Mercedes-Benz E 280 CDI Avantgarde Combi (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 280 CDI Avantgarde Combi |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 251.000 km |
KM-stand laatst | 355.000 km |
Weer terug bij Mercedes
- 251.000 km
Zo, ik ben weer terug bij Mercedes-Benz en dat voelt goed!
De afgelopen drie jaar een BMW 530D Touring (E61) gereden die enorm veel geld heeft gekost aan onderhoud. De BMW werd nooit echt mijn vriend maar reed wel geweldig. Nu dus weer op zoek gegaan naar een Benz en uiteindelijk na paar maanden zoeken gevonden. Ik was weer op zoek naar een Mercedes combi, dit keer een W211 combi ofwel S211 en het liefst een 320CDI met veel opties.
Het is geworden:
- 280 CDI - 190PK/440Nm uit het 3.0 liter blok en dat rijdt erg prettig. (De 320CDI heeft 224PK/540Nm dus is nog lekkerder maar kon ik niet vinden in de juiste trim)
- Facelift van 2007-2009 want dit model heeft mooiere lijnen zowel voor met spitsere bumper en achter de donkere achterlichten.
- Avantgarde uitvoering, dus sportievere uitstraling, iets lager en strakker afgeveerd, blauw getinte ramen en mooie 17" velgen
- Stoelverwarming
- Leren bekleding - vol leder
- Kleur Flintgrau metallic
- 251K km en goed onderhoud gepleegd bij MB dealer
- Geen typeaanduiding achterop
- APS50 (kleine) Navigatie - dus nog met CD speler en ... cassettedeck! What the heck? Wellicht op termijn aanpassen.
Invoer van bestemming via APS50 of Comand is oubollig dus gebruik toch Google Maps voor navigatie.
- Helaas.... Sportpakket met vele goodies als Dubbele uitlaten, chromen pedalen, flippers op het stuur etc,etc - zit er niet op, so be it. Gelijkwaardige auto's waren zeker 3-4k euro duurder en dat vond ik het niet waard
- Vergrote tankinhoud (80 liter)
- Volwaardig reservewiel dus geen spuitbus
- Geen 4matic / vierwielaandrijving
- Geen Airmatic / luchtvering
- Geen schuifdak - afgelopen 3 autos die ik bezat gaven telkens problemen met daken en lekkage was het gevolg
Uiteindelijk dus wel wat van mn wensenlijstje geschrapt maar belangrijkst is voor mij de combinatie van de juiste aanschafprijs, de mooie kleur, de redelijke goede staat van de auto en een relatief lage km stand.
Hiervoor ook een zwarte 280CDI met heuse BRABUS chip (265pk/600Nm) gezien maar was erg veel duurder (5k), wel met vele opties. Maar de extra hoge vraagprijs woog niet op tegen het uiteindelijke doel om weer een betrouwbare Benz te rijden voor een redelijke prijs. (auto had ook achterschade dus prijs was niet in verhouding)
Woon in Amsterdam dus een totaal gave Benz voor een hoog bedrag is niet geschikt, gevoelig voor schade en krassen. En afschrijving hou ik ook niet zo van ;-)
Ik ga er vanuit met mijn vertrouwde merk Benz weer een redelijk normale onderhoudshistorie opbouwen met normaal onderhoud als olie verversen, banden etc etc. We gaan het zien hoe de Benz zich gaat houden de komende tijd.
Eerste weekendje weg met de Benz naar de Ardennen beviel meteen goed. Alle instrumenten weer op de vertrouwde plek, voetrem, etc. En leuke nieuwe features ontdekt zoals de bochtenverlichting en de coming home function en extra grote tank (80liter) dus 1180km reikwijdte.
Verbruik tot nu toe:
- Indien je rustig rijdt op cruise control kwam ik op 6.9l/100km, 200km a 100km/u richting Maastricht.
- Aangezien ik ook vaak naar Duitsland rijd zal dan het verbruik zeker oplopen op de Autobahn.
- Verbruik in de stad ligt rond de 10l/km maar daar heb ik hem niet voor gekocht.
- Auto is goed onderhouden bij MB dealer met de bekende stempels. 7G automaatbak is al 3 keer ververst in zn leven en doet zn werk goed,
Komende tijd eerst maar eens wat kilometers maken en aan de auto wennen. Zelf al een klein lijstje van verbeteringen gemaakt maar dat is zeg maar hobby.
- bluetooth handsfree, music streaming via telefoon, telefoonhouder
- nieuwe achterwisser
- gasveren achterklep vervangen (valt omlaag bij warm weer)
- krasje rechtsvoor in blanke lak laten verwijderen
- uitlijnen banden voor
- regulier onderhoud op orde brengen
- knipperlicht in spiegel rechtsvoor vervangen - zit barst in
- cupholders kopen die past in opbergvakje (eis van mn vrouw ;-)
- Misschien kan ik later nog de 280CDI chippen maar voorlopig rijdt ie goed en hard zat. (230kmh)
- Navigatie upgrade naar Comand of Android?
Wordt vervolgd!
Met dank aan de andere paar S211 reviews op Autoweek die mij hielpen om een S211 te kiezen.- oa Merci 320cdi
Nieuwe APK, beurt en Winterbanden
- 255.000 km
Zo, weer een kakelverse APK erop. Had de auto gekocht met nog paar maanden apk dus beetje risico genomen maar een Benz kopen vertrouwde ik wel.
Beurt - 285euro
- Nieuwe stuurkogel linksvoor
- Uitgelijnd, stuur stond scheef toen ik hem kocht en trok naar rechts. Nu opnieuw uitgelijnd en stuur weer rechtgezet en rijdt weer netjes rechtuit
- Kleine beurt, nieuwe motorolie/filter
- APK en roetmeting
Winterbanden - 750 euro
- 4 nieuwe winterbanden Vredestein Wintrac Extreme S
- Nieuwe kentekenplaat - 22euro
Een nieuwe luxe kentekenplaat gekocht en op de achterkant gemonteerd. Bij aankoop had de verkopende partij per ongeluk de voorste plaat achter gemonteerd dus met vier gaten erin, lelijk natuurlijk dus vervangen.
Dus kom maar op met die kilometers ;-)
Verbruik:
Verbruik bij rustig rijden in Nederland op de snelwegen 100-120kmh haal ik 7.5l/100km. Bij flink doorrijden ook in Duitsland wordt dat al snel 9l/100km dus 1 op 11.
Parkeersensoren vervangen - 18euro
2 PDC sensoren besteld via ebay en in de achterbumper gemonteerd. PDC systeem doet het weer, lampjes branden en weer gepiep bij inparkeren.
Cupholder - 43 euro
via ebay originele MB cupholder besteld en in de middenconsole geplaatst. Kopje koffie!
Nieuwe draagarmen voor
- 259.000 km
Nieuwe draagarmen voor links/rechts - 500euro
Tijdens de APK was een stuurstang al vervangen en had gehoopt dat het gekraak dat ik hoorde zou zijn opgelost.
Helaas nog steeds last van gekraak linksvoor bij een stoepje oprijden en bij helemaal insturen dus terug naar mn garage. Links was het rubber inderdaad helemaal kapot/veel speling en recht vertoonde ook al enkele scheuren.
Dus vandaag zijn beide draagarmen links/rechts voor vervangen en daarna auto weer opnieuw uitgelijnd. Wat een verschil! De auto stuurt veel lichter, helemaal links/rechts indraaien gaat veel strakker.
Kortom, erg blij mee. Lekker rijden weer over 's lands herenwegen met de Benz!
Ervaring na 10.000km
- 263.000 km
Zo, eerste 10.000 km zitten erop en de auto is tot nu toe goed bevallen.
Tijdens de kerstvakantie rondrit door Engeland en toen rustig met het gezin gereden. Gemiddeld verbruik kwam toen tot 7.5 liter en tijdens sommige ritten zelfs tot 6.9liter, 100kmh op cruise control. Maar dan wordt het wel erg saai... Snel weer eens richting Duitsland om het roetfilter weer eens goed schoon te blazen ;-)
Dus wat zijn zo de verschillen voor mij tussen de BMW E61 530D versus Mercedes S211 280CDI?
Verbruik
BMW is zuiniger, gemiddeld 1:12.8 gehaald over 45k km en nu de S211 8.8liter dus 1:11.4. Meer dan een liter onzuiniger dus! Bij 150-180kmh gaat de Benz snel richting 9-10liter. In de stad wordt vaak 12-13 liter getoond op het scherm. Eigenlijk raar dat deze destijds zoveel als taxi werd gebruikt want het verbruik is echt stukken slechter dan de BMW uit hetzelfde jaar.
Toch ben ik ok met de Benz. Helaas had ik met de BMW 3 jaar lang telkens hoge onderhoudsrekeningen etc. (zie mn andere review)
Meer verbruik ligt bij 30tkm per jaar op zo'n 500 euro extra diesel voor de Benz maar als ik er minder onderhoud aan heb is het nog steeds winst voor mij ;-)
MRB van de Benz is nog eens een categorie hoger - 500p/kwartaal ipv 465p/kwartaal voor de BMW.
Interieur
BMW had een sport interieur waarbij de sportstoelen voor mij wat krap zaten, je werd wel goed vastgepakt en dus actieve rijstijl. De Benz is gevoellozer en gericht op comfort. Ruimte achterin in de S211 zn enorme achterklep passen oneindig veel spullen in.
De BMW had het apart te openen glasraam van de achterklep dat toch best vaak handig was om kleine spullen achterin te leggen.
Exterieur
Dat is een kwestie van smaak. De BMW is mooi met prachtige, sportieve lijnen. LCI/Facelift model 5 serie is prachtig, met mooie led achterlichten in zoals achterzijkant als de klep, bij de Benz branden er geen achterlichten in de achterklep maar is het de achteruitrij/mistlamp. Beide auto's hebben Xenon en werken prima.
Regensensor
BMW regensensor vond ik telkens veel te vroeg aan slaan en te lang doorgaan. Bij de Benz is het wat beter afgewogen, met twee interval/regensensor standen.
Cruise control / richting aanwijzer bediening
BMW had de cruise control bediening te ver naar onderen, tot bij je knie en was niet handig.
BMW heeft 3 zeer korte hendels, 2 links cruise/clignoteur, rechts wissers voor achter. Even wennen destijds maar daarna prima.
Benz heeft de cruise control bediening bovenaan en is ook telkens te verwisselen voor de clignoteur/links-rechts bediening.
Benz heeft vele functies in een enkele stuur hendel voor licht, ruitenwissers voor, achter wisserbediening (niet handig) en staat eigenlijk te laag, niet op 9 uur maar 8 uur op het stuur. Even wennen. (dit is pas opgelost in de facelift W212 gek genoeg dat ie op 9 uur staat)
Automaat
Specifiek valt op dat de BMW automaat van ZF 6bak veel directer schakelt. Automaatpook is electrisch en ik kon zelf nooit goed wennen om hem in zn achteruit te zetten. Pook twee tikken naar voren zodat R lampje op de pook brandt...
De Benz heeft een 7G automaat en schakelt soepel en (erg) zacht door zn versnellingen. Auto heeft een reguliere pook P-R-N-D dus makkelijk uit te leggen aan mn vrouw. Bij versnellen en gebruik van de kickdown heeft de Benz de in duitsland genoemde "Gedenksekunde" nodig om terug te schakelen dus dat is even wennen.
Kortom, beide auto's zijn echte E segment autos met hoge kwaliteit met merk specifieke verschillen en sterktes en zwaktes. Allebei relatief duur om te rijden en te onderhouden. Maar erg lekker om mee te rijden en lange afstanden te cruisen...
Schade rechtsvoor gerepareerd
- 263.000 km
Kras verwijderen rechtervoorscherm
Vandaag bij de spuiter de kras op het rechtervoorscherm laten verwijderen. Kras zat er al op bij aankoop en was alleen te zien bij droog weer ;-)
Laten doen bij Carglass die sindskort ook autoschades repareert. Ik had het geluk dat de spuiter een Mercedes liefhebber was en mn auto al zag binnenkomen. Hij had 22 jaar bij Wensink gewerkt en nu voor zichzelf begonnen als spuiter. Altijd leuk, dus praatje gemaakt. Hij zocht ook precies zo'n S211 CDI in deze kleur (Flintgrau).
Naast de kras bleek er ook wat steenslag te zijn vlakbij de koplamp die hij ook meteen opvulde en meespoot. 'Omdat je een liefhebber bent'
Ik heb 259 euro betaald. Hij zei dat is eigenlijk geen geld want Carglass heeft de beste apparatuur en verf in huis, beter dan in zijn eigen spuiterij thuis. Verf is dezelfde als Mercedes af-fabriek gebruikt.
In totaal 4 uur nodig gehad maar ondertussen zat ik te werken in de kantine met wifi en cappuccino. Af en toe even kijken en fotos gemaakt als bewijs en om hier met jullie te delen.
Bij mn BMW ooit eens een lange sleutel kras op de lak laten maken via spotrepair waarbij het werd geschuurd, opgevuld en weer gepolijst. Helaas bleef ik dit tot het einde zien en was erg storend. Nu bij de Benz dus gespoten en zeer netjes onzichtbaar opgelost. #Blijmee
Update - aantal zaken aangepakt
- 275.000 km
Weer een aantal zaken aangepakt die ik nog op mn todo lijstje had staan na aankoop van de auto.
- Rechterspiegel knipperlichtkap vervangen - 35+100 euro
lampenkap had een breuk dus moest nog vervangen worden. Onderdeel OEM kostte 35 euro op internet. Ik kon dit toch niet zelf doen dus inbouw door MB dealer, (100 euro! ouch...) Gelukkig wilden ze mn zelf gekochte onderdeel vervangen
- Auto start ietwat slecht - slaat pas aan na 2-3 seconden bij kou- laten uitlezen bij de dealer - konden niks vinden - alles was ok. Later nog maar eens zien wat dit kan zijn / brandstoffilter nog vervangen
- Gasveren achterklep - 110euro
In 1.5 uur uiteindelijk zelf kunnen doen na goed inlezen op duitse fora en filmpje van een pool op Internet. Achterklep gaat nu weer perfect omhoog na openen (en beland niet meer bij koud weer op mn rug terwijl ik iets sta in te laden)
- Gasveer in laadruimte - 30euro
gasveer ontbrak bij aankoop die de laadruimte klep omhoog hield, nu eindelijk gevonden. Ebay.de is een prima site om aan goede nieuwe en 2e hands onderdelen te komen voor de Benza.
- Zomerbanden 2x - 375 euro
Winterbanden vervangen voor zomerbanden - 2 nieuwe Michelin banden nodig Primacy 3
- Ruitensproeier kop vervangen - 45 euro
ineens deden ruitensproeiers het allebei niet meer. 1 sproeierkop bleek intern kapot. Besteld via ebay.co.uk en zelf vervangen.
Normaal onderhoud afgelopen jaar heeft tot nu toe slechts 250 euro gekost voor een kleine beurt. Motor en bak zijn goed. De rest van mijn kosten zijn allemaal verbetering en achterstallig onderhoud/verbeteringen geweest.
Tot nu toe zeer tevreden met mn aankoop. Rijdt maandelijks paar keer naar Duitsland voor mn werk en daar is de Benz in zn nopjes en als een blok op de weg, voelt solide en rijdt comfortabel en stil.
Verbruik is 7.5-8l (1 op 12) als ik netjes rijdt in NL (met vrouw en kind) en 9l (1 op 11) als ik alleen rijd heen en weer naar Duitsland.
Komende zomer op vakantie naar Spanje dus lekker met de Benz op stap.
Automaat olie ververst
- 278.000 km
Deze week de automaatolie en filter laten verversen. Er wordt veel geschreven over automaat spoelen en allerlei aanbieders die dit voor weinig doen. Ik was bij ATR in Montfoort en werd daar goed geholpen. Het bleek dat mijn auto een afvoerplug in de koppelomvormer heeft dus kon er gewoon olie/filter ververst worden. Alles zag er gelukkig nog goed uit in de bak. Olie was bruin dus vervanging was goed om te doen.
Auto schakelt weer boterzacht dus blij dat ik het gedaan heb. Al was het maar omdat er geen onderhoudshistorie over bekend was, laatste keer automaatolie verversen was 183k - dus bijna 100k km geleden.
Ze kwamen erachter dat er een bout mist (ai!) op mn cardanaslager /hardy schijf dus dit moet snel vervangen worden.
Zo blijft er telkens wat op het onderhoudslijstje staan van deze >10 jaar oude Benz. We rijden blij verder.
Grote beurt en rondreis door Spanje
- 286.000 km
Voor de zomervakantie even de auto weer voorzien van nieuwe motorolie oliefilter en brandstoffilter. Daarbij ook de beide luchtfilters laten vervangen. Deze waren al erg lang niet meer vervangen. Alhoewel ik tijdens aankoop had gezien in het boekje dat de auto een grote beurt had gekregen, waren deze luchtfilters lang niet vervangen. Compleet dichtgeslibd met bladeren en wespen.
Na de beurt reed de auto een stuk zuiniger, mooi! Ik kom nu bij rustig rijden onder de 8 liter per 100km.
Uiteraard ook snel de cardanaslager laten controleren, deze was nog goed, er is een nieuwe bout gemonteerd zodat ie weer goed vastzit.
In de augustus maand de zomervakantie gevierd door met het gezin en de Benz naar Spanje te rijden. Amsterdam - Parijs - Pau - Segovia - Salamanca - Madrid - Valencia - Barcelona - Amsterdam. Totaal bijna 6.000km en reed erg goed. Gemiddeld haalde ik 7.8l/100km dus 1 op 13 bij rustig rijden. En dat terwijl de auto daarvoor de eerste 25k km gemiddeld 8.8l/100km gebruikte. Erg blij en met de airco en 30-35 graden deze zomer, een erg fijne reisauto.
Verder geen nieuws. Auto wordt nu weer gebruikt voor woon-werk verkeer richting Duitsland, zoevend over de weg. We rijden lekker verder richting de 300.000km.
Nieuwe APK en winterbanden wissel
- 291.000 km
Auto weer klaar voor de winter:
Winterbanden wissel
Nieuwe APK & roetmeting
Fuseekogel links hoes vervangen
Uitlijnen
Remleidingen achter roestvrij gemaakt en opnieuw getectyleerd
330 eur
Alleen slecht starten nog niet kunnen oplossen.
Start slecht na 2-3 sec voorgloeien, start goed indien 5-7 seconden langer wachten
Auto al avond ervoor bij garage neergezet maar startte zonder problemen de volgende ochtend.
Probleem moet wss eerst nog slechter worden voordat het gemaakt kan worden. Auto uitgelezen en geen foutmeldingen.
300,000km en schadeherstel
- 300.000 km
Schade herstel achterbumper/linker dorpel
Op 1 januari gingen de gemeente mannen door de straat met hun windblazers om de stoepen schoon te maken om de vuurwerk restanten te verwijderen. Daarna reed er een veegmachine langs de goten om het op te vegen. Deze ging helaas iets te dicht langs mijn auto en beschadigde mn achterbumper (1) en onderdorpel (2) met enkele krassen tot gevolg.
Offerte laten maken (350eur) bij Carglass kleine autoschade en vandaag is alles weer hersteld. Ik ga het proberen terug te krijgen van de Gemeentedienst Amsterdam.
Voor 150 euro extra kon ik ook meteen een schade laten meenemen rechts achter op de achterbumper (3) die er al op zat bij aankoop. Deze had me eigenlijk nooit gestoord (witte schaafplek op de metallic bumper) maar voor dat geld maar toch mee laten nemen.
Bij inspectie van de 3 schades zagen ze ook een deuk midden op de bumper (4) en links een scheur (5). Voor 33 euro kon dit allemaal ook worden meegespoten.
Inmiddels had ik na aankoop al 3 parkeersensoren vervangen. Deze worden nu ook meegespoten. Mijn risico of ze het daarna nog doen met metallic/blanke lak erop. Sja, zo komen ze ook af-fabriek dus dat risico wil ik wel nemen.
De spuiter heeft zelf ook een W211 sedan dus even samen gaan kijken. Kijk, dat schept een band dus hopelijk zal ie goed voor mijn S211 zorgen.
Kortom, nu wordt de hele achterbumper en linker dorpel gespoten voor 533 euro. Is het veel? Ach, als ik daardoor elke keer blij instap en niet meer erger aan de krassen telt dat ook ;-)
Auto weer klaar en bumper geheel overgespoten en vele deuken/krassen weg. Parkeersensoren achter werken prima.
Blij mee!
300.000km op de teller
Ik reed door duitsland op de snelweg en was te laat om een foto te nemen. Tot nu toe 50k km gereden na 1,5 jaar en nog steeds tevreden.
Mn vorige Benz W124 reed ik van 350k naar 450k en mn W123 300tdt van 505k naar 701k kms. Dus ik heb nog wel even te gaan met deze S211!
Rondreis Spanje - Kras & Bak
- 320.000 km
Weer een rondreis gemaakt met de Benz. Wij houden van Spanje ;-)
Van Amsterdam naar Pamplona, door naar Madrid, dan naar Valencia en aan de kust bij Gandia / Oliva heerlijke vakantie gehad.
5500km gereden en dat rijdt met zo'n Benz heerlijk.
Helaas kreeg ik bij een kort bezoek aan een supermarkt bij terugkomst een flinke kras op mijn deur, waarschijnlijk van een sleutel of een onoplettend persoon met iets scherps. Hm, dus dat moet ik weer laten maken anders blijf ik me er telkens aan storen.
De auto heeft nu 320.000km gelopen en ik begin me een beetje zorgen te maken om de automaatbak. Voor de vakantie nog laten uitlezen bij een automaat specialist (ATR Montfoort). Gelukkig bleek de bak nog goed te zijn, geen glycol in de olie, koppelomvormer is nog goed maar er is was een afwijking in de adaptiewaarden voor de eerste en zesde versnelling.
Eind augustus wordt de automaatbaksteun en de motorsteunen vervangen zodat er minder trilling is. Hier heb ik alleen wat last van als de auto koud is.
Bij de bergritten heeft de bak een automatische herkenning dat ie naar boven /beneden rijdt en schakelt dan later. Helaas heb ik 2-4 keer gehad dat de bak in een haarspeldbocht dan abrupt terugschakelt, geeft dan een schok en lijkt of ie dan in een lagere versnelling bonkt.
Gelukkig alleen tijdens bergritten en sportief rijden dus kan dit in Nederland/Duitsland voorkomen.
Nieuwe automaat- en motorsteunen
- 320.900 km
Vandaag de motorsteunen en automaatbakrubber vervangen, die zaten er al 320k km in af-fabriek. Zo, wat een verschil! Motor en bak zitten er nu weer strak in en alles ligt stil.
Na het starten een mooie ronde loop en geen geschut meer.
Meteen ook maar weer de automaatbakolie en -filter laten vervangen dus die blijft weer een tijdje goed.
Hopelijk nu weer een tijdje alleen maar gewoon onderhoud en banden. En hup weer verder rijden met die Benz!
APK en winterbanden
- 325.000 km
325.000km
Nieuwe APK met roetmeting
2 nieuwe winterbanden
Zelf een nieuwe gloeiregeleenheid gekocht van Beru via autodoc.nl en laten inbouwen
Vanmorgen koude start gedaan en helaas nog steeds dan 4-5 seconden schudden en dan starten. Daarna is alles ok en loopt ie mooi en start daarna prima.
Zowel mijn eigen universele garage als Mercedes Amstelveen hebben dit probleem ooit gecheckt en konden niks vinden, geen foutmeldingen, raildruk is ok.
Op Duitse forum gelezen dat gloeiregeleenheid vaak kapot gaan dus de gok maar gewaagd dat dit wellicht dan de oplossing zou kunnen zijn en dus vervangen.
Wellicht de retourleidingen poreus maar die zie ik zo gauw niet zitten...
Helaas,... Sja , dan maar accepteren dat ie s ochtends niet lekker start... Of heeft iemand nog een ander idee?
Olie - Turborubbers - Fuseekogel
- 333.333 km
Na 35k km weer even nieuwe olie:
- nieuwe olie en filter dus weer goed voor 30k kms.
- nieuwe turborubbers, de grote en de kleine, volgens mij niet eerder vervangen. rubbers in duitsland via ebay.de besteld en op mn werk laten bezorgen en door mn garage laten vervangen
- nieuwe fuseekogel rechtsvoor. Volgens mij al de tweede. Een S211 vreet fuseekogels ;-)
Bij ophalen meteen remslijtage lampje dat brandde: remslijtageindicatorstekkertje (scrabble!) was niet goed aangeklikt, weer even terug en nu alles ok.
Rijdt nu weer strak en trekt niet meer naar rechts.
Zomer in Spanje
- 347.000 km
Weer een rondje Spanje gedaan met de Benz. Wordt bijna een herhaling van eerdere posts ;-)
Opnieuw zo'n 6.300km gereden maar dit keer wel met 2 keer (voor het eerst) dat de auto in noodloop ging.
Na lang 130-140kmh rijden, betalen bij de tolpoort, daarna gas en motor/bak schoot in noodloop.
Even gestopt, motor uit en aan, en weer door zonder problemen. Het was die dag 35 graden dus vrij warm buiten en dus ook voor de motor en bak.
Daarna na 3 weken nog 1 keer gebeurt bij 38 graden buiten. Op terugweg richting Amsterdam 2000km geen enkele last meer gehad.
Was nog even bij Mercedes Benz dealer langs gereden. Zeer vriendelijk geholpen en auto gratis uitgelezen. Dit resultaat eerst maar eens verder bekijken voordat ik er veel aan laat doen.
Voor de rest houdt de auto zich goed, bijna een ton ermee gereden in 3 jaar tijd.
In Spanje auto flink gebruikt waar ie voor bedoeld is, met vele spullen achterin. Dan is de auto perfect, met bank plat 1.950liter laadruimte erg prettig.
We rijden weer vrolijk verder hier in Nederland met de Benz.
Nieuwe APK - remschijven/-blokken achter / gloeibo
- 350.000 km
Nieuwe APK - remschijven/-blokken achter / gloeibougies
350.000km
99.000km zelf mee gereden in 3 jaar tijd
Werkzaamheden:
- Nieuwe apk en roetmeting uitgevoerd
- 2 nieuwe voorbanden - Michelin Pilot Sport 4
- Uitgelijnd - voorbanden waren scheef afgesleten - in mijn bezit is de auto al 3x uitgelijnd
- Nieuwe remschijven en blokken achter
- Fuseekogel rechtsvoor vervangen
- Gloeibougies vervangen
- 5 vervangen
- 1 gloeibougie afgebroken - is nu afgedopt (lijkt mij niet best practise)
Deze laat ik nog snel ook vervangen - kop moet er dan af / 4uur werk --> nieuwe afspraak maken
Auto start nog steeds slecht - eerst maar eens de 6e gloeibougie ook vervangen
Auto stuurt weer strak met nieuwe banden en fuseekogel, altijd een lekker gevoel als je wegrijdt.
6e gloeibougie vervangen dus koprevisie
- 355.000 km
355.000km - 6e gloeibougie vervangen - koppakking vervangen
Sja, aangezien de laatste gloeibougie muurvast zat, moest de kop eraf om de bougie via de cilinder eruit worden gehaald.
En dan is een nieuwe koppakking nodig om daarna alles weer te monteren, V6 dus alleen maar aan 1 kant.
Dit heeft me weer een hele smak geld gekost (1100eur), was 20 uur werk, nieuwe pakkingen, kopvlakken etc. Kreeg nog 600 eur coulance van mn garage wegens de pech in Parijs.
Dit was dus mijn mega multi duurste Mercedes maand ooit:
1400 grote beurt
1300 euro in spanje wegens loszittende bout
1100 euro wegens gloeibougie/koprevisie.
Dagwaarde van de S211 is ongeveer nog 4k, nu dus 3.800eur kosten dus eigenlijk bijna total-loss en het is nog steeds dezelfde auto ;-)
Had ik dat geweten had ik hem ingeruild op een S212 combi 350CDI. Maar ja, achteraf weet je van tevoren niet...
If it ain't broken, don't fix it!
oh ja, en start nog steeds slecht, 2-3 seconden nadat gloeilampje uitgaat, geen storingen, dus moet iets mechanisch zijn. Ik hou het even voor gezien en rij door tot de 4 ton...
Auto ingeruild
- 355.000 km
Auto ingeruild - 355.000km
Auto bleek nu ook nog koelvloeistof te lekken. Waarschijnlijk doordat er zoveel diesel onder de auto/langs het blok heeft gelopen tijdens de rit naar spanje dat daardoor ook nog een pakking zwak is geworden, denk ik. Auto startte nog steeds niet goed. Vertrouwen in de auto niet goed kunnen herstellen.
Heel veel plezier gehad en lekker gereden in deze S211 en in totaal 104.000km mee gereden. Het waren mooie kilometers ;-)
Deze week de auto ingeruild op een S212 350CDI Estate en een nieuw logboek gestart. Kreeg een goede inruilprijs voor de S211 en nu dus de S212.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.