Mercedes-Benz CLA 250+ Launch Edition (2025) #4
autoreview
Signalement
| Uitvoering | CLA 250+ Launch Edition |
|---|---|
| Versnellingen | 2, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 10 km |
| KM-stand laatst | 1.000 km |
nog een CLA
- 1.000 km
Achtergrond : na drie jaar in een CLA 250e te hebben gereden vond de baas dat we over moesten op volledig elektrisch. Ik rij nu zo'n 30 jaar leaseauto's, hiervoor heb ik voornamelijk Duitse auto's van andere merken gehad. Ik zal wat vergelijkingen trekken met de CLA die ik hiervoor had.
Aanschaf: ik heb deze auto op specificaties besteld. Dat heb ik de vorige keer ook gedaan en beviel me goed. Het allerbelangrijkste criterium voor mij was de range: ik rij lange afstanden, ik moet minimaal 2*230 km kunnen in de winter zonder bijladen. Er is op mijn bestemming vaak geen laadpaal, en vanwege de tijd/afstand zit ik niet op nog een half uur aan de snellader te wachten. ik rijd 45k in het jaar. De launch edition had weinig opties, dus daar waren we snel klaar mee. De trekhaak af fabriek vind ik achterlijk duur, dus ik heb een vaste besteld als accessoire voor veel minder. Maar die moet nog ontwikkeld worden begreep ik.
De buitenkant: De auto ziet er prachtig uit van buiten, (pool)wit was de enige keuze zonder bijbetalen op moment bestellen en is praktisch in de zomer: accu's kunnen slecht tegen warmte. De inmiddels bekende kerstverlichting aan de buitenkant had van mij niet gehoeven. Bij opstarten krijg je een complete lichtshow. De velgen zijn gelijk met de bandwang, dus dat wordt oppassen met stoeprandjes. De deurgrepen schijnen verwarmd te zijn, zodat ze in de winter niet vastvriezen aan je auto.
De binnenkant: mooi afgewerkt, duidelijk Mercedes. Middenconsole is iets hoger dan de 250e, dus ik kan met beide armen ondersteund sturen. in de 250e had ik daarvoor een kussentje van mn gaming stoel thuis :-) De stoelen zitten uitstekend. Geen verstelling van onderrug, wat de 250e wel had. Wel 3 geheugenstanden. Er is bij het personaliseren de mogelijkheid om de stoel een stand te laten innemen obv van je lichaamslengte. Die is opvallend accuraat en ik zat meteen goed. Je kunt de sfeerverlichting in 1000 kleuren instellen, en gelukkig ook uit. In het donker zie je de spiegeling van de verlichting van het ventilatierooster precies op de plek van je buitenspiegel. Daar had wel beter over kunnen worden nagedacht. Nog iets wat soms hinderlijk is bij nacht is de spiegelende console aan bijrijder-zijde, wat komt door zn verticale positie. In het donker zie je daar reflectie van het verkeer dat je inhaalt. Dat verwacht je in je ooghoek in de spiegel, als je rechtuit kijkt. Zal we wennen zijn.
Ruimte: voor mij persoonlijk biedt de auto voldoende ruimte. Nou ben ik niet zo groot dus dat scheelt. Ik hoef ook geen kinderen meer te vervoeren, dus de ruimte van een passat hoeft niet meer. De kofferbak is vergeleken met de 250e formeel kleiner, maar de AH kratjes passen er beter in. Zal de hoogte dan wel zijn. De 100l liter frunk is handig voor je laadkabel en als je KFC meer naar huis neemt (aldus de verkoper). scheelt vieze lucht en vocht in het interieur
Rijgedrag: Het rijgedrag is uitstekend. Zeer wendbaar, maar naar mijn smaak iets te veel stuurbekrachtiging. De vorige CLA voelde lekkerder, en stuurde iets zwaarder. De vering staat iets stijver dan de 250e, maar deze auto is dan ook een stuk zwaarder. Drempeltjes voel je meer. Accelereren gaat volgens het boekje, remmen zijn veel beter afgesteld van de 250e. Die "hapte" soms, ook met hele lichte remdruk. de 250+ is veel beter te doseren. Rotondes zijn makkelijker met de 250+ dan de 250e. Schakelen bij 110 merk je bijna niets van.
De koplampen zijn sterk verbeterd tov de 250e. Denk dat het matrix lampen zijn, maar het zicht is onder alle omstandigheden uitstekend. Wat vooral opvalt zijn de op- en afritten, maar ook het grootlicht. Die is veel helderder en schijnt verder. de automatische functie werkt uitstekend.
Range en verbruik: deze is echt accuraat. Heeft me nog niet teleurgesteld op de lange afstand. Wel even na oplevering opnieuw inleren door historische data te wissen, zit ergens in menu. Verbruik consistent 16.7 kwh/100km. tot nu toe dan hè?
laden: ik heb nog geen snellader geprobeerd, zodra ik dat heb gedaan voeg ik de ervaring toe. Laden op 11kW was tot nu toe de norm.
Infotainment: allereerst de navigatie: die is ENORM verbeterd met google maps. Veel duidelijker en fantastisch op een groot scherm. Alle relevante info staat er op en de stembediening werkt foutloos. Dan het geluid: qua aansluitmogelijkheden, van apple carplay, android auto, usb met muziek of DAB, prima uitgevoerd, al moet je even zoeken hoe je moet switchen. Android auto heeft een voorkeur over bluetooth. Jammer dat er nog geen Burmester beschikbaar is. Ook hier werkt de stembediening foutloos. De bediening op het stuurwiel was in de 250e links voor het bestuurdersscherm en rechts voor het middenscherm. In de 250+ is alles voor het bestuurdersscherm (achter je stuur dus), behalve de volumeregeling. De apps en mogelijkheden zal ik hier niet allemaal behandelen, maar een ding wil ik nog wel kwijt: wat ik echt enorm mis is de touchpad. De belangrijkste reden is dat je die met de hand op de steun onder alle rijomstandigheden kon bedienen. Dat kon ook via het stuur (2 handen aan het stuur). Probeer dat maar eens met een gestrekte arm richting je scherm, die arm beweegt alle kanten op. Dat is zo onhandig/gevaarlijk tijdens het rijden dat je het met je stem gaat (moet?) doen.
toeters en bellen: die zitten er heel veel op, al dan niet met abonnement. een bijzondere (standaard) is het "auto" geluid voor binnen en buiten dat elektronisch wordt gegenereerd. Die kun je deels zelf instellen. Voor buiten heb ik m uitgezet, behalve het wettelijke geluid onder de 30km/u , voor binnen heb je een aantal verschillende ambiente geluiden. Wat opvalt is als je accelereert, dat moet de impressie geven dat je motor hebt. ik heb daar een ander idee bij.
een hele fijne toevoeging is de adaptieve cruisecontrol. Op 80km/u wegen achter een slang auto's kun je gewoon het gas loslaten, de auto regelt de afstand tot je voorganger. Heerlijk ontspannen rijden.
al met al is het een hele fijne auto, ook op de lange afstanden, maar een aantal dingen zal wennen zijn. Updates volgen, ook als ik nog zaken vergeten ben
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz CLA
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Mercedes-Benz CLA 250+ Launch Edition 85 kWh
- 2025
- 10.500 km

Mercedes-Benz CLA 250+ Launch Edition 85 kWh | Night | Panoramadak | DISTRONIC | Achteruitrijcamera | Dodehoekassistent | Trekhaak |
- 2025
- 10 km

Mercedes-Benz CLA 250+ Launch Edition 85 kWh | Night | Panoramadak | DISTRONIC | Achteruitrijcamera | Dodehoekassistent | Trekhaak |
- 2025
- 10 km
Lees ook

Test: Mercedes-Benz CLA - Voor het eerst elektrisch, hybride volgt

Lekker praktisch, niet te groot, maximaal 20K: welke gebruikte stationwagon wordt 't?

Test: gefacelifte Alfa Romeo Tonale is koersvast zonder uit te blinken

Plug-in hybride camper rukt op: de kracht is lekker, verbruik blijft stevig


Lezersreacties (0)
Reageren