Mercedes-Benz 300 SE (1986)

autoreview

Mercedes-Benz 300 SE (1986)

Signalement

Uitvoering300 SE
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1986
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf144.600 km
KM-stand laatst156.200 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mercedes W-126 300SE

  • 144.750 km

31-12-2010 Km-stand: 144750

ERVARING:

Mijn droomauto is nu werkelijkheid geworden! Naast mijn Seat Leon uit 2003 voor dagelijks gebruik, heb ik als hobby deze Mercedes W-126 Automaat aangeschaft!
Sinds 18-12-2010 een trotse bezitter van een W-126 300SE 6- cilynder met 188PK en automatische versnellingsbak!
De auto is geexporteerd vanuit Duitsland in 2010 en is in goede staat.
Wat een heerlijke relaxe auto is dit zeg...hij glijdt werkelijk over de weg.
Deze auto heeft het pakket Full-Options met o.a. ABS, een uiterst zeldzame boordcomputer, buiten temperatuurmeter, airco, beige leder bekleding wat in goede staat verkeerd, en heerlijk zit!
4-electrische bedienbare ruiten, cruise-control, hoofdsteunen achter, midden-armsteun voor+achter, stuurbekrachtiging, af-fabriek de standaard LM-velgen, koplamp-ruitenwissers, checkpanel voor het dragen van de gordels enz.
Terugkomend op de boordcomputer >> Bij Mercedes dealer zeiden ze dat deze boordcomputer echt zeldzaam was in deze s-klasse van die tijd, en toendertijd ook extra een dure extra optie!!

Mijn eerste ervaring met het verbruik op 80 kilometer weg constant is: 1:9,5 en dat valt echt wel mee voor deze 1573kg wegende kluis op wielen!

Deze auto vindt ik echt de mooiste S-klasse wat gebouwd is....vooral de mooie vormgeving en het karakteristieke uiterlijk ervan!
Je ziet tenminste dat er een S-klasse aan komt rijden, want tegenwoordig lijken auto's teveel op elkaar.
Deze dikke Benz laat ik dan ook gewoon standaard , en hoe hij destijds (1986) uit de fabriek rolde!

De auto staat dus ook s'winters in de garage!
Vindt het jammer om er winterdag door de pekel mee te rijden!

19 Maart 2011, het taxatie-rapport is ook binnen van de taxateur...het is zeer aan te bevelen om dit te doen voor een oldtimer, omdat de getaxeerde waarde wordt uitgekeerd bij (brand) schade / aanrijding enz. Dus wel aan te raden voor oldtimer bezitters!!!




PROBLEMEN:

31-12-2010 km- stand: 144750
Heb tot nu toe geen echte problemen geconstateerd.
Door de dealer is vervangen, luchtfilter, bougie's, verdeelkap, isolatie-plaat onder motorkap, uitlaatpijp+demper.
Heb gelijk door de garage (gespecialisserd in klassieke Mercedes en BMW) de olie van de automatische versnellingsbak laten vervangen incl alle onderdelen daarvan!
en nog een neiuwe accu.

15-01-2011 en km-stand: 144860
De auto heb ik bij de banden specialist (Euromaster) laten uitlijnen en er mankeerde echter aan de wielophanging en draagarmen helemaal niks aan!

09-02-2011 en km-stand: 145000
Heb een klein probleem gehad met de koude start, en onregelmatig stationair toerental....en het blijken de bougiekabels te zijn 6 stuks vervangen incl. bobine kabel.
Ook de 6 bougie's vervangen, stappenmotor gereinigd (was vuil)
De rubbereb slangen van de stationair-regeling vervangen (2stuks waren gescheurd en uitgedroogd.
Een compressietest laten uitvoeren, en alle 6 cilynders hadden de goede compressieverhouding (tussen de 11 en 12 BAR)
Verder moet de dynamo gereviseerd worden, want hij geeft niet voldoende stroom naar de accu.

18-02-2011 en km-stand: 145150
De dynamo is gereviseerd, want hij gaf toch niet voldoende stroom naar de acuu.
Verder na deze reparaties rijdt de auto stukker beter!

26-02-2011 en km-stand: 145254
Heb nu zelf maar even de 6 bougie's vervangen, want bij de bougiedoppen sloegen de vonken letterlijk door de doppen heen...want er zaten NGK bougie's in, en heb nieuwe vervangen van het merk BOSCH, en wel met betere geleiding (ITTRIUM-SUPER-PLUS) en het vonken is nu verleden tijd!
De ontsteking van deze auto kun je ook beter van BOSCH onderdelen voorzien...wordt verteld door het Mercedes forum op internet!
BERU is het B-Merk van BOSCH, en kwaliteit wat minder....dus schrijf het voor de lezers nog een keer....BOSCH onderdelen gebruiken!!!

16-03-2011 en km-stand; 145470
Radiator vervangen (was lek) lag altijd een plas met koelvloeistof onder de radiateur!
En rubberen slangen, thermostaat + thermostaathuis vervangen!
6 stuks injectoren vervangen (BOSCH)
De injectoren zorgen voor de juiste benzine toevoer, en het direct starten van koude motor....het is dus een benzine verstuiver die precies de hoeveelheid benzine regelt.
De oude injectoren waren lek en hadden geen goed resultaat meer...en de rubbers waren versleten...waardoor de slecht startende motor!

12-05-2011

Heb de auto zelf getectyleerd.
De onderkant zag er na mijn verwachting echt goed uit!
Heb bij kennissen die een hefbrug bezit de auto op de brug gezet, en de bodem wielkasten draagarmen schoongemaakt.
De loszittende tectyl verwijderd...daarna de spatschermen afplakken...en toen begonnen met tectyleren (spuiten met tectylspuit)
Het tectyl wat ik heb gebruikt is van het merk Valvoline.

19-07-2011 en kn stand 146.429
Nu maar even het contactslot gereviseerd, want de sleutel draaide niet op de standen 1 en 2,en kon dus ook niet starten! Maar dit kleine probleem is nu opgelost!




Meer info volgt over deze Mercedes.....

APK

  • 147.118 km

Nu maar even een APK laten uitvoeren.

Kleine dingen mankeerde aan de auto:
Remmen achter zaten vast...dus heb overwogen nieuwe remschijven + remblokken incl. remslangen te laten monteren.

Verder was de koplamp-verstelling defect...dat probleem was een vacuum slangetje wat via regelschuif op dashboard kunt regelen naar de kolamp zelf...het werkt nu weer perfect.

De monteur heeft de auto nauwkeurig gecontroleerd, en het zag er allemaal in topstaat uit.

Remschijven + Remblokken (voorzijde)

  • 147.770 km

Heb nu maar even de remschijven en remblokken vervangen aan de voorzijde.
Want de voorste remschijven trilden bij het remmen bij 80 km/h.

Verder geen problemen ondervonden!

Stuurbekrachtiging ATF olie lekkage

  • 147.950 km

Nu geconstateerd dat er olie (ATF) van de stuurbekrachtiging lekt...ik had het in de gaten met met sturen naar links en/of rechts, een krijsend geluid..dacht gelijk aan het oliepeil van de bekrachtiging!
Alles zo snel mogelijk gedemonteerd en alle nieuwe keerringen en rubbers wat er vervangen kan worden vervangen van de pomp.
Nu werkt alle weer als nieuw!

Olie verversen + oliefilter+ carterplug

  • 48.000 km

En nu maar even de olie ververst.
Het is aan te raden om half synthetische olie te gebruiken voor oudere motoren...heb nu 6 Liter MOBIL OLIE 10W40 erin gegooid.

Ook even een nieuwe carterplug incl. messing afdichtings ring erin gedraaid.

Vacuúm lek, stappenmotor, injectiehuis

  • 148.444 km

Nu maar even het injectiehuis, en de stappen motor (onder het luchtfilter) schoongemaakt en gereinigd.
Ook was er een vacuúm slang gescheurd van de stappenmotor.

De auto liep stationair niet echt goed, en schommelde in de toeren...na deze verbetering loopt de motor stukken beter in stationair toerental.

Ook het gasklephuis gereviseerd, want de klep bleef hangen, dus het doseren van het gaspedaal ging niet echt lekker soepel...na de revisie reageert de motor veel mooier en beter als ik het gaspedaal intrap.

Ook is de koudloopstart relais vervangen...want hij sloeg af toe met koud start niet in de choke stand (1000 toeren)
Nu start het weer als hoe het moet met koude motor!

Velgen laten stralen + poedercoaten + nieuwe bande

  • 148.900 km

Heb de velgen laten stralen en heb opnieuw op kleur laten poedercoaten + 4 nieuwe zomerbanden laten monteren!

APK + Kleine reparatie

  • 149.720 km

Auto is voor de APK geweest bij officiele Mercedes dealer.

Kleine reparatie aan de chassis balk linksvoor nieuw plaatwerk gelast, daarna met zinc coating gespoten, binnenprofiel met ML behandeling, tectyllaag aangebracht.

Dit probleem hebben veel W-126 type.
Het komt vanuit de afwaterings kanaal naar de voorkant via chassisbalk terrecht...is niet echt een probleem, maar moet op tijd worden ondekt.
Deze auto is dit keer grondig geinspecteerd door een erkende Mercedes Dealer....en de conclusie is: Techisch GEEN mankementen...en zeer goed onderhouden auto.

tectyleren met Valvoline bodysafe

  • 149.700 km

Na de APK keuring van afgelopen December 2012 (kleine ingreep laswerk kokerbalk links en rechtsvoor) heb ik de onderzijde van de auto wederom helemaal opnieuw voorzien van een nieuwe laag Valvoline tectyl bodysafe.

Ik was toch eenmaal bezig...en heb de hele onderzijde weer behandeld.
4 onderschroefbussen zwarte Tectyl gebruikt.

Bougie kabels en verdeelkap probleem

  • 150.155 km

Nu maar even de bougiekabels + bobinekabel + verdeelkap + rotor vervangen.
Ik had siliconen bougiekabels erin zitten...en verkeerde verdeelkap en rotor.
Alles was doorgebrand ivm kwalitatief goedkope kabels( NIET DOEN DUS)
Ik wil de Mercedes Bezitters die deze oldtimers bezitten aanraden om Rubberen kabels te gebruiken...deze kabels moet handmatig in elkaar gezet te worden...dus de bougie doppen koperen geleiding en dan de kabels...zelfde geldt voor de verdeelkap.

Heb de auto naar de Mercedes Dealer gebracht...en hij heeft originele Mercedes kabels gebruikt die er destijds in 1986 ook erin zaten...en wel rubberen kabels.
Want de meeste oldtimer bezitters hebben de verkeerde onstekingsdelen in hun Benz zitten...en hebben veel last van onrustig lopende motor.

Gelijk hebben de CO afgesteld...deze was veel te hoog ivm slecht draaiende motor doordat slechte kabels en verdeel gemonteerd waren in het verleden.

Nu is de Co Gehalte precies teruggebracht hoe hij destijds uit de fabriek rolde.
De auto heeft eerlijk gezegd nog niet zo fijn gereden als voorheen!

Nogmaals >>> Bougiekabels verdelerkap / rotor van origineel Mercedes dealer gebruiken..!!!

Uitlijnen geometrie voorwielen

  • 151.020 km

Deze keer een reparatie aan de voorwielen...die stonden teveel naar buiten toe, d.w.z. verticaal niet recht uitgelijnd.
De voorwielen moet in bepaalde graden staan...anders slijten de banden voor aan de binnenzijde in garage-term noemem ze dit ook wel SJIMMIE...en kwa stuur correctie moet je sTeeds bijsturen..best irritant.
Maar is nu opgelost...en het stuurgedrag is nu echt top.

Afstellen van verlichting (koplampen) is nu 100%

En controle op alle kogels van stuurinrichting en wiellagers zijn 100%.

* Verder bevalt mij deze auto voor de hobby uitstekend...krijg steeds meer plezier aan deze oldtimer.

Verder verslag volgt...

APK

  • 152.263 km

Auto voor de APK geweest
Kleine reperatie van het vervangen wiellager
compleet Linksvoor.

Katalysator zat een klein scheurtje in, en is dichtgelast, en probleem is opgelost!
Verder werkt alles naar behoren...het blijft een heerlijke auto voorname een mooie hobby.

APK keuring

  • 153.476 km

APK Keuring is wederom goed verlopen, mankeerde helemaal niks aan!

APK

  • 155.435 km

Apk weer uitgevoerd...en dit keer kwam de Benz er helemaal goed doorheen. nu over 2 jaar (2018) pas weer een Apk, omdat de auto nu 30 jaar is.

Wordt vervolgd....

APK keuring

  • 156.200 km

APK keuring, en kwam er dit keer ook vlekkeloos doorheen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.