Mercedes-Benz A 180 Business Solution AMG (2021) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | A 180 Business Solution AMG |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 130.000 km |
Aflevering van de auto, mijn eerste Mercedes!
Na 7 maanden wachten, was het dan zover. Mijn eerste Mercedes Benz ophalen. Toch een beetje een jongensdroom die uitkomt.
Hiervoor een Peugeot 308 SW (nieuw, 2018, vorige werkgever) en Opel Insignia gereden, en in de gelukkige positie om een Mercedes als leasewagen uit te mogen kiezen.
Gekozen voor de A klasse limousine, met AMG pakket en alle Business Solution Plus pakket, met zowat alle denkbare opties. 18 inch
wielen, stoelverwarming, glazen panoramadak, MBUX, etc
De kleur 'Berggrijs' was niet mijn eerste keuze, wilde graag 'Mojavesilver' maar die is sinds oktober 2020 niet meer leverbaar op de A-klasse, en vervangen door 'Rose goud' . Dat is niet echt mijn ding, dus als alternatief 'Mountain Grey' gekozen.
Ben zelf eigenlijk niet het veilige type van 'grijs', echter zijn de blauw- en roodtinten die leverbaar zijn bij A-klasse ook niet top... Diep donkerblauw of bordeauxrood, zoals je bij een E-klasse kunt krijgen, zijn er niet. Donkergrijs dus maar....
De service bij de dealer, Stern in Nieuwegein, was gedurende het hele traject top. In oktober proefrit gemaakt met de A-klasse (ook een AMG uitvoering, een hatchback), en dat beviel goed. Ik wilde per se een sedan, omdat ik dat gewoon mooier vind. Chiquer.
Tijdens de aflevering maakten ze er echt een feestje van. Zwart doek over de auto, fotomomentje, uitgebreide uitleg over alle systemen etc.
Vervolgens wegrijden met de Benz. De eerste indrukken zijn lauter positief. Het AMG pakket en 'Night' pakket met zwarte accenten maken de auto helemaal af, er staat echt een mooie auto op de oprit als je het mij vraagt.
De overload aan functies in het interieur leer je snel kennen, alles werkt intuitief en went snel. Fijn dat je ook alles met een touchpad of spraakbesturing kunt bedienen, zodat je het touchscreen niet hoeft aan te raken.
Alle materialen in het interieur voelen stevig aan, de afwerking is van hoog niveau. Pianolak, aluminium, etc.
De stoelen zijn uitgebreid verstelbaar en geven een uitstekende ondersteuning. Ze zitten sportief zonder oncomfortabel te worden.
Fijn is de lendesteun, voor ondersteuning in de rug, en de verschuifbare zetelverlenger. Je kunt hierdoor altijd een goed afgestemde zitpositie vinden.
De sfeerverlichting door de gehele auto, te verstellen in 64 kleuren, is werkelijk prachtig en voegt als je het mij vraagt echt iets toe. Zelfde geld voor het te openen glazen dak, ook in mijn vorige auto's had ik een glazen dak en vind dat echt een musthave.
Ook vind ik dat de A-klasse voldoende ruimte bied. In tests lees je vaak dat 'premium' auto's in dit segment krap zijn achterin, persoonlijk herken ik dat niet. Ik kan uitstekend 'achter mezelf zitten' en houd dan royale beenruimte over, maar wellicht licht dat aan het feit dat ik met 1.76 lengte en
62 kg wat kleiner van omvang ben dan de gemiddelde Nederlander, en dan ook nog graag een sportieve zit wat dichter op het stuur kan waarderen...
De kofferruimte van de sedan verbaasd mij ook in positief opzicht, al is hij natuurlijk niet van de omvang van de Insignia die ik heb gereden.
Voordeel van de sedan is ook het goede zicht rondom en naar achteren, wat een verschil is met de CLA waarin ik ook een rondje heb gereden...
De eerste indrukken van het rijden zijn goed. Auto is comfortabel, stil en de besturing is vooral in de sportstand fijn en direct genoeg om enthousiast bochten te kunnen nemen. Een mooie balans tussen sportief en comfortabel. Het AMG onderstel en de 18 inch wielen zullen daar zeker ook aan bijdragen.
Positief wat opvalt: hoe snel de auto opwarmt c.q. afkoelt met de climate control. Al rijd je weg met koude motor, vrijwel gelijk voel je het interieur verwarmen c.q. afkoelen (met airco) aan, in mijn eerdere auto's duurde dat echt even.
Later volgt een uitgebreidere review over de rij-eigenschappen, motor/prestaties en verdere bevindingen, na wat meer kilometers. Tot nu toe zeer tevreden met de auto en de service van Stern bij het afleveren.
Update - uitgebreide rij-impressie - 6 wkn en 3660
- 3.660 km
Na ongeveer zes weken nu zo'n 3600 KM op de teller, met name snelwegkilometers en wat plezierritjes over B-wegen.
De positieve punten uit de eerste review blijven wat mij betreft staan.
Fijn is hoe de auto zich aanpast aan je rijstijl. Je kunt er zowel relaxed als comfortabel mee cruisen, als sportief mee rijden, afhankelijk van de instellingen van de auto en de automaat. Wanneer je voorzichtig gas geeft schakelt de automaat bij lage toeren ongemerkt door, geef je dieper gas zal hij automatisch meer toeren gaan maken om het gevraagde vermogen te leveren. De motor maakt daarbij een sportief geluid. Wanneer je vervolgens gas terug neemt wanneer je op de gewenste cruise snelheid bent, is er meteen weer rust in de auto.
In de sportstand reageert de auto merkbaar feller op het gas, ook bij lage toeren, en is de besturing wat zwaarder (geeft meer tegendruk) en voelt directer. Onder alle omstandigheden schakelt de automaat snel en schokvrij, ook wanneer je een bocht uitkomt of vanaf een rotonde schakelt deze op tijd terug zodat je direct weer vloeiend kunt versnellen.
Persoonlijk vind ik de auto in de sportstand het fijnst, omdat je dan meer betrokken bent bij het rijden en de gasrespons feller is.
Hoewel het onderstel in principe comfortabel is en goed normale oneffenheden wegfiltert (ook in 'Sport) - kan het wat minder goed omgaan met dwarsrichels of korte (minder glooiende) oneffenheden. Af en toe voel je dan een korte klap / stoot bij de achteras (geen multilink achterwielophanging bij de A180/200 - zou dat het zijn?) en hoor je ook een 'bonk'. Dit valt wel degelijk op.
Verder is het oppassen op verkeersdrempels in de straat, de AMG-voorbumper ligt erg laag. Om te voorkomen dat ie de grond schuurt, moet je echt opvallend rustig over de verkeersdrempel (max 10-15 km per uur).
Dit heeft me al een aantal keer een geirriteerde bumperklevende (bezorgd)scooter opgeleverd in mijn binnenspiegel...
Met de 308 en Insignia hiervoor had ik geen enkele last van verkeersdrempels in de wijk... Ik weet niet hoe dit is bij de niet-AMG versies van de A-klasse, iets om op te letten bij de proefrit dus voor potentiele kopers.
Positief valt op, het comfort en goede ondersteuning van de stoelen op lange ritten, je stapt altijd uitgerust uit. Zetelverlenger en lendesteun van de stoelen maakt het dat je echt een optimale zithouding kan vinden. Het glazen dak is echt een pre, met het warme weer heb ik hem regelmatig open (bij lagere snelheden) en valt het zonnetje lekker naar binnen, en op de snelweg uiteraard dicht maar wel met lichtinval. Doe je het zwarte scherm over het glazen dak dicht, is het erg donker in de auto (hemelbekleding is ook zwart), geeft een wat sportievere sfeer maar ook 'krapper'. Mijn voorkeur heeft het om het 'dakgordijn' om het zomaar te noemen open te houden.
De Business Solution heeft geen inductielader voor de telefoon, jammer, mocht je de A-klasse los configureren zou ik dat zeker aanvinken.
Verder vind ik dat de auto wel iets meer vermogen / trekkracht zou mogen hebben. 136 PK is voldoende, maar je merkt wel dat zodra je wat meer vermogen vraagt hij al snel meer toeren gaat maken, iets meer kracht onderin zou fijn zijn. Achteraf denk ik dat de 163 PK versie (A200) het geld wel waard zou zijn geweest, en ik overweeg dan ook om een Powerbox / Raceship er op te zetten om zo het vermogen naar 160-165 pk te chippen (van 200 NM naar 250 NM koppel).
A220/250, met de grotere 2.0 turbomotor, is helemaal van een andere orde qua vermogen, maar voor de meeste zakelijke rijders geen optie denk ik.
De interieurverlichting (Ambilight) blijf ik van genieten, en verder valt de enorme helderheid van de camera's (ook bij slecht weer) op.
Het verbruik over de eerste 3600 KM is bij mij 1: 13.0
Volgens de app van Mercedes is dat iets meer dan het gemiddelde van de A180-rijders, 1: 13.9
De eerste 1000 KM lag het verbruik rond de 1: 10,5 en naarmate de kilometers vorderen zie je hem zuiniger worden.
Verder rijd ik vrij sportief, waardoor ik ook wel verwacht ten aanzien van het 'gemiddelde' aan de linkerkant van de verdeling te blijven.
Rustige rijders zullen op zo'n 1:14 uitkomen, maar er zitten ook mensen bij die 1:20 rijden (net als enkelingen die 1:9 rijden, vraag me niet hoe....)
Je kunt dit zien in de Mercedes Me app, waar je je eigen verbruik af meet tegen de benchmark.
Kort samengevat.
Positieve punten:
- Zitpositie / ergonomie
- Bedieningsgemak
- Reactiviteit van automaat
- Goede balans comfort / sportiviteit. Merkbaar verschil tussen comfort, eco en sportstand.
- Infotainment / helderheid camera's rondom
- Interieurverlichting blijft schitterend.
- Afwerking en materiaalgebruik.
- Glazen dak.
- Uiterlijk. Lak komt prachtig uit, in combinatie met zwarte velgen.
Negatieve punten / verbeterpunten:
- Achteras. Op korte oneffenheden stoterig / bonkje.
- Drempels in woonwijken zijn een ware uitdaging (in ieder geval met de AMG uitvoering, weet niet hoe dat bij andere exemplaren is). Max 15 km per uur. 20 is al echt te snel.
- A180 zou wat meer vermogen mogen hebben, en vooral trekkracht onderin. A200 (of meer) loont denk ik.
- Geen inductielader voor mobiele telefoon bij de Business uitvoeringen. Dit zie je nu op Renault Clio's of Peugeot's 208, dus bij een Mercedes zou dat er ook op moeten zitten als je het mij vraagt ;)
Kinderziekten / technische issues:
- Geen.
Verbruik: 1:13 - met inachtneming van sportieve rijstijl en dat de motor net nieuw is.
Na bijna twee jaar zeer positief
- 53.500 km
De Mercedes inmiddels 1 jaar en 9 maanden in 'bezit' (lees: lease). De tevredenheid met deze auto groeit alleen maar. Nu de corona-lockdowns weer ver (gevoelsmatig) achter ons liggen, in 2022 weer volop op pad geweest met de auto voor zowel zakelijke afspraken als prive gelegenheden. Het laatste jaar ben ik de auto nog meer gaan waarderen. Het is een heerlijke auto op lange afstanden, je rijd ongemerkt veel snelwegkilometers zonder moe te worden. Alles werkt naar behoren, en storende zaken zijn afwezig. Ook van sportief bochtenwerk is hij niet vies.
Nu alles weer 'normaal' rolt in Nederland en we weer naar kantoor/afspraken mogen als vanouds merk ik dat ik nog meer van de auto geniet. Vaak ben je na 1.5 jaar toch wel uitgekeken op een nieuwe auto, maar ik voel de liefde groeien.
Bij de dealer nog even verlekkerd aan de nieuwe C-klasse (en een S-klasse die er stond te pronken, ver boven budget en daar zal geen verandering in komen vermoed ik, de Eindejaarsloterij heeft mij dit jaar ook weer overgeslagen...)
Afgelopen week de auto voor zijn 2e onderhoudsbeurt gebracht, de 50.000 KM beurt, bij Mercedes ook wel onderhoudsbeurt 'B' genoemd, bij Stern in Nieuwegein (nu 'Hedin Automotive' sinds 1 januari begrijp ik, moet nog even aan die naam wennen).
Grappig detail: Auto in de ochtend gebracht. Op de Mercedes app kun je zien wanneer deuren/motorkap etc geopend worden, rond 15 uur was er nog niks gebeurd. Kreeg ik telefoontje dat ze pas de volgende dag klaar zouden zijn (lees: beginnen) - en of ik nog een dag met vervangende auto wilde doorrijden. Geen probleem natuurlijk. Leaseplan betaald.
Kan me voorstellen dat ze dat niet bij een particuliere klant doen.
Vloeistoffen vervangen c.q. bijgevuld, rubbers van het schuifdak gereinigd, en remblokken moesten vernieuwd worden (hierbij wil ik opmerken dat ik nogal een 'sportieve' rijder ben). Auto volledig schoon gemaakt van binnen als service en mooi gepoetst kreeg ik hem weer terug. Top.
Bij mijn Peugeot 308 SW had ik in het verleden de nodige 'dingetjes' in de eerste twee jaar, de Benz zit gewoon uitstekend in elkaar.
Enige minpunten zijn al eerder genoemd: bij stevig accelereren is de motor een tikkeltje rauw en zijn er stillere auto's (ook van niet-premium merken) dan deze (op constante snelheid of lage toeren is hij wel stil) - en het is nog altijd geen messcherpe stuurmachine zoals een BMW bijvoorbeeld. De lage voorbumper ook al eerder benoemd dacht ik, je leert er rekening mee houden, maar soms blijft het irritant bij drempels.
Verder zeer tevreden en kan de A-klasse absoluut aanbevelen.
Alweer de 80,000 KM voorbij
- 82.000 km
Inmiddels staat er alweer, na 2.5 jaar, een mooie 82000 KM op de teller. De auto heeft zijn 3 onderhoudsbeurten gehad (respectievelijk rond de 25,50 en 75.000 KM) en tot nu toe geen bijzonderheden of issues. De Mercedes toont zich tot dusverre zeer betrouwbaar.
Bij 79500 KM voor het eerst de achterbanden vervangen, en de voorbanden (zomerbanden) voor de 2e keer (1e set bij 38500 vervangen, de 2e set bij 79500 tegelijk met de achterbanden) vervangen. (Noot: Ik gebruik geen winterbanden).
Na 2.5 jaar geniet ik nog steeds optimaal van de auto, kan me niet heugen dat ik eerder zo lang blij ben geweest met een auto.
Onderhoud/service doe ik bij Stern (Nieuwegein), heet nu Hedin Automotive kwam ik de laatste keer achter.
Hierbij wil ik opmerken dat ik het dealerbedrijf wel zeer grootschalig vind, en daardoor soms wat onpersoonlijk, het is echt 'lopende band werk' met het halen/brengen van auto's voor onderhoud e.d.
Vervangend vervoer e.d. is keurig geregeld.
Een beetje saaie review denk ik, maar er valt gewoon geen spannende zaken te melden, en dat lijkt me goed nieuws.
100,000 KM beurt
- 101.000 km
Inmiddels de 100.000 KM gepasseerd, een mooie mijlpaal! En dat in precies 3 jaar. De Benz heeft de eerste 'ton' probleemloos afgelegd. Nu aan zijn vierde onderhoudsbeurt toe, dit keer een 'grote' beurt (Service B). Naast het reguliere onderhoud, geen enkele bijzonderheid.
De auto heeft zich de eerste 100.000 KM dus volkomen betrouwbaar getoond.
Nu de Benz zo'n drie jaar oud is en de eerste ton heeft gelopen, ga ik hem meer en meer waarderen. Het verschil met eerdere auto's (Peugeot 308 SW, Opel Insignia, Ford Focus) waar ik veel sneller op 'uitgekeken' was en die bij een lagere KM stand aanzienlijk meer 'dingetjes' hadden (en dan doel ik met name op de 308 SW!) wordt steeds groter.
Nooit heb ik bijvoorbeeld tussentijds olie bij hoeven vullen, zoals bij de 308 SW met zijn driecilinder blok - die na de eerste 10.000 (!) km al enorm olie begon te slurpen (lees: elke 6 weken bijvullen).
Dankzij de Racechip heeft de Benz zo'n 163/165 pk ipv de standaard 136, en vooral ook meer koppel, een kleine investering die veel extra rijplezier en comfort heeft opgeleverd.
Zijn er dan helemaal geen minpunten te melden? Eén ding: op meerdere plekken aan de voorzijde kleine lakschade door steenslag. Van dichtbij gezien vallen deze 'pitjes' op. Met eerdere auto's heb ik dat nooit zo veel gehad, en ik vermoed dat het er mee te maken heeft dat Mercedes voor de A-klasse een dunne laklaag gebruikt... (aanname!). Ik rijd veel snelweg, en steenslag is dan uiteraard lastig te vermijden. De lak zou wel wat dikker mogen zijn, dat maakt denk ik toch wel verschil.
130,000 KM !!
- 130.000 km
Inmiddels de 130.000 KM op de teller gezet. De auto voelt in alles nog als gloednieuw. Bij 125.000 KM (126200 om precies te zijn) heeft de auto zijn onderhoudsbeurt volgens schema weer gehad, in februari.
In april zou de auto voor het eerst een APK moeten ondergaan, maar de dealer heeft gelijk bij de onderhoudsbeurt in februari de APK meegenomen.
Conclusie: foutloos.
Voor de reguliere onderhoudsbeurt en APK had ik al twee nieuwe voorbanden laten vervangen (dit mag van Leaseplan niet bij de dealer - hiervoor moet je naar Euromaster of Kwikfit), deze hebben het zo'n 42.000 KM volgehouden (profiel 2.1 en 2.4).
Los van het reguliere onderhoud is de auto probleemloos en foutloos na 130.000 KM. Bij de onderhoudsbeurten en APK zijn tot dusverre geen problemen geconstateerd.
Ik ben zeer blij met de Mercedes. In ons bedrijf mogen vanaf nu alleen nog elektrische lease-auto's besteld worden en ik heb mijn bezwaren tegen elektrisch rijden - daarom overweeg ik aan het einde van de leasetermijn (April 2026) de Mercedes over te kopen en prive te gaan rijden (met een cashvergoeding).
Wel moet ik zeggen dat de nieuwe (elektrische) CLA die zojuist is gepresenteerd op mijn warme belangstelling kan rekenen. Wat is ie mooi! Ik ben in jaren niet zo onder de indruk geweest van een nieuw model.
De CLA zou ik dan het liefst als benzine/hybride willen, maar dat mag dus absoluut niet - het is EV only. Afweging wordt dus volgend jaar een CLA elektrisch, of nog jaren doorrijden met de A-klasse.
De CLA wordt met opties en sterkste accu ook boven budget denk ik.... We gaan het zien - zover is het nog niet.
Vooralsnog geniet ik lekker van mijn kilometers in de A-klasse.
De lak van de Mercedes zou wat dikker mogen zijn, steenslag op de voorzijde van de auto is toch jammer - wellicht niet helemaal te voorkomen maar vind dat toch een minpuntje.
Interieur is nog smetteloos, eten of drinken doe ik nooit in de auto (alleen water) - en ik maak de auto regelmatig schoon. Aan het begin waste ik vaak met de hand, nu toch wel vaker een wasstraatje meepakken. Spoel wel van tevoren het zand af (als dat er op zit) om krassen te voorkomen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz A-klasse 250 Premium Plus AMG-Line Night Pano Burmester Ambiente
- 2019
- 63.351 km

Mercedes-Benz A-klasse 250 e AMG Led Panorama Widescreen Sfeer Distronic Camera Trekh. Augmented Pdc
- 2020
- 52.769 km

Mercedes-Benz A-klasse 250e AUT8 Business Solution Luxury Limited LEDER MEMORY PANORAMADAK KEY-LESS GO CARPLAY
- 2020
- 80.061 km