Mercedes-Benz C 180 Kompressor Elegance Combi (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 180 Kompressor Elegance Combi |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 60.000 km |
KM-stand laatst | 206.000 km |
Na een jaar sturen
- 75.000 km
De Citroen Xsara beviel prima. maar het 3-deurs concept was met twee kinderen wat minder praktisch. Aangezien ik niet van "busjes" of "semi-terrein auto's" houd, maar wel een praktische goed rijdende auto wilde, moest de volgende auto liefst een stationcar worden. Ik heb een redelijk uitgebreide analyse gedaan van de voor- en nadelen (incl. kosten) van een aantal modellen, zoals een Citroen C5, Ford Mondeo, Skoda Octavia en Peugeot 308.
Deze Benz was uiteindelijk niet de meest rationele keuze. Ik heb getwijfeld over de roest-verhalen, het imago van het merk en de extra kosten. Toen ik 'm eigenlijk al uit mijn hoofd had gezet, zag ik dit exemplaar bij een universele garage te koop staan. Mijn vrouw vond dat ik er toch maar voor moest gaan als ik 'm zo mooi vond, en dus gingen we op pad. Als techneut viel ik vooral voor het forse motorblok (iets anders dan de 1.6 THP van Peugeot) en de manier waarop de deuren sluiten ("Doef").
De uitvoering van deze auto is Sport Edition en geen Elegance. Deze uitvoering heeft 17" velgen met verschillende breedtes voor en achter, Bi-Xenon/bocht verlichting en diverse cosmetische (aluminium) details. Het maakt deze C180 een schaap in wolfskleren. Als extra's heeft deze auto nog Parktronic, Comand APS, cruise control en een uitgebreid alarm.
Deze auto is een echte "afschrijfkampioen". Ik heb deze auto gekocht toen hij precies 4.5 jaar oud was en mijn vorige auto (Citroen Xsara) ook. Het is een interessant gegeven dat ik beide auto's heb gekocht voor 42% van de nieuwwaarde. Beide prijzen waren behoorlijk scherp en de Citroen
was ook nog een 3-deurs met meer km's. Het is mij een raadsel waarom MB als waardevast wordt beschouwd en Citroen niet als ze relatief evenveel in waarde zijn gedaald. Ik heb het dan nog niet eens over de absolute waardedaling van de Benz...
De bediening van de auto is eenvoudig. Ik moest even wennen aan de enkele schakelaar en daarmee de bediening van de ruitenwissers. Na een jaar heb ik nog steeds moeite met het feit dat de ramen niet meer te bedienen zijn als het contact uit is. Bij de citroen werkte dat altijd nog (enkele minuten) en ik heb een routine ontwikkeld waarbij ik tegelijkertijd na het inparkeren in de parkeergarage de sleutel verwijder en het raam sluit. Dit werkt niet bij de Benz en ik trap er nog regelmatig in. De navigatie werkt wel goed (handig dat de richting met pijltjes en afstand wordt aangegeven tussen de klokken), maar het invoeren van een bestemming is niet altijd makkelijk. Postcodes worden niet goed herkent en zelfs Den Haag was zoeken (stond er in als Haag?!). Toch is de update van 2010/11.
Het zware en grote gaspedaal is ideaal bij langere afstanden. Je voet kan er lekker op rusten. De parkeerrem met voetbediening vind ik minder handig. Je linker voet moet als het even tegenzit achter elkaar parkeerrem, koppeling en het rempedaal bedienen en dat is even wennen. Het schakelen gaat soepel en de bak is goed gespatieerd. In het begin kwam ik wel eens (2x) in z'n achteruit terecht i.p.v. z'n 1.
De 1.8 motor met kompressor is een juweeltje. Er is al snel genoeg koppel beschikbaar. In de derde versnelling vanaf stationair toerental oppakken gaat soepel en ook file rijden is heel gemakkelijk. Bij versnellen laat de motor een brommetje horen en bij constante snelheid is hij stil. Stationair draait hij trillingsvrij.
De besturing is precies en niet te licht of te zwaar. De feedback is niet zo'n sterk punt, maar gevoelloos is het ook niet. Met de 17" velgen lijkt de stabliteit grenzeloos (met de 16" winterbanden neigt het (nog) wat meer naar comfort). Ik neem de bochten behoorlijk snel. Ik doe dat niet omdat de auto daartoe uitdaagt, maar meer omdat "remmen overbodig lijkt". Ook weeromstandigheden krijgen niet echt vat op de auto. Het is vooral ander verkeer en wuivende bomen die je attent maken op harde wind.
Het brandstofverbuik valt wel mee. Het gemiddelde verbruik is 8 liter/100 km. Ik rijd vooral in de randstad en spits verkeer. Langere stukken vragen een kleine 7 liter /100 km (mits het gaspedaal met enig beleid wordt bediend natuurlijk).
De auto heeft zijn eerste Asyst B beurt gekregen en er zijn geen bijzondere dingen gevonden.
Samengevat: fijne auto.
'Klokje rond'
- 100.000 km
Deze kilometerstand heeft zijn magische status inmiddels wel verloren, maar het leek me toch een mooi moment voor een aanvulling op mijn ervaringen.
De auto bevalt nog prima. We hebben twee korte vakanties in Duitsland doorgebracht. Ik kon dus meemaken hoe de Benz zich in zijn natuurlijke habitat, de Autobahn, gedraagd. Zoals verwacht is hij daar als een spreekwoordelijke vis in het water. Met andere auto's heb ik ook wel eens 'hard' gereden maar met deze is het ondanks de 'instapmotor' een waar genot. Dat geldt dan vooral voor mij, want mijn vrouw leest ondertussen rustig een boek en de kinderen slapen. Aan slapende mensen moet je sowieso geen hekel hebben als je deze auto aanschaft, want op langere ritten houd waarschijnlijk niemand (behalve de bestuurder) zijn ogen open.
Hard rechtuit rijden kan ie goed, maar ik houd (nog) meer van bochtige wegen waarbij lekker gestuurd en geschakeld moet worden. Dat gaat ook best fijn, al merk je wel dat het geen lichtgewicht auto is.
Mijn ervaringen met de navi zijn positiever dan voorheen. Ik ben (ook in het buitenland) diverse malen behoed voor een urenlange file middels een alternatieve route. Dit is dan weer een 'goedmakertje' voor de wat omslachtige invoer van de bestemming.
Het sterkste punt van de auto vind ik het gemakkelijkst zo te omschrijven: hoe langer de rit, hoe slechter het weer, hoe hoger de snelheid, hoe groter de waardering voor de C-klasse.
Een minpuntje is er ook. Ik ben zelf klein van stuk, en de rest van het gezin ook. Als er een collega mee rijdt die de afmetingen van een gemiddelde Nederlander enigszins overstijgt, valt me op dat de binnenruimte bepaald niet overhoudt. Ik heb ook met 2 collega's in een C-klasse (w204) taxi gezeten en dat was ook ronduit krap.
Nu nog wat harde getallen.
Onderhoud e.d.:
68681 Set winterbanden + velgen + opslag 1387 euro
73990 Wielenwissel 46 euro
75456 Assyst B + div. 609 euro
76094 Stuurhoek sensor vervangen 570 euro
85150 Wielenwissel + opslag 141 euro
92490 Assyst A, APK + wielen wisselen 455 euro
98187 Nieuwe banden achter 425 euro
De stuurhoek sensor, onderdeel van het ESP, is een smet(je) op het blazoen. Voor de rest vallen de kosten mee.
Brandstofverbruik over de laatste 25 dkm: 8 l/100 km (BC: 7.5 l /100 km).
Olieverbruik 1 l/12000 km of c.a. 1 promille van het brandstof verbruik (normaal).
Weer twee jaar verder
- 135.000 km
Eind vorig jaar was ik betrokken bij een aanrijding op de snelweg, waarbij ik van achteren werd geraakt. Gelukkig zat ik alleen in de auto en was er alleen materiële schade. De actieve hoofdsteunen waren geactiveerd en mogelijk heeft me dat een whiplash gescheeld. De schade is netjes door dealer hersteld en was ruim 5 mille (bumper, achterklep, bodemplaat, richten, spuiten enz.).
Jammer genoeg waren er dit jaar ook twee reparaties. Het ene was een versleten fuseekogel (wat neer komt op een draagarm van ruim 400 euro) en een lekke airco compressor (een kleine 1100 euro). Dat laatste kan te maken hebben met het feit dat de auto voordat ik 'm kocht een jaar bij de garage heeft gestaan. Daar houden airco's niet zo van.
Verder heb ik (naast de gewone beurten) nog de remschijven en blokken van de vooras laten vervangen (450 euro) en de navigatie DVD vervangen (178 euro).
De auto bevalt nog steeds prima. Hij rijdt hetzelfde (=lekker) als toen ik 'm kocht. Ik ben ook nog niet uitgekeken op het model dus voorlopig blijf ik er (als het even kan) mee door rijden.
Grote reis
- 154.000 km
Het afgelopen jaar heb ik het een en ander in de auto geïnvesteerd. In het voorjaar heeft de auto een Assist B beurt gehad met o.a. bougies, remvloeistof en luchtfilter. Helaas bleek de condensor van de airco lek te zijn. Ik hoor verhalen over steentjes die hiervan de oorzaak zouden kunnen zijn, maar in dit geval zit het lek precies in het midden aan de achterkant. Deze plek is onbereikbaar voor steentjes, dus dat is in dit geval niet de oorzaak geweest. Aangezien er in het najaar net een nieuwe compressor was gemonteerd, was ik hier niet blij mee. Achteraf gezien waren er al vrij snel na de vervanging van de compressor 'geluiden' te horen achter het dashboard die wezen op een lekkage. Ik heb contact opgenomen met de werkplaatsmanager van de garage (MB Leiden) en het verhaal uitgelegd. Deze heeft 50% korting gegeven op de vervanging van de condensor. Netjes.
Vlak voor de vakantie heb ik de (zomer) voorbanden vervangen. De oude waren origineel (2006) en er zat nog 4.5 mm profiel op. Gezien de leeftijd en een beschadiging op het loopvlak heb ik er 'last minute' twee Continental SportContact 5 op laten zetten (323 euro).
Ik heb de auto nu ruim vijf jaar en heb de kosten berekend als ik vandaag de auto zou inruilen:
Kilometers per jaar: 17400
Kilometer prijs totaal 45,3 cent
Onderhoud 5,2 cent/km
Reparaties 2,7 cent/km
Kosten per maand 660 euro
In 2011 heb ik berekend dat de auto 600 euro per maand zou kosten op basis van 15000 km/jaar. Dat was dus een aardige schatting. De auto is dealer onderhouden en er zijn geen mankementen. Bij de kosten zit ook winterbanden wissels en opslag.
De afgelopen jaren gingen we met het vliegtuig op vakantie naar Hongarije en huurden daar dan een auto. Dit jaar gingen we (ook) naar Transsilvanïe (Roemenie) en het leek me beter weer eens met de eigen auto te gaan. De reis was in totaal 5500 km. Tijdens een reis als deze leer je de Benz pas echt waarderen. De wegen in Roemenïe zijn soms bar slecht (en die in Oost-Hongarije ook) en daar weet deze auto aanzienlijk beter raad mee dan moderne C-segmenters (Opel Astra's, Renault Fluence, Citroen C4 Picasso e,d,) die ik als huurauto heb gehad. Heel comfortabel en geen rammels. Nu weet ik waarom ze in Oost Europa en Afrika zo gewild zijn!
De wegen zijn niet alleen slecht, ze zijn soms ook heel mooi. Zo hebben we de Transfagarsan route gereden (foto). Dat is de weg waar Jeremy Clarkson van Top Gear zou enthousiast over was.
Eigenlijk heel jammer dat ik de auto vooral gebruik om 20 km heen en weer te forenzen. Tijdens een reis als deze leer je de kwaliteit pas echt waarderen, omdat je er dan pas gebruik van maakt.
De kosten stijgen
- 182.400 km
Het afgelopen jaar was behoorlijk kostbaar v.w.b. reparatie en onderhoud aan de Benz. Bij de APK bleek dat de achterste remleidingen te roestig waren en moesten worden vervangen. Dit gaat gepaard met nogal wat arbeid, zodat de kosten hiervoor zo'n 1300 euro bedroegen. Daarnaast moest er (weer) een draagarm worden vervangen, waren de achterveren ook (te) roestig (dus vervangen) en lekte de ruitensproeiervloeistofpomp (ook vervangen). In totaal kostte deze garage-sessie (incl. kleine beurt) een kleine 2500 euro.
Een paar maanden later was gebonk in het vooronder een aanwijzing dat er wederom een draagarm z'n beste tijd had gehad (300 euro).
Inmiddels heb ik na 6 jaar de MB dealer verruild voor een MB specialist. Het werkplaatstarief van de dealer van bijna 130 euro per uur incl. BTW is fors en de service is niet meer dan redelijk. Er waren diverse kleinere zaken waar ik me aan stoorde en bij het laatste bezoek liet de communicatie met de mensen achter de balie te wensen over.
Ik ben nog steeds van mening dat het een fijne auto is om te rijden. Het is jammer dat de kwaliteit niet het niveau haalt van z'n Franse voorganger. De Xsara is nog altijd in het bezit van mijn ouders en blijkt nog altijd probleemloos.
Ik kijk het nog een tijdje aan. Als ik voor een andere auto ga kijken, zal ik de Lexus IS300 overwegen.
Afscheid
- 206.000 km
Het afgelopen jaar waren er geen schokkende zaken, gezien de leeftijd en kilometerstand van de auto. Naast normaal onderhoud moesten 1 draagarm (300 euro), de Xenon lampjes (200 euro) en de voorveren (400 euro) worden vervangen bij de Mercedes specialist. Al met al kost het best wel wat om de auto in topconditie te houden (bij mij geen Linglong banden e.d.) en daarom hebben we besloten om uit te kijken naar een nieuwer exemplaar.
Zodoende wordt de auto na bijna 8 jaar ingeruild op een C180 uit 2015. Het 'dreigement' uit mijn vorige verhaal heb ik niet uitgevoerd. Ik ben ondanks frustraties over een bovengemiddeld aantal reparaties toch teveel van de C gaan houden. Uiteindelijk heb ik ruim 145000 km met veel plezier gestuurd en ik hoop dat met de 'nieuwe' te gaan herhalen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz C-klasse W203 C 180 Kompressor Classic | Youngtimer | Bijtellingsvriendelijk! |
- 2004
- 205.329 km

Mercedes-Benz Combi 180 K. Avantgarde export goed lopend
- 2007
- 229.232 km

Mercedes-Benz C-klasse 180 K. Elegance AUTOMAAT/AIRCO/CRUISE CONTROLE/MOOIE ORIGINELE MERCEDES!
- 2004
- 146.509 km