Mercedes-Benz B 180 Ambition (2017)

autoreview

Mercedes-Benz B 180 Ambition (2017)

Signalement

UitvoeringB 180 Ambition
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf25.800 km
KM-stand laatst78.500 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 10000 km

  • 35.850 km

In januari dit jaar een Mazda CX3 ingeruild vanwege (volgens Mazda) niet op te lossen rammels rechtsvoor.
Ik wilde een probleemloze auto en ook een automaat. Het is niet vanzelfsprekend dat je dan bij een Mercedes B uitkomt, maar ik ben op een zaterdagmiddag een uitgebreide proefrit gaan maken. Nou, ik was meteen om: het is toch echt wel een klasse beter dan de Mazda CX3: vooral de rust en de vanzelfsprekendheid waarmee alle handelingen uitgevoerd worden. De automaat is een met een dubbele koppeling en dat schakelt heel smooth, behalve als je net optrekt, dan wil hij nog wel even nadenken in welke versnelling van de 7 hij moet vertrekken. Het is echt een auto voor de lange afstand, autowegen, doorgaande wegen, daar voelt de auto zich thuis. Daar is de auto ook redelijk zuinig: 1 op 16 ongeveer.
Qua comfort is het een echte Mercedes, heel relaxed, ook bij 130 km en meer. Ook met een caravan ( die niet al te zwaar is, 1200 kg) heeft de auto geen enkele moeite is gebleken.
Er is de afgelopen tijd veel gezegd over het navigatiesysteem in de B na 2011. Mijn ervaring is dat het systeem geen Tomtom is maar wel doet wat het moet doen. Het enige minpuntje van het navigatie systeem vind ik dat je ver in de menu's moet duiken om de route bepaling ( zuinig/snel/optimaal) aan te kunnen passen.
Is er verder nog iets (echt) negatiefs te melden? Jazeker wel: korte stukjes, met koude motor, worden door de auto beloond met een verbruik van 1 op 10. Dit is volgens mij te wijten aan de turbo: De Mazda CX 3 heeft geen turbo, ook 120 pK en bijna hetzelfde koppel, maar heeft dit extreme verbruik met koude motor niet: wat dit betreft hulde aan de 2 liter motor zonder turbo.
Maar overall was het verbruik gedurende de afgelopen 5 maanden en 10.000 km gemiddeld 1 op 14. Toch wel mooi, dacht ik zo.
Qua onderhoud kan ik nog niet veel zeggen, de volgende beurt is over 10.000 km. De afgelopen periode ben ik niet in de garage geweest.

Still going smooth

  • 47.900 km

Vandaag de A1 beurt laten uitvoeren. Geen extra zaken, alleen een achterruit wisser vervangen.
Sinds de vorige review alleen normaal onderhoud: 4 allweather banden en ruitenwissers voor.
De auto rijdt heel relaxed en het verbruik is rond 7 liter per 100km.

op naar de volgende beurt over een jaar.

Eigenlijk heel saai, niet waar....

auto verkocht

  • 78.500 km

Mercecdes B verkocht.

Km stand; 78.500
50..000 km gereden sinds aanschaf jan. 2019.
Gemiddeld verbruik 7.06 l/100km.

Geen extra kosten gehad, alleen beurten en nieuwe all season banden.

reden verkoop: hybride auto aangeschaft.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz B-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.