Mazda Xedos 6 2.0i V6 (1993)

autoreview

Mazda Xedos 6 2.0i V6 (1993)

Signalement

UitvoeringXedos 6 2.0i V6
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf145.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sinds 2003 rij ik rond in een uitermate fijne Mazda Xedos 6. De auto is al sinds 1997 in ons bezit en de afgelopen 3 jaar rij ik er voornamelijk mee ipv mijn ouders. Inmiddels heb ik bijna 45.000km met veel plezier in de auto gereden, en dat zal alleen nog maar toenemen.
De auto valt nog steeds op door zijn mooie design (originele spoiler en witte knipperlichten in de achterlicht units zijn een must have naar mijn mening) en veel mensen geloven ook bijna niet dat de xedos al 13 jaar oud is. Vergelijk deze auto maar eens met een de andere auto’s uit zijn tijd, en je snapt meteen waarom.

Het weggedrag vind ik wel fijn. Ondanks dat veel mensen vinden dat de auto te slap geveerd is en hem vervolgens gaan verlagen, vind ik dat wel meevallen. Ik zit nu al redelijk vaak met de auto ’aan de grond’ bij drempeld e.d. Misschien komt het ook door de andere velgen met 205/50/16 banden die ik heb gemonteerd waardoor de auto voor mij wel een goede balans heeft van comfort en een beetje sportiviteit.

Ook het rijden met een automaat is wel erg relaxt. De automaat schakelt lekker soepel (4 traps!) en je merkt er haast niks van. Behalve wanneer je de kickdown gebruikt, dan zijn 2 handen aan het stuur gewenst want dan schakelt hij wel erg abrupt over als hij hoog in de toeren komt.

De auto trekt wel lekker door als hij wat hoger in de toeren komt, en is toch best rap V6 pk’s onder de motorkap. Je kan er lekker vlot mee optrekken (dat gebeurd dan ook, hij doet ongeveer 9sec naar de 100), en ook erg goed mee cruisen op de snelweg. Je rijd ongemerkt al snel veel te hard met deze auto, ook doordat de auto erg stil is. De motor hoor je haast niet (stationair vraag je jezelf wel eens af of hij niet is afgeslagen zo stil)


Brandstof verbruik ligt rond de 1 op 9, met uitschieters naar de 1 op 10. Maar 1 op 8 is ook heel goed mogelijk bij veel koude starts en rijden binnen de bebouwde kom. In de laatst genoemde omstandigheden is het dan ook extra belangrijk om het oliepeil goed in de gaten te houden, de auto lust namelijk nog wel eens een slokje olie.


Verder vallen de kosten wel goed mee. De auto is erg betrouwbaar (mits gewoon goed onderhouden en warm rijden, anders ligt de koppakking er volgens mij snel uit). Hij heeft me in ieder geval nog nooit in de steek gelaten, wat zeer netjes is voor een 13 jaar oude auto. Elk jaar komt hij dan ook zonder problemen door de APK. Van roestvorming is ook totaal geen sprake, dat is bij Opels/Fords van die tijd toch wel anders.


Dus zoek je een fijne, luxe, en betrouwbare middenklasse occassion voor niet al te veel geld, dan is de Xedos 6 (wel met 2.0 V6, niet de 1.6i) het overwegen waard.


Kortom, ik kan eigenlijk alleen maar pluspunten opnoemen. De enige minpunten die ik kan bedenken zijn:
-Brandstofverbruik (maarja wat wil je)
-Slecht zicht in het donker (Philips UltraVision 50%+ is echt een aanrader)
-Beperkte ruimte op de achterbank (mede door het schuifdak)


Deze auto is extra voorzien van:
Beige lederen bekleding met stoelverwarming
Elektrisch schuif-kantel dak
Achter spoiler (origineel mazda)
Sportstuur

PROBLEMEN

Tijdens het gebruik van de auto door mijzelf:

- Bedieningspaneel elektrische ramen kapot. Kosten: 25 euro op de sloop
- Elektrische antenne (was krom gebogen). Kosten: 30 euro op de sloop
- Startonderbreker weigerde laatst dienst. Kosten: geen, alleen een middag werk om de gehele startonderbreker eruit te halen
- Uitlaat doorgeroest. Middendemper tot einddemper. Kosten: 50 euro op de sloop
- Aandrijfashoes gescheurd. Kosten: 5 euro en een uurtje werk
- Uitlijnen van de auto. Kosten: 30 euro

Verder normaal onderhoud gepleegd:
1x per jaar nieuwe olie en oliefilter erop.
Voorste remblokken gaan bij mij circa 30.000km mee.
Remschijven laatst vervangen, waren weer krom nadat ze al een keer waren afgedraaid.
Bandenslijtage valt wel mee (veel snelweg kilometers)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.