Mercedes-Benz 300 SL-24 (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 300 SL-24 |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 148.000 km |
KM-stand laatst | 162.000 km |
Oben ohne
- 148.000 km
Na diverse Mercedessen gehad te hebben bleef het gemis naar een cabrio toch wel erg groot. Dan zit er maar 1 ding op. Een Mercedes cabrio aanschaffen. Er waren maar een paar eisen. Mercedes en bij de hofleverancier vandaan. Dus dat de auto op Facebook voorbij kwam maar meteen een appje gestuurd en de auto ongezien gekocht. Had ik overigens al 2 keer eerder gedaan. De S en de C zijn ook blind gekocht. Er had nog een derde bij kunnen staan maar mijn vrouw riep altijd, alles best als het maar geen rode is. De titanrode E heb ik dus eerst maar even laten zien. Ik had in het najaar al een keer een SL280 meegehad maar die had naar mijn smaak te veel kilometers (287.000km) en kwam net ff te kort. Aangezien we al ervaring hadden met zowel het 300-24 klepper blok in de E en het 500 blok in de S ging mijn voorkeur uit naar de 300-24 klepper. Al was het maar vanwege de snerp. De 500 is overigens onovertroffen maar met 1 op 5 in de S was ik daar wel een beetje klaar mee. De 300 is eigenlijk een van de weinige hoogtoerige blokken die Mercedes ooit heeft gemaakt. Een en al feest. Zeker afgelopen weekend in de Ardennen. Wat een geweldig geluid. Enige minpuntje wat ik tot nog toe heb kunnen ontdekken is de relatief trage reactie van de automaatbak. Qua comfort geen centje pijn. Ook niet ondanks het feit dat het de pre facelift stoelen zijn. Hij heeft wat kleine cosmetische puntjes zoals steenslag maar verder heeft hij de tand des tijds prima doorstaan. Vanaf het moment dat ik hem heb heb ik bijna alleen maar open gereden. Zelfs als het wat kouder is zit je redelijk uit de wind en anders hebben we altijd nog stoelverwarming. Het verbruik valt me ook niets tegen ik denk dat ik nu op zo'n 1 op 10 zit met relatief veel kleine stukjes en af en toe even doortrappen. De eerste 3.000 km zitten er op en dit kan wel eens een blijvertje worden.
Oben zu
- 154.000 km
Zo de eerste maanden r129 zitten er op. Qua weer had ik het niet beter kunnen treffen. Eigenlijk de afgelopen maanden bijna alleen maar open gereden. Sinds gisteren de hardtop er weer op gezet. Eigenlijk te vroeg maar de softtop begint bij de ramen toch wat kleine scheurtjes te krijgen. Je kan merken dat de vorige eigenaar er erg weinig mee gereden heeft. Begin van het seizoen de kap vervangen. Dat wilde ik niet nu al doen daar de kap dan de hele herfst/winter opgevouwen achterin ligt. Moet wel zeggen met hardtop is de koets wel een stuk stijver.
Aan de voorkant zit een kleine olielekkage. Vermoedelijk de keerring aan de voorzijde. Relatief makkelijk op te lossen en heeft de accu het afgelopen week begeven. Kortom allerlei zaken die ik toewijs aan de weinige kilometers die hij de afgelopen jaren heeft gereden. Helmut wordt qua comfort wel gemist maar het ontbreken van een dak en de speelsheid maken een hoop goed.
Afgelopen voorjaar een mooie toerrit door de Luxemburgse en Belgische Ardennen gemaakt. Hier is de auto helemaal voor gemaakt. Vantevoren was ik de langzaamste op papier maar dit viel in de praktijk reuze mee. Geen tik verkeerd en het hele weekend open gereden.
Groot onderhoud
- 157.000 km
Zo naar weer eens tijd voor een korte update. Afgelopen maart moest die voor zijn apk en de bandjes waren nog maar zo zo. Dus die moesten sowieso vervangen worden. Dus hier een verse set Michelins er weer onder. Er was echter ook een olielekkage en als ik ergens allergisch voor ben is het wel olie op mijn pad. Dus op zoektocht. In eerste instantie het vermoeden dat het de krukaskeerring was. Helaas. Niet dus. De koppakking blijkt toch niet helemaal waterdicht te zijn. Nadat het blok open lag bleek de ketting ondanks de kilometerstand behoorlijk uitgerekt te zijn. Dus ook maar de ketting meegenomen. Afijn, €3.600 later weer een kakelverse 300SL24. Het deed even pijn maar ik mag niet klagen de afgelopen jaren qua onderhoud. Naast de koppakking dus ook veel preventief gedaan daar het blok toch al open lag. Het goede nieuws was dat het blok inwendig er verder als nieuw uit zag. Afgelopen week weer heerlijk open gereden en dan ben ik er toch wel erg blij mee. Lekker die heerlijke snerp als ik hem hier over de dijkjes doortrek. Erg verslavend en nog steeds geen spijt dat ik geen 500 genomen heb. Qua lichtvoetigheid en verbruik eigenlijk het perfecte blok. Ondanks zijn welbekende zwakheden (koppakking dus)
Groot onderhoud toevoeging
- 157.000 km
@ Benzman en Diesil ik kan niet reageren onder jullie reacties dus dan maar zo even. Ik snap de twijfel. Hier ook erg verbaast over de ketting. De koppakking is gewoon een kwaal en niet verbazingwekkend. Echter is de auto van A tot Z gedocumenteerd. Volledig dealeronderhouden. Dus de kilometerstand is 100% correct . Rest van het blok zag er overigens nog als nieuw uit van binnen.
Toch weg
- 162.000 km
Door gezinsuitbreiding werd een tweezitter toch wel wat lastig. Ondanks alle onderhoud die gepleegd was waarvan deels uit voorzorg omdat de verwachting was dat het een blijvertje zou zijn. Dus met pijn in het hart ingeruild op een Mercedes CL500. Dus dit was de laatste update.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.