Mercedes-Benz 200 D (1981)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 200 D |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1981 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 76.600 km |
KM-stand laatst | 76.600 km |
Best of Benz
- 76.600 km
Tsja, laat ik het maar niet onder stoelen of banken steken en gelijk met de deur in huis vallen: dit is naar mijn mening de beste auto ooit gebouwd...
Ik heb net een website gebouwd (www.bestofbenz.nl), waarop ik uitleg waarom dit nu de beste auto is, die er ooit gebouwd is.
In het kort: MB gaf haar ingenieurs destijds ook de opdracht om de beste middenklasser ter wereld te bouwen. Geld speelde geen rol. Zeven lange jaren zwoegden de ingenieurs op de creatie van de W123. Na zeven jaar werd de balans opgemaakt en werden alle gemaakte kosten gedeeld door het beoogde productieaantal. Marge van 20% erbovenop en ziedaar, de verkoopprijzen waren een feit.
Hoe anders gaat dat tegenwoordig, waar de marketeers eerst de verkoopprijs bepalen en er vervolgens middels kunst en vliegwerk bezuinigd wordt op de meest essentiële zaken, om toch maar niet de concurrentie enige ruimte te bieden.
Ik ben dus duidelijk van de oude stempel, ondanks dat ik zelf pas 34 jaar ben.
De 200D die ik zelf dagelijks rijdt is bijzonder vanwege zijn zeldzame kleur (479, Moorbraun) en vooral door zijn maagdelijke km-stand. Als u beseft dat 78% van de dieselmodellen linea recta richting de taxi-ondernemers verdween, dan beseft u ook dat er nog maar 22% overbleef voor de particuliere markt. Welke particulier koopt een diesel-uitvoering ? Precies, de kilometervreters onder ons. Een 200D vinden met een `beperkte´ km-stand is dus net zo´n uitdaging als het winnen van de staatsloterij.
Als Autoweek-lezer kan het zijn dat deze auto u bekend voor komt: hij nam namelijk deel aan de `slimste rijder´ competitie (19e jaargang, nr. 28). Het artikel staat uiteraard ook op mijn site.
Waarom deze auto ? Het rijden in een klassieker zoals deze is werkelijk een fenomeen: het kost nagenoeg niets: verbruik 1:10/12, verzekering ca 14 eur per maand en wegenbelastingvrij. Tel daar het enorme comfort bij op alsmede alle positieve reacties van medeweggebruikers en je begrijpt dat het hier om een bijzondere ervaring gaat.
Dan heb ik nog niet eens gesproken over het enorme gevoel van onthaasten dat zich meester van je maakt tijdens het rijden. Okay, dat is niet geheel een vrijwillige keuze: met 60pk ben je nu eenmaal aangewezen op een `relaxte` rijstijl, maar het is geenszins een vervelende keuze.
Ik ruilde een W124 280E met bijna 200pk in op deze auto, dus u zult begrijpen dat ik van een renpaard overstapte op een ezel.
Qua kosten kan ik erg kort zijn: ik heb ze nagenoeg nog niet gehad.
De auto is een keer uitgelijnd, er zijn twee nieuwe banden onder gezet en...that´s it.
Aangezien mijn broertje automonteur is, vielen de gebruikelijke onderhoudsbeurten goedkoper uit dan bij de MB-dealer, maar er kwamen nooit onverwachte verrassingen naar boven.
Zeer recent heb ik besloten de auto `helemaal op` te gaan rijden. De kenners onder u weten dat ik dan nog een erg lange weg te gaan heb, daar er exemplaren rondrijden die de miljoen kilometer-grens al lang gepasserd zijn...
Kredietcrisis ja of nee, de W123 is één van de allerbeste investeringen die een mens zichzelf kan gunnen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren