Mercedes-Benz E 220 d 4MATIC All-Terrain (2020)

autoreview

Mercedes-Benz E 220 d 4MATIC All-Terrain (2020)
Mercedes-Benz E 220 d 4MATIC All-Terrain (2020)Mercedes-Benz E 220 d 4MATIC All-Terrain (2020)Mercedes-Benz E 220 d 4MATIC All-Terrain (2020)Mercedes-Benz E 220 d 4MATIC All-Terrain (2020)Mercedes-Benz E 220 d 4MATIC All-Terrain (2020)Mercedes-Benz E 220 d 4MATIC All-Terrain (2020)Mercedes-Benz E 220 d 4MATIC All-Terrain (2020)

Signalement

UitvoeringE 220 d 4MATIC All-Terrain
Versnellingen9, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf88.000 km
KM-stand laatst144.500 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

MB E 220D Touring 4 Matic

  • 88.450 km

De zoektocht naar deze E duurde ongeveer een jaar. Ik wilde per se, een beige lederen interieur met stoelventilatie, Panorama dak, Multibeam LED koplampen en ingebouwde wegklapbare trekhaak. Deze combinatie is bijna niet te vinden. Echter, zoals velen al weten koop je een mooi aangeklede E klasse niet in NL maar in Duitsland. De keuze is weliswaar enorm en de kwaliteit van de auto's, zeker bij een dealer hoogwaardig en het onderhoud tip top in orde, toch was het lang zoeken voordat ik m vond. Samen met een Dekra keuring kocht ik deze heerlijke auto in Aug 2023 met zo'n 88k op de teller. Nog geen 5 jaar oud en werkelijk als nieuw. Geen krasje, geen kraakje, alsof er nog niemand in had gereden. Leer tot op het dashboard, Nappa Leder op de stoelen en werkelijk vrijwel alle opties die je kunt bedenken. Daarvan waren een te openen Panoramadak en HUD voor mij nieuw, evenals de gewenste stoelventilatie ( gebruiken we heel vaak hier) en de 360Camera. Omdat we in Spanje wonen is het hebben van een goede auto bepaald geen verkeerde investering, de kilometers gaan hier hard immers de afstanden zijn groot.

De eerste ervaringen

  • 98.000 km

Na aankoop direct een mooie reis door Portugal en Spanje gemaakt gewoon met nog het - tijdelijke - Export kenteken. Auto rijdt gewoon heerlijk, ook met 4 personen en bagage is hij voldoende snel en relatief zuinig, op de snelweg is 1:20 goed haalbaar. Met name op de lange afstanden is het een heerlijke stille en comfortabele reisgenoot. Ik weet ik schrijf niets nieuws op. Het is overigens mijn eerste eigen MB en ben eigenlijk niet een typische MB fan, maar deze E maakt me nog elke dag enthousiast. Goed, wat biedt de auto verder? De ADAS systemen ( Autonoom 2 ) bevallen erg goed, heel veel beter dan in de model 3. De E stuurt erg netjes, houdt de snelheid goed vast, houdt een in te stellen afstand tot de voorganger vast, remt en accelereert zelf en haalt ook zelfstandig in nadat je de richting aanwijzer hebt ingedrukt. En keert idem dito weer terug op de rechterbaan. En ADAS blijft continue meekijken met het verkeer. Hij detecteert zaken sneller dan je soms zelf kunt. Bijvoorbeeld een idioot die vanaf de invoegstrook in één keer drie banen naar links invoegde, ja daar reden wij. Dit alles had de E al zien aankomen en ging dan ook vol in de ankers, overigens zonder drama en uiteraard zelfsturend. Sneller en veiliger had ik het niet kunnen doen. Inparkeren kan ie ook zelf, maar dat vind ik eerlijk gezegd vooral een gadget wat ik niet ga gebruiken. De 360 camera is daarentegen weer enorm bruikbaar, wat een fantastisch beeld, deze E heeft het breedste scherm en da's zondermeer praktisch. Helaas geen touch screen, maar de iDrive controller werkt prima evenals de touch pad er bovenop, toch voelt het qua bediening allemaal wat ouderwetser. Het werkt maar bijvb in de Model 3 ging het allemaal heel veel soepeler en met name in minder stappen. Verder is de auto voorzien van een HUD, die verteld je werkelijk alles van uiteraard snelheid en verkeersborden tot zebrapaden, de gekozen radio of andere media, welk nummer er op staat, door je playlist scrollen, laat de navigatie zien, met duidelijke rijbaan instructies over wanneer af te slaan etc. Niks nieuws maar de accuratesse en vooruitziende blik die het systeem biedt is bovengemiddeld goed geregeld. Ikzelf kijk dan ook vrijwel niet meer naar het dashboard instrumentarium. De HUD biedt immers alles wat nodig is.

Afspraak

  • 105.000 km

De eerste beurt diende zich aan. Zowel de nog te rijden afstand tot de beurt als ook het aantal dagen houdt het systeem correct bij. Zodra de beurt ongeveer een maand voor je ligt begint het systeem na opstarten dit te melden. Heel aardig is dat zodra je een afspraak bij de Mercedes dealer hebt gemaakt de melding verdwijnt. Hij valt je niet meer lastig ! Onderweg een eerste mankement gehad: een lekke band. De banden ( Pirelli's) zijn nog de originele af fabriek. Ze zullen geen ton onder de auto gezeten hebben want ongetwijfeld afgewisseld met winterbanden ( op speciale wintervelgen die ik er ook bij heb gekregen ) dus wat de werkelijk gereden afstand is laat zich slechts raden. Nu kregen we die lekke band onderweg in the middle of nowhere in Spanje, het systeem meld jou wat er aan de hand is en belt dan direct met de telefonist(e) van MB. Deze verbond ons meteen door naar de dichstbijzijnste garage welke de band met een prop wist te plakken. En we konden weer verder rijden. Werkt allemaal top. Deze service van MB is geheel kosteloos daar we de auto bij MB én op tijd in onderhoud hadden gegeven. Ben je te laat dan vervalt deze service. De banden kunnen overigens nog wel heel even mee, dus die prop moet t maar even volhouden.

uitrijmodus

  • 115.000 km

De kilometers schieten onder de auto door. De negentraps automaat doet zijn werk stil en zonder drama - je voelt er eigenlijk niets van. Soms schakelt ie wat laat maar met de flippers aan het stuur corrigeer je dat naar believen. Als je de motor in eco stand hebt staan is er een uitrijmodus en daar maak ik veel gebruik van. De auto weegt richting de 1900KG en dat helpt prima met uitrijden. Het doet het verbruik ook goed. In de stad vind ik de auto prima maar wel te groot. De bekende piepjes als het smal wordt staan mij dan te vaak aan. Je hebt dan zoveel geluid van alle kanten dat je al snel niet meer weet vanuit welke hoek het gevaar dreigt. Het wordt weliswaar visueel aangegeven maar met druk verkeer en bijvb veel fietsers heb je je ogen al teveel nodig buiten de auto, laat staan dat je tijd hebt naar het schermpje te kijken. Gelukkig nog geen schade gereden. Maar ik ken collega's welke in bovenbeschreven situatie toch iets raakten, en dat kan ik mij goed voorstellen. Teveel geluid kan een mens nu eenmaal niet aan.

MB Ingenieurs

  • 128.000 km

De auto is een product van veel ingenieurs. Soms is hij mij zelfs over-engineerd. Bijvoorbeeld, als je een aanhanger trekt, daar merk je hoegenaamd niets van, de motor is beresterk en het koppel komt zo snel dat je de aanhanger nauwelijks opmerkt, dan werkt Distronic Plus niet meer. De auto rijdt dan dus niet meer vanzelf tussen de lijntjes, je moet het nu zelf doen. Is dit veiliger, misschien, maar op de lange afstand heb ik toch liever dat de systemen meekijken. Uiteraard blijft early warning etc van kracht, een remingreep zie ik m ook nog wel doen maar het comfort is deels weg. Ik rijdt sinds ik het heb eigenlijk standaard met alle hulpsystemen aan behalve de waarschuwingen van Keep your Lane, die zijn te irritant. Maar ook nauwelijks nodig daar de auto feitelijk zelf keurig binnen de lijntjes blijft rijden. Uiteraard mag je je stuur niet te lang loslaten. Dan verschijnt een waarschuwing op je HUD. Open dak doen we vaak open, tis niet geruisloos maar bij lagere snelheden is het heerlijk. Ook heel fijn is - en dit is typisch het werk van de MB ingenieurs - als het interieur warm is en je met je afstand bediening de ramen opent, gaat het dak mee en gaan zelfs de koelventilatoren van de voorstoelen aan het werk en koelen zo samen met de echt fenomenale airco het interieur heerlijk snel af. De stoelen heb ik het nog niet over gehad, wellicht omdat ze zo heerlijk zitten, niets over te klagen. Het interieur is licht, creme met een blauwe bovenbekleding van het dashboard, heel sjeik. De afwerking is top. Het stuur is een crèmekleurig, ik zag het op de nieuwe E en deze had het ook, het is weer eens wat anders dan zwart.

Beurtje

  • 138.000 km

De auto heeft inmiddels zijn tweede onderhoudsbeurt gehad. Er valt weinig over te melden, nieuwe olie etc. Wel weer een kleine 480 euro's lichter. De eerste beurt was een stukje prijziger (€700) maar daar waren de remblokken achter aan vervanging toe. Vóór zien ze er nog prima uit. Wellicht bij een volgende beurt dat ook de bak weer gespoeld moet worden, nu was het volgens MB dealer niet nodig. Dat zal dan wel een prijzig verhaal worden vrees ik. Evenwel rijdt de auto nog altijd als nieuw, geen gebreken, geen kwalen, de E maakt gewoon netjes zijn kilometers. De 4WD met verdeling 45%V en 55%A merk je niets van, behalve de grip, die is altijd aanwezig, nooit wielspin en ook de banden slijten hierdoor alle 4 keurig gelijk af. Nog altijd blijft het verbruik keurig. Een snelle rit met gemiddeld 130-140 doet het verbruik stijgen naar 6 liter, meestal blijf ik in de beurt van de 5. Niet eronder, dat lukt mij niet. Ik rijd de E overigens alleen met langere afstanden, voor minder dan 150KM enkele reis pak ik liever onze andere auto.

KMs gaan minder snel

  • 142.000 km

De 150K begint te naderen. Nog altijd is de E een begeerlijke reisgezel. Inmiddels al 55.000KM gereden zonder noemenswaardige problemen, eigenlijk geen. Maar sinds dat we een Countryman op de oprit hebben staan, die bijzonder leuk rijdt, pakken we juist die wat eerder. De E dus echt alleen nog voor de lange afstand. Het maakt dat ik mij afvraag of ik de E wil houden. Want ikzelf wil liefst heel veel minder gaan werken en dan is de E niet meer nodig. Ik denk er toch wel stilletjes aan dat ik hem ga verkopen. Dezelfde Duitse auto site waar ik de auto vond geeft een richtprijs van dik 30 mille aan. Best veel eigenlijk nog. Aan de andere kant, een keurig bij MB onderhouden E behoudt zijn waarde. Voorlopig rijdt ie nog heerlijk en ben ik er wekelijks nog mee onderweg, sterker nog de volgende beurt staat alweer gepland. U hoort van mij.

Even schrikken

  • 144.500 km

Zoals gezegd, er zat weer een beurtje aan te komen. Een B3 in dit geval. Dat is een redelijk uitgebreide beurt waar alle filters naast het reguliere oliefilter en oliewissel worden vernieuwd. Dat lukt MB niet bepaald voor iets meer dan de prijs van een B2 beurt die toch eigenlijk nauwelijks minder uitgebreid is. Die B2 kostte bijna 480€. Nou hou je hart maar even vast, deze beurt was zelfs iets meer dan het dubbele. €972,86. Ik zeur er verder niet over want ja dit hoort ook bij het rijden van een MB E klasse, de auto werd absoluut perfect afgeleverd en daarenboven: opgeteld incl. de nieuwe banden eerder dit jaar zijn de kosten voor het onderhoud nog altijd slechts 5ct per km. Dáár mag je dus zeker niet over zeuren. Wat ik wel nog graag met u deel is het volgende: de auto weet dat ie voor een beirt gaat. Dat is duidelijk. Plotseling kreeg ik één dag voor bovenbeschreven beurt de melding dat de accu zwak was en dat er met de auto zsm een rit gemaakt moest worden. We moesten toevallig toch nog even weg dus de E gepakt. Melding verdween. Volgende dag de beurt. Auto staat binnen bij de MB dealer en opnieuw krijg ik dezelfde melding. Echter de dealer laat niets van zich horen of misschien nog sterker; merkt de melding niet op.. Inmiddels zijn we 10 dagen verder en de melding is niet meer teruggekeerd. Is dit soms een grapje van de MB Ingenieurs in de hoop dat je je accu laat nakijken en liefst vervangen? Ik hoor graag of er mede E rijders zijn die dit verhaal herkennen. Gegroet! We gaan weer vrolijk verder.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.