Mercedes-Benz CLA 250+ Launch Edition (2025) #7

autoreview

Mercedes-Benz CLA 250+ Launch Edition (2025)

Signalement

UitvoeringCLA 250+ Launch Edition
Versnellingen2, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst1.900 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mooi, snel, range, maar kinderziektes alom!

  • 1.000 km

Nou, dit was een beleving.. Ik gok dat dit de 3e en gelijk de laatste keer mercedes is voor mij. Laat ik je meenemen..

Historie:
- BMW 116di 2015
- Mercedes a180 sedan 2019
- Mercedes EQE300 2024

Bestellen:
Dit ging vrij soepel. Zakelijke lease via Athlon. Athlon editie + Launch edition + bijtelling korting maakte dit een logische keuze.
Launch edition, dus weinig te kiezen. Ik ging wel voor de 19" velgen omdat dat natuurlijk hoort op zo'n sportieve auto.
2 weken voor uitlevering komt er een mailtje, er bestaan geen winter of all season banden voor deze velgen...

Zucht, dit zoek je toch als autoleverancier uit voordat je de auto verkoopt?
De opties waren: 1) auto opnieuw bestellen met 18", 2) auto rijden op 19" zomerbanden het hele jaar, 3) kosteloos annuleren.

Pas na aandringen van de dealer en mijn werkgever kwam er een vierde optie bij bij Athlon, een 18" winterwielen set voor 7.50€ bijbetaling leasetarief. Bizarre gang van zaken, 2 weken lang moeilijk doen, een optie verzwijgen, en dan pas na aandringen van hogerop er mee komen?
Uiteindelijk gekozen voor optie 4, je weet maar nooit of je met de auto op wintersport of naar buitenland wilt namelijk en €80 per jaar bruto kan ik mee leven.

Aflevering:
De auto opgehaald op 21-10. De aflevering zelf was keurig netjes geregeld.
De laadkabel etui was alleen niet aanwezig, gestolen blijkbaar? Geen idee waar het gebleven is, maar ik heb netjes een vervangend exemplaar gekregen, zodat ik mijn bagage geen bende wordt door een natte kabel.

THE GOOD:
Auto rijdt subliem. Heerlijke wegligging, rolt lekker, regeneratie doet goed zijn werk.
Range is echt dikke prima, ik haal met gemak 600km eruit met vele snelwegkilometers. Ik heb nu 51% over, met 353km als verwachte range.
Na 1000km staat er 15.3kWh/100km op de teller. En dat is met vrij veel sportief rijden (blijft een leuk stukje speelgoed).
Laden aan de straatpaal is niks bijzonders. Fastchargen nog niet gedaan, heel even aan de BP Pulse gezeten van 150kw, die trok hij helemaal leeg, dus gok dat hij inderdaad wel de 300kw pieken kan halen bij FastNed bij een legere accu.
De infotainment ben ik minder te spreken over. Het scherm van de EQE was toch fijner kwa positionering, zo’n verticaal scherm waarbij je je arm moet strekken om de airco te bedienen is niet heel makkelijk soms.
Maar het is wel weer een evolutie kwa gebruiksvriendelijkheid en heeft weer een modern jasje.
Ook het interieur is dikke prima. Heb de Artico bekleding, dus geen leer meer gelukkig (plakkerige bende altijd in de zomer). Het blijft een a-klasse dus de nodige plastic elementen zijn aanwezig, maar het ziet er wel redelijk premium uit allemaal. Wel een dingetje, ik kan nergens mijn telefoon magsafe houdertje kwijt omdat ik nergens het houdertje kan klemmen…. Ik heb nu een ander model besteld met een haak systeem, hopelijk kan ik die wel ergens klemmen.
Geluid in het interieur is eigenlijk zoals een a-klasse. Niet super goed maar het is te doen, vooral als je wat kleinere velgen neemt. In tunnels enzo merk je wel dat de isolatie tegenvalt, vooral als je langs een vrachtwagen rijdt.
De auto heeft ook een versnelling die rond de 80-100km/u schakelt, die voel je wel licht (bij langzaam versnellen) tot redelijk hard (als je flink doortrapt). Het is niet storend, maar het betekent wel dat op hogere snelheden de auto minder explosief is als je zou verwachten van een EV. Op sport modus komt de versnelling iets later in actie, maar alsnog wel ‘storend’ omdat de auto iets logger aanvoelt. Aan de andere kant, je krijgt er wel een goede range voor terug.


THE BAD:
Ja, helaas wordt dit een lang hoofdstuk. Kinderziektes zijn begrijpelijk bij zo’n nieuwe auto maar dit is wel erg dramatisch. Laten we beginnen:
- Gelijk bij wegrijden valt het mij al op. Er komt een extreem hoge pieptoon uit de airconditioning. Dit gaat door merg en been en is onmogelijk te negeren.
- Adaptive cruise control is levensgevaarlijk. Het gaat keihard remmen als er iemand links van je rijdt met een lagere snelheid op bijvoorbeeld knooppunten of invoegstroken
- Geratel uit B-pilaar passagiersstoel. Geen idee wat dit is of waar het vandaan komt, maar meerdere mensen klagen erover.
- Auto is door de dealer afgeleverd op bandenspanning 3.3bar, aanbevolen is 2.7! Zo belabberd dat niemand even een checklistje afwerkt voor rijklaar maken.
- De auto is best luidruchtig, vooral als je komt van een auto zoals de EQE. Nu was een groot deel van het lawaai afkomstig van de overspanning op de banden, nadat ik er zelf wat lucht uit heb laten lopen is het een stuk beter. Maar nog steeds is het een stuk luider dan wat je zou verwachten bij een auto van deze klasse. Waarschijnlijk is het wel een stuk beter met de 18” velgen.
- Optie: Digitale sleutel (telefoon als sleutel) heb ik wel voor betaald, maar deze is gewoon niet beschikbaar. Naar verschillende keren zeuren bij Mercedes komt er een verklaring: “oeps we zijn de certificaten vergeten aan te vragen, deze komen dan pas ergens in 2026”. Lmao what even?
- De remmen zijn van dermate lage kwaliteit dat ze piepen bij het remmen op lage snelheid. Nu weet ik dat dit een bekender probleem is bij EVs maar dit is een auto van 60k. De EQE had dit niet overigens.
- De app is onbetrouwbaar. De ene dag werkt het, de andere dag is de auto niet meer beschikbaar. Of krijg ik een melding dat ik de auto niet kan vergrendelen omdat de motor draait (terwijl hij geparkeerd staat buiten haha).
Ik kan wel doorgaan, maar goed denk dat het wel duidelijk is dat de QC bij Mercedes momenteel extreem slecht is.

THE UGLY
Wat nog droeviger is echter hoe Mercedes hiermee omgaat. Laten we het even weer langslopen:
1) Mercedes heeft geen 1x naar mij gecommuniceerd wat nou het plan is voor de winterperiode, want je kan natuurlijk niet elke dag 3uur rijden met een extreem hoge pieptoon in je oren, of in een auto met beslagen ramen. Niemand zegt iets, en elke keer is het antwoord: we kijken naar de opties. Mijn verwachting is dat ze een grootschalige terugroepactie plannen ergens in begin 2026, en dat daarom sommige mensen dit wel te horen krijgen. In NL lijkt Mercedes te doen alsof hun neus bloedt en rekken ze volgens mij tijd totdat ze klaar zijn voor de recall. Het probleem is namelijk al bekend daar de dealer 14-10 dit heeft gemeld in het systeem aan Mercedes, dus het kan niet zo zijn dat ze het nog steeds “uitzoeken” en dat mensen in bv UK al te horen krijgen 2026 begin komt er een oplossing
2) Athlon gaf mij als tip: klopt de airco maakt een piep. Om toch de auto te gebruiken in de winter kan je preconditioning+stuurverwarming gebruiken. Blijkbaar is het oke voor een 60k€ dure auto om met beslagen ramen deel te nemen aan het verkeer ofzo? xD
3) De dealer heeft het netjes opgepakt door in gesprek te gaan met mij een week na mijn klachten. Echter sindsdien radiostilte, terwijl andere dealers gewoon een vervangende auto aanbieden kosteloos aan mensen die er echt last van hebben. Bizarre serviceverlening van een premium auto merk wederom.
Na klagen bij mijn werkgever, heb ik een contactpersoon gekregen bij Mercedes en Athlon. Die zoeken het (nog steeds) uit wat ze oplossing is.
Eeehm, bied gewoon een CLA of c-klasse benzine aan als vervangend vervoer totdat de airco vervangen kan worden? Zo moeilijk is het niet allemaal jongens. Het kost inderdaad geld, maar dat is jullie eigenschuld om een auto op de markt te brengen met een defecte kachel.


Dus ja, zou ik de auto aanraden?

Nog niet. Wacht even de, waarschijnlijke, recall af van ergens in 2026 waarin ze een hele bult problemen gaan repareren.

Tot die tijd kan je deze auto beter ontwijken, tenzij je gehoor dermate verslechterd is dat je geen hoge tonen hoort.

Update na 1000km

  • 1.700 km

Ik heb dit weekend weer wat kms gemaakt dus hier wat updates:

- Fastcharging viel eigenlijk enorm tegen. Ik ben naar FastNed gereden, met batterijniveau op 32%. Hij begon al met voorverwarmen 15-20 minuten van te voren. Ik zag een max laadvermogen van 185kW in de auto, en ook aan de laadpaal was dit het limiet. Dikke prima alsnog, maar wel enorm ver verwijderd van de 320kW natuurlijk.
Volgens verschillende laadcurves die ik heb gezien zou ik op 30% snelheden van 220-270kW moeten zien.
Ik ga het binnenkort wel nogmaals proberen met een batterijniveau op de 10%.

- De app blijft wisselvallig. Houd hier dus rekening mee dat je soms bv preconditioning niet kan gebruiken.

- Airco piep is echt iets persoonlijks. Van de 4 mensen in de auto hoorden 2 het wel, 2 niet. De 2 die het wel hoorden hebben mij vriendelijk verzocht om de airco lager te zetten na 3 minuten blootstelling.

- Stuur is extreem gevoelig en zenuwachtig op de snelweg in comfort modus. Ik ben eigenlijk continue kleine correcties aan het maken wat erg vermoeiend is bij lange ritten. Op sport steering is het een stuk beter. Ik heb nu een individual profile aangemaakt met aandrijving en ESP op comfort en steering op sport.
Wel bijzonder irritant dat hij standaard op comfort gaat bij opstarten.

- Volgens mij moeten mijn banden ook gebalanceerd worden, want ik hoor een soort van 'gedrone' geluid op de snelweg. Wat ook wel logisch is, gezien dat de auto was afgeleverd op 3.3bar, dus volgens mij is er totaal niet naar de banden gekeken.

- Ik heb 2 soorten getril geïdentificeerd op de snelweg.
1) Constante zachte tril geluid beide kanten, lijkt te komen van de achterdeuren. Als ik duw op de sierlijsten rondom de handvat is het geluid weg.
2) Een hard geklapper bij versnellen op snelweg enkel van rechts

Ik gok dat beide komen van de buiten deurhendels van de achterdeur of van een sierlijst aan de buitenkant.

- Piepende remmen worden steeds erger, lijkt te komen enkel van de linker voorkant. Apart dat het pas na 800km begon, dus lijkt een defect remblok

- Meldingen van niet beschikbare assistentiesystemen die je dan moet wegklikken, omdat ze nog aan het opstarten zijn.


Ik heb 18-11 weer een afspraak bij de dealer werkplaats voor aantal van deze issues hierboven.

Helaas nog steeds geen update over de airco (zucht...)

update airco

  • 1.800 km

Bericht gehad van mercedes, eindelijk!

De voorgestelde oplossing is om de auto terug te sturen naar de fabriek in duitsland voor reparatie werk.

Zoals het er nu naar uitziet moet de auto uiterlijk 5 december in duitsland zijn, en wordt week 50 de reparatie uitgevoerd.
Als alles goed gaat dan heb ik de auto voor de kerstdagen nog terug.

Dus ik gok dat de verwachting is dat de vervangende PTC kachel units in week 50 worden geleverd in de fabriek en dan dat de productie weer hervat kan worden, een aantal auto's een spoedreparatie krijgen als 'test', en daarna ergens in 2026 dus de recalls geplanned gaan worden.
Blijkbaar mag de dealer geen werkzaamheden uitvoeren aan de PTC unit, omdat dit gekoppeld is aan de HV installatie.

Ik krijg een EQA als tijdelijke auto, wat wel zwaar irritant is gezien de beperkte range en de max 100kw oplaadsnelheid, maar het is helaas niet anders.

Hopelijk ontstaat er geen vertraging en krijg ik mijn auto daadwerkelijk in week 51 terug.

Het wordt leuker

  • 1.900 km

Ik heb de auto inmiddels achtergelaten bij de dealer dus waarschijnlijk gaat hij over 2 weken richting de fabriek.

Had wel een erg leuke verassing de laatste dag, de schermen gingen niet aan maar ik kon er wel gewoon mee rijden xD.

Wordt inmiddels ook gemeld voor anderen: https://www.facebook.com/share/v/1M9qyTdfvG/?mibextid=wwXIfr

De auto wordt steeds onbetrouwbaarder. Weet niet of ik er momenteel lange ritten mee zou durven maken.

Update

  • 1.900 km

Inmiddels is het al 4 weken geleden dat ik de auto heb achtergelaten bij de dealer.

Er is nog 0 vooruitgang gemeld, ik vraag me ook af of de auto al richting de fabriek is verscheept.
GPS is ook uitgezet dus ik kan de auto niet volgen.

Sindsdien is de auto niet meer bewogen, en staat hij denk ik nog steeds binnen bij de dealer.

Volgens de planning zou de auto deze week gerepareerd gaan worden.

We gaan maar even de rest van de week afwachten...


De EQA is overigens niet echt een fijne auto.
De auto glipt en slipt een beetje bij elk stuuractie als het een beetje nat is, levensgevaarlijk ding.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz CLA

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (42)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.