Mercedes-Benz 300 SL-24 (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 300 SL-24 |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 249.000 km |
KM-stand laatst | 274.500 km |
Deutsche Gründlichkeit
- 258.000 km
De R129-reeks is de opvolger van de populaire R107-reeks die ruim 18 jaar in productie is geweest, dit Mercedes-model was het langst geproduceerde model ooit. (1971 -> 1989)
Hier betreft het een 300SL-24V (24-klepper), benzine, 6-cilinder in lijn, 231PK, 170Kw, automatische versnellingsbak.
Bouwjaar: 1992.
Ik heb deze wagen kunnen kopen van iemand die ik kende, de SL heeft ongeveer 2.5 jaar stil gestaan in een garage zonder ermee gereden te hebben.
Deze wagen heeft een geweldig groot pakket aan veiligheidsvoorzieningen. Zeker voor die jaren was het indrukwekkend:
-Airbag voor bestuurder & passagier.
-Veiligheidskooi met grote kreukelzones.
-Een automatische rolbeugel die in werking treed (met sensors) als de wagen een x-aantal graden overhelt, dus bij een koprol weliswaar. Ook werd het voorruitframe verstevigd.
-Een dubbele chassis.
Ook aan de emissienormen werd al gedacht: Een katalysator.
Deze wagen werd geleverd met een hardtop en een softtop.
Het openen en het sluiten van de softtop gebeurt door een elektro-hydraulisch systeem dat de stoffen kap volautomatisch in +- 30 seconden inklapt en openklapt.
Dit kan enkel bij stilstand gebeuren, dit waarschijnlijk uit veiligheidsoverwegingen...
De carrosserie werd ontworpen door toenmalige designer "Bruno Sacco".
Hij is een Italiaanse auto-ontwerper met als hoofddoel wagens te ontwerpen bij de Duitse autogigant Daimler-Benz tussen 1975 en 1999. Hij wordt erkend als een van de grootste ontwerpers in de autogeschiedenis.
Het interieur werd t.o.v. de voorganger (R107), volledig opnieuw herwerkt. Maar het bleef uiteraard een duidelijke Mercedes kenteken hebben met een uitgestrekt en duidelijk dashboard. Ook de meters zijn duidelijk afleesbaar.
Deze bevatte een snelheidsmeter, toerenteller, verbruiksmeter (l/100km), oliedrukmeter, koelwatertemperatuurmeter, benzinemeter, uurwerk en buitentemperatuur. Het verwarmingssysteem werd ook herbekeken t.o.v. van de R107 en bestond uit een half automatische airco (standaard) en een volledig automatisch systeem (als optie te verkrijgen).
De bekleding was standaard stof, met leder als optie.
De stoelen zijn van speciale aard, 't is te zeggen, ze bewegen op een soort van rail zo te zien die blijkbaar in de dorpels en aan de chassis zijn vast gemaakt. De stoelen hebben ook een geïntegreerd gordelsysteem met gordelspanner en zijn in hoogte verstelbaar. Allemaal elektrisch weliswaar.
Mijn eerste bemerkingen als ik er mee reed; comfortabel om een sportwagen te zijn, knap afgewerkt, de wegligging van deze auto is superieur en het is een wagen om mee te cruisen. Het geluid van de 6-cilinder vindt ik bangelijk knap, in de zomer cabrio rijden heb je wel beziens en als het warm weer is, is het geweldig plezant, en het model blijft tijdloos.
Vele opties voor die tijd (automatische zetels met geheugen (3-standen), airco, automatisch verstelbaar stuur en binnenspiegel, verwarmde buitenspiegels en elektronisch verstelbaar, verwarmde zetels, servostuur, sport en economische stand voor versnellingsbak, automatische ruiten, lederen zetels, ABS, ...)
Al wat onderdelen moeten vervangen zoals; bougies, injectoren, temperatuursensor, delco (stroomverdeler), injectiepomp, bougiekabels.
Kortom bij mij is het een auto die je niet alledaags meer ziet, zeer comfortabel en knap voor die tijd, mooi model...
Update
- 261.940 km
Deze zomer heb ik er niet veel kunnen met rijden omdat het weer niet altijd was zoals het moest ... Maar toch soms geprofiteerd om cabrio te rijden ... Zalig ...
Aangezien de kmstand, rijdt deze wagen nog altijd geweldig goed, zeker als de motor warm heeft, hoor je hem bijna niet draaien en trekt hij de stenen uit de grond ...
In het begin van het jaar had ik een olielek, we dachten eerst de koppakking, maar het bleek een olieleiding te zijn die verduurd was en lekte ... Dus viel al bij al nog mee!
Heb hem in de zomer laten polieren en het interieur laten reinigingen, precies terug nieuw ... :-)
Het geluid ...
- 264.780 km
In de zomer veel cabrio kunnen rijden, zalig om met deze wagen te cruisen en het geluid van de 6-cilinder te horen ... :-)
Al enige tijd werkte de radio (Becker) niet goed meer, totdat deze het begaf. Bestaat uit 3 delen, in de console het bedieningspaneel met cassettedek, in de koffer de versterker en onder de voetruimte van de passagier een soundkoppelversterker (die de bassen regelt). Na testen was de versterker in de kofferruimte stuk, om zo een nieuwe te kopen, mag ja aardig wat geld neertellen.
Dus besloten om een gewone nieuwe radio te kopen.
Probleem bij het aansluiten, wel geluid, maar geen bassen, dit komt door de soundkoppelversterker.
Dan maar samen met een gespecialiseerd Mercedesvriend de antennekabel doorgetrokken naar voren, soundkoppelversterker ontkoppeld en boxen rechtstreeks op nieuwe radio aangesloten.
En het werkte ... ik gelukkig :-)
Heb ook nog een nieuwe dakcomputer moeten laten steken. Door mijn schuld is de vorige kapot gegaan, was de nieuwe radio aan het aansluiten en er waren zoveel draden van de vorige radio, dat ik kortsluiting maakte en waardoor de dakcomputer stuk ging. Nieuwe besteld, koste ook aardig wat geld maar nu werkt het cabriodak terug :-)
Lektest klepspeling
- 265.952 km
De "nokkenasversteller" lekte een beetje olie, een nieuwe besteld en samen met een goeie ervaren Mercedesvriend deze erop gemonteerd.
Nu we toch bezig waren, konden we ineens een lektest van de kleppen uitvoeren.
Hebben we dus gedaan en conclusie was dat ze allemaal rond de 10% verlies zaten, dus perfect :)
Groot onderhoud + ontstekingsprobleem
- 269.820 km
De auto had al enkele jaren een groot probleem i.v.m. de motor. Als hij meer dan 4 dagen had stilgestaan, sputterde en draaide de motor héél onregelmatig. Dus moest je 50km rijden en het was zo goed als gedaan, reed je er elke dag mee, draaide hij zoals het moet, toch soms stationair durfde hij wel eens overslaan.
Na lang zoeken het gevonden: de kabelboom is een gevoelig punt bij deze modellen, naarmate ze ouder worden begint de isolatie ervan te verduren waardoor er vocht aankomt en zo lekstromen of kleine kortsluitingen geeft ...
Ook de bobijn was aan vervanging toe. De drukregelaar van de KE-Jetronic (inspuitsysteem van Bosch) fitte ook, dus daar ook een nieuwe opgezet. Deze 3 zaken (kabelboom, bobijn en drukregelaar) zorgde voor het onregelmatig draaien van de motor ... tegelijkertijd ook maar nieuwe bougies gestoken.
Ook een groot onderhoud uitgevoerd:
nieuwe motorolie, versnellingsbakolie, differentieelolie, servo-olie + de filters ervan. Nieuwe multiriem.
Ook nog een nieuw motortje/pompje voor de tankklep, die was kapot (werkt met vacuüm). Thermostaat was ook total loss, ook een nieuwe ingestoken.
De onderdelen die ik tot hiertoe vervangen heb (buiten de bougies) waren nog altijd de eerste vanuit fabriek ... na al deze vernieuwingen kan hij terug 23 jaar meegaan ... :-)
Nu is hij helemaal tiptop inorde en klaar voor de zomer ...
Koelvloeistoflekkage
- 273.300 km
Enkele weken geleden vernam ik als ik de auto buiten uit de garage reed dat er koelwater onder stond ...
Na nader onderzoek bleek dat het de waterpomp was die lekte.
Deze was trouwens nog altijd de eerste pomp van de fabriek uit.
De pomp uiteraard laten vervangen wat aardig wat geld kostte ... :-p werkuren en vooral de waterpomp zelf kostte veel geld.
Even op winterslaap én zomerslaap
- 274.000 km
Midden september de nummerplaten ervan af gevezen en binnen geleverd. De SL nog eens goed gepoetst en staat nu al enkele weken binnen in de garage bedekt met lakens.
Bedoeling is om hem te laten stilstaan tot hij 25j wordt (dus nog zo'n 1,5 jaar). Rijtaks en verzekering kost hij mij elk jaar rond de 1000€ en als ik hem dus nu laat stilstaan, spaar ik wel wat uit.
In de zomer heb ik nog een SL bijgekocht, de voorloper van deze, een R107 dus, 380SL (zie andere review) en dan kan ik daar mee rond rijden volgende zomer. Dat is al een oldtimer.
Maar verkopen doe ik deze 300SL R129 zeker niet, ben er nog altijd zot van ... :-) én rijden doet ie zalig ...
Nog 4 maanden en terug paraat
- 274.500 km
Op 2 april 2017 wordt hij 25 jaar oud, oldtimer dus. In mei 2017 wordt in België de leeftijd van oldtimers omhoog getrokken naar 30j. Dus normaal gezien heb ik nog geluk.
In maart ga ik hem een onderhoud geven en nieuwe schokdempers steken zodat ik vanaf hij 25j geworden is naar de keuring kan rijden en de SL terug kan inschrijven. Daartegen heeft hij bijna 2 jaar langs de kant gestaan. Druppellader hangt er constant aan en in de zomer heb ik er af en toe eens een klein toertje me gemaakt ...
Zie er enorm naar uit om terug met deze bolide rond te cruisen ... echt een plezier om daarmee te rijden. Rijdt zelfs nog beter dan nieuwe auto ...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.