Mazda Xedos 6 2.0i V6 (1998)

Xedofobie

Mazda Xedos 6 2.0i V6 (1998)
'Xenofobie (v) [gevormd van Gr. xenos (vreemd) + phobos (vlucht, vrees)], vrees voor, afkeer jegens alles wat vreemd is.' Zo staat het in de Grote Van Dale. En je zou zweren dat het geen toeval is dat het verschil met 'Xedofobie' maar één letter is...

Ziet u er wel eens één rijden, een Xedos? Tien tegen één dat u nee moet zeggen. Dat kan kloppen, want de Xedos verkoopt niet zo denderend. Eerlijk gezegd waren we nóg verbaasd toen we opzochten hoeveel er precies op kenteken zijn gezet: 62 de eerste helft van '98. De logische vraag: waar ligt dat aan?
Niet aan z'n kwaliteiten in elk geval. Ook zeven jaar na z'n introductie is de Xedos 6 2.0i V6 een reuzefijne auto, maar daarover later meer. Is het z'n uiterlijk? Zou zomaar kunnen. Want waar de Xedos in 1991 een model was waar je nog wel 'n keer naar omkeek, is zijn vormgeving inmiddels een beetje ingehaald. In een tijd waarin zelfs Volvo's niet vierkant meer zijn, vallen de rondingen van Mazda's luxemodel niet meer zo op. 't Is nog altijd een elegante verschijning, maar het maaiveld is boven hem uitgegroeid. Volgend jaar wordt hij gefacelift, misschien dat dat helpt. En dan die prijs. Deze V6 kost zonder extra's zo'n 58 mille. Daarmee is het een van de goedkoopste zespitters die je kunt krijgen, maar het blijft een hoop geld. Zeker voor een Mazda. Wie voor dat geld gaat winkelen, komt toch meestal bij wat prestigieuzer merken uit.
Zoals gezegd: puur op grond van z'n kwaliteiten zou de Xedos 6 een beter lot verdienen. Die motor bijvoorbeeld, is een zaligheid. Het mag dan met z'n inhoud van nog geen twee liter een kleintje zijn, z'n prestaties en klank zijn er niet minder om. Hij loopt en presteert met een zijdezachtheid die meer doet vermoeden. Ook de rest van z'n karakter is vrij zacht-aardig. Z'n vering is aan de weke kant; alles op comfort gegooid, dus. Dat strookt niet helemaal met de demping, die juist behoorlijk stevig is. Een bocht-met-dwarsribbels wordt zo een vervelende combinatie van op één oor hangen en toch door elkaar geschud worden. We overdrijven hier duidelijk, maar dat kunnen we nu eenmaal goed. Gaan we verder met de kritiek: het is leuk dat de stoel in hoogte verstelbaar is, maar minder als je tot de ontdekking komt dat dat alleen de zitting is. De leuning blijft gewoon waar 'ie is. Daardoor drukt de onderkant daarvan lelijk in je rug als je de zitting wat lager hebt gezet. Daar heb je dus niet zoveel aan. Waar we ook niet over naar huis kunnen schrijven, is de kwaliteit van de gebruikte materialen. Althans, het zal misschien best goed en duurzaam zijn, het --gt allemaal zo akelig goedkoop. Dat verwacht je niet in een auto van bijna 60 mille, en dat mag ook eigenlijk niet.

Orkaankracht
Over de bediening hebben we geen klachten, integendeel. De stuurbekrachtiging is een van de betere die we de laatste tijd zijn tegengekomen. Licht en met gevoel, precies zoals 't hoort. Schakelen gaat met wat meer weerstand dan je van een Japanner zou verwachten, maar wel altijd trefzeker. De koppeling, daar moet je even aan wennen. Hij grijpt al snel aan, en je bent steeds geneigd meer gas te geven dan nodig is. Waar de Xedos 6 er echt uitspringt: z'n geluidsniveau. Hij is en blijft fluisterstil, hoe ver je ook doortrekt of hoe hard je ook rijdt. Dat is niet alleen te danken aan de motor en z'n isolatie, maar ook aan de stroomlijn van de carrosserie. Zelden zal het windgeruis het geloei van de airco overstemmen. Want die laatste is niet bepaald van de subtiele. De orkaankracht waarmee dat ding tekeergaat - je zou hem haast een meisjesnaam geven.
De uitrusting van de Xedos 6 2.0i V6 is op niveau. Elektrieke ramen voor en achter, elektrisch verstelbare en verwarmde spiegels, verlichte make-up spiegels, ABS, twee airbags, leer rond stuur, pookknop en handrem, en centrale vergrendeling met bliep: 't zit er allemaal op. Achterin zit je redelijk, niet meer of minder. De bagageruimte is op zich niet uitzonderlijk groot, maar is uit te breiden via de in ongelijke delen neerklapbare achterbank.
Op zich is er weinig mis met de Xedos 6. Voor die bijna 60 mille krijg je een comfortabele auto, die van lekker veel gemakken is voorzien en bovenal een zalige motor heeft. En sommige mensen zullen het feit dat je hem verder nauwelijks ziet juist als een voordeel zien: exclusiviteit gegarandeerd.
Om weer terug te komen waar we begonnen zijn: voor een Xedos hoeft niemand bang
te zijn.

Signalement

Merk Mazda
Model Xedos 6 2.0i V6
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 26.317

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 1.995 cc
Maximaal vermogen 108 kW / 147 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 175 Nm bij 5.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.560 mm / 1.700 mm / 1.355 mm
Wielbasis 2.610 mm
Massa leeg 1.220 kg
Laadvermogen 450 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 550 kg
Banden195/60VR15Prijzen
Topsnelheid 214 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,4 s (fabrieksopgave: 9,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,7 s / 13,9 s
Brandstofverbruik 9,1 l/100km