatste beurt is er nog een litertje olie bijgegaan, terwijl het oliepeil nog een paar mm boven het minimum stond. Volgens de boardcomputer heb ik nog 5000 km te gaan tot de volgende beurt. Dat betekent dus dat er dan een dikke 32.000 km tussen de twee beurten zit.
Afgelopen zomer zijn we nog naar Zuid-Frankrijk gereden, met een aanhanger met motorfiets, vrouw en vier kids en een grote berg bagage. 150km/u is dan geen enkel probleem voor deze auto.
Ondanks dat ik de nieuwe E-klasse erg mooi vindt, is er economisch en technisch gezien nog geen enkele reden deze auto in te ruilen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.