Mercedes-Benz C 30 CDI AMG Combi (2004)

autoreview

Mercedes-Benz C 30 CDI AMG Combi (2004)

Signalement

UitvoeringC 30 CDI AMG Combi
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De datum van aflevering is aangebroken, moeilijk geslapen, mijn hart klopt in mijn keel maar probeer mijzelf rustig te houden. Opweg naar de dealer geef ik afscheid in mijn laatste rit in de C270 CDI.

Eenmaal aangekomen zag ik dat de auto op een speciale stand stond in de showroom, het pronkstuk van de dealer! Na flink genieten en dat de aanwezige medewerker de auto naar buiten had gereden was het aangebroken: de eerste rit in mijn nieuwe C30CDI AMG! De eerste ronde was met de verkoper die alles nog even uitlegde wat anders was aan de nieuwe facelift qua functies etc. Maar echt concentreren... Dat kon ik niet. Gedurende deze rit moest ik toch even een keer de 5-traps speedshift versnellingsbak op de kickdown zetten. En wat een kracht schiet daar uit! De volle 540 Nm knallen echt waar gigantisch in je stoel. Maar ook qua rijstijl is het heel anders rijden dan bijvoorbeeld de 400CDI in welk model dan ook. De C30 CDI AMG gaat toch een stap verder in sportiviteit! Je voelt je echt een coureur!

Maar vanwege de prijs wordt deze auto eigenlijk alleen gekocht door de echte liefhebbers van de C-klasse. Want voor het aankoop bedrag kan je natuurlijk een veel grotere auto kopen met welliswaar een minder sterkere motor. Het verschil met de normale C uitvoering is dat deze fraai afgewerkt is met het AMG interieur dat mij erg bevalt. De aluminium accenten zijn subtiel aanwezig. In tegenstelling tot een E-klasse AMG heb je bij dit model toch echt het gevoel dat alles strakker om je heen zit. Je voelt je echt in een soort cockpit zitten. Hierdoor heb je meer contact met de auto dat toch ten goede komt aan je rijgedrag ten aan zien van de auto.

Aan de buitenkant straalt het natuurlijk pure AMG uit. Het enige waaraan je kan zien dat het geen 32- of 36-AMG is, is dat de uitlaatpijpje heel subtiel naar beneden richten, een echte diesel kenmerk. Verder heeft mijn auto er 18’ velgen eronder liggen met respectievelijk 245/35 ZR18 achter en 225/40 ZR18 voor voorzien van PZERO banden! Vooral de voor schijfremmen met klauwen geven de auto een krachtige uitstraling in combinatie met de velgen!

Volgens fabrieksinformatie kan deze auto niet harder dan 245km/uur rijden. Maar dat heeft denk ik toch te maken met hoe de auto wordt in gereden, want 255km/uur is al bereikt met deze auto. En als je dan zo hard rijdt, heb je niet eens in de gaten dat je zo hard rijdt. De AMG moter geeft zo’n rust van binnen dat mede te danken is aan de 2200 toeren waar de motor op draait als je 200 rijdt!

Update Jan - 2007: Volgende auto is toch geen Mercedes meer geworden. Ik word niet meer warm van de nieuwe modellen en de motoren van Mercedes zijn ook niet echt sneller geworden (Diesel motoren). Heb gekozen voor een BMW 335D Touring + M-pakket. Deze heeft snellere specificaties dan de AMG. En persoonlijk vind ik deze mooier dan de nieuwe C...

Wanneer je meer foto’s wilt zien van de Mercedes C30 CDI AMG Combi en ook van de BMW M335D Touring dan kan je altijd kijken op de volgende website:

groups.msn.com/mercedesc30cdiamg

Update Juni - 2007; Tot slot nu de auto weg is wil ik een ode doen aan deze auto. Want wat een prachtauto was het. Een feest om in te rijden en naar te kijken. Mocht je twijfelen dan hoop ik met deze review je echte overtuigd te hebben dat het een waar genot is om in te rijden.

PROBLEMEN

Eigenlijk... zijn er tot nu toe nog geen problemen geweest. Wel vallen me enkele dingen op van deze auto t.o.v. mijn vorige auto, de C270 CDI. Met mijn vorige auto reed ik zo’n 80.000 kilometer met een setje banden. Nu... 17.000 kilometer. Dat is toch wel een verschil. En mocht het nou zo zijn dat deze auto alleen de PZERO’s van Pirelli mag hebben vanwege garantie, zijn de bedragen toch ook net iets anders voor een setje banden. Maar dat mag de pret niet drukken!

Ook het onderstel, dat fantastisch is op de snelweg, is heel stug in combinatie met de ’18 velgen. Wanneer je weer in een ’normale’ auto rijdt, voel je toch het verschil. Maar dat komt er nou eenmaal bij een sportauto bij kijken. Je gaat rustiger over drempels en hobbels rijden en probeert kuilen in de weg te vermijden ten alle tijden.

En mocht het nou winter zijn waarbij de temperaturen toch rond het vriespunt ligt, en je moet ’s ochtends vroeg weg, dan behoud de auto toch nog wel zijn sterke diesel geluid. Weliswaar geen 2000cc viercilinder moter, maar het dieselgeluid blijft dan aanwezig. Wanneer de motor is warmgedraaid rochelt de auto weer als een echte sterke diesel!

Jan - 2007; Het eerste probleem is naar voren gekomen... Midden in de stad Brussel begaf m’n navigatie systeem het. En Brussel is niet de leukste stad om in verdwaald te raken. Maar met een beetje gemekker en gekommer ben ik uiteindelijk toch nog wel op mijn plaats van bestemming uitgekomen. De auto moest gereset worden. Dat wilde ik niet op locatie doen omdat ik de accu daarvoor moest loskoppelen. Die bevindt zich onder de achterbank en had geen zin om de auto in Brussel te resetten met mogelijk ongewenste gevolgen...

Juni - 2007; Om heel eerlijk te zijn heb ik tot aan het eind verder geen gekke dingen meegemaakt met de auto...

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Alphabet
Mercedes-Benz C 180 Estate Business Line (5D/9A)
€ 809
 
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C 180 Luxury Line (4D/9A)
€ 851
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens