Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Mazda
  • Xedos 6

Mazda Xedos 6 2.0i V6 (1993)

autoreview

4
Mazda Xedos 6 2.0i V6 (1993)
Anoniem
  • Gebruikersreview
17 mei 2006 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringXedos 6 2.0i V6
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf145.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 16 mei 2006

Sinds 2003 rij ik rond in een uitermate fijne Mazda Xedos 6. De auto is al sinds 1997 in ons bezit en de afgelopen 3 jaar rij ik er voornamelijk mee ipv mijn ouders. Inmiddels heb ik bijna 45.000km met veel plezier in de auto gereden, en dat zal alleen nog maar toenemen.
De auto valt nog steeds op door zijn mooie design (originele spoiler en witte knipperlichten in de achterlicht units zijn een must have naar mijn mening) en veel mensen geloven ook bijna niet dat de xedos al 13 jaar oud is. Vergelijk deze auto maar eens met een de andere auto’s uit zijn tijd, en je snapt meteen waarom.

Het weggedrag vind ik wel fijn. Ondanks dat veel mensen vinden dat de auto te slap geveerd is en hem vervolgens gaan verlagen, vind ik dat wel meevallen. Ik zit nu al redelijk vaak met de auto ’aan de grond’ bij drempeld e.d. Misschien komt het ook door de andere velgen met 205/50/16 banden die ik heb gemonteerd waardoor de auto voor mij wel een goede balans heeft van comfort en een beetje sportiviteit.

Ook het rijden met een automaat is wel erg relaxt. De automaat schakelt lekker soepel (4 traps!) en je merkt er haast niks van. Behalve wanneer je de kickdown gebruikt, dan zijn 2 handen aan het stuur gewenst want dan schakelt hij wel erg abrupt over als hij hoog in de toeren komt.

De auto trekt wel lekker door als hij wat hoger in de toeren komt, en is toch best rap V6 pk’s onder de motorkap. Je kan er lekker vlot mee optrekken (dat gebeurd dan ook, hij doet ongeveer 9sec naar de 100), en ook erg goed mee cruisen op de snelweg. Je rijd ongemerkt al snel veel te hard met deze auto, ook doordat de auto erg stil is. De motor hoor je haast niet (stationair vraag je jezelf wel eens af of hij niet is afgeslagen zo stil)


Brandstof verbruik ligt rond de 1 op 9, met uitschieters naar de 1 op 10. Maar 1 op 8 is ook heel goed mogelijk bij veel koude starts en rijden binnen de bebouwde kom. In de laatst genoemde omstandigheden is het dan ook extra belangrijk om het oliepeil goed in de gaten te houden, de auto lust namelijk nog wel eens een slokje olie.


Verder vallen de kosten wel goed mee. De auto is erg betrouwbaar (mits gewoon goed onderhouden en warm rijden, anders ligt de koppakking er volgens mij snel uit). Hij heeft me in ieder geval nog nooit in de steek gelaten, wat zeer netjes is voor een 13 jaar oude auto. Elk jaar komt hij dan ook zonder problemen door de APK. Van roestvorming is ook totaal geen sprake, dat is bij Opels/Fords van die tijd toch wel anders.


Dus zoek je een fijne, luxe, en betrouwbare middenklasse occassion voor niet al te veel geld, dan is de Xedos 6 (wel met 2.0 V6, niet de 1.6i) het overwegen waard.


Kortom, ik kan eigenlijk alleen maar pluspunten opnoemen. De enige minpunten die ik kan bedenken zijn:
-Brandstofverbruik (maarja wat wil je)
-Slecht zicht in het donker (Philips UltraVision 50%+ is echt een aanrader)
-Beperkte ruimte op de achterbank (mede door het schuifdak)


Deze auto is extra voorzien van:
Beige lederen bekleding met stoelverwarming
Elektrisch schuif-kantel dak
Achter spoiler (origineel mazda)
Sportstuur

PROBLEMEN

  • 16 mei 2006

Tijdens het gebruik van de auto door mijzelf:

- Bedieningspaneel elektrische ramen kapot. Kosten: 25 euro op de sloop
- Elektrische antenne (was krom gebogen). Kosten: 30 euro op de sloop
- Startonderbreker weigerde laatst dienst. Kosten: geen, alleen een middag werk om de gehele startonderbreker eruit te halen
- Uitlaat doorgeroest. Middendemper tot einddemper. Kosten: 50 euro op de sloop
- Aandrijfashoes gescheurd. Kosten: 5 euro en een uurtje werk
- Uitlijnen van de auto. Kosten: 30 euro

Verder normaal onderhoud gepleegd:
1x per jaar nieuwe olie en oliefilter erop.
Voorste remblokken gaan bij mij circa 30.000km mee.
Remschijven laatst vervangen, waren weer krom nadat ze al een keer waren afgedraaid.
Bandenslijtage valt wel mee (veel snelweg kilometers)

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Mazda Xedos 6? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Mazda Xedos 6
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda Xedos 6 specificaties
  • Mazda Xedos 6 occasions
  • Mazda Xedos 6 video's
Advies en informatie
  • Mazda Xedos 6 tests
  • Mazda Xedos 6 gebruikersreviews
  • Mazda Xedos 6 index
PREMIUM
Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Doorgaans vliegen bij Klokje Rond de torenhoge kilometerstanden je om de oren. Deze week is...

Lees meer
 

Mazda Xedos 6 reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda Xedos 6 1.6i (1995)

    Mazda Xedos 6 1.6i (1995)

    • 28 december 2010
  • Gebruikersreview
    Mazda Xedos 6 1.6i (1995)

    Mazda Xedos 6 1.6i (1995)

    5
    • 17 november 2010
  • Gebruikersreview
    Mazda Xedos 6 2.0i V6 (1994)

    Mazda Xedos 6 2.0i V6 (1994)

    7
    • 23 maart 2009
  • Gebruikersreview
    Mazda Xedos 6 2.0i V6 (1993)

    Mazda Xedos 6 2.0i V6 (1993)

    4
    • 16 mei 2006
  • Gebruikersreview
    Mazda Xedos 6 2.0i V6 (1996)

    Mazda Xedos 6 2.0i V6 (1996)

    2
    • 3 februari 2006
  • Gebruikersreview
    Mazda Xedos 6 2.0i V6 (1994)

    Mazda Xedos 6 2.0i V6 (1994)

    • 12 augustus 2005
  • Gebruikersreview
    Mazda Xedos 6 2.0i V6 (1998)

    Mazda Xedos 6 2.0i V6 (1998)

    • 12 april 2005
meer reviews
Klokje Rond - Mazda Xedos 6 2.0i V6

Klokje Rond - Mazda Xedos 6 2.0i V6

66

Een Xedos 6 die met zijn ieniemienie V6 bijna een half miljoen kilometers achter de kiezen...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Klokje Rond - Mazda Xedos 6 2.0i V6

    Klokje Rond - Mazda Xedos 6 2.0i V6

    66
    • 17 oktober 2013
  • Gebruikersreview
    Mazda Xedos 6 1.6i (1995)

    Mazda Xedos 6 1.6i (1995)

    • 28 december 2010
  • Gebruikersreview
    Mazda Xedos 6 1.6i (1995)

    Mazda Xedos 6 1.6i (1995)

    5
    • 17 november 2010
  • Gebruikersreview
    Mazda Xedos 6 2.0i V6 (1994)

    Mazda Xedos 6 2.0i V6 (1994)

    7
    • 23 maart 2009
  • Gebruikersreview
    Mazda Xedos 6 2.0i V6 (1996)

    Mazda Xedos 6 2.0i V6 (1996)

    2
    • 3 februari 2006
  • Gebruikersreview
    Mazda Xedos 6 2.0i V6 (1994)

    Mazda Xedos 6 2.0i V6 (1994)

    • 12 augustus 2005
  • Gebruikersreview
    Mazda Xedos 6 2.0i V6 (1998)

    Mazda Xedos 6 2.0i V6 (1998)

    • 12 april 2005
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

    Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje...

    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Sneller laden voor Mazda MX-30

    Sneller laden voor Mazda MX-30

    55
    • 12 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS (2017)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS (2017)

    • 12 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 Roadster Coupé 1.8 Touring (2008)

    Mazda MX-5 Roadster Coupé 1.8 Touring (2008)

    • 11 mei 2022
  • Achtergrond
    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de...

    24
    • 11 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-30 Advantage (2021)

    Mazda MX-30 Advantage (2021)

    8
    • 4 mei 2022
  • Test: Mazda CX-60

    Test: Mazda CX-60

    77
    • 4 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden