Mercedes-Benz E 200 CDI Elegance Select (2001)

autoreview

Mercedes-Benz E 200 CDI Elegance Select (2001)

Signalement

UitvoeringE 200 CDI Elegance Select
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf226.000 km
KM-stand laatst267.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 232.000 km

In mijn vorige review heb ik al aangegeven, dat ik op zoek was naar een andere auto. Ik heb toen geschreven, dat mijn voorkeur uitging naar een VW Golf V6 4 motion. Helaas kon ik geen geschikt exemplaar vinden, die mij kon boeien.
Een goede vriend van mij heeft een garagebedrijf en hij kreeg deze Mercedes binnen. Omdat ik veel kilometers rijd (35000 km p.j.)rade hij mij een diesel aan. Hij had nog niet lang geleden deze Mercedes ingeruild en hij vondt dit wel een geschikte auto voor mij.
Na een proefrit, was ik meteen verkocht! Wat een heerlijke auto is dit.
Wat betreft het vermogen, moest ik inboeten, maar dat heb ik opgelost met Chiptuning. Daarover later meer.
Kwalitatief gezien ben ik meerdere stappen vooruit gegaan, ten opzichte van mijn vorige Alfa, en dat merk je.
Ik heb nu echt het gevoel dat je in een auto zit, hiermee wil ik de Alfa niet diskwalificeren, maar kwalitatief een hele andere auto.
Deze auto is voorzien van allerlei electronische hulpjes, die de wegligging ten goede komen.


Qua uitrusting heb ik niets te klagen.
De Elegance Select uitvoering is standaard al heel kompleet. Vooral het Command-systeem krijgt grote waardering van mij. Misschien is het systeem al verouderd, tenopzichte van het huidige systeem, maar het krijgt van mij een plus. Het geluid dat uit de luidsprekers komt is werkelijk top.
Ook de automatische dimmende binnen- en linkerbuitenspiegel is heel fijn.
Moet wel even wennen aan de regensensor. Deze is heel gevoelig en de ruitenwisser wist soms iets te snel.
In de media is de enkele ruitenwisser afgekraakt, maar hij krijgt van mij alle lof. De ruit wordt voor een groot deel schoon gewist en zo hoort het ook.

Vrijwel direct na aanschaf de auto laten chiptunen, omdat mij indruk was, dat de standaard motor wat vermogen te kort komt. De auto is van 115 pk/ 250 nm naar 165 pk/ 365 nm gegaan. En dat merk je van alle kanten. De auto gereageert veel sneller op de gaspedaal bewegingen en is veel allerter. Het koppel is vanaf 1700 toeren al beschikbaar en dat is fijn rijden.
Nu ben ik geen scheurijzer, die zijn rijbewijs op het spel zet, maar een snel stoplicht sprintje of even snel van 80 naar 120 is wel lekker. Precieze cijfers heb ik niet, maar deze auto is sneller dan een Golf V 2.0 TDI qua elasticiteit.
Ik tank alleen maar V-Power diesel en dit schijnt ligt mee te helpen aan deze goede prestatie. Men beweert bij Shell, dat de auto hierdoor 3 pk en 10 a 15 nm meer vermogen krijgt.
In het voorjaar ga ik metingen doen, omtrent acceleratie en topsnelheid.

Het verbruik is voorbeeldig! Waar ik met mijn vorige Alfa maximaal 1 op 14 haalde rijd ik nu met gemak 1 op 21. Dit bij ritten onder het vriespunt gehaald, zal in de zomer hoger zijn.
Bij een rustige autosnelweg rit al 1 op 23 gehaald! Zie foto.
Gemiddeld over 2000 km rijd ik met deze auto 1 op 20!!

Wordt vervolgd.

Fijne auto

  • 245.200 km

Inmiddels alweer een tijdje in het bezit van deze MB E 200 CDI en ik rijd er elke dag met plezier in. Zoals al eerder geschreven heb ik deze auto laten chiptunen en dat kan ik weten. Al is het een 4 cilinder diesel, hij heeft een enorme trekkracht gekregen. Ik heb ook de prestaties gemeten en die mogen er zijn i.p.v. de standaardwaarden 200 km/u en 0 - 100 km/u in 12,5 sec. rijd ik met deze Mercedes 221 km/u (teller) en 0 - 100 km/u in 9,8 sec. Dat met een gemiddeld verbruik van 1 op 20 is het een topauto. Op het defect na van 2 ledjes (buitentemperatuurmeter)in het dashboard kan ik geen defecten constateren. Wel heeft deze Mercedes roestproblemen in de carosserie. Het schijnt dat deze hele serie E-Klasse last heeft van roestvorming. De achterklep is al gerepareerd en nu moet de spatborden voor nog gedaan worden.
Ook wat betreft zuinigheid kan ik niet klagen, nu ben ik geen hardrijder en dat wordt beloond met lage verbruikcijfers. Laatst een rit gemaakt naar Stuttgart (Mercedes-Benz museum) en tijdens die rit heb ik een gemiddeld verbruik gescoord van 1 op 24. Op kortere afstanden verbruikt deze auto ongeveer 1 op 18. Binnenkort krijgt deze auto een grote onderhoudsbeurt en nieuwe APK....even kijken of er verborgen gebreken naar boven komen.
Ik ben vol lof over deze auto (op de roestplekken na) en overweeg zeker om een Mercedes weer te kopen, als deze aan vervanging toe is.

Eerste grote onderhoud

  • 249.500 km

Ondertussen is de auto toe aan de eerste grote onderhoudsbeurt, en daar kwamen enkele verborgen reparaties naar voren, zoals een interieurfilter en een nieuwe uitlaat. Kortom dit werd een duur onderhoudsinterval, maar ik kan er ook weer een hele tijd mee vooruit.
Verder ben ik nog steeds dik tevreden over de auto, motorisch loopt ie goed en hij heeft me nog overal naar toe gebracht. In oktober ben ik met de auto naar Zuid - Duitsland op vakantie geweest. Dit waren heerlijke kilometers en het gemiddelde verbruik kwam uit op 1 op 19,4. Vooral de bergritten - waaronder naar de Groß Glockner - leveren een hogere verbruik (1 op 16,3) op. De trekkracht - chiptuning - is ruimvoldoende voor deze auto, behalve ik mis nog steeds het 6 cilinder geluid. Op een of andere wijze kan ik niet wennen aan het 4 cilinder "lawaai". De volgende auto wordt zeker een 6 cilinder dieselmotor. Het verbruik zal dan niet meer de 1 op 20 halen, maar het comfort komt daardoor wel een op een hoger plan te staan.
Voordat ik naar Duitsland vertrok, zijn er winterbanden onder de auto gemonteerd.

Eenmaal terug in Nederland blijkt er een demper lek te zijn, deze zal binnenkort vervangen moeten worden. Op de terugweg had ik al een vermoeden dat er iets mis was met het onderstel. De auto was niet meer zo koersvast op hogere snelheden en ik had het idee dat ik veel meer moest corrigeren. Vooral snelheden boven de 130 km/u kwam de auto dweilerig over. Ik moet nog om een prijsopgave vragen voor het vervangen van deze demper, maar waarschijnlijk maar alle vier dempers vervangen.
Wat me wel opvalt aan deze auto is, dat je veel vaker lampen moet vervangen. Ik heb binnen een jaar al alle lampjes vervangen en vorige week bleek er opnieuw een achterlampje defekt te zijn. Dit heb ik met andere auto's nog niet meegemaakt.

Wordt vervolgt....

Super auto

  • 267.000 km

Na weer een tijdje en enkele duizenden kilometers verder, ben ik nog steeds enorm enthousiast over deze Mercedes. De soepelheid van de motor is super, dankzij de chiptuning. Het is geen sportauto en hij kan ook niet altijd meekomen met de moderne grotere diesels, maar in het "normale" verkeer, kan hij heel goed meekomen. Op lange afstanden is hij heel zuinig, maar dan wel met gematigde snelheden. Zodra je boven de 140 km/u komt, dan zie je het verbruik wel gestaag stijgen. Gisteren nog een rit gemaakt naar Köln en vooral in Duitsland het gaspedaal flink ingetrapt en dan toch nog een gemiddeld verbruik van 1 op 13, waarvan merendeels de snelheden boven de 180 km/u lagen. Ik heb nog steeds geen noemenswaardige gebreken aan deze auto gehad. Het betreft nog steeds de reguliere onderhoudsbeurten op een paar slijtage onderdelen na. Binnenkort worden tijdens de kleine inspectie de remschijven en - blokken vervangen, want die beginnen op te raken en de schijven zijn een beetje krom. Ik heb niets meer dan lof over deze auto, al kun je merken dat hij toch wel een beetje gedateerd begint te raken. Vooral op het punt van roest begin je toch te merken dat deze auto 10 jaar oud is. Dat had ik niet verwacht bij een Mercedes! Vooral roestvorming bij de spatborden voor, begint toch wat ernstige vormen aan te nemen. Aan het eind van dit jaar de keus maken voor een andere auto of restauratie?

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.