Mercedes-Benz C 180 Esprit Combi (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 180 Esprit Combi |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 207.000 km |
KM-stand laatst | 239.500 km |
Mercedes-Benz C-Klasse 180 automaat
- 207.000 km
Als pas afgestudeerde student die net een baan heeft en verder weinig onkosten in zijn leven heeft was ik op zoek naar een 'leuke' auto. Natuurlijk, leuk is subjectief; maar laat mij dan uitleggen waarom ik denk dat ik een leuke auto heb gekocht.
Voor mij is een leuke auto een auto met comfort, uitstraling en reputatie. Naast de C-klasse heb ik aan een Volvo gedacht; af en toe mag ik een oude 940 rijden, echt een top-auto. Helaas kon ik geen leuke 850 of 940 vinden die binnen mijn 'bereik' lag en aan mijn eisen voldeed.
Noem mij dus maar gek; een oude auto kopen, met een hoog verbruik en veel wegenbelasting terwijl er veel goedkope Japanners te koop staan die veel beter passen bij een net afgestudeerde met niet bepaald een riant salaris. Niets ten nadele van Japanse auto's, ze zijn zeer betrouwbaar, maar ik wilde iets met 'gevoel' kopen.
Hiervoor heb ik een Peugeot 307 1.6 automaat gehad uit 2003. Niets dan trammelant gehad met die auto; die heeft mij duizenden euro's gekost. Daar ga ik verder geen woorden aan vuil maken, behalve dat ik er zelf nooit meer één zou kopen.
De auto: de koop
Het is dus een Mercedes-Benz C-Klasse 180 automaat (esprit) geworden uit het jaar 1997. De auto heeft op 15-02-2014 ongeveer 207.000 km gelopen. Zo'n 2000 km geleden heeft de auto een beurt gehad waarbij de remmen vervangen zijn (en olie etc.). De auto geniet een onverwoestbare reputatie als het gaat om duurzaamheid (wat betreft levensduur) en comfort; mijn belangrijkste redenen om hem te gaan kopen.
Het exterieur
De rode lak laat op enkele plaatsen los. Dit is een veelgehoorde klacht bij deze Mercedes. Schijnbaar zijn ze een tijdje overgegaan op waterverf uit milieuoverwegingen. Vanaf 2003 of rond die tijd zijn ze betere lak gaan gebruiken. Verder weinig bijzonderheden; het is een logge station met een fraaie ster op de motorkap.
Het interieur/het rijden
Ook oude Mercedessen zijn netjes afgewerkt en deze is daar geen uitzondering. Geen kraakjes of piepjes bij het bedienen van de knoppen of hendels. De auto beschikt niet over airco, wel over elektrische ramen en spiegels. De knopjes hiervoor zitten naast de pook. Wat ik echt een top systeem vind is de 'Tempomaat' cruise control in deze auto. Deze werkt met een apart pookje en kan heel direct en precies de snelheid vast zetten met 1 beweging: bijzonder intuïtief. Wat grappig is, is dat exact ditzelfde systeem in de c-klasse van m'n vader zit die gebouwd is in 2007.
De stoelen zijn oké, maar niet fantastisch. Oude Volvo's scoren hier beter op; al is dat natuurlijk wel de top van het segment. Wel bieden ze mij genoeg comfort voor mijn lange ritten (200/300 km).
De automaat, naar ik meen een 5-traps, schakelt soepel. Het is natuurlijk een risico om een automaat met zo'n km-stand te kopen. Ik hoop maar dat de verhalen wat betreft levensduur waar zijn. Over enkele maanden zal ik een update posten met eventuele bijzonderheden.
Huidig gemiddeld verbruik: 1:12,6
Let op: de waarderingen voor gebruikskosten en betrouwbaarheid geef ik nu 4 sterren, maar dit is gebaseerd op reputatie. Pas over een half jaar kan ik hier iets zinnigs over zeggen.
10 maanden verder
- 218.000 km
Ik ben tien maanden en 11.000 km verder met deze auto, dus het wordt tijd voor een update. Ten eerste de rij-ervaring.
Deze auto rijdt eigenlijk in één woord fan-tas-tisch voor iemand als ik. Wat bedoel ik daarmee? De auto is ontzettend comfortabel:
- De middenarmsteun en de armsteun bij het portier zitten op precies de goede hoogte, zodat ik op de snelweg mijn armen heerlijk kan laten rusten.
- De auto heeft voor mij genoeg kracht, de automaat schakelt heerlijk soepel en trekt ook met gelijkmatige kracht op. Dit in tegenstelling tot zijn Japanse concurrenten met automaat (bijv. Nissan Tiida, Suzuki Vitara), waarbij vooral met optrekken niet goed gedoseerd wordt.
- De ruimte voor mijn linkerbeen is ruim voldoende, wat ik van de meeste auto's niet kan zeggen (peugeots, vw up, volvo 940 etc). Dit kan natuurlijk ook aan mijn lichaamsmaten liggen.
- De cruise control van Mercedes (Tempomaat) is voor wat betreft gebruiksvriendelijkheid naar mijn mening superieur aan andere systemen zoals bijvoorbeeld van Peugeot (307, 208), Volvo (V70) of VW/Audi (met dat knobbeltje). Snelheid aanpassen gaat makkelijk en soepeltjes.
- De stoelen zijn daarentegen niet meer dan middelmatig, de zetels in de Volvo 940 van mijn vriendin blijven superieur.
Tot zover de rijeigenschappen, wat betrouwbaarheid/kosten betreft zijn er wat aandachtspuntjes:
In de tijd dat ik de auto in bezit heb is er het volgende defect geraakt:
- Cruise Control (wielsensor defect)
- ABS (wielsensor defect)
- Ventilator (nog geen diagnose)
- Ruitenwisser achter (motortje defect)
- Ruitenwisser voor (motortje defect)
- Sluitingspal tankklep sluit en opent slecht
- Koplamp (niet het lampje, maar de massa was 'niet goed')
Verder heeft de auto twee nieuwe achterbanden gekregen waarbij die is uitgelijnd.
Kosten:
Twee banden+uitlijnen: € 301,85
Wielsensor+koplamp+diagnose: € 465,81
APK + grote beurt: € 310,87
Inderdaad, de ventilator, tankklep en de ruitenwissers zijn (nog) niet gerepareerd, dus dat zijn kosten die er nog bovenop komen. Overigens schijnt de ruitenwisser voor vaker stuk te gaan, omdat het motortje te klein is voor een te grote ruitenwisser (het is namelijk een enkele ruitenwisser i.p.v. het gangbare systeem met twee losse).
Resumé. Qua comfort en prestaties geef ik deze auto een dikke plus. Het verbruik hangt tussen de 1:11 en 1:12 met bijna alleen maar snelwegkilometers.
Qua betrouwbaarheid noem ik hem redelijk; vooral de elektronica laat het afweten, maar motorisch/mechanisch zit het allemaal snor.
De reparatiekosten bij de dealer vallen me sterk tegen, maar het blijft natuurlijk een oude auto. Het voordeel van een auto als deze t.o.v. een betrouwbaardere, zuinigere en nieuwere auto is dat er nauwelijks afschrijving plaatsvindt en dat een WA verzekering goedkoper is dan een All-risk verzekering. Al met al zit ik nu inclusief brandstof op ongeveer €323 euro per maand (exclusief afschrijving), wat ik nog acceptabel vindt.
Wonderen bestaan
- 220.000 km
Ondertussen heb ik weer 2.000 km gereden met de Benz. De ruitenwisser voor is ondertussen gerepareerd door een universele garage voor het luttele bedrag van 315,81 euro; ongeveer 200 euro goedkoper dan de dealer. Verder is het verbruik weer langzaam aan het dalen nu we de lente naderen en heb ik de afgelopen 583 km gereden met 47 liter, oftewel 1 op 12,4. Daar ben ik zeer tevreden mee.
Nu v.w.b. de titel 'Wonderen bestaan'. Al sinds de zomer (augustus) werkte de ventilator niet meer. Om eerlijk te zijn boeide mij dat niet zoveel, daar rijd ik te weinig voor in de week. Wat schiep nu mijn verbazing? Sinds een aantal weken werkt die weer; gewoon, zomaar, zonder ook maar enige aanleiding.
Ten slotte valt mij op dat de auto weer uitgelijnd en de banden gebalanceerd moeten worden; op hoge en lage snelheden trilt het stuur een beetje, en hij trekt voorzichtig naar rechts. Nu weet ik niet of dit aan de (wat oudere) voorbanden ligt of aan de stuurinrichting van de auto...
Nog steeds krijg ik elke keer een glimlach als ik naar deze auto toeloop, instap, de sleutel omdraai en de pook in z'n D zet; dit is misschien wel de beste koop uit mijn leven geweest.
Radiateur defect
- 223.364 km
Een korte update: radiateur is gescheurd, de auto begon te roken en moest worden weggesleept. Dit gebeurde toen de auto stationair stond te draaien. Kosten waren in totaal €330,35. Zonde van het geld, maar zulke dingen gebeuren nou eenmaal.
Bijna twee jaar
- 235.583 km
Tijd om de balans op te maken na bijna twee jaar en bijna 30.000 km. Letterlijk: de auto heeft me per maand ongeveer €100,- aan reparatie/onderhoud/banden/apk gekost. Dit was precies wat ik had begroot. Gecombineerd met de lage afschrijving en goedkope verzekering rijdt ik niet al te duur voor zo'n comfortabele auto. De laatste kosten waren: twee nieuwe (Continental) banden plus uitlijnen/balanceren voor €283,04 (Kwik Fit, Utrecht, Ceylonlaan) & beurt + apk (Vogel, Espel: erg fijne garage!) voor €318,07.
Verder rijdt de auto nog steeds prima, maar ik moet wel wat gaan doen aan de roestplekjes rondom. Waarschijnlijk wordt het een oplossing met roeststop en busje rode verf. Zolang het maar roesten maar niet erger wordt. Daarnaast begint de ventilator weer af en toe uit te vallen, net zoals een jaar geleden en moet ik maar eens de achterruitenwisser gaan vervangen.
Nog steeds een auto waar ik volledig achter sta!
Opgelost
- 238.030 km
Er zijn weer vrolijk wat kilometers bijgeschreven. Eigenlijk is de auto mij te duur geworden voor het aantal kilometers dat ik moet maken (zo'n beetje 25.000 voor het komende jaar), maar voorlopig blijft hij nog even. Het gemiddeld verbruik ligt nu op 1:11,8 (zie verbruiksmonitor); daar ben ik tevreden mee. Het euvel met de ventilator is eindelijk opgelost voor slechts €15,-. Er bleek wat vuil in de inlaat te zitten, wat waarschijnlijk het gevolg was van (bijna) 20 jaar het filter vervangen/schoonmaken en de restjes achterlaten.
Einde
- 239.500 km
Na wat wikken en wegen heb ik besloten de Benz van de hand te doen en een zuinigere auto te gaan kopen. Gelukkig heb ik hem meegegeven aan een liefhebber die er vast heel gelukkig mee wordt.
Dit was een prachtauto die ik nooit meer ga vergeten. Ik kan dit soort auto's iedereen aanraden. Ben je bang voor de betrouwbaarheid bij zo'n oude auto? Niet doen! Franse auto's met 100.000 km minder en 10 jaar jonger laten je veel gemakkelijker in de steek dan deze jongen.
Mijn volgende avontuur wordt een Lexus CT200h...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.