Mercedes-Benz E 220 d 4MATIC All-Terrain (2020)

autoreview

Mercedes-Benz E 220 d 4MATIC All-Terrain (2020)

Signalement

UitvoeringE 220 d 4MATIC All-Terrain
Versnellingen9, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf88.000 km
KM-stand laatst144.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

MB E 220D Touring 4 Matic

  • 88.450 km

Zoals velen al weten koop je een mooi aangeklede E klasse niet in NL maar in Duitsland. De keuze is enorm en de kwaliteit van de auto's, zeker bij een dealer hoogwaardig en het onderhoud tip top in orde. Samen met een Dekra keuring kocht ik deze heerlijke auto in Aug 2023 met zo'n 88k op de teller. Nog geen 5 jaar oud en werkelijk als nieuw. Geen krasje, geen kraakje, alsof er nog niemand in had gereden. Leer tot op het dashboard, Nappa Leder op de stoelen en werkelijk vrijwel alle opties die je kunt bedenken. Daarvan waren een Panoramadak en HUD voor mij nieuw, evenals stoelventilatie en de 360Camera. Omdat we in Spanje wonen is het hebben van een goede auto bepaald geen verkeerde investering, de kilometers gaan hier hard immers de afstanden zijn groot.

De eerste ervaringen

  • 98.000 km

Mooie reis door Portugal en Spanje gemaakt. Direct door vanuit Duitsland met nog het - tijdelijke - Export kenteken. Auto rijdt fantastisch. Heerlijk zuinig, op de snelweg is 1:20 goed haalbaar. Met name op de lange afstanden is het een heerlijke stille en comfortabele reisgenoot. Ik weet ik schrijf niets nieuws op. Het is de derde Mercedes waar ik in rijdt en beide ( een 190E en een 250TD Station) reden als deze. Autonoom 2 bevalt erg goed. De auto houdt de snelheid goed vast, houdt een in te stellen afstand tot de voorganger vast, remt en accelereert zelf en haalt ook zelfstandig in nadat je de richting aanwijzer hebt ingedrukt. En keert idem dito weer terug op de rechterbaan. Inparkeren kan ie ook zelf, maar dat vind ik niet meer dan een gadget. De 360 camera is weer enorm bruikbaar, wat een fantastisch beeld. Verder is de auto voorzien van een HUD, die verteld je werkelijk alles van verkeersborden tot zebrapaden, laat de navigatie zien, geeft instructies over wanneer af te slaan etc. Niks nieuws maar de accuratesse en vooruitziende blik is bovengemiddeld goed geregeld.

Eerste beurt

  • 105.000 km

De eerste beurt diende zich aan. Zowel de nog te rijden afstand tot de beurt als ook het aantal dagen houdt het systeem correct bij. Zodra de beurt ongeveer een maand voor je ligt begint het systeem na opstarten dit te melden. Heel aardig is dat zodra je een afspraak bij de Mercedes dealer hebt gemaakt de melding verdwijnt. Hij valt je niet meer lastig ! Onderweg een eerste mankement gehad: een lekke band. De banden ( Pirelli's) zijn nog de originele af fabriek en naderen hun einde. Ze zullen geen ton onder de auto gezeten hebben want ze zijn ongetwijfeld afgewisseld met winterbanden ( op speciale wintervelgen die ik er ook bij heb gekregen ) dus wat de werkelijke afstand is laat zich slechts raden. Nu kregen we die lekke band onderweg en het systeem belt dan direct met MB NL en meld wat er aan de hand is. De telefoniste verbond meteen door naar de dichtsbijzijnste gargage welke de band met een prop wist te plakken. En we konden weer verder rijden. Werkt allemaal top. Deze service van MB is geheel kosteloos daar we de auto bij MB én op tijd in onderhoud hadden gegeven. Ben je te laat dan vervalt deze service.

op naar de 125,000

  • 120.000 km

De kilometers schieten onder de auto door. De negentraps automaat doet zijn werk stil en zonder drama - je voelt er eigenlijk niets van. Soms schakelt ie wat laat maar met de flippers aan het stuur corrigeer je dat naar believen. Als je de motor in eco stand hebt staan is er een uitrijmodus en daar maak ik veel gebruik van. De auto weegt richting de 1900KG en dat helpt prima met uitrijden. Het doet het verbruik ook goed. In de stad vind ik de auto prima maar wel te groot. De bekende piepjes staan mij dan te vaak aan. Als het smal wordt heb je zoveel geluid dat je al snel niet meer weet vanuit welke hoek het gevaar dreigt. Het wordt weliswaar visueel aangegeven maar met druk verkeer en bijvb veel fietsers heb je je ogen al teveel nodig buiten de auto, laat staan dat je tijd hebt naar het schermpje te kijken. Gelukkig nog geen schade gereden. Maar ik ken collega's welke in bovenbeschreven situatie toch iets raakten, en dat kan ik mij goed voorstellen. Teveel geluid kan een mens nu eenmaal niet aan.

Over de 125,000 heen

  • 128.000 km

De auto is een product van veel ingenieurs. Soms is hij mij zelfs over-engineerd. Bijvoorbeeld, als je een aanhanger trekt, daar merk je hoegenaamd niets van, de motor is beresterk en het koppel komt zo snel dat je de aanhanger nauwelijks opmerkt, dan werkt Autonoom 2 niet meer. De auto rijdt dan niet meer vanzelf tussen de lijntjes, je moet het nu zelf doen. Is dit veiliger, misschien, maar op de lange afstand heb ik toch liever dat de systemen meekijken. Uiteraard blijft early warning etc van kracht, een remingreep zie ik m ook nog wel doen maar het comfort is deels weg. Ik rijdt sinds ik het heb eigenlijk standaard met alle hulpsystemen aan behalve de waarschuwingen van Keep your Lane, die zijn te irritant. Maar ook nauwelijks nodig daar de auto feitelijk zelf keurig binnen de lijntjes blijft rijden. Uiteraard mag je je stuur niet te lang loslaten. Dan verschijnt een waarschuwing op je HUD. Open dak doen we vaak open, tis niet geruisloos maar bij lagere snelheden is het heerlijk. Ook heel fijn is - en dit is typisch het werk van de MB ingenieurs - als het interieur warm is en je met je afstand bediening de ramen opent, gaat het dak mee en gaan zelfs de koelventilatoren van de voorstoelen aan het werk en koelen zo samen met de echt fenomenale airco het interieur heerlijk snel af. De stoelen heb ik het nog niet over gehad, wellicht omdat ze zo heerlijk zitten, niets over te klagen. Het interieur is licht, creme met een blauwe bovenbekleding van het dashboard, heel sjeik. De afwerking is top. Het stuur is een crèmekleurig, ik zag het op de nieuwe E en deze had het ook, het is weer eens wat anders dan zwart.

Richting de 140,000

  • 138.000 km

De auto heeft inmiddels zijn tweede onderhoudsbeurt gehad. Er valt weinig over te melden, nieuwe olie etc. Wel weer een kleine 480 euro's lichter. De eerste beurt was een stukje prijziger (€700) maar daar waren de remblokken achter aan vervanging toe. Vóór zien ze er nog prima uit. Wellicht bij een volgende beurt dat ook de bak weer gespoeld moet worden, nu was het volgens MB dealer niet nodig. Dat zal dan wel een prijzig verhaal worden vrees ik. Evenwel rijdt de auto nog altijd als nieuw, geen gebreken, geen kwalen, de E maakt gewoon netjes zijn kilometers. 4WD merk je niets van, alhoewel de grip, die is altijd aanwezig, nooit wielspin en ook de banden slijten hierdoor alle 4 keurig gelijk af. Ook het verbruik blijft keurig. Een snelle rit met gemiddeld 130-140 doet het verbruik stijgen naar 6 liter, meestal blijf ik in de beurt van de 5. Niet eronder, dat lukt mij niet. Ik rijd de E overigens alleen met langere afstanden, voor minder dan 150KM enkele reis pak ik liever onze andere auto.

richting de 150K

  • 144.000 km

De 150K begint te naderen. Nog altijd is de E een begeerlijke reisgezel. Maar sinds dat we een Countryman op de oprit hebben staan pak ik ook die best regelmatig. De E echt alleen voor de lange afstand. Inmiddels al 55.000KM gereden zonder noemenswaardige problemen, eigenlijk geen. Het maakt dat ik mij afvraag of ik de E wil houden. Mijn pensioen is weliswaar officieel niet aanstaande, maar ik zelf wil heel veel minder gaan werken. Dan is de E niet meer nodig. Ik denk dat ik hem ga verkopen. Een Duitse auto site geeft een richtprijs van 31.400 aan. Best veel nog. Aan de andere kant, een keurig bij MB onderhouden E behoudt zijn waarde. Ikzelf denk aan iets onder de 30K. Dan geef ik hem graag door aan een nieuwe eigenaar.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.