Alpina B5 Touring - Mercedes-AMG E63S Estate - Dubbeltest

Vrachtpatsers

Alpina AMG 5-serie E-klasse BMW Mercedes-Benz
AutoWeek 35 2019
AutoWeek 35 2019

Je leest het in AutoWeek 35 2019

Meer dan 600 pk onder de motorkap en veel ruimte in de bagageruimte: de BMW Alpina B5 Touring en de Mercedes-AMG E 63 S Estate combineren bizarre prestaties met praktisch gebruiksgemak.

We snappen wat je nu denkt: die autojournalisten weten ook altijd wel een reden te bedenken om met auto’s met meer dan 600 pk over de weg te denderen. Nu denk je natuurlijk dat we je gaan vertellen hoe handig zo’n powerstation is als je grote voorwerpen in recordtijd van A naar B wilt brengen. Om eraan toe te voegen dat je een B5 of een E63 best aan je vrouw kunt verkopen als brave gezinsauto, zonder dat ze ook maar een vermoeden heeft van de oerkrachten die onder de motorkap schuilgaan. En natuurlijk zal vroeg of laat in dit verhaal gaan opduiken dat je medeweggebruikers met stomheid zijn geslagen als je deze zo praktisch ogende kanonnen bij het verkeerslicht afvuurt. Oké, we geven het toe: bij een vergelijking van powerstations spelen dit soort aspecten zeker een rol. Maar niets is wat het op het eerste gezicht lijkt.

Ten eerste: hoe vaak delen echtparen met een zeer goed gevulde portemonnee een auto? In het geval van de Alpina B5 en de Mercedes-AMG E63 hebben we het immers wel over auto’s met een prijskaartje met daarop een bedrag van zes nullen. De Alpina is op aanvraag in Nederland leverbaar en kost exclusief belastingen al ongeveer net zo veel als zijn tegenstrever mét belastingen. Maar stel dat je een M5 Touring wilt aanschaffen, dan kun je niet bij BMW zelf terecht. Die is er niet van deze generatie, en dan is een Alpina wellicht een optie. Die kun je op aanvraag via de BMW-dealer bestellen. Veel kopers halen overigens een jonggebruikt exemplaar uit Duitsland. Dan moet je alsnog op meer dan € 150.000 rekenen. Als je dat soort geld kunt vrijmaken voor de aanschaf van een auto, kun je voor je vrouw vast nog wel een hippe SUV of stijlvolle cabrio kopen, zodat je je sportwagen in stationwagonverpakking lekker helemaal voor jezelf kunt houden. Natuurlijk zullen deze spierbundels vast weleens worden ingezet voor het vervoer van kinderen of boodschappen, maar dit soort ritten zullen niet de hoofdmoot vormen bij de vrachtbolides uit Affalterbach en Buchloe. Wie koopt er eigenlijk een stationwagon met 600 pk? Wellicht blijkt hun ware doel pas bij het rijden, wat voor ons een mooie gelegenheid vormt om beide snelle stationwagons uitgebreid aan de tand te voelen, zodat we de zeer verschillende karakters van beide über- stations in kaart kunnen brengen.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren