Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde Combi (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | E 320 CDI Avantgarde Combi |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 129.000 km |
KM-stand laatst | 199.780 km |
Blijver!
- 197.000 km
Na 3 X w124, 3x w210 en 2 x w211 en nog wat ander spul in 2015 bij een bekende youngtimerverkoper deze e320 cdi gekocht. Moeilijk te vinden als station en daarom best duur.
Deze was uit Duitsland geïmporteerd en kon voor 11000 euro met 129000km op de BV gezet worden.
Reden voor de keus: 2xhond, tweede kind in aantocht, 30.000km/jaar, gek op Mercedes maar niet op veel bijtellen/afschrijven.
De s210 (stationwagen dus) is één van de grootste stationwagens ooit gemaakt. Lengte laadvloer van klep tot achterbank 123cm is uniek in een station. Ideaal dus voor groot gezin.
Voorheen had ik al met veel plezier in een violankleurige e290td avantgarde sedan en met minder plezier in een e320cdi sedan (elegance, dus slechte wegligging en geen schuifdak) gereden.
Helaas zijn deze auto's als stationwagen dungezaaid dus toen ik deze avantgarde tegenkwam met weinig km's was ik blij. Dat er een schuifdak op zat was doorslaggevend. Helaas misten de wensopties als bose sound, leer, stoelverwarming, kinderzitjes achter en was de kleur alleen maar smaragd zwart (donkerblauwmetallic) en geen violan, knalrood of wit. Gelukkig zat er geen comand systeem op (groot onbruikbaar gat in middenconsole), had vorige eigenaar niet gerookt in de wagen en was de auto niet zilverkleurig (saai).
Inmiddels heb ik bijna 70.000 km afgelegd in 2,5 jaar en kan ik wat vertellen over wat je kan verwachten van deze youngtimer.
Roest: de 210 serie van Mercedes is berucht om zijn roest. Deze leek op eerste gezicht roestvrij. Helaas werd na 10.000 km toch roest gevonden bij verwijderen achterbumper. Hierachter zitten ventilatieopeningen die flink aangetast bleken. Hier zijn nieuwe stukken ingelast waarna de auto is geconserveerd met wax. Hierna (afgezien van kleine roestplek achterklep) geen nieuwe roestaanval meer.
Rijden; motor is met 197pk diesel 6 cilinder inmiddels qua fijnstofuitstoot een fossiel. Qua prestaties kan echter hij nog steeds prima meekomen. De lijn 6 cilinder trekt het 1700kg wegend beest als een elastiekje vooruit. Lease bumperklever op de A..? Maakt niet uit wat voor afkomst, gas erop en weg issie. Telefonerende treuzelaar op de N.. maar veel tegenverkeer? In een vloek gepasseerd dankzij de felle 80-140 acceleratie.
Veiligheid; auto is na de facelift in 1999 voorzien van zijairbags voor hoofd. Deze bleek ik 8 augustus 2016 nou net nodig te hebben... Een busje met slechte remmen en veel passagiers had een rood licht overzien en boorde met 30-40 km/uur in de linkerzijkant van mijn laadruimtewonder. Dankzij stevigheid van kooi en deze airbags kon ik zonder enige nekklachten volgende dag weer naar werk. Auto semi professioneel laten repareren voor 4000 euro met als idee; verkopen na reparatie. Na deze reparatie beviel de auto echter nog steeds zo goed dat hij na 1,5 jaar nog steeds niet is ingeruild.
Wegligging: Mede dankzij avantgarde onderstel (dus verlaagd), luchtvering op achteras (standaard bij station), nieuwe verstelbare Koni's, nieuwe reactiestangetjes voor, 18' AMG styling II velgen met Vredestein (iets uitgeklopte wielkasten voor nodig): Geen trillingen, zeer stabiele wegligging, vrijwel geen beïnvloeding door wind/ slecht wegdek. Hierdoor zeer comfortabel en niet snel moe op lange afstanden, ook niet bij hogere kruissnelheden (doorgaans 150-170 km/h).
Verbruik; wat merkwaardig, maakt niet uit hoe je rijdt, auto rijdt vrijwel altijd 1 op 12. Variatie: 1:10,5 (jakkeren in D) 1:14 (80-100km/h lang achtereen). Duurdere diesel met toevoeging scheelt duidelijk in gedrag. hierdoor nog snellere reactie op gas indrukken en met name in bergen merkbaar meer kracht.
Kosten; duur in wegenbelasting, relatief hoog verbruik. Verder is het een oude auto, dus er gaat wel eens wat kapot; in 70000km:
-roest ventilatieopeningen
-roest achterklep (bij kentekenverlichting)
-pixeluitval dashboard (reparatie; 150 euro)
-1 x stil komen te staan als gevolg lekkende dieselverstuiver waardoor geen drukopbouw in commonrailsysteem mogelijk. Natuurlijk midden in nacht in de winter... (reparatie; 400 euro)
-hendel van achterbank afgebroken waardoor deze niet meer naar voren kon worden geklapt (150 euro)
-luchtmassameter kapot waardoor noodloop (geen trekkracht, max 130 km/h (100 euro)
Onderhoud:
Iedere 15000km oliewissel, waxen kwetsbare plekken, koelwater vernieuwd, automaat 1x gespoeld.
Opties: later bijgekocht: vrijwel nieuwe originele AMG styling II velgen voor de zomer (1250 euro), zwaar getinte zonnefilters voor de achterruiten (300 euro), Panasonic bluetooth radio met microfoon en Iphonehouder voor dagelijks gebruik Spotify en Waze .
Afschrijving: auto gekocht voor 11000 euro, 35% bijtelling van dagwaarde vanwege 15 jaar oud. Inmiddels is (getaxeerde) dagwaarde na 3 jaar nog maar 1900 euro. Afschrijving dus flink maar bijtelling dus nog nihil.
Milieuzones; Gelukkig woon ik hier nog ver weg van (noord nederland). Tot nu toe heb ik de milieuzone Utrecht een keer of drie doorkruist zonder boete te ontvangen terwijl mijn diesel toch echt voor 2001 is geproduceerd. In Duitsland zorgt de auto (nog) niet voor problemen vanwege ingebouwd roetfilter en grüne plakette.
Waarschijnlijk is totale kostenplaatje (zakelijk) vergelijkbaar met het rijden van een nieuwe golf/octavia/308 waarbij storingsgevoeligheid ook nog een stuk lager is. Voor mij zijn deze auto's totaal ongeschikt vanwege te weinig ruimte en te weinig lol bij rijden.
Plan is dus om voorlopig verder te karren met dit fossiel, ik hoop dat hij nog lang volhoudt want een goed alternatief heb ik niet voor dit geld.
Tweede klap
- 199.780 km
Jammerjammer,
Als gevolg van eigen stupiditeit (nee, geen telefoon en ook geen alcohol) een verkeersbord op wat beton gemist. Gevolg; draagarm afgescheurd en onderkant motorblok beschadigd/lek in combinatie met wat plaat en bumperschade. Aangezien de AMG velgen ook net verloren waren gegaan (lagen bij spuitbedrijf dat is afgebrand...) samen met mijn vrouw geconcludeerd dat deze auto, hoe fijn ook, geen geluksbrenger is. Derhalve met gemengde gevoelens de auto achtergelaten bij schadebedrijf.
Inmiddels geconcludeerd dat een goede W210 station met fijne motor, goede kleur en opties onvindbaar is en een W211 een minder grote en fijne auto (ja echt!).
Derhalve iets heel anders gekocht; Lexus LS met luchtvering, 8 cilinders en 3,5 ton op de teller.
Ellende? We gaan het zien!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.