Mercedes-Benz C 200 CDI Classic (2004)

autoreview

Mercedes-Benz C 200 CDI Classic (2004)

Signalement

UitvoeringC 200 CDI Classic
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf105.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na 25.000 km in een Citroen C4 te hebben gereden, ben ik om zakelijk redenen overgestapt naar een wat grotere diesel. Bij toeval tegen deze Mercedes aangelopen en ik moeten zeggen dat hij de eerste drieduizend kilometers uitstekend bevalt. Een degelijke chique auto van twee jaar oud die er nog als nieuw uitziet en aandoet. Deuren vallen met een stevige bons dicht en minimaliseren het geluid in het interieur tot fluisterniveau. Wat is deze auto stil! Alleen bij stevig accelereren hoor je de commonrail iets nadrukkelijker op de achtergrond. De auto voelt ook aan alsof hij heel erg lang mee kan. En daarnaast vind ik dit laatste C model eindelijk weer mooi en samen met de CLS een van de mooiste modellen uit het Benz-gamma.

Daarnaast zorgt de zesbak ook nog voor een zeer acceptabel verbruik van rond de 1 op 12 tot 14. En de 125 pk motor zorgt ervoor dat je altijd voldoende vermogen hebt. De auto is echt een heel stuk sneller dan de C4 diesel met 90 pk die ik hiervoor een half jaar heb gereden. Je zou denken dat deze auto die een stuk zwaarder is en ongeveer hetzelfde gevoel qua vermogen zou geven gezien de PK/KG verhouding, dit is echter niet het geval. De mercedes is geen snelheidsmonster, maar gaat zeer goed mee in het verkeer. En hij is heerlijk ruim. Fijne stoelen die je goed in kan stellen (elektrisch). Enig minpunt is dat de zittingen niet erg lang zijn dus op echt lange stukken die ik nog niet heb gereden ben ik benieuwd hoe dit uitpakt.

De C200 CDI heeft een zgn. Comfortpakket wat zich vertaald in: metallic lak, (zilver) electrisch bedienbare zetels, climate control, aut. verlichting en wiswas, cruise control en radio cd met stuurbediening. Kortom niet mega luxe echter wel het noodzakelijke voor een zakelijke rijder.

De auto heeft een goed afgestemd onderstel en een vrij behoorlijke directe besturing. Het stuur vind ik wel iets te groot. Ik houd meer van sportief kleiner stuur, maar het is niet hinderlijk. Achterwiel aandrijving is ook leuk, zeker in de bochten bij (let wel!)droog weer. Wel blijft de prijs aan de hoge kant. Als je ziet dat deze classic uitvoering (soort basis model) bijna 42 mille kost blijft dit toch wel een hoop geld ten opzichte van een hoop andere leuke auto’s in deze klasse. Voordeel is wel dat deze C-klasse erg waardevast is. Houd wel rekening met de standaard taxi-grapjes die je vooral ook maar zelf moet maken. Je moet maar denken die kilometervreters rijden er ook niet zomaar in.

Conclusie een hele fijne auto waarmee ik nog heel veel plezierige en probleemloze kilometers hoop te maken.

UPDATE 11 september 2006 bij kilometerstand 109.500
Iets mindere ervaring: zit op de snelweg, valt de turbodruk volledig weg.. Je weet werkelijk niet wat je meemaakt. Alsof je plotseling in een vrachtwagen uit begin 1900 zit, niet vooruit te branden. Ben vervolgens gestopt en opnieuw gestart en er was helemaal niets meer aan de hand en het turbootje floot weer als vanouds. Angstig moment kan ik je verklappen als je vlak voor een vrachtwagen op snelheid wil komen zonder turbodruk. Oeioeioei wat kwam die dichtbij.. Overleg gehad met garage en die kunnen het ook niet verklaren. Nu gaat het weer ruim 500 km goed zonder dat er iets aan de hand is geweest. Eenmalige actie hopen we dan maar!

UPDATE 24 oktober 2006 bij kilometerstand 114.500
Geen problemen. Ook de turbo doet het nog steeds goed en heeft gelukkig bovengenoemd euvel niet meer vertoond. Wel was er een of andere idioot tegen mijn spiegel rechts aan gereden terwijl de auto geparkeerd stond. Natuurlijk geen briefje achtergelaten. Glas hing eruit aan de verwarmingsdraatjes. Professorisch vastgezet met een elastiekje. Vervolgens bij Mercedes dealer Victoria in Rotterdam keurig terug gezet en was er verder niets aan de hand. Verbruik lijkt ook steeds gunstiger uit te pakken, misschien doordat de ’nieuwigheid’ er na bijna 10.000 km een beetje af is. Laatst goed 1.000 km op één tank (62l) gereden. Dat is toch dik één op zestien. Erg acceptabel voor een auto van dit kaliber waar ik toch mee door rijd.

UPDATE 17 december 2006 - 122.600 km
Jawel.. de turbo lijkt wederom problemen te geven. Na een stevige rit in Duitsland waar ik steeds op vol vermogen reed (zelfs 220 km/h op de teller gehaald!) gaf de motor bij hard afremmen er weer de turbo-brui aan.. Kom je vervolgens met pijn en moeite voorbij de auto waar je dan net hard voor moest remmen.. Enige remedie is contact aan en uit en dan doet de turbo het weer als daarvoor. Op die manier reset je hem dan blijkbaar. Dit is dan tijdens de rit wel vier of vijf keer gebeurd. Erg irritant en onprettig. Mercedes dealer gesproken en die willen de computer uitlezen en hopen het euvel dan te kunnen verhelpen, ben benieuwd. Verder totaal geen problemen gehad met de auto. Alleen het openen van de kofferklep met je afstandsbediening werkt niet meer. Heeft inmiddels weer een kleine beurt gehad en daar kwam niets opvallends naar voren. Verbruik schommelt steeds rond de 1:16.

PROBLEMEN

Nee en ik hoop ook niet dat die er gaan komen.

11-09-06 bij 109.500 km:
Zie hierboven. Turbo die het af liet weten. Gelukkig van tijdelijke aard en er is geen schade of iets dergelijks ontstaan en de CDI deed het na opnieuw starten weer als zoals altijd zijn werk. Waarschijnlijk de electronica die er even geen zin in had.

24-10-2006 bij 114.500 km:
Zie hierboven. Geen problemen. Zelfs geen kapot lampjes oid. Krijgt bij 115.000 een grote onderhoudsbeurt. Ik verwacht hier dan ook geen verassingen.

17-12-2006 bij 122.600 km:
Zie hierboven. Wederom problemen met de turbo van de cdi. Druk lijkt volledig weg te vallen waardoor hij vervolgens voor geen meter meer rijd. Gaat op korte termijn voor onderzoek naar de Mercedes dealer. Houd jullie op de hoogte.

15-02-2007 bij 130.000km:
Kop-staart botsing waarbij de c200 cdi total-loss is gereden.. Bestuurder mankeert verder niets. Hiermee eindigt deze revieuw helaas.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.