Mazda RX-8 Renesis Upgrade (2006) #4

autoreview

Mazda RX-8 Renesis Upgrade (2006)

Signalement

UitvoeringRX-8 Renesis Upgrade
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf66.500 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

2 jaar eigenaar

Nu ik de RX8 twee jaar in mijn bezit heb hoop ik met deze review potentiele kopers te kunnen informeren en enthousiasmeren voor de toch wel unieke Mazda RX8.

In het kort
Een fenomenale auto wat betreft rijgedrag en wegligging.
Overweegt u een RX8 raad ik u aan zich te verdiepen in het unieke motorprincipe wat extra aandacht vereist. Maar als u het extra onderhoud en het brandstofverbruik voor lief neemt is het een geweldige auto.

Voordelen:
Weggedrag
Comfort
Lage aanschafprijs

Nadelen:
Benzineverbruik is hoog
Onderhoud is heel specifiek
Unieke motorprincipe vereist enige kennis/toewijding


De geschiedenis
Ik heb in 2017 de auto gekocht met 64.000Km op de teller.
Daarbij viel op dat het motorblok niet in opperbeste staat was. De motor had compressieverlies (te herkennen aan het slecht starten bij een warme motor).
Twee maanden na aankoop liep een van de eccentrische as-lagers uit. Eindstand: een kapotte motor met 67.000Km op de teller.
Na het vervangen van het motorblok, deze motorblokken worden wonderbaarlijk nog nieuw gemaakt door Mazda, heb ik 33.000 probleemloze kilometers gehad wat betreft de motor.
Buiten een kapotte accu afgelopen winter heb ik de schokbrekers onlangs vervangen omdat een van de schokbrekers lekte. Slechte kwaliteit schokbreker? Of heeft de leeftijd van bijna 13 jaar er mee te maken? Ik durf het niet te zeggen.

De rijervaring en het comfort
In een woord: fenomenaal!
De auto stuurt ondanks zijn elektrische stuurbekrachtiging ontzettend scherp en precies, zonder daarbij zenuwachtig aan te voelen. Ook de vering is super. Soepel maar toch heel precies. Deze auto plakt echt aan de weg in de bochten.
Zelfs met deze sportieve eigenschappen is de auto erg comfortabel. De stoelen bieden genoeg steun en comfort, ook op lange stukken. De auto is stil van binnen, waardoor lange stukken op de snelweg geen enkel probleem zijn.

De motor en onderhoud
Een RX8 heeft een wankel motor. Dit unieke motorprincipe heeft theoretisch alleen maar voordelen. Praktisch hangt dit heel erg af hoe zorgvuldig de (vorige) eigenaar met de auto omgegaan is.
Motorolie is hét belangrijkste aspect van een wankelmotor.
Door de aard van de wankelmotor krijgt de olie veel te verduren. Er is mij aangeraden elke 6000Km de motorolie te verversen.
Daarnaast spuit een wankelmotor olie in de verbrandingskamer om de afdichtingen te smeren. Mijn RX8 verbruikt daardoor elke 6000Km ongeveer 500ml tot 750ml olie.

Vanaf het installeren van de nieuwe motor heb ik een aantal wijzigingen doorgevoerd.
Sindsdien gebruik ik een dikkere motorolie om de lagers beter te beschermen namelijk 5w40 vol synthetisch.
Ook de standaard bobine's heb ik vervangen voor een ander model (Haltech IGN-1a). Aangezien de standaard bobine's de hitte niet goed aankunnen moeten deze elke 60.000km vervangen worden.
En om de afdichtingen van de rotors (apex seals en side seals) beter te smeren premix ik. Dit is niets anders dan tweetakt olie bij de benzine voegen. Sindsdien maakt de motor een soepelere indruk, maar het is voornamelijk om op langer termijn de slijtage te verminderen.

Het verbruik
Met een verbruik van 1:8 (of 12,5L/100Km) is het een dorstige auto. Rustig rijden levert weinig extra kilomters per tank op.

Tot slot
Een Mazda RX8 is geen auto die u koopt en waar u nooit naar om hoef te kijken. Het is echt een auto voor een liefhebber.
Bent u een liefhebber, heeft u zich verdiept in de techniek en bent u bewust van de plus en minpunten... dan beleeft u heel veel plezier aan deze auto.

EDIT: Informatie toegevoegd over dikkere motorolie, premixen en veranderde bobine's.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.