Mercedes-Benz B 170 BlueEFFICIENCY (2009)

autoreview

Mercedes-Benz B 170 BlueEFFICIENCY (2009)

Signalement

UitvoeringB 170 BlueEFFICIENCY
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf93.000 km
KM-stand laatst141.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Deze gaat nog niet snel weg

  • 141.000 km

Beste mede autofanaten en/ of geïnteresseerden in de (eerste generatie) Mercedes-Benz B-klasse. Mijn guitige B170 heb ik nu vijf jaar in bezit en is, jazeker, mijn eerste auto. Daarvoor was deze bolle Mercedes de grote vriend van een dame van middelbare leeftijd die met plezier net geen 93.000 km op de teller gezet had vanaf nieuw (20/04/2009) over elf jaar tijd. Vandaag staat de teller op net geen 142.000 km.

Waarover spreken we nu juist?
De B-klasse die ik in 2020 op de kop wist te tikken is een B170 met 1.7 liter 'grote' benzine slurpende motor zonder turbo met 116 pk (of wat er van over blijft) gekoppeld aan een 5-traps manuele versnellingsbak. Deze voor zijn tijd nette aandrijflijn zit mooi weggestoken onder een berg-grijze koets die een alpaca-grijs interieur afgewerkt met glanzende stukjes hout huist. Heerlijk licht en klassiek. Opties zijn er ook: automatische lichten, automatische ruitenwissers, mistlichten, cruise control, parkeersensoren voor- en achteraan, elektrische ramen vooraan, halfautomatische airco, tweede batterij voor het Blue Efficiency systeem (wat voornamelijk de start-stop ondersteunt)... dat was het zo'n beetje. Spartaans in uitzicht, maar makkelijk in gebruik.

Hoe is de B in gebruik?
De B is een beetje een vreemde eend t.o.v. de meeste andere auto's. Hoog, bol, beetje uit verhouding qua design, kort neusje... Het ideale pakket voor wie praktisch denkt. Je kan lekker hoog zitten in een interieur dat zeer goed verstelbaar is. Niet alleen jij hebt voldoende ruimte. Tot vier mensen (ervaringen met mensen tot 1m80) in de wagen zit iedereen als een koning. De vijfde persoon zal zich wellicht net iets meer een lakei voelen. We spreken hier immers nog altijd over een hatchback met MPV-allures en niet over een full-size Range Rover. Naast de riante ruimte voor jezelf en je compagnons de route heb je een doos van Pandora als koffer. Daar kan heel wat in. Ik heb de koffervloer altijd op gelijke hoogte staan met de bumper, maar je kan deze nog wat verlagen om een nog grotere ruimte te creëren. Onder het afdekzeil kunnen makkelijk vier grote bagagekoffers mee met nog plek over. Of boodschappen voor je gezin, je ouders en je beste vriend naast de schooltassen van je kinderen. Wil je nog meer meedoen? Geen probleem. De stoelen achteraan klappen in twee delen om tot een volledig vlakke laadruimte. Mede door de grote, vierkante opening van de koffer is het een koud kunstje om een staande klok of fiets naar binnen te schuiven. Nog beter: mijn bijna wit interieur doet het niks. Een vuile streep, dat heb je natuurlijk wel, maar de stof is eenvoudig af te wassen. Het interieur gaat nu 16 jaar mee en heeft nagenoeg geen gebruikssporen. Desondanks het vrij intensieve gebruik door gezin/ hobby's/ helper van meerdere verhuizen/ etc. Extra voordeel van de Mercedessen uit die tijd is de fantastische stoelen. Zelfs zonder lendensteun zijn deze stoelen by far de beste die ik tot nu toe tegengekomen ben om lange afstanden in te doen.
Die afstanden geven een mooi bruggetje naar het verbruik. Deze komen goed overeen met wat Mercedes aangeeft. Op de snelweg bij om en bij de 125 km/u zit het verbruik rond de 7 l/100km. Ga je wat trager (100 km/u) dan kan je dit makkelijk laten zakken tot 6l en bij ideale omstandigheden heb ik al eens 5,7 l/100km gehaald. Daar was ik toen natuurlijk wel trots op. Bij het flaneren door de stad kruipt het wat op naar 7,5-8 l/100km. Met excessen tot 9 à 10 l/100km wanneer het ritje zeer kort en met veel haast gebeurt. Beter of erger wordt het niet bij normaal gebruik. Met een tank van net geen 60 liter is dit allemaal makkelijk te overzien.
Olieverbruik: nul, nada, noppes. Ik check regelmatig. Zonde van de tijd.
Op de weg is het heel simpel een kleine Mercedes. Comfortabel, kan goed mee met het verkeer; zonder een strepentrekker te zijn. Verrassend vlot op de snelweg (doet ook vlotjes +200 km/u). De versnellingen zijn soepel en lopen vlotjes over in elkaar. De bak is uiterst meegaand. Zo is de B eenvoudig in gebruik en is ze ideaal als lesauto voor m'n zussen. Daarnaast kan je er makkelijk mee parkeren door ideaal zicht rondom (+ de parkeersensoren voor- en achteraan) en de compacte buitenmaten. Het blijft toch bijzonder hoeveel ruimte en comfort er schuilt in deze relatief kleine wagen. Evenwel bijzonder is de slechte draaicirkel. Draaien is niet de sterkste kant van de B. Het moet haast zeker zijn dat er tractoren bestaan die nauwer kunnen keren. Niet altijd ideaal in nauwe gelegenheden.
Interieurgeluid is acceptabel. De motor is stil, maar altijd een beetje aanwezig op de achtergrond. Windgeruis is gering. Het geruis durft af en toe wel eens toenemen. Een rubber langs de achterdeur is vermoedelijk de oorzaak (aan beide kanten van de auto). Even terugduwen en het is alweer een stuk beter. Bandengeluid nagenoeg afwezig.

Een stukje geschiedenis en onderhoud.
De B heeft haar eerste (officiële) kilometertjes gemaakt op 20/04/2009 bij een brave dame die haar wagentje jaarlijks op onderhoud stuurde bij de dealer. Na elf rustige jaren samen met net geen 93.000 km kwam ze zonder meer te koop te staan. Ik zocht naar een eerste auto die voldeed aan volgende zaken:
- goedkoop
- betrouwbaar
- ruimte (want ik reed daarvoor met de auto van mijn ouders: Ford Galaxy)
Alle bellen rinkelden bij het passeren van deze B. Enkele formaliteiten later stond de B voor onze deur; mits een nieuwe cardanhoes en frissere (grote) batterij. Drie maanden later kwam COVID-19 om het hoekje piepen. De B mocht het zich dus comfortabel maken op de stoep. Een tijdje later kon ze zich wel tonen in volle ornaat. Een reisje hier, een reisje daar. Het hield niets in voor deze bolleboos. Een rondreis door Frankrijk van 3880 km op twee weken tijd: geen probleem. Winter/ zomer Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Italië, Engeland... doorkruisen: geen krimp geeft de B. En ik zit in volle comfort. De Nürburgring: kom maar op (met 116 enthousiaste pk'tjes). Zo kan ik nog wel even door. Deze B heeft zich steeds voluit gesmeten en rijgt de mooie herinneringen aan elkaar alsof het niks is.
Qua onderhoud is er tijdens het maken van al deze herinneringen, en alle dagelijkse sleur tussendoor, weinig veranderd. Elk jaar op onderhoud; weliswaar nu bij een merkspecialist.
In de laatste vijf jaar zijn er wel nog enkele zaken vervangen:
- nog twee cardanhoezen, naast de hoes bij aankoop
- vier winterbandjes + 2 zomerbandjes (allen Continental)
- remmen vooraan (Brembo)
- cardanas rechts (vanwege blijkbaar een gescheurde cardanhoes in combinatie met wegenwerken voor de deur en veel gruis op de verkeerde plaats)
- dat was het
Enkel slijtage dus. Dat is ook niet de grootste verrassing bij deze motor en kilometerstand. De techniek in deze B is zeer robuust. De motor (zonder turbo) is niet kapot te knuppelen. Verder zit er niet zo veel op deze wagen. Past mooi in de leuze 'wat er niet op zit, kan ook niet kapot gaan'.
Toch één narigheid gehad: een lek in de koffer. Bij toeval ontdekt toen ik eens het reservewiel nodig had. Dubbel pech op dat moment. Een nagel in een band en een wak reservewiel. Het bleek enkel een afwateringskanaal te zijn dat dichtgeslibd was. Kan gebeuren na 15 jaar. Verder, gelukkig, geen extra schade door het plasje in de koffer.
Spelingen en roest zijn evenwel minimaal over de volledige auto. Het is er zeker wel, maar allemaal binnen het redelijke. Over een jaartje of vijf zal er wellicht hier en daar 's een beetje aandacht moeten gegeven worden. Roest beperkt zich tot een heel klein beetje oppervlakteroest. Netjes.
Gelijkaardig verhaal bij de lak. Deze is nog fris en fruitig, mits hier en daar een krasje. De buurman denkt dat de B nog 10 jaar moet worden. Dat zegt het wel, denk ik.

Besluit.
Toen ik dit wagentje kocht, dacht ik dat dit 'gewoon' mijn eerste autootje zou zijn. Iets eenvoudig om mee te beginnen. Iets praktisch zodat ik gemakkelijk zou zijn.
Wat ik effectief gekocht heb, is een verrassende en uiterst betrouwbare auto die wellicht nog een hele tijd deel mag zijn van ons gezin.
Inmiddels heeft de B-klasse een grotere zus gekregen: een Land Rover Freelander 2 (2.2, 150 pk, automaat, met gelijkaardige kilometerstand uit 2014). Een topcombo.

Zou ik terug dezelfde auto kopen met de kennis van afgelopen vijf jaar: Absoluut!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz B-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.