Mercedes-Benz 190 E 2.0 (1985)

autoreview

Mercedes-Benz 190 E 2.0 (1985)

Signalement

Uitvoering190 E
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1985
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf243.500 km
KM-stand laatst245.011 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 243.500 km

Toen ik mijn rijbewijs had gehaald wilde ik eigenlijk een auto hebben. Ik heb toen in eerste instantie gekozen voor een Peugeot 106 Phase 2 met G3 gastank. Deze auto had wat deuken. Dit was ideaal want hierdoor kon ik goedkoop rondtuffen (G3, lichter dan 850 KG) zonder bang te hoeven zijn dat ik deuken zou maken (die zaten er toch al in). Omdat ik jonger dan 24 ben (21) en net mn rijbewijs had kostte de verzekering mij 50 euro per maand. Dit was tijdelijk dus leuk maar op de termijn is die 70 euro per maand gewoon te duur.

Na zon 7000 km gereden te hebben wilde ik toch een fijnere, grotere, goedkopere auto hebben. Een luxe oldtimer. Snel viel mijn oog op de 190 (W201). De auto zou goedkoop zijn in onderhoud redelijk wat luxe bieden, is belasting vrij. De aanschaf was echter lastig, ik wilde dan ook, ABS, stuurbekrachtiging, airbag, een 2L injectiemotor, lederen bekleding, airconditioning. Dat is dus bijna niet te vinden, zeker niet voor mijn budget. Hierdoor verschoof mijn zoektocht naar de 200 serie en S klasse. Maar al snel kwam ik erachter dat deze kwalitatief iets minder waren en dat de motoren (2,3L +) een minimaal verbruik van 1 op 7 hebben. Dat vond ik belachelijk dus heb ik voor de 190 mijn eigenwijst aangepast. Na nog even zoeken vond ik drie kandidaten op marktplaats.

De eerste was een ramp. De auto zag er mooi uit, had ongeveer alle opties. Maar de kilometerstand was duidelijk niet goed. Bij, ik dacht, 180.000 km had de auto doorgezakte stoelen, een slappe richtingaanwijzer en een versleten stuur, dat is raar. Ook werkte een remlicht niet, de linker spiegel was kapot, de achterbak ging niet dicht en de airco werkte niet. vrpr: €4000

De volgende was er optisch slechter aan toe. Km stand: 243000, instapschade op de bestuurdersstoel, geen airbag, geen leer, geen elektrisch verstelbare stoelen maar wel een handbediend schuifdak. Echter zat er een nieuwe automaat in en hij leek technisch zeer goed te zijn, alles wat erop zat werkte (ook de airco). vr prijs: €2000

De 3e auto was ook een ramp. Km stand: ik dacht iets van 280000. Het roest van de krikpunten lag na het krikken op de grond en in mijn krik. De uitlaat was ook op sterven na dood en de airco werkte niet. Verder was de auto gelijk aan de 2e, maar dan met elektrisch schuifdak. vr pr: €3500

Uiteindelijk ben ik voor de tweede gegaan waar ik €1900 voor heb betaald. Het is een 190E uit 1985 met 2L motor en katalysator.

De katalysator was geen eis maar is achteraf wel handig omdat de auto nu in aanmerking komt voor een groen (4) Umweltplakette, de diesels krijgen deze alleen met retrofit roetfilter. De auto krijgt na wat onderhoud een LPG tank ingebouwd. Doordat de auto een oldtimer is, is hij dus belastingvrij is en betaal ik 112 euro verzekering per jaar. Dat is een besparing van zon €700 per jaar t.o.v. mijn 106'je.

De auto heeft een roestplek tergrootte van een pingpongbal, deze is ook doorgerot en moet professioneel gelast en gespoten worden. Ook zitten er tientallen roestplekjes op ter grootte van een speldenkop, deze zal ik zelf met Rustyco en een drempeltje verwijderen.

1e onderhoud en klaarmaken voor LPG

  • 244.202 km

Ik heb een tijdje in de auto rondgereden. Het afsluiten van een oldtimerverzekering voor een 190 als 22 jarige is best een klus. Verzekeringsmaatschappijen zien de 190 niet als oldtimer, eisen dat de auto als 2e auto wordt gebruikt of willen dat ik minimaal 24 jaar ben. Uiteindelijk is hij via een assurantiekantoor verzekerd bij de Europeesche (die mij zonder tussenkomst van assurantiekantoor niet wilde verzekeren). Kosten 112 euro voor 10.000km/jaar

Inmiddels kreeg de auto wat startproblemen/stationair en liep hij op 3 cilinders, dus ben ik 3 maanden na aanschaf naar Kaplan in de Ludolf de Jonghstraat in Rotterdam gegaan, zij vertelde mij dat de afstelling verkeerd was. Nadat ik vertelde dat dat onzin is omdat hij op 3 cilinders liep moest ik mn bougiekabels vervangen. Uiteindelijk heb ik:
- Bougiekabels
- Verdelerkap
- Bougies
- Luchtfilter
- Gasveer voor de motorkap
vervangen. Kosten: €161,44. Toen heb ik mijn injectoren gecontroleerd en er bleek er een vies te zijn. Na deze te hebben vervangen (€58,31) liep de auto goed alleen de wilde bij stationair draaiende motor nog steeds afslaan. Ik ben naar garage Baggerman gegaan om dit te laten repareren en deze stuurde mij door naar Garage (Bosch Car Service) Kralingen. Deze constateerde dat ik een kapotte thermometer had en dat de auto te rijk stond afgesteld. Ik kan hem hopelijk vandaag of maandag ophalen.

De auto gaat zo snel mogelijk naar Gebr. Van Orsouw in Eindhoven voor een LPG inbouw.

APK

  • 244.875 km

Inmiddels is er het een en ander aan de auto gedaan om de problemen te verhelpen. De temperatuursensor is vervangen, hij bleek te rijk afgesteld te staan, en er was een onderdeel van de spinnekop kapot die is dus vervangen (kosten: zon €480). De auto moest voor 11-03-2012 gekeurd worden. Omdat ik toch het een en ander aan problemen verwachtte ben ik dus twee weekjes eerder naar de garage gegaan zodat ik tijd zou hebben voor reparaties.

Het resultaat: complimentje omdat hij van onder zo mooi is en goedgekeurd nadat een koplamp was afgesteld :D

Lassen + afstellen + LPG

  • 245.011 km

De auto had een doorgerotte plek net voor de wielkast. Deze is netjes gelast. Ook is er nog even gekeken naar de startproblemen om de auto LPG-klaar te maken. Er bleken aan de onderkant van de motor (dus tussen de motor en de bodemplaat/beschermplaat wat losse slangen te zitten. De garagehouder zei dat ik me er niets van hoefde aan te trekken omdat hij in D goed loopt. Starten (in P of N) op benzine en pas naar LPG switchen in de D stand. Hij wilde het wel fixen maar dan moest ik over een week terugkomen nadat hij documentatie had geregeld

De auto staat nu bij Gebr. van Orsouw in Eindhoven. Zij zouden ook nog naar de startproblemen kijken. Ik krijg hem volgende week (29 maart) terug MET een LPG installatie, hopelijk loopt hij ook in P en N lekker, anders gaat hij weer naar de garage voor de slangen.

Totale kosten van de auto €2145,62 (€1900 aanschaf, €925 onderhoud, €120 verzekering voor een jaar)

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens