Mercedes-Benz CLK 320 Elegance (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CLK 320 Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 98.930 km |
KM-stand laatst | 188.140 km |
Klaar voor de start
- 98.930 km
Uiteindelijk moeste ze allemaal weg, de oude beestjes. Te kwetsbaar, een te onhandige eigenaar met bovendien te weinig tijd. De laatste die vertrokken is, is een Peugeot 604. Prachtig, origineel Nederlands, keihard en uiteraard niet helemaal perfect. Er lekt altijd wel ergens iets een beetje. De enige die de auto wilde hebben, was Marco Hof, (nog ongekroonde) koning der youngtimers in Heerhugowaard. Ik zag gelukkig een reden om een youngtimer aan te schaffen: de privekilometers in 2015. Hij had ook een geschikte kandidaat met wie het klikte. Eens in je leven moet je toch Mercedes rijden, leek me. Het werd deze quartzblauwe CLK 320. Oorspronkelijk in Brussel geleverd, betrekkelijk zuinig en spaarzaam bereden en in een bijna onberispelijke staat (er is altijd wel een plekje steenslag te vinden...). Ik ben na een weekeinde eigenlijk wel heel blij met deze auto. Enorm stevig, alles voelt als nieuw, ziet er na een dagje poetsen (bekleding en tapijt met name) ook ongeveer zo uit (hoewel er nog wel eens een hondenhaar tevoorschijn zal komen). Rijdt heerlijk, moeiteloos rustig en moeiteloos hard. Een bescheiden grom ergens ver weg en je zit zo op een maximumsnelheid. Verbruik ga ik monitoren, tankje volgegooid, dus dat volgt. Okee, een schuifdak ontbreekt en had waarschijnlijk in een Duits geleverde gezeten. Deze heeft echter een prachtige kleur en dan doen we wel een raampje open... Oh ja, er zit een 'parrot' in, die ook nog compatibel blijkt met een iPhone 5. We zijn helemaal klaar voor die privekilometers in 2015, en dan is de zomer nog maar net begonnen...
Verkocht.
- 188.140 km
Na de vorige review heeft de CLK flink aan de bak gemoeten: 90 dom in anderhalf jaar. Op LPG, dat ook nog, en het moet gezegd: volkomen probleemloos en 1:9,5. Er was wel klein leed, passend bij de leeftijd en het merk:
-foutmeldingen stadslicht, eigenlijk na iedere beurt en na iedere wisseling van LPG-filter. Waarschijnlijk een los contact bij het lamshuis. Meestal was het opgelost met de motorkap open en stevig dichtgooien.
-aircoproblemen: systeem liep diverse keren leeg, condensator en pomp zijn uiteindelijk vervangen, prijzig.
-roest... Bekend en helaas ook bij deze CLK een probleempje. Eerst was er schade tussen het linker voorspatbord en de bumper. Dat is gerepareerd zonder plaatwerkvervanging en heeft een jaar gehouden (tot nu toe). Helaas ontstond er ook bobbeling op het rechter spatbord en heel voorzichtig wat verbruining op beide achterspatborden, nog in een zeer pril stadium (en alleen zichtbaar in de wielkast).
-kabeltje achterbank vergrendeling: tweemaal afgebroken bij het laten neerklappen van de achterbank.
Vanwege de opkomende roest en ook omdat het tijd werd voor wat nieuws, is de Benz sinds 15 april niet meer in mijn bezit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.