Mercedes-Benz CLA 250 e Shooting Brake AMG Line (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CLA 250 e Shooting Brake AMG Line |
---|---|
Versnellingen | 8, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 15.000 km |
Een keertje iets anders
- 5.003 km
DE ZOEKTOCHT
Wetende in 2021 dat de levertijden lang zijn voor nieuwe auto's de zoektocht vroeg gestart. Immers in mei 2023 moet de Opel ingeleverd worden.
De shortlist was:
-Kia Sportage Hybride,
-Volvo XC40 T5,
-Ford Kuga.
Gezien alle problemen welke ik heb gehad met mijn Grandland, zie andere review, was een Stellantis product uitgesloten, helemaal gezien het doen en laten van Stellantis met de PurePech motoren.
Kia via snel af, die piept om alles, lijkt wel een flipperkast, daarnaast is een KIA niet mijn ding. Value for money bijna niet te overtreffen, absoluut maar auto rijden is voor mij ook een emotie en gevoel erbij en dat heeft een KIA niet bij mij. Volvo XC40 erg fijne auto, maar rijbereik elektrisch valt tegen, en deze kon mijn woon-werk niet overbruggen 37km enkele reis, 40km kan hij elektrisch rijden maar ik moet de rijksweg op, en dan haalt hij het gewoon niet. De Ford Kuga ook geen goed gevoel bij, een of andere manier kloppen de lijnen naar mijn mening niet. (spreek de verkoop statistieken tegen in dit geval)
DE KEUZE
Maar wat dan wel? Tegenwoordig zat algemene configuratie mogelijkheden online en daar viel mij de CLA Shooting Brake 250e op. Dealer gebeld en een proefrit geregeld, deze dealer presteerde het 3x af te bellen, de laatste keer kon ik wel rijden, maar dan moest ik 80km rijden en 2 van hun andere vestigingen voorbij rijden. Aangezien ik 37km verderop werk en daar ook een dealer zit daar maar eens naar binnen gestapt, prima geholpen en op een andere vestiging konden we direct langs gaan om te rijden, moesten toevallig toch die kant op dus mooi te combineren, na 500m was het eigenlijk al beslist, dit ging hem worden, 2 weken later de auto besteld. MB CLA Shooting Brake 250e AMG Line met Premium Plus, Black pack, DC lader (22kw) en nog wat dingen.
ONDERSTEl
Dan het rijden, de AMG line is bij de 250e wel de looks, maar niet het onderstel van de AMG line, deze is normaal 15mm verlaagd, bij Hybride variant niet. Die 15mm lager staat hem goed, maar overal lees je oppassen voor drempels, heb met de 250e nog niet 1x de bodem geschraapt en drempels worden vele malen prettiger genomen dan mijn vorige auto. Daarnaast is het uiteraard geen SUV dus de CLA is een veel betere bochtenridder. Vroeger internationaal gekart, dus spreekt mij meer aan, maar de Benz blijft toch ook comfortabel, vandaag 2 verstokte S-klasse rijders mee laten rijden, beide zweerde dat er lucht vering op zat, zit er naar mijn weten niet op, maar onderstreepte mijn ervaring van een mooi uitgebalanceerd onderstel.
BEREIK
Zoals eerder gemeld woon ik 37km van mijn werk, op het werk geladen, hij gaf een bereik van 69km, eenmaal thuis stond deze op 32, had dus 37km gereden en dit was ook precies van het bereik af, natuurlijk win je ook iets terug tijdens het rijden, maar het was een prettige constatering als je normaal rijdt, het beloofde nagekomen word. Uiteraard als je 130km pu gaat rijden wordt het ander verhaal, dan blijft er 22km over. Woon-werk is dus zonder probleem te doen, en dat was mijn hoofd doel.
Meestal rijdt ik in de elektrische stand op woon-werk, is de rit wat langer, dan zet ik deze op comfort, dan is het combinatie tussen elektromotor en benzinemotor. Rijdt dan altijd op navigatie, dan houdt deze rekening met de route en bijvoorbeeld de eind bestemming. De hybride variant heeft de 8-DTC transmissie, schakelt lekker prettig,(hele verademing tot mijn Stellantshit product van hiervoor) in comfort schakelt deze snel op, zet je deze op sport, dan wordt hij nerveus en schakelt hij erg laat op, en er wordt dan ook volop gebruikt gemaakt van de electro motor, kan je mooi zien in de MBUX bij weergave motor prestaties scherm, hier zie je PK en koppel meter (450nm gecombineerd). Oja, in sportstand geeft hij tussen gas bij terug schakelen :-)
Trouwens door de 8 verzetten is het gebruik bij 100km pu tussen de 4 en 4,3l per 100km. Hij maakt dan ook weinig toeren, de 8e verzet wordt pas na een tijdje ingeschakeld, of je moet iets harder rijden dan wordt de 8e gang gelijk ingezet.
OVERIGE
Voor de vakantie naar Italië en Oostenrijk set car-bags gekocht welke geschikt waren voor de hybride variant, we huren altijd vakantiehuizen in buitenland, dus geen onnodige troep hoeft mee, dus kunnen prima met zijn vieren ermee op vakantie. Echter was het wel even zoeken voor iPad houders in de auto, de auto heeft de AMG sport stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, er is wel een oplossing, maar om hiervoor € 400,- te betalen per stuk exclusief inbouw, vond ik toch te gortig.
ENTERTAINMENT
MBUX kent legio mogelijkheden, inmiddels mijn setting voorkeuren gevonden, aangezien auto ook kleuren head-up display heeft staat augment reality navigatie (rechter scherm) alleen aan als ik in een straat moet zoeken, helemaal geniaal dit met straatnummers etc op scherm geprojecteerd. MBUX is ook mega scherp, is ook een HD scherm, heb met paar andere auto’s proefgereden maar deze meeste digitale schermen zijn bedroevend.
Spotify via MBUX is ook geen probleem, kan uiteraard ook via Apple CarPlay gedaan worden.
Heb de flitspalen als POI geïnstalleerd, krijg nu bij flitspalen, of trajectcontroles een melding. USB stick moet wel in USB-C poort blijven, maar heb kleine partitie op stick gemaakt, daarnaar worden de video’s van de dashcam opgeslagen, deze maakt gebruik van de aanwezige camera’s voor de augment reality etc, maar deze kan dus ook als dashcam fungeren.
TO BE CONTINUED
Voor nu houdt ik even bij deze lap tekst, na de vakantie zal ik een update geven over de ervaringen.
Rondreis Italië Oostenrijk
- 15.000 km
Afgelopen zomer volgas naar Italië gereden, vanaf Utrecht naar Basel in iets meer dan 5uur. Pas in Zwitserland auto aan de lader gehangen, de auto had tot het Como toch zo’n 1050km 191km terug gewonnen aan kilometers, gemiddeld verbruik van 4,8l op 100km met hele stukken 200+ en op de vmax 235 op de gps viel mij niet tegen. De auto heeft veel koppel 450nm en dat merk je goed, auto ligt ondanks dat deze niet verlaagd is, dat is bij de hybride met AMG line niet, echt als een blok op de weg. De topsnelheid is volgens mij begrensd, hij loopt heel rap naar 235 om daarna te stoppen. Verbruik overigens over de 1e 15k is 2,7 liter, tracht altijd de auto te laden maar rijdt ook vaak langere ritten. Woon-Werkverkeer is overigens 35km en dus makkelijk te halen.
Als een auto mij geen vertrouwen geeft, ga ik niet hard, bv de GrandRamp die ik hiervoor had moest je niet harder dan 150 mee gaan want dan ging je motorkap klapperen en ging je ruitenwisser omhoog, laat staan als je dan ruitenwisser moest gebruiken. De Mercedes geeft geen krimp.
iPad houders
Voor de kinderen lange tijd gezocht voor iets om de iPads op te hangen aan de AMG stoelen, uiteindelijk 2 houders gekocht op alixpress 18euro per stuk en dat werkte eigenlijk perfect, systeem waarin tablets met elastieken geplaatst kan worden en aan achterkant zitten 2 bandjes met kliksysteem waarvan ik alleen de bovenste gebruik om het aan de hoofdsteun te hangen, werkte super en makkelijk bij stops met opbergen.
DC lader
Heb een DC lader als optie genomen en daarmee is de auto met zo’n 35min wel weer vol, fijne tijd om even een bakje koffie te drinken en broodje te eten en daarna weer met gierende banden door te knallen.
Automaat
Merkte dat de automaat steeds beter zijn werk deed, niet dat slecht was, alles behalve dat, maar alles werd nog soepeler.
Fuel&pay
Gelijk fuel & pay uitgeprobeerd in Duitsland, gewoon je tankbeurt betalen vanuit MBUX, selecteer pomp, selecteer je brandstof en alles wordt met je creditcard betaald, ideaal geen Duitse bromtol waar je langs moet bij de kassa.
Led multibeam
Hebben lang ‘s nachts gereden, de led multibeam werkt subliem, je ziet dat verlichting continue aanpast en dat gaat vloeiend, ook niet 1x gehad dat iemand ging seinen of iets dat ik met grootlicht reed.
De kofferruimte voldoet voor ons prima, hebben wel een passende tassen set gekocht voor het reizen en dat werkt super, nog nooit zo snel de auto in en uit geladen. Wij zijn geen krampeerders dus veel zooi hoeven wij niet mee te nemen.
Iridium zilver
Dan de kleur, kom overwegend veel zwarte en grijze CLA’s tegen, keuze snap ik echt niet, alle mooie lijnen en vormen komen bij de lichte kleuren veel beter tot hun recht, heb wel de black pack en dat staat hem uitstekend !
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz CLA
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz CLA 250 e Business Solution AMG Limited
- 2022
- 85.121 km

Mercedes-Benz CLA 200 Business Solution AMG / Panoramadak/ Sfeerverlichting/ Night/
- 2020
- 38.152 km

Mercedes-Benz CLA 250 e Business Solution AMG Limited | Night | Panoramadak | Sfeerverlichting | Memory | Stoelverwarming | Alarm |
- 2020
- 55.132 km