Mercedes-Benz CL 500 (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CL 500 |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 165.000 km |
KM-stand laatst | 167.000 km |
CL500 AMG optik
- 167.000 km
Door gezinsuitbreiding toch maar gaan kijken naar een 4 zitter. Met pijn in mijn hart de R129 ingeruild. Een tweezitter is dan toch niet zo'n succes. Het open rijden zal (weer) gemist worden maar hij heeft een waardig opvolger. Ondanks dat de SL best comfortabel was was de overstap van een W140 naar een R129 toch best een overgang. We zijn nu 4 weken verder en de eerste kilometers zitten erop. Wat een geweldenaar. Niet alleen qua prestaties maar eerder door de manier waarop hij dit bereikt. Ja hij is snel, maar zo zijn er wel meer. Maar het gemak en de rust waarmee hij dit doet is echt fenomenaal. De W140 was comfortabel en heeft de naam voor het leven gemaakt te zijn. Nou de C215 doet hier zeker niet voor onder. De M113 is echt een kunstwerk. De M119 was met 326 pk krachtiger dan de M113 met 306 pk. Maar het gemak, het koppel, het vermogen en souplesse waarmee de C215 vooruit komt is echt ongekend. Dit is mijn 4e V8 en tevens snelste en meest comfortabele. Ook het verbruik is echt ongekend voor zo'n auto. Als je je keurig aan de snelheden houdt is 1 op 10/11 gewoon haalbaar. Dat lukte me met Helmut niet. Die deed met moeite 1 op 7 maar meestal 1 op 6. Met de RaRo haalde ik net 1 op 4/5. Enige voordeel was dat dit zowel met als zonder caravan was. Qua uiterlijk is het vanuit iedere hoek een schoonheid. Ik weet subjectief. Wat wel meehelpt is het AMG optik pakket. Hierdoor is die net wat dikker. Zonder AMG pakket vind ik hem in een lichte kleur wat iel ogen aan de voorkant. Ik was eerst wat huiverig voor een C215 maar naarmate ik me wat meer ingelezen had was alle twijfel weg. Ja het is een dure auto qua onderhoud maar dat geldt voor wel meer exoten. Het blok schijnt foolproof te zijn. Er zijn wat elektronische problemen die zih voor kunnen doen en het ABC systeem kan vrij prijzig zijn als daar wat aan mankeert. Gelukkig zijn er ook een aantal bedrijven die zich hierin gespecialiseerd hebben dus je bent niet meer alleen van Mercedes afhankelijk. Overigens werkt het ABC systeem echt geweldig. Ondanks zijn ruim 1700 kg wagengewicht blijft de CL kaarsrecht in een bocht op snelheid. Hierdoor is die niet alleen op een rechte weg snel maar kun je er ook nog aardig mee door de bocht. Dat kon je met Helmut wel vergeten. Die was snel, tot je een bocht tegenkwam. De auto zit echt bomvol met opties die tegenwoordig ook niet misstaan. Met als hoogtepunt toch wel een koelkast achterin. Er zijn in ieder geval geen loze knopjes en de multicontourstoelen zitten geweldig. Was wel even zoeken naar de juiste instelling doordat je werkelijk elk deel van de stoel afzonderlijk kan verstellen. Vooralsnog word ik toch wel blij van de CL.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.