Mercedes-Benz 300 CE (1990)

autoreview

Mercedes-Benz 300 CE (1990)
Mercedes-Benz 300 CE (1990)Mercedes-Benz 300 CE (1990)Mercedes-Benz 300 CE (1990)Mercedes-Benz 300 CE (1990)Mercedes-Benz 300 CE (1990)Mercedes-Benz 300 CE (1990)

Signalement

Uitvoering300 CE
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf333.000 km
KM-stand laatst374.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De 2e coupé!

  • 333.100 km

Eigenlijk begon ik de hoop wel op te geven wat betreft het opduiken van een mooie, betaalbare coupe in Nederland. Ik heb er al eens eentje gehad (zie vorige review) maar sinds die weg was miste ik hem toch wel, ondanks alle ellende die ik er eigenlijk mee gehad heb. Maar wat op internet staat is óf een slag te duur, óf het zijn wel een beetje de restjes die nog rondrijden. Totdat... Ik afgelopen week voor de zoveelste keer keek en er ineens iets stond wat wel heel interessant was. Ik besloot om na een dag nadenken (het zal wel korter geweest zijn) de eigenaar een bericht te sturen om te vragen wat er zoal aan gebeurd was want ik had geen zin in weer een eindeloos onderhoud verhaal. En het antwoord verbaasde me, want er was de afgelopen 6 jaar écht fatsoenlijk aan gesleuteld. Een hoop van wat er bij mij bij de vorige nog moest gebeuren was hier al gedaan, dus het werd interessanter. Ik was blijkbaar niet de enige, want ik zag dat mensen al snel begonnen te bieden. Uiteindelijk geprobeerd een afspraak te maken maar ik moest snel zijn, dus na een lange werkdag 100 kilometer gereden om de auto te kunnen zien. En in tegenstelling tot sommige andere auto's zag deze er zowaar in het echt net zo goed uit als op de foto's. De proefrit beviel ook erg goed en na de afspraak om er een nachtje over te slapen heb ik de volgende dag besloten om hem te kopen.

Is alles mooi? Nee, maar daar was de eigenaar dan ook eerlijk over. De auto heeft een jaar bijna alleen maar stilgestaan en ik denk dat dat niet best is geweest. Het grootste euvel is de stappenmotor en de centrale deurvergrendeling. De motor heeft de neiging om af te slaan bij stoplichten werd mij verteld, maar toen ik door de bebouwde kom reed en de auto liet uitrollen in een bocht sloeg de motor af. En eigenlijk reageerde helemaal niets meer, de deuren gingen ook niet meer open en zo moest ik als een Bo Duke uitstappen. Maar vooruit duwen ging ook niet. In paniek toch maar de eigenaar gebeld om te vragen of hij dit al eens had meegemaakt, maar hij nam niet op... Zou ik dan alsnog een kat in de zak gekocht hebben? Na 5 minuten geklooi met de deurvergrendeling stapte ik als Bo Duke weer in en ineens startte de auto weer. De auto in een parkeervak gezet, en toen belde de eigenaar met dit verhaal, die er ook niets van begreep. Nouja, dan maar verder naar huis, op hoop van zegen.

Is dit dan alles wat er mis is? Nee, de rechterachterveer is gebroken en er zit blijkbaar corrosie op de remleiding daar. Maar wat me voorlopig stoorde is dat de climatecontrol niet werkt. Hoe goed werkt dit niet? Wel, het wordt zo'n 35 graden in de auto, en dat is alleen te doen met het schuifdak en de ramen open. Ik werd er zo suf van dat ik de afslag naar huis miste, maar eigenlijk is dit ook wel een goed teken. Want de auto rijdt verder goed! Eenmaal thuisgekomen en geparkeerd heb ik er constant naar zitten kijken, als een klein kind zo blij. Over een paar weken, als ik tijd heb, gaat de auto naar de garage om alle kleine dingetjes te laten te repareren. Een auto met zo'n hoge kilometerstand heeft natuurlijk al het één en ander aan reparaties gehad. Wat is er tot nu toe gebeurd?

180.000
- Remblokken
- remschijven

200.000
- Multiriem
- Spiraalveer rechtsvoor

258.000
- Handremkabel
- Temperatuursensor
- Fuseekogels
- Klepdekselpakking
- Hardschijf
- Koelwaterreservoir
- Stabilisatorrubbers

290.000
- Handremkabel
- Verdeelkap
- Rotor

294.000
- Waterpomp

304.000
- Dynamo
- Remslangen voor
- Spiraalveer linksvoor

310.000
- Accu

325.000
- Spoorstangen
- Motorsteun
- Draagarmen boven + onder

Apart is overigens wel dat er een andere automaat onder deze auto zit maar dit nergens terug te vinden is in het onderhoudsverleden.

1e update

  • 334.000 km

334.000
- Achterveren
- Luchtfilter
- Stappenmotor schoongemaakt

Inmiddels is de auto naar de garage geweest voor een eerste inspectie door mijn vaste monteur, en die was een stuk enthousiaster dan bij de vorige coupé. Nadat de auto met een gebroken achterveer vrolijk door de AKP kwam zijn beide veren vervangen en werd begonnen met de eerste kleine klusjes om de auto rijdbaar te maken. Helaas bleek toen ook dat het linkerportierslot definitief kapot is en er, om de boel compleet te maken, een nieuwe slotenset in moet. Voorlopig zijn de sloten omgeruild zodat ik links een werkend slot heb. Verder is de stappenmotor schoongemaakt en is er een ander luchtfilter opgegaan want deze was vrij verroest. De opmerking van de monteur was dan ook dat er wel aandacht aan de auto geschonken was, maar weinig liefde voor het materiaal. Een blik onder de kap gaf dat ook wel aan; een hoop snoertjes lagen los, klemmetjes waren afgebroken en de boel was baggervet. En hoewel er nog meer had moeten gebeuren, was daar eigenlijk geen tijd meer voor. Want ja, ze gingen bekeuren in de compleet onzinnige milieuzone en aangezien ik daar nog iedere dag doorheen moest om naar het huis van mijn vriendin te gaan is de auto opgehaald zodra hij fatsoenlijk reed en ik tot ze zou verhuizen nog even legaal de stad in kon.

2e update

  • 338.000 km

338.000
- Stappenmotor schoongemaakt
- Startonderbreker gedemonteerd
- Viscokoppeling
- Thermostaat

Hoewel de auto goed zou moeten zijn, was deze dat niet. Het uitvallen gebeurde een half uur later alweer. Het probleem is alleen dat hij het niet altijd doet, al kwam ik er naarmate het vaker gebeurde wel achter dat het alleen gebeurde als ik de bocht om ging (2 rotondes achter elkaar was het altijd raak) en bij hoogteverschillen (het viaduct af). Maar ja, ook dan gebeurde het niet altijd, dus waar zoek je dan? Nadat ik een weekje later terug kwam om even te ouwehoeren en hem uit te laten meten gebeurde er niets. Er was niks aparts, tot 3 keer achter elkaar starten de motor ineens ging staan happen naar lucht. Zonder enige reden. De stappenmotor is nog een keer schoongemaakt en ik vervolgde mijn weg. Het idee kwam een paar dagen later om hem ruimer af te stellen, en nadat dit gebeurd is slaat de auto eigenlijk nooit meer af. Hier moet wel bij vermeld worden dat ik hem inmiddels een paar keer flink heb opengetrokken want hij was vrij traag geworden. Of hij echt een jaar heeft stilgestaan weet ik natuurlijk nooit 100% zeker maar hij reed niet echt vlot. Inmiddels gaat dat allemaal een stuk beter.

Totdat ik bij de Kuip stond, en de auto niet startte. Ik wist eigenlijk gelijk wel wat het probleem was; de aftermarket startonderbreker. Niets reageerde, en nadat de ANWB gebeld was en ze hem via een aparte manier hadden omzeild, heb ik hem een week later afgegeven bij de monteur voor een beurt en heb de meeste puntjes op de i laten zetten. De olie is gewisseld, er zitten andere banden onder, de verlichting in het linkerklokje werkt nu als je het licht aan zet, en de thermostaat + viscokoppeling zijn vernieuwd omdat de motortemperatuur naar de 120 graden op liep, en dat kostte mij inmiddels een liter koelwater per filebeurt. Verder zijn de taatspots vervangen, want hoewel de auto op vrij nieuwe schokbrekers staat hebben ze de rubbers laten zitten, en die waren echt helemaal door. Een beetje een onbegrijpelijke actie, maar ja, ik heb het al eerder aan het gebrek aan liefde gehad, dus dat zijn we aan het corrigeren.

Nu de startonderbreker en het alarm eruit is bleek ook wel dat dit apparaat al een tijdje aan het overlijden was. De knopjes op de afstandsbediening deden het maar af en toe en het alarm deed het sowieso al niet meer. De bon gaf aan dat het in 2006 is ingebouwd en het heeft het dus nog geen 10 jaar volgehouden. Nu rest slechts vervanging van de climatecontrolunit en een slotenset en de auto is helemaal goed. De andere banden maken veel meer verschil dan ik dacht, en nu hij wakker begint te worden rijdt hij steeds heerlijker. Ik heb ook geen rare schakelmomenten meer waarbij de automaat niet weet wat hij moet doen, dus wat liefde, aandacht en wat gasgeven doet wonderen.

3e update...ANWB

  • 342.000 km

342.000
- Bobine

Tsja, dat had ik niet verwacht. Vrijwel complete onderhoudshistorie en na het debakel met het achteraf ingebouwde alarm alsnog een keer de ANWB moeten bellen. Maar ja, het vroor onlangs, en de auto sloeg na het starten af. Daarna gas gegeven en we waren op weg. Maar toen bleek dat ik wel heel slecht geschrapt had, en de auto weer op de parkeerplaats gezet. En nét toen ik weer in wilde stappen sloeg de auto weer af. Om niet meer te starten. Eerst nog wat gesputter, maar toen was het over. Een dag later de ANWB gebeld en toen bleek dat er geen ontsteking was. Na een korte inspectie bij de garage bleek dat de bobine de geest had gegeven. Een beetje jammer dat dit precies gebeurd als de andere auto in de stalling staat want ik had hem echt wel nodig. Gelukkig kon dit binnen een uur verholpen worden en zo reden we na de auto een dag gemist te hebben weer. Ik moet verder zeggen dat er nog wat onderhoud gepleegd mag worden want het olieverbruik begint ook omhoog te schieten evenals dat de sloten hun werk niet altijd even goed meer doen. Binnenkort toch maar weer eens naar de garage voor de volgende reparatiebeurt.

4e update

  • 348.000 km

348.000
- Sloten rondom
- Contactslot
- Vacuumpomp
- Distributiepakking
- Klepdekselpakking
- Nokkenaskeerring
- Ruitenwisserbladen

Mijn instelling was om eerst eens een paar duizend kilometer in de auto te gaan rijden voordat ik alles zou gaan aanpakken. Dat is gebeurd, en inmiddels is er een berg vervangen en zijn we bijna rond. De auto rijdt verder prima, eigenlijk erg goed voor een oude auto met zo'n hoge kilometerstand. Ik heb onlangs 4,500 kilometer afgelegd in een Nissan Rogue en hoewel dat natuurlijk een wereld van verschil is daar die auto 1 jaar oud was, merkte ik toch dat deze motor wat mooier loopt en nét wat meer kracht heeft onderin. Doet die Mercedes-Benz het toch niet zo slecht. Maar ja, er moest wel het een en ander gebeuren dit keer...Inmiddels zijn alle sloten zijn vervangen. Net op tijd, want het contactslot begon al moeilijk te doen en ik weet inmiddels wat een werk het is om die eruit te krijgen als het slot niet meer draait. Gelukkig net op tijd dus. Verder zit er een nieuwe vacuumpomp in zodat alle sloten meedraaien als er 1 op slot gedraaid wordt en de centrale deurvergrendeling helemaal werkt. De distributiepakking, klepdekselpakking en keerring van de nokkenas zijn vervangen omdat het blok baggervet was en er nogal wat olie lekte. Inmiddels niet meer, het blok blijft nu mooi schoon. Verder wat kleine dingetjes als de ruitenwisser, het stuur en wat afgebroken plastic waardoor ik nu het idee heb dat ik rond ben. Nouja, bijna dan. Binnenkort komt de sturingsunit terug voor de climate control en dan zou de kachel en airco ook moeten werken. Nog even afwachten dus...

5e update

  • 360.000 km

360.000
- Middendemper
- Uitlaat
- Monoventiel

Sinds de auto voor een grote reparatiebeurt is geweest heb ik eigenlijk geen problemen meer gehad. Op een barst in de voorruit door een inhalende kiepwagen na is er niets kapot. Hoewel, niets kapot? Die climate control werkt nog steeds niet, zelfs niet nu de unit is gerepareerd. Ik heb zelf echter een nieuwe monoventiel in de auto gezet en nu heb ik zowaar warme en koude lucht op commando. Maar niets er tussenin en alleen met de fan aan. En niemand die het antwoord weet hè, aankomende lente ga ik alles vervangen wat ermee te maken heeft want ik ben het nu zat. En ik vond ik het wel steeds rumoeriger worden in de auto. Maar ja, oude auto, toch? Niet dus, er kwam op een gegeven moment echt een brom onder de auto vandaan. Uitlaat kapot dus. Paar dagen doorrijden en dan had ik tijd om hem te vervangen. En zo brak op de snelweg de pijp van de middendemper door midden en schuurde de achterdemper over de grond. Even aan de kant gezet en de uitlaat er gelukkig zelf onderuit kunnen halen. Bij aankomst bij de garage bleek dat zowel de middendemper als de uitlaat zelf nu vervangen moeten worden maar ach, dat reken ik tot normaal onderhoud. En bij een inmiddels 27 jaar oude auto met een kilometerstand van 360.000 moet je sowieso niet zoveel klagen, toch?

6e update

  • 372.500 km

- Laswerk
- Spuitwerk

Nadat mijn W124 sedan een grote roestbehandeling heeft gehad besloot ik om de coupe ook te laten doen bij hetzelfde adres (Casper in Cothen). Natuurlijk, het is aan de prijs en je krijgt het nooit meer terug maar het is ook niet mijn intentie om deze auto weg te doen dus dan zal er in zo'n auto geïnvesteerd moeten worden. Ik had verder ook een vrij goedkoop jaartje, de laatste reparatiebeurt was bijna een jaar geleden. En dit is natuurlijk slijtage van 28 jaar rondrijden, logisch dat er iets aan moet gebeuren. Het is alleen wel jammer dat er 2 krassen bijgekomen zijn die ik niet aan mijzelf te danken heb maar aan een ander die eventjes met zijn busje mijn kont gekust heeft. Beetje jammer, want die botsing moet je wel gevoeld hebben.

Maar goed, rigoureus aanpakken dus. Nadat de plastic kappen van de zijkant kwamen was wel duidelijk dat het écht tijd was, 2 kriksteunen waren flink aan het roesten en 1 voorscherm was onder de kappen vrijwel helemaal weg. Daar heb ik via via een 2e hands scherm voor gevonden omdat nieuw bij de dealer vrij prijzig is (600 Euro!). Dan maar eentje van een sloper voor 50 Euro. Alles is kaal gemaakt, gelast, gespoten en terug gezet. Ik denk niet dat er veel W124-ers zijn met zo'n hoge kilometerstand en zó weinig roest. Weinig, want het blijft een oude Mercedes-Benz.

7e update

  • 374.000 km

374.000
- Koppakking
- Distributiepakking
- Nokkenaskeerring
- Watercirculatiepomp
- Klepdekselpakking
- Oliefilter
- Bougies
- Expansietank

Toen ik mijn controlerondje deed onder de auto zag ik dat de auto aan de onderkant vrij erg onder de olie zat. Nu weet ik dat het verbruik hoog is (1 liter op de 3.000 kilometer) maar dit zat er vorig jaar niet. Dit soort motoren staan er echter bekend om dat de zuigerveren op kunnen zijn óf de koppakking zal moeten.

Terug bij de garage heb ik het nagevraagd. Gezien de hele kleine hoeveelheid olie die in het reservoir zat leek het erop dat de koppakking wel eens zou kunnen lekken. Maar dan ga je preventief vervangen. Ik nam de gok om het uit te stellen tot na de winter. En zo gokte ik vervolgens verkeerd. 3.000 kilometer later kon ik alsnog de koppakking laten doen want er zat ineens helemaal geen koelvloeistof meer in het reservoir. Even nagevuld en ja hoor, na 80 kilometer weer leeg. Toen nog een keer vullen en toen werd het mayonaise. Helaas!

De halve motor kon open en gelijk gekeken naar de rest. Alle pakkingen zijn vervangen maar gelukkig bleken de zuigerveren nog goed te zijn en hoefde het blok niet gehoond te worden. Tsja, je moet er wat voor over hebben. Nadat de auto klaar was heb ik deze afgezet bij een bedrijf gespecialiseerd in climate control systemen. Eerder dit jaar heb ik een diagnose laten doen en er mankeert wel het één en ander aan. Het wordt de duurste reparatie die ik ooit heb uit laten voeren aan een auto (op het las en spuitwerk na natuurlijk) maar ik heb als de auto klaar is dan toch echt airco én een fatsoenlijk werkende kachel. We gaan het zien.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens