Mercedes-Benz E 250 Diesel (1994) #2

autoreview

Mercedes-Benz E 250 Diesel (1994)

Signalement

UitvoeringE 250 Diesel
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf158.700 km
KM-stand laatst327.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na aanschaf vervanging hydraulische klepstoters

  • 165.000 km

Deze in zeer goede staat verkerende Mercedes E 250-diesel heb ik in zuidelijk Duitsland aangekocht. Ik had nogal wat eisen zoals:
- aantoonbaar lage km-stand
- automatische transmissie
- goede airco
- geen enkele spoor van roest
- goed in de lak
- interieur en stoelen in nieuwstaat.
In ons landje lukte dat niet voor een redelijke prijs.
Na aankoop van de auto bleek als snel dat de hydraulische klepstoters behoorlijk geluid veroorzaakten. Ze zijn dus alle 20 stuks vervangen. Ook is meteen de multiriem met demper vervangen. Het geluid is weer normaal.
Een heerlijk auto, voelt degelijk aan en geen mankementen. Het weggedrag is vergelijkbaar met veel nieuwere wagens.
Wel even wennen aan het lagere koppel van de motor. Ik was een 2,0 motor met turbo gewend bij mijn vorige auto. Bijkomend voordeel: geen turbo - dus nooit een kapotte turbo.
Het blijkt een heerlijk rijdende werkpaard, met hoog comfort, geen rammels, eigentijdse prima wegligging en uitstekende stoelen.
Gegevens:
- 5 cilinders 2500 cc 4-kleps dieselmotor
- achterwiel aandrijving
- topsnelheid 189 km/uur
- toerental bij 120 km/u= 2850 (was standaard 3050)
- acceleratie 0-100 in 16 sec.
- koppel 173 Nm bij 3000 toeren
- leeg gewicht 1345 kg

Nieuwe banden rondom

  • 170.000 km

Omdat de wagen gekocht is met winterbanden, zijn er rondom Michelin Energy Saver zomerbanden met lichtmetalen velgen onder gekomen. Lekkere comfortabele banden, geven weinig geluid een ook geen trillingen.

Brandstof verbruik

  • 244.000 km

Het brandstof verbruik was steeds gemiddles 1:14,3 nu tijdens een de laatste 3 tankbeurten gemiddeld 1:15,2.
En dat met no oude techniek van 1994 en een automaat !
Ik moet wel erbij vermelden dat er onlangs een ander differentieel onder is gemonteerd met een 8% langere overbrenging. Dat rijdt rustiger op de snelweg - dus een lager toerental. Wellicht heeft dat ertoe bijgedragen dat het het verbruik gunstiger is geworden.
Mijn vorige auto, de Peurgeot 407 2,0D van 2004 reed gemiddeld 1:15,9. Het verschil is dus niet zo groot, als je weet dat de 407 een hand-bak had en deze MB een automaat is

Motorolie

  • 244.000 km

Deze 5 cilinder diesel is een multiklepper, d.w.z. 4 kleppen per cilinder. Om deze reden wordt niet al te dikke motorolie toegepast bij het olie verversen. Al ruim enkele jaren wordt dezelfde motorolie gebruikt, semisynthetische olie van het met de volgende kenmerken:
API SL/CF
ACEA A3/B3, A3/B4
MB-Approval 229.1.
Een vol-synthetische 5W-40 motorolie zou ook goed kunnen.

Remblokken

  • 245.500 km

De remblokken voor en achter zijn vervangen.
De wagen remt weer strak.

Lucht in brandstofsysteem

  • 271.400 km

Van 2014 zijn geen (hoge) kosten en bijzonderheden te melden, alleen APK keuring (geen probleem) en een stel nieuwe banden.
Geen grote kosten, maar wel wat ergernissen ondervonden. De motor liep niet lekker en verloor vermogen. Na grondige inspectie bleek het aanzuigen van lucht in het diesel toevoer systeem de oorzaak. Nieuwe slangetjes, o-ringen, brandstoffilter en seals van de dieselpomp loste het probleem op. De wagen rijdt weer heerlijk.

APK en onderhoud

  • 280.000 km

Grote beurt gekregen, geen bijzonderheden.
Binnenkort zijn de achterbanden aan de beurt van vernieuwing, maar komen wel door de APK keuring heen. Verder was er een voorveer gebroken, onderste stukje eraf - zat wel klem onder de veer. Dus was er niets van te merken, maar wel afkeur. Na het vervangen door een zo goed als nieuwe originele Mercedes veer is de wagen weer goed. De Mercedes E250 is nog te goed om van de hand te doen. Er zijn nog geen sporen van roest te bemerken, ook onder de rubbers, onder de deurranden, de wielkastranden en de kriksteunen zijn nog perfect.
Brandstofverbruik 1: 14,7 - dat lijkt onzuinig maar voor een wagen van bijna 1400 kg en automaat is dat heel redelijk.
Op naar de 300.000 km met deze dijk van een MB !

Nieuwe APK

  • 281.000 km

Nieuwe APK afgegeven, we kunnen er weer een jaar tegen. Deze week ook wat andere onderhoudszaken geregeld, zoals verversen van rem- en koelvloeistoffen.

Brandstof verbruik ineens stuk lager

  • 285.000 km

Na diverse onderhoudswerkzaamheden o.a. koelvloeistof verversen, zomerbanden monteren, uitlaat-KAT gereinigd blijkt het diesel verbruik ineens aanzienlijk lager uit te komen. Over de laatste 3 tankbeurten gemiddeld 6,25 l/km (1:16) - het was eerst steeds 6,8 l/km (1:14,7) terwijl de rijstijl gelijk is gebleven. Tegelijk met de huidige lage dieselprijs wordt autorijden weer voordeliger!

Update

  • 306.000 km

APK in juni gedaan, totaal niets te repareren, de roetmeting was erg netjes met k=0,83, boven verwachting laag ! De roetmeetwaarde mag max. k=2,5 zijn voor deze auto..
Een paar mankementen zijn opgelost.
- Van de automaatbak is het mechanische regelblok vervangen, dat kon van onderaf op de brug gebeuren, dus zonder dat de automaat eruit hoefde.
- Nieuw cilinderslot, gelukkig simpel te vervangen, ook 2 nieuwe sleutels bijgeleverd gekregen.
- Nieuwe hardyschijf bij de automaatbak
- Oranje richtingaanwijzer lampjes vervangen omdat de oranje kleur op sommige plaatsen eraf was geschilferd en dat mag niet volgens de APK eisen
Verder rijdt de wagen nog best goed - ja, hoe lang kun je met deze diesel blijven doorrijden ?

Afschrijving en onderhoudskosten

  • 306.000 km

Een review is niet compleet zonder kostenoverzicht.
Omdat we deze Mercedes in maart 2010 zelf hebben ingevoerd en vrij voordelig in zuidelijk Duitsland konden kopen, is de afschrijving gering. Eigenlijk is de wagen geheel afgeschreven. De restwaarde is moeilijk in te schatten. Het aanbod van zulke kwalteitswagens - geheel zonder roest en in goede staat van onderhoud - is beperkt. Ik zag een (voor het oog nette) trage handgeschakelde 200 D bouwjaar 1992 met 254.000 km voor net onder de € 3000,- aangeboden.
Stel dat deze auto de helft zou opbrengen, dus € 1500,- dan is de jaarlijkse afschrijving € 700,-. Daarmee mag ik best tevreden zijn, vooral ook gezien de beperkte onderhoudskosten. In totaal is er bijna 150.000 km mee gereden en komen de onderhoudskosten op ca. 1,5 eurocent per km.
De onderhoudskosten waren als volgt:
rijklaar maken na invoering € 550,00
onderhoud en APK 2010 € 380,00
onderhoud en APK 2011 € 275,00
onderhoud en APK 2012 € 125,00
onderhoud en APK 2013 € 290,00
onderhoud en APK 2014 € 230,00
onderhoud en APK 2015 € 268,00
onderhoud en APK 2016 € 740,00

Vergelijking met een nieuwe E-klasse- E200D 2016

  • 306.000 km

Ik heb even een globale kosten vergelijking gemaakt met een nieuwe Mercedes E200D - model 2016.
Deze rijdt gemiddeld 5 liter per 100 km. Brandstofkosten voordeliger uit per jaar € 500,
Kost nieuw ca. € 52.000. Privé bijtelling € 4600 per jaar. Duurder uit per jaar € 3550.
Leeg gewicht 1580 kg, jammer dat dergelijke kwaliteitsauto's na 22 jaar niet op hetzelfde gewicht zijn gebleven. De MRB is bij een nieuwe daardoor € 153 per maand. Duurder uit per jaar € 444.
Afschrijving per jaar nieuwe E-klasse € 5000 (ca.). Duurder per jaar ca. € 4000.
Onderhoudskosten voor de nieuwe Mercedes zijn voor het gemak maar even weggelaten - deze zullen misschien op hetzelfde niveau liggen als nu (ca. 1,5 cent /km).
Globaal dus ca. € 7500 per jaar meerkosten.
(alle bedragen incl. BTW)
Maar WEL een kick om een nieuwe E-klasse te rijden !

Winterbanden en grote beurt

  • 310.000 km

De E250-diesel is in december winter klaar gemaakt, de winterbanden zijn er onder gegaan. Merk Toyo, type Snowprox-S943. Deze winterbanden bevallen me prima.
Verder heeft hij een grote beurt gekregen, waar niets bijzonders uit voort is gekomen.
Nog steeds:
- altijd direct starten
- snel op temperatuur
- brandstof verbruik ongewijzigd, maar met lage buitentemperaturen iets onzuiniger (is normaal)
Straks na de winter worden de wielkasten en de bodem brandschoon gespoten en weer beschermd met Tectyl safe. Pekel resten mogen niet achterblijven. Zo kunnen we weer roestvrij verder......

Winter onderhoud

  • 323.000 km

De ''oude en getrouwe'' Mercedes gaat maar door. Er gaat (gelukkig) niets stuk. Merk ook niet dat iets minder gaat werken. Alles blijft zoals het hoort te gaan.
Brandstof verbruik nog steeds 1:15 in de zomer en 1:14 in de winter. En dat zonder soemel-software !
Nog net voor de sneeuwval zijn de winterbanden erom gelegd. Zoals ik vorige winter heb vermeld zijn het Toyo, type Swowprox S943. banden. Ik denk dat het een onbekende en onderschatte winterband is. De score van testrapport is 4,5 gemiddeld van de 5,0 punten. Dat is gelijk aan de Michilin Alpin-4 en de Continental TS850.
Onderhoud was zoals gebruikelijk : motorolie, filters, ruitenwissers, koelvloeistof en wat lampjes. Ik heb 35W HID Bi-Xenom H4 lampen vanaf 2010 erin zitten en gaan erg langer mee dat halogeen.
Roest ? Een klein bultje op een voorscherm - dat heb ik netjes behandeld.. Kriksteun punten, bodemplaat en wielophangingen zijn gelukkig nog onberispelijk gaaf en nooit aan gelast. Deze Benz rijdt van 2010 op de Nederlandse pekel wegen en dat scheelt veel.
Niets aan de hand ? Jawel, deze zomer moet een spoorstang gewricht vervangen, dat was met de laatste APK beurt nog goed maar wel een aandachtspunt......

Geen vermogen - diesel filter vuil

  • 324.200 km

Tja, dat is me nog nooit overkomen. Geen vermogen op de snelweg en toch een lange rit moeten maken. Uiteindelijk kwam ik thuis met een gangetje van 80 km/u. Het vermogen werd steeds wat minder......
Diesel filter vernieuwd en nu gaat die weer als de brandweer !!

Auto verkocht in maart 2018

  • 327.000 km

Na 8 jaar trouwe dienst is de Mercedes voor een nette prijs van de hand gedaan. De auto rijdt gewoon in Nederland rond.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.