Mercedes-Benz A 250 e Business Solution Luxury (2022)

autoreview

Mercedes-Benz A 250 e Business Solution Luxury (2022)
Mercedes-Benz A 250 e Business Solution Luxury (2022)Mercedes-Benz A 250 e Business Solution Luxury (2022)Mercedes-Benz A 250 e Business Solution Luxury (2022)Mercedes-Benz A 250 e Business Solution Luxury (2022)Mercedes-Benz A 250 e Business Solution Luxury (2022)

Signalement

UitvoeringA 250 e Business Solution Luxury
Versnellingen8, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst38.000 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW320d --> Merc A250e

  • 1.000 km

Met heel veel plezier 5 jaar lease mogen rijden in een BMW320d met veel opties. De beste auto waar ik in heb mogen rijden (voorgangers VW Golf, Audi A3).

Doordat het bedrijf het leasebudget flink heeft gereduceerd over de afgelopen 5 jaar en tegelijkertijd de auto's ca. 20% duurder zijn geworden, paste een nieuwe 3-serie niet meer in mijn budget.

Overige conventionele auto's (verbrandingsmotor) waren door BPM opslag eigenlijk niet meer aantrekkelijk. 100% elektrisch wil ik nog niet aan. Dus een plugin moest het worden.

De nieuwe CLA250e of A250e limousine leken me wel wat. Proefrit gemaakt en verrast door rijgedrag. Nu moet ik wel aangeven dat een proefrit niet helemaal representatief is voor de lange ritten die ik maak (2x per week 140 km enkele reis). Uiteindelijk budgettair gekozen voor een A250e (de CLA is praktisch hetzelfde, je betaalt duidelijk voor de looks). Gekozen voor de 'luxe' uitvoering omdat ik de AMG stoelen (kuip) niet lekker vond zitten. Donkergrijs metallic met creme interieur.

Besteld 11-2021, geleverd 08-2022. Na een week gereden te hebben in de A250e kom ik tot de volgende bevindingen:

- wat een verschil met een auto zonder een load aan sensoren: de auto denkt overal met je mee: afstand tot voorligger wat weinig, auto remt op dynamo en laadt accu bij. Gelukkig geen adaptive cruise control (vind ik vervelend) maar prettig om te merken dat de auto wel sensoren gebruikt om te anticiperen op snelheidsverschillen als hij niet op cruise control staat. Ik moet zeggen dit vind ik enorm wennen, maar met elke volgende rit word ik wel enthousiaster.
- De elektrische range verrast me positief: met buitentemperatuur van 20 - 23 graden, rijd ik op mijn 140 km enkele reis ca. 50% elektrisch (70-80 km), terwijl ik goed doorrij (120 - 130 op de teller), maar wel goed anticipeer (dus niet keihard op de voorganger afrijden en dan hard remmen) of nodeloos hard optrekken. Gemiddeld verbruik op dit soort ritten 2.2 - 2.7 l/100 km.
- De logica ontgaat mij soms hoe de auto kiest wanneer elektrisch en wanneer benzine: soms heb je nog 50% acculading en schiet ineens de brandstofmotor aan (rijmodus is dan comfort / individual) bij constante snelheid op de snelweg. Omgekeerd: je hebt nog 3 km acculading en rijdt laatste stuk bebouwde kom (zeg 1 km te gaan tot bestemming) en ineens schiet de brandstofmotor aan (terwijl de auto via de navi weet dat je nog maar 1 km moet rijden tot de bestemming). Je moet hem dan handmatig in EL mode zetten om de benzine motor uit te krijgen.
- Bij weinig acculading schiet naar mijn idee bij bijv. rustig optrekken veel te enthousiast de benzine motor in (soms ineens 3000 rpm), waardoor je je haast schaamt voor het geluid wat de auto maakt richting fietsers/voetgangers. Dit mag Mercedes wel met een software update aanpassen. Nodeloos!
- Ik vind de samenwerking m.n. bij optrekken van de elektro- en benzinemotor niet super. Vaak toch wat schokkerig als ineens de benzine motor er in komt.
- De benzine motor vind ik nogal luidruchtig bij 2000 - 3000 rpm. Als je rustig coast op de snelweg zijn de toeren beperkt (1500-2000 rpm) en is de auto lekker stil.
- De logica ontgaat mij waarom de auto vrij lang op de snelweg op 2000 rpm in D7 blijft terwijl je constant rijdt. Ik zet hem dan de de +paddle in de 8e versnelling en rpm zakt naar 1700 rpm. Doe ik dit niet, dan gaat de auto uiteindelijk wel naar D8 maar dit duurt gewoon erg lang (ca. 1 minuut). Software update Mercedes wenselijk?
- Comfort van de luxe stoelen is prima. Helaas was de optie vervallen door 'chip tekort' voor elektrisch verstelbare stoelen alsook de door mij bestelde dodehoek assistent. Pech. Uiteindelijk stel je de stoel 1 x goed in en dan ben je klaar. De dodehoek assistent had ik ook niet op de BMW dus ik 'mis' het niet.

Tja, voorlopig oordeel na deze beperkte km-stand:
Auto rijdt goed, goed elektrisch bereik. Comfort kan wat hoger als Mercedes hier en daar nog wat software-tweaks doorvoert, met name gerelateerd aan RPM motor. Hopelijk komt dit nog. #Mercedes-Benz #A250e

Hoewel het niet eerlijk is om een BMW 3-serie te vergelijken met een Mercedes A, ben ik positief over de Mercedes, al merk ik wel het klasse verschil. Mocht Mercedes met wat software updates de 'comfort' issues oplossen (zoals beschreven boven), geef ik zo 1 ster meer qua waardering.

Ik zal deze review updaten na ca. 10000 km.

Update 13000 km

  • 13.000 km

Al weer 13000 km gereden. Tijd voor een korte update.

Het handmatig bijflipperen om van D7 naar D8 te gaan is inmiddels gewenning. De rust aan boord met 300 rpm verschil bij ca. 120-130 km/u is aanzienlijk qua decibelverschil.

Verder bevalt de auto mij erg goed. De app die je in staat stelt om de auto voor te verwarmen of koelen is erg prettig. Nooit meer krabben in de winter! Het comfort aan boord is erg goed. De vering van de auto is comfortabel / alles behalve hard zonder 'zweverig' te worden.

Elektrisch bereik is erg goed moet ik zeggen. In de zomer 70 - 80 km, in de winter ca. 60 - 70 km.

38000 km update

  • 38.000 km

Korte update:

- deurrubber achterdeur half los --> lijkt gescheurd. Apart. Enige waarvoor ik deze deur open doe is om mijn tas achter de stoel te zetten. Zelf niet te fixen dus mag de dealer oplossen bij de volgende beurt.
- Zuinigheidsrecord gereden vandaag. Over een rit van 140 km totaal 90 km elektrisch gereden. Verbruik 2.2 l/100 km. 22 graden buitentemperatuur en zo goed als windstil.

Sinds kort hebben we zonnepanelen. Het is apart dat je niet een laadsnelheid maximum voor de auto kan geven, zodat je als bijv. de panelen 4 kW opwekken, je ook met 4 kW kan laden. Zowel mijn Alfen (via Eneco) -paal als de mercedes software laat dit niet toe (behalve dan als je op 220v met de aparte adapter laadt). Als je nu de auto laadt, gaat hij meteen op 7.4 kW laden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Lease'm
Mercedes-Benz A 180 Business Solution
€ 679
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.