Mercedes-Benz 280 SE (1985)

autoreview

Mercedes-Benz 280 SE (1985)

Signalement

Uitvoering280 SE
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1985
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf259.865 km
KM-stand laatst263.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste bevindingen

  • 259.937 km

De Mercedes-Benz S-klasse W126 'baureihe' (= modelreeks) die gebouwd is van 1979 tot 1991.
De kwaliteit en luxe van zo'n auto was toen ongekend, alhoewel er voor extra opties dat men wilde bijnemen vaak zeer diep in de buidel getast moest worden,
kortom het was een wagen voor rijke mensen, directeurs, dokters, staatshoofden, kasteeleigenaars, ...

De S staat voor "Sonder" in het Duits en 'super' in het Nederlands. Mercedes introduceert op de S-klasse traditioneel haar technische innovaties. Deze vinden vrijwel altijd hun weg naar andere modellen en worden overgenomen door andere merken. Bijvoorbeeld de airbag, het ABS en ESP.
De S-klasse is elk jaar de best verkopende topklasse auto van de wereld, soms met uitzondering van het jaar voorafgaand aan de onthulling van een nieuw type.

Wat rijdt dat toch fantastisch, een salon op wielen, ongelooflijk ... Het is nog een échte Mercedes-Benz, je voelt je King of the Road en dan die mooie blinkende ster aan het einde van die lange motorkap die fier rechtop staat is fantastisch …

Altijd ben ik al fan geweest van de S-klasse uit de jaren '80 ...
Het wou lukken dat ik enkele weken geleden een lid van de club tegenkwam en die verkocht zijn S-klasse omdat hij geen tijd meer had voor de hobby …
De prijs dat hij vroeg viel reuze mee dat ik hem gelijk gekocht heb … :-p
Het is een 280SE uit 1985, (6-in lijn met 185pk, 2.8L, benzine, automaat). Met een "pullman" interieur dat in uitstekende staat verkeerd ... Ook heeft hij airco, automatische ruiten voor- en achter, centrale vergrendeling, verwarmde ruitensproeier vloeistof, 2 aparte instelbare verwarmingszones (passagier en bestuurder), automatische buitenspiegels, houtafwerking, elektronische gestuurde ABS, ...

In 1985 is het model wat vernieuwd (Facelift), met een iets ander interieur en exterieur. Buitenaf is dit de herkennen aan de gladde bumpers en de gladde zijbeplating.
Mijn 280SE is nog één van de laatste van de eerste versie, dus nog juist voor de facelift (o.a herkenbaar aan de geribbelde zijbeplating onderaan).

Carrosserie is ook in heel goede staat, geen roest, lak is ook nog in topstaat ... blijkbaar goed onderhouden door de vorige eigenaar. In de zomer ga ik hem wel eens een polierbeurt geven ...
Op gebied van mechaniek is hij ook nog goed inorde.

Volgende zaken moeten nog nagezien/hersteld worden:
- stationair toerental is wat hoog
- speling op het stuur
- kleine olielek versnellingsbak
- airco bijvullen
- nieuw isolatiedeken voor motorkap.

En dat het maar snel mooi weer wordt dat we er kunnen mee cruisen ... :-)

Eerste update

  • 261.150 km

Na wat herstellingen en probleempjes is de S-klasse rijklaar.
Ik had bij het begin toen ik hem kocht het gevoel dat de kleppen eens moesten afgeregeld worden. Twee weken geleden laten doen door een goede kennis, dat was wel even nodig blijkbaar, alle kleppen zaten te vast op hun klepzitting. Gevaarlijk om zo de klep te verbranden. Stationair toerental ook ineens goed afgeregeld. Nieuwe dichting voor de carterpan, de vorige lekte wat olie.
Nieuwe motorolie + filters.
Nu draait de motor zoals een klokje, schitterend!

Ook heb ik de 'Barokvelgen' die eronder stonden verwisseld tegen 'Putdekselvelgen' daar dit veel mooier is vind ik. Deze putdekselvelgen werden gebruikt op de facelift van de W126.

De wielnaaf rechtsachter heb ik laten vervangen daar dat er veel speling opzat en de schroefdraad wat kapot gedraaid was.

Isolatiedeken onderkant aan de motorkap bevestigd.

Wat rijdt zo'n 126 toch zalig ... een echt slagschip ... je voelt echt dat ie zwaar gebouwd is, een robuuste auto ...

Verkoop

  • 263.000 km

Eind augustus vroeg ik mij eigenlijk af waarom ik deze wagen in mijn bezit had. Ik reed er nauwelijks mee, elke keer als het goed weer was, nam ik een van mijn 2 SL's, cabrio rijden als het warm weer is is veel aangenamer. Als het minder goed weer was reed ik mijn mijn firmawagen ...

Ook waren er diverse kosten aan de S-klasse, zo moest de motor uit elkaar, een lekkende koppakking, er zat veel speling op het stuur waardoor dit ook zou moeten gemaakt worden, de draad van de wielnaaf achteraan was ook stuk, de ophanging was aan vervanging toe, er moesten nieuwe schokdempers gemonteerd worden, die waren dus ook versleten. Airco werkte niet, achteraan werkte er een raam niet, kon niet meer elektrisch bediend worden, mechanisme was stuk.

Kortom er waren wel wat kosten aan. En daar had ik persoonlijk weinig goesting voor omdat allemaal te laten maken ... Ik vertrouwde de auto niet echt en ik reed er bijna niet mee dus besloot ik hem te verkopen.

Alleszinds reed deze wel super goed, een echt slagschip. En comfort alom.
Waarschijnlijk zal ik in afzienbare tijd terug een W126 kopen maar dan met lederen interieur en een lange versie (SEL) ...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.