Mazda Tribute 2.0 2WD Exclusive (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tribute 2.0 2WD Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 195.000 km |
- 150.000 km
M'n ouwe trouwe Toyota Camry heb ik ingeruild voor een Mazda Tribute. Niet bepaald het meest bekende model van Mazda, maar mede daardoor is het wel een interessante optie als je op zoek bent naar een auto die ook op onverharde wegen goed uit de voeten kan.
Het is wel even wennen, want mijn vorige auto heb ik meer dan 12,5 jaar in bezit gehad. En al die tijd heeft-ie me nooit laten staan.
Wat dat betreft heeft die Tribute "very big shoes to fill".
Eerst wat ervaring opdoen met m'n 'nieuwe' auto. En dan volgt de rest van deze review vanzelf.
(PS: De waarderingen heb ik voor nu op 'voldoende' gezet. Als ik niks invulde kon ik deze review niet opslaan, vandaar.)
Prettige reisgenoot
- 195.000 km
De Tribute is eerst en vooral een comfortabele SUV van de oude stempel. Met z'n ongespoten kunststof carosseriedelen heeft-ie een beetje de looks van een onverzettelijk off-road voertuig, maar op de verharde weg is het geen zwabber. Sterker nog, voor dit type auto is de wegligging heel behoorlijk. De Tribute laat zich trefzeker besturen. De basis is het onderstel van de eerste generatie Mazda 6 en dat blijkt gewoon een prima vertrekpunt te zijn.
Op onverharde wegen kan de Tribute met zijn toch wel grote bodemvrijheid en vierwielaandrijving (in tegenstelling tot wat in de titel staat heeft-ie dat namelijk wel) prima uit de voeten, zo is gebleken tijdens vakanties in Zuid-Frankrijk en Roemenië. De Tribute toont zich dan een prima reisgenoot.
Nadelen zijn er ook: ten eerste het aantal PK's als het off-road echt steil wordt, want de Tribute heeft geen kruipversnelling. En ten tweede het verbruik. Door te leren onthaasten en niet boven de 100 kilometer per uur te komen is het verbruik nog enigszins binnen de perken te houden. Om die reden geef ik niet meer dan 3 sterren voor prestaties en gebruikskosten.
Maar qua comfort en betrouwbaarheid verdient de Tribute de prima score.
Sinds december 2018 is de auto niet meer in mijn bezit. Ik heb 'm ingeruild voor een liefhebbersauto waar ik tegenaan liep: een Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R met en sequentiële versnellingsbak, inclusief flippers aan het stuur. Die heeft een vergelijkbaar verbruik, maar daar krijg je meer rijplezier voor terug dan bij de Tribute. Hoewel, de uitstapjes op onverharde wegen zal ik wel gaan missen. In elk geval is de bodemvrijheid een heel stuk minder.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.