Mercedes-Benz E 300 de Estate Business Solution AMG (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 300 de Estate Business Solution AMG |
---|---|
Versnellingen | 9, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 9.500 km |
KM-stand laatst | 138.000 km |
Slachtoffer van zijn eigen zuinige diesel
- 68.000 km
Even de tijd nemen om met jullie een review te delen over deze wagen.
Als Belg is dit nog steeds een zeer goede fiscale oplossing, in tegenstelling tot Nederland. Geen registratietaks, geen jaarlijkse rijtaks en alle kosten 100% aftrekbaar in de firma. Dat maakt dat deze wagen als bedrijfswagen onder de streep voordeliger is dan een E220d of zelfs een E200d.
En ja, voordeel alle aard (bijtelling) is maar een goede 200 euro bruto per maand (en ongeveer het dubbele voor een E220d).
Wagen gekocht in Duitsland, aan prijzen waar geen Belgische garage of autodealer aankan of aan wil. Is de moeite van de invoer meer dan waar. Het is een Junge Sterne, offficieel okkazielabel.
Voornaamste opties:
- avantgarde met AMG binnen/buiten,
- comand met widescreen cockpit,
- burmester audio,
- memory pack,
- 360° camera
- rij-assistentiepakket met distronic
- trekhaak
- standaard, maar toch vermelden waard: de voorverwarming en -koeling.
Waarom schrijf ik slachtoffer van zijn eigen zuinige diesel? Wel, met batterij
niet geladen kom ik op ritten van een 100-tal kilometer op een verbruik van ongeveer 5,3 liter per honderd. Doe ik hetzelfde kunstje met geladen batterij, dan kom ik ongeveer 3,5 liter per 100.
Als je dan weet dat ik daarvoor ongeveer 12kwh geladen heb aan 0,3 euro per kwh, dan heb ik ook € 3,6 aan stroom erdoor gejaagd. Die €3,6 aan stroom kost me meer dan die mogelijke 2 liter extra diesel.
Daar kan geen PHEV met benzinemotor tegen op (BMW 30e, Volvo T6/T8). Een typisch probleem voor deze wagen me dunkt.
PAS OP: update januari 2022 (zie onder): door energieprijzen is het een ander verhaal.....
Natuurlijk is het op kortere afstanden een ander verhaal, en is er wel wat voordeel te halen. Zoals Demespeed in zijn comment terecht opmerkt.
Maar ja, kost is niet alles. Ook milieu en het rijcomfort. Met een geladen batterij rijden is toch wel aangenamer. De diesel blijft dan mooier op de achtergrond.
Gemiddeld overall dieselverbruik tot nu toe 5,1 l / 100km.
Op de derde foto zie je de beste elektro-prestatie tot nu toe. 55km tot lege batterij (op mooie Nederlandse autostrade). Nu ja leeg, de wagen houdt altijd 10-12% reserve over. Handig voor die extra acceleratie.
En wat met de rest van de wagen?
- de bult van de batterij in de koffer is niet handig. Wist ik bij aankoop, en neem ik erbij.
- de Apple Car Play is maar matig. Als er verkeersinfo doorkomt, blijft de radio (Comand) hangen bij die radiozender, en gaat niet terug naar Spotify. Wat wel goed is, is dat er in de Spotify kan gescrolld worden via de widescreen met touch button.
- Distronic werkt zeer comfortabel. Wel vind ik dat de lane assist de wagen overdreven hard afremt als je dreigt uit je baanvak te gaan op de snelweg.
- De navigatie van Comand is maar zozo voor de prijs dat het kost. Slechte live-info dus file... dan maar Waze via Carplay.
- Draadloos laden gaat niet samen met Carplay. Jammer.
De Burmerster audio klinkt meesterlijk. Je zou kunnen zeggen zijn prijs waard, maar het is dan ook wat geld (voor die prijs koop je een gigantische LED televisie die heel je living vult). Leuk dat het erop zat bij deze jonge okkazie, zou nieuw niet geweest zijn. Ik vind ook het contrast van de alu-boxen met het zwarte hout heel sjiek staan.
- de 9 g-tronic versnellingsbak doet aardig zijn werk, behalve wanneer je van achteruit in drive wil (als ik de oprit afrijd). Dan is ie te traag.
- Ik vind de sfeerverlichting binnenin top. Samen met het design van de ventilatorroosters vind ik het interieur een leuke plaats om te vertoeven. Gelukkig wel met houtafwerking, geen alu.
- De voorverwarming en koeling heb ik al kunnen gebruiken tijdens de voorbije warme dagen. Een kwartiertje voor vertrekken op de iPhone even aanzetten en dan een aangenaam gekoelde wagen. Top ! Voorwaarde is blijkbaar wel een batterij die nog minstens op 30% staat. Op warme dagen dan maar zorgen dat je die nog overhebt voor 's avonds na de werkdag.
- Na jarenlang in lederen zetels gezeten te hebben, moet ik zeggen dat ik tijdens de voorbije warme dagen het toch aangenaam zitten vind in die alcantara stoelen. De wangen van de stoelen zijn in de AMG uitvoering wel erg uitgesproken. Je zit goed, maar moet er wat meer uitkruipen (en ik ben zelf nog geen 50 :-) ).
TUSSENSTAND BIJ 36.000km
Enkele kilometers verder.
Qua verbruik sta ik op gemiddeld 4,9l/100km in combinatie met 20km / kwh elektrisch. Dat komt neer op 28% van de tijd in e-mode. Ik probeer elke keer thuis op te laden. Normale werkdag is iets meer dan 100km.
De versnellingsbak heeft soms toch nog eens een twijfelmomentje in e-modus. Niet geweldig storend, maar merkbaar. Het traag schakelen van R naar D blijft me storen bij parkeren.
Het blijft een geweldige autostrade kilometervreter. Geluidsniveau op snelweg is zeer laag. Licht windgeruis rond spiegels is enige waarneembare. Distronic aan, leuke muziek op de Burmester en rijden maar. Kan ik vlotjes uren volhouden.
Wat je je wel kan afvragen: waarom dienen al die instellingen van een digitaal dashboard? Ik heb ze eens ingesteld, en wijzig het nu nauwelijks tot niet.
Voor wat ik de wagen gekocht heb ben ik zeer tevreden: op een zuinige en fiscaal vriendelijke manier veilige kilometers doen. Als je dat ook wil, overweeg dan zeker deze wagen.
UPDATE JULI 2021: stukje plastic van 300 euro...
We staan nu op 52000km. Zoals bij iedereen zit Corona daar voor iets tussen.
Wat kan ik zeggen na die tijd, als aanvulling op vorige punten
De wagen blijft zijn ding doen. Wat me opvalt in +en - na die tijd is:
+ comfort, zuinig, goede audio
- schokken in versnellingsbak bij schakelen R naar D en vice versa
MAAR toch al twee keer hetzelfde akkefietje voorgehad.
Het pinnetje dat het laadklepje van de stekker toehoudt is al twee keer afgebroken.Dat is in plastic en niet bestand tegen dagelijks gebruik.
Het stuk kost 90 euro, maar om het te plaatsen moet heel de bumper gedemonteerd worden.
Heeft me dus tegen de 300 euro gekost. Eigen fout of constructiefout? hmm :-). (De tweede keer heb ik het pinnetje gevonden op de oprit, ben de stevigste lijm gaan kopen en heb het gekleefd, we zijn nu augustus 2024 en het werkt nog altijd !)
We rijden rustig voort met waarschijnlijk mijn laatste wagen met verbrandingsmotor. Fiscaliteit in BE duwt je naar een EV. Maar dat duurt nog een aantal jaar voor mij.
UPDATE JANUARI 2022: hoge energieprijzen en zin/onzin hybride
Nu de elektriciteit quasi 60 cent per kwh kost (ook thuis dus met alle taksen in), is het voordeel van elektrisch rijden volledig weg.
De wagen verbruikt ongeveer 25kwh / 100km. Aan 60 cent is dat 15 euro per 100km. Een liter diesel kost 1,6 euro. Met 15 euro aan stroom mag de wagen 9,3l/100km verbruiken. Dat doet die als diesel dus echt niet. Zonder opladen zit ik aan een 7 liter.
Jammer voor het milieu (voor zover stroom echt groen is en geen verbrand gas of bruinkool), maar op diesel tuffen is goedkoper vandaag.
Een issue waar een dikke benzine plug in waarschijnlijk niet mee worstelt, want die verbruiken eerder 10l of meer (BMW X5, Volvo XC60/90,...).
eigenlijk geen nieuws
- 99.500 km
We blijven doorrijden. De emotie wil wel eens een andere auto, maar de ratio zegt: "doorrijden !". Objectief geen enkele reden om de wagen in te ruilen. Voor 2026 komt er een elektrische die dan 100% fiscaal gunstig blijft.
Na 100.000km ziet alles er nog zeer goed uit. Natuurlijk, het stuurwiel blinkt maar voor de rest zie je de leeftijd en gebruik niet.
Wel 550 euro aan mijn been na drie jaar gebruik voor heractivatie abonnement online diensten. Heel onprofessioneel van Mercedes is dat ik hiervoor online moet gaan en zelfs geen factuur op het bedrijf kan krijgen. Bye bye BTW.
waarom wisselen?
- 138.000 km
Still going on. Buiten regulier onderhoud nog nooit een issue gehad met deze wagen (buiten dat klepje dat breekt). Technisch toont de wagen zich dus betrouwbaar na 5 jaar.
Gebruik is in interieur te merken aan blinkend stuur (op te lossen met de goeie producten) en de instapflank van de zetel die ook wat meer glimt dan een paar jaar geleden. Voor de rest no issues.
Of toch, de nieuwe iPhone 15 is te groot voor draadloos laden. past niet op de plaats.... Dat hadden zij bij Mercedes niet verwacht, die grotere mobieltjes.
Puur elektrisch rijden verbruikt toch veel stroom. Het is moeilijk om onder de 27kwh te geraken. Ik gebruik dat enkel voor kortere afstanden tegen lage snelheden. Zo gauw het 70+ gaat zet ik de wagen op e-save modus en rij zuinig op diesel (euro 6 of course) verder.
Ik kijk wel eens met een half oog naar een EQE SUV op Mobile. Prijzen zakken al aardig. Een EQS van twee jaar krijgt je mee aan de helft van de prijs, maar die is wel erg groot/lang.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.