Mercedes-Benz 230 E W123 (1982)

autoreview

Mercedes-Benz 230 E W123  (1982)

Signalement

Uitvoering230 E W123
Bouwjaar1982
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf209.000 km
KM-stand laatst226.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 226.000 km

De aankoop:
Onze rietgroene MB 230e hebben wij in september 2008 gekocht van een particulier. Deze had de auto gekocht in Duitsland van de 2e eigenaar. Wij hadden al eerder twee eenden, twee kevers en een Volvo 142 gehad en wilden nu een veilige comfortabele oldtimer hebben met een goede onderdelenvoorziening. Een jaar voor de aankoop ben ik lid geworden van www.mbw123club.nl. Een leuke enthousiaste club met veel kennis. Hierdoor kwam ik te weten waar ik op moet letten bij de aankoop. Vervolgens ben ik op zoek gegaan om verschillende types te proberen. Eerst twee diesels geprobeerd maar deze waren veel te traag en lawaaiig. In het clubblad verscheen een artikel over de 230e. Deze werd omschreven als de beste benzinemotor; voldoende vermogen en economisch. Ook las ik vaak de opmerking dat een automaat en een schuifdak fijne opties waren. Dus deze zaken opgeteld en gaan zoeken. Na enige tijd hebben we dus onze MB gevonden en voor € 3.000 meegenomen. Hij reed heerlijk, zag er gaaf uit (hij was al een keer professioneel overgespoten) en had alle accessoires.

Hoe is het tot nog toe gegaan?
De MB bevalt zeer goed. Hij is comfortabel, ruim, behoorlijk stil en rijd heerlijk ontspannend, ook door de automaat. Het benzineverbruik is 1:8,5 met veel korte stukken en 1:11 op de snelweg met gemiddeld 110 km per uur. De kinderen (3) kunnen prima op de achterbank en vinden de vering in de bank lekker.
Je krijgt veel leuke opmerkingen. Onlangs zijn we ermee naar de Ardeche geweest en dat ging prima. Alleen het raammechanisme ging kapot. Er zit geen airco in maar het schuifdak en de krachtige ventilatie maken veel goed. Als extra accessoires een middenarmsteun gemonteerd, een goede radio/cd en een nieuwe voorruit met groene band. Het onderhoud laat ik doen bij autobedrijf HCS in Bemmel. Dit is een W123 specialist met veel onderdelen en kennis. Hij geeft gevraagd en ongevraagd advies, en dat waardeer ik zeer. Behalve bij de kapotte dynamo heeft onze MB ons nooit laten staan.

Update 224.500 km:
Onze vakantie naar de Pyreneeen is goed gegaan. Geen enkele pech of defect gehad. Verbruik op de snelweg bij 115 km per uur op de TomTom (98 loodvrij + toevoeging) is 1:11, gemiddeld 1:10. De S en de L stand van de automaat beviel zeer goed in de bergen. Ondanks hitte, files en bergen doet onze MB het zeer goed. Het veercomfort is prima met z'n vijven en bagage. Het geluidscomfort ook mits je niet harder gaat dan 130. De nieuwe schokbrekers en veren doen hun werk goed. Op naar de apk in september!



PROBLEMEN

  • 226.000 km

Het onderhoud tot nu toe:
209.000 nieuwe dynamo, grote beurt, vacuumklep, 2 draagarmen
215.000 nieuwe voorruit (gebarsten), stuurstang,
217.000 kleine beurt, deels nieuwe uitlaat, schokbrekers achter, 4 gebruikte banden, spruitstukpakking
Nog te repareren: raammechanisme en deurklink links.

Kortom: wel behoorlijk wat onderhoud ondanks de goede staat van de MB. Reserveer bij aankoop nog eens € 1.000 extra voor pech en onderhoud en koop een goede MB; dan moet het lukken!

Update 10-2010/ 226.000
Na de vakantie het raammechanisme laten repareren en de deurklink. De apk van september gaf geen enkele reparatie! Na de winter wil ik de achterste wielkastranden laten lassen en de panelen laten spuiten. Er komt steeds meer roest door van binnenuit. Ook zal op wat langere termijn het voorste deel van de linkerkokerbalk nieuw ingelast moeten worden. Een bekend punt wat ik hoorde.

Update maart 2011:
Het las- en spuitwerk is inmiddels gedaan. Daarnaast is de middelste uitlaatdeel vervangen, het achterste raamrubber (lekkage) en het oliefilterhuis is gerepareerd ivm een te lage oliedruk. Volgende week wordt hij gepolijst en dan is hij weer als nieuw! Volgend jaar is de kokerbalk aan de beurt.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.