Mercedes-Benz 560 SEL (1988)

autoreview

Mercedes-Benz 560 SEL (1988)

Signalement

Uitvoering560 SEL
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1988
Jaar van aanschaf1998
KM-stand bij aanschaf330.000 km
KM-stand laatst351.675 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het dagboek van een 560SEL

  • 330.000 km

’t is al even geleden; 1998, het jaar dat ik mijn 560 kocht, een kleine voorgeschiedenis:
We schrijven 1991, ik werk in München en heb dan mijn 2de auto; een W123 230 E van ‘81
Mijn vader woont al sinds 1980 in München en het was dan ook plezierig om daar een woon adres te hebben tot ik zelf wat gevonden zou hebben.
Mijn vader heeft dan een blauwe metallic, jawel: 560SEL.

Een absolute droom auto waar ik veel in reed, de 230 E stond er eigenlijk maar een beetje bij…
Dat ding had zoveel indruk op mij gemaakt dat ik vanaf dat moment eigenlijk al het besluit had genomen dat als ik dit ooit zou kunnen betalen ik geen andere auto zou kopen dan dat.
De haast arrogante blik, het uitzicht over die ellen lange motorkap en de enorme massa die met een onweerstaanbare stilte en rust in een fractie van korte tijd ver over de 100 km/h zat, DIT was het helemaal…

De jaren verstrijken en inmiddels woon ik weer in NL tot ik in eind ‘97 eigenlijk zo goed bij kas zat dat ik mijn droom kon verwezenlijken, die 560 zat er nog altijd in bij mij, ik rij dan op dat moment een W201 190D 2.5
Eigenlijk zat ik zo goed bij kas dat ik aannam dat wat ik ook koop en wat er ook mee aan de hand is, het is altijd op te lossen…
O wat zat ik fout zal later blijken…

Ik was toen (helaas) nog niet zo op www actief, dus het was vooral in de toen “populaire” autotrader dat ik dacht mijn toekomstige liefje gezien te hebben.
Een bedrijf in Purmerent, die had verscheidene 560’s staan en mijn oog was gevallen op een 88er met een redelijke kilometerstand.
Dus ik van Dort naar Purmerent en aldaar aangekomen stond mijn vermoedelijke bezichtiging netjes uitgestald bij de ingang van het bedrijf…
Eenmaal mijn auto geparkeerd en een beetje rondgelopen te hebben kwam de verkoper naar buiten wijzend naar de wat ik al dacht, mijn bezichtiging.
Mijn oog viel toen op een andere zwart metallic exemplaar met zwart leren bekleding…
ik was verkocht…Alles was goed aan die auto, zag er uit alsof hij een jaar geleden de band had verlaten, zowel van binnen als van buiten, geweldig gewoon.
Deze was ook van '88

Dit bleek de auto van de verkoper zelf te zijn, mij maakte het niet uit, DIT moest ‘m worden….. Wel stond er al 330.000 op de teller, maar na wat aandringen (hoe fout kan je het doen bij een auto handelaar) gingen we een proefritje maken, ik vond het ronduit geweldig.
De auto bleek 9 jaar door 1 eigenaar bereden te zijn in Amsterdam (ik heb de beste man later in dat jaar nog aan de telefoon gehad) maar dus dit ging ‘m echt worden…
Zo gezegd, zo gedaan en een week later kon ik ‘m op komen halen….

Wat is full option? Geen idee maar dit was behoorlijk vol… Hydropneumatische vering, elektrische verstelbare verwarmde achterbank, de hele mikmak behalve standkachel, maar die ging ik er zeker nog in laten bouwen (was mijn plan)

Dit was het dan (bedragen in Hfl)

  • 351.675 km

12-01-1998; Ik heb alvast nieuwe kentekenplaten besteld: TN-09-XN, de eerste 65,- gulden

13-01-1998; de auto wordt gekocht met rond 330.000km op de teller; 22.000,- gulden.
Bij de eerste tankbeurt valt me al iets op, de auto lijkt soms in te houden maar kan geen duidelijk beeld krijgen, vuile benzine misschien? Geen idee, maar ik had nog geen raar gevoel…

16-01-1998; Een paar dingetjes bij KW&V gekocht:
- Nummerplaathouder chroom
- Nummerplaathouder chroom a
- Circuatie schakelaar
- Incl. BTW 103,21

17-01-1998; aangezien dat inhouden nu toch wel vaak plaatsvind (zelfs al een keer uitvallen tijdens het rijden) dacht ik maar eens de verdelerkap + rotor te vernieuwen
- Verdeelkap + rotor bij de dealer 344,27

07-02-1998; Velours-matten W126 103,21

28-02-1998; Onderhoud volgens onderhoudsblad KM stand: 330.960
Extra:
- Motor reinigen
- Motor houdt soms in en hapert
- Bougiekabels vernieuwen
- Aut.bak nazien, afstellen
- L.V. zijbeplating zit los
- Relais toerentalregeling hapert, vernieuwen
- Voorremschijven & blokken vernieuwen
- Olielekkage stuurhuis verhelpen
- Hulpstuurarmbussen vernieuwen
- Benzinefilter vernieuwen
- Benzine pomprelais vernieuwen
- Stuurhuis afstellen
- 4 banden vernieuwen, balanceren en monteren
- Uitlijnen
- Incl. BTW 6700,95

Nou, nu moet ie het toch wel goed gaan doen onderhand, toch?
En de prijs valt best wel mee hoor, er zitten immers 4 nieuwe banden bij die 1821.72 vertegenwoordigen (zonder BTW) … :roll:

28-03-1998; losse verkoop
- Weer een luchtcirculatieschakelaar (? die had ik al!) 29,53

31-03-1998; nog steeds klachten, KM stand 332.725
- De motor houd nog steeds in
- Valt met rijden soms stil
- Inspuitventielen vernieuwen
- Incl. BTW 1110,52

31-03-1998; wat losse dingetjes aangeschaft in het magazijn
- 905klem
- Passing
- Clip
- Knop
- Bev klem
- Incl. BTW 8,02 :lol:

Inmiddels is het idee geoppert om misschien een nieuwe computer in de auto te hangen, kosten een slordige 1750 gulden.
Na al zoveel geld uitgegeven te hebben wou ik eerst zekerheid hebben en dus ben ik gaan shoppen:
De dealer had me een tweetal nummers gegeven:
006 545 65 32 (originele)
006 545 81 32 (replacement)
Uiteindelijk bij Van Doorn in Zaltbommel 1 gevonden: 500,-

28-04-1998; nog steeds klachten, KM stand: 333.420
- Motor loopt onregelmatig
- Schakelt te laat
- Incl. BTW 911,97

01-05-1998; Losse verkoop
- Leder reiniger 22,34

02-05-1998; losse verkoop
- Plastic reiniger 15,71

08-05-1998; losse verkoop
- Schakelaar
- Wisserblad x 2
- Incl. BTW 86,55

14-05-1998; KM stand: 333.420 (verkeerde stand genoteerd, die van de vorige keer waarschijnlijk)
Auto loopt nog steeds niet goed al zijn de uitvallen met de nieuwe computer tot nu toe uitgebleven.
Verdachte nu is de start onderbreker.
De auto was van top tot teen beveiligd; Alarm, start onderbreker met pin, slot op de versnellingsbak, boemerang systeem (iets met sensoren die door een detectie poort bij grensovergangen zou moeten worden opgemerkt) tevens is besloten om de motorsteunen te vervangen.
- Auto van buiten reinigen
- Startonderbreker verwijderen
- Motorsteunen vernieuwen
- Incl. BTW 1199,99
- Huurauto (mijn eerste A ervaring!) 16,83

:o wat was ie mooi gepoetst!
Maar zelfs dit mocht mij geen plezier geven, geel stuifmeel uit africa of zo, en dat op een spiegel glimmende zwarte auto, nog diezelfde dag :evil:

15-05-1998; losse verkoop
- Schakelaar (alweer??)
- Gloeilamp
- Incl. BTW 56,26

20-05-1998; losse verkoop
- Antennespriet 47,51

25-05-1998; losse verkoop
- Grill-lijst horizontaal x 6
- Grill-lijst verticaal x 1
- Inc. BTW 39,49

28-05-1998; Onderhoud volgens onderhoudsblad KM stand: 339.318
- Kleine onderhoudsbeurt
- Motorolie verversen
- Voor en achterwielen balanceren
- Incl. BTW 336,36

03-06-1998; Krediet inzage vorige rekening
- Balanceren volgens afspraak -70,50 (?? Niet goed gegaan of zo?)

20-06-1998; afspraak bij carglass want mijn ruit zit vol butsen, niet kapot dus geen verzekeringswerk
- Nieuwe voorruit 755,28

24-06-1998; losse verkoop
- Knop (gelukkig niet weer een schakelaar!)
- Bev klem x 2
- Schroef
- Schijf
- Clip
- Plug
- Inc. BTW 16,46

25-06-1998; Niveauregeling niet goed….. KM stand: 342.795
- Gordelhouder rechts achter repareren
- Olielekkage niveauregeling repareren
- Incl. BTW 54,04

25-06-1998; Zelfde dag?? Stuurbekrachtiging lekt KM stand: 343.510
- Slang vernieuwen stuurbekrachtiging
- Pakking van niveauregeling huis vervangen
- Krijgt benzine geur binnen met open dak
- Inc. BTW 393,52

18-07-1998; Losse verkoop
- Nieuwe automatische antenne hirrschman 406,87
- Sluiting 109,32

Inmiddels loopt de auto nog steeds niet naar mijn zin.
Ik voel duidelijk dat de auto tijdens het rijden af en toe een slagje mist op 1 cilinder.
Na overleg met mijn dealer is besloten om de auto ergens anders heen te brengen voor een “frisse” blik.

Mijn dealer had mij verzekerd dat motorisch alles is na gekeken, gecheckt, uitgewisseld (spinnekop) van binnen bekeken met een stethoscoop en hun sloten de motor als probleem uit.
Ik moest het waarschijnlijk in de elektriciteit zoeken.
Van deze zijdelingse onderzoeken zijn geen facturen, inmiddels was het voor de dealer ook een prestige kwestie geworden en een hoop werkzaamheden zijn dan ook niet in rekening gebracht.
De monteur heeft de auto na overleg met mij zelfs 2 dagen mee gehad… we waren alle teneinde raad…

12-08-1998; KM stand: 350.222 Auto bij Mercedes den Haag neergezet en het verhaal gedaan.
- Motor controle afstelling
- Cilindervergelijk met motor tester
- Kleppen deksel uit en inbouwen, afdichten
- Kleptiming van beide nokkenassen met meetkklok controleren
- Klepspeling controleren
- Alle verstuivers uit inbouwen zonodig vernieuwen
- Alle verstuivers controleren
- Alle bougiekabels controleren op weerstand
- Bougies uit inbouwen, zonodig vernieuwen
- Compressiedruk controleren
- Cilinder lekkage controleren, toegangsbor. Uitgebouwd
- Terugvoerventiel van uitlaatgasterugvoer controleren
- Thermoventiel van uitlaatgasterugvoer controleren
- Rewgeneratiesysteem op werking controleren
- Olieservice, olie + filter vernieuwen
- Koelwaterslangen van verwarming vernieuwen, kachel radiator naar cilinderkop
- Luchtfilter geheel vernieuwen
- Huurauto MB A140
- Incl. BTW 2299,25
Note:
I.v.m slechte staat van de schroefdraad van de achterste bougie van de linker cilinderrij kunnen wij geen beeld krijgen van de conditie van cilinder
Geluid tijdens remmen rechts achter hoorbaar, door velg heen te zien remblokken achter versleten

Met het ophalen van de auto is de werkplaats chef even apart gaan zitten met mij.
Zijn verhaal was dat zij vermoeden dat ik last had van een kromme klep, remedie: koprevisie.

Oh, wat gaat dat dan kosten meneer?
Voor beide cilinderbanken tussen de 8 en 10.000 gulden…
Hmm, das best veel…. Maar kunt u dan garanderen dat hij daarna goed loopt?
Nee! Dat kunnen wij niet, we weten immers niet zeker dat daar het probleem zit….
Okay… weet u, ik drink mijn koffie op en ik ga weer eens…

Ziek ziek ziek was ik er van… al die moeite, al dat geld… :'(

Ben naar mijn eigen dealer gereden om een afspraak te maken om mijn remblokken achter te vernieuwen (hadden ze in Den Haag eigenlijk ook wel mee kunnen nemen…) Tsja, en toen stond daar in de showroom die E240, een hele nieuwe…..de auto die ik de komende 11 jaar zou rijden…
Ik ben er in gaan zitten, van binnen en van buiten even bekeken, en toen daar de verkoper waarbij ik mijn W201 2.5 D had gekocht mij even gedag kwam zeggen zij ik tegen hem: weet je wat, ik heb de 560 hier staan voor mijn achterremmen, als we die nou eens gewoon hier laten staan, dan doe je een strik om deze auto, we regelen de betaling even en ik neem deze mee.

Natuurlijk dacht hij dat ik een grapje maakte, maar ik was dood serieus, en zo geschiedde alleen kon ik ‘m pas na een week of twee mee krijgen…

15-08-1998; we zitten nog steeds in de 560, KM stand 350.760
- Achterremblokken vernieuwen 114,46

Op 25-08-1998 nam ik afscheid van mijn 560SEL, de auto waarvan ik dacht dat deze helemaal goed zou komen… KM stand 351.675

De auto is een half jaar later bij Damen auto’s terecht gekomen met 165.000 op de teller (...), ik heb er toen zelf nog even in mogen rijden, het probleem was uiteraard nog steeds aanwezig…
Een jaar of 2 a 3 terug (2010/2011) heb ik ‘m nog zien rijden op de A4, nog steeds in optische tiptop staat!
In Julie 2013 is hij ontmanteld naar verluid (bron RDW)

De boodschap: Bezin eer je begin, kijk goed om je heen, neem adviezen aan van mensen die er verstand van hebben en loop er niet blind in!

Ter info: dit zijn dus alle rekeningen die ik nog heb, er is vast wel het een en ander verloren gegaan.
Totaal staat hier voor een bedrag van 15776,42 uitgegeven aan onderhoud/reparatie/onderzoek tussen 12-01 en 25-08
In guldens, dat dan weer wel....

De auto heeft mij in deze 7.5 maand in totaal 27.776,42 gekost toen ik 'm inruilde op de 240..(na de 10 die ik inruil kreeg)
Uiteraard mijn eigen schuld en door het welbekende liefde maakt blind....

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    1
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens