Mazda RX-8 Renesis (2005)

autoreview

Mazda RX-8
Mazda RX-8Mazda RX-8Mazda RX-8Mazda RX-8Mazda RX-8Mazda RX-8Mazda RX-8Mazda RX-8Mazda RX-8 - interieurMazda RX-8 - interieur

Signalement

UitvoeringRX-8 Renesis
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf5.500 km
KM-stand laatst15.550 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 15.000 km

Na lang zoeken bij diverse merken naar een sportieve auto uiteindelijk bij de mazda rx8 uitgekomen.

eerste indruk:

-sportief interieur, netjes afgewerkt, veel opbergruimte (zowel voorin als achterin).
-ruime standaard uitrusting (meerdere airbags, airco, elektrische ramen, radiobediening op het stuur, hoogteverstelling koplampen, enz )
-in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken toch veel ruimte voor achterpassagiers. als de voorste stoelen correct zijn ingesteld kan een achterpassagier van 1.80m goed zitten.
- de audio installatie is modulair opgebouwd, wat betekend dat in principe alles van radio tot minidisk speler door mazda geleverd kan worden.cd-speler is helaas niet standaard, dat is dus iets op op te letten bij aankoop, alleen radio kunnen luisteren gaat snel vervelen. verwacht geen wonderen van het bose sound system, dit valt erg tegen en het standaard luidspreker pakket is niet veel slechter.

rijervaring:

-verbruik valt erg tegen, na gemiddeld 320 kilometer brand het reserve lampje alweer, opvallend genoeg nagenoeg ongeacht de rijstijl (tussen stadsverkeer en langdurig >180 km/h zit geen verschil).Dit dien je zeer goed te beseffen voordat je besluit een rx-8 te kopen.

-de motor maakt soepel toeren, klein dipje in het vermogen rond 6000 toeren wat ook met software update van mazda helaas niet weg te krijgen is.

-olieverbruik zoals opgegeven door mazda en zoals het bouwtechnisch ook hoort bij de wankelmotor, veel mensen zijn er niet van op de hoogte dat dit een ander soort olieverbruik is als bij een zuiger motor.dit olieverbruik hoort zo en is dus niks geks.

-trillingen: tijdens rijden eigenlijk geen trillingen, wel een af en toe irritante trilling van de motor bij stationair wat goed te voelen is in de vloer, pedalen en stoelen.

-geluid: het geluid van zowel motor als uitlaat klinken sportief en compleet anders als de gemiddelde auto. bij lange ritten op de snelweg (120-140km/h) zit je helaas net in het toerenbereik waar de uitlaat het meeste dreunt en dit kan al snel gaan irriteren. Ook is er behoorlijk wat lawaai van wind waardoor je af en toe denkt dat er een deur of raam niet dicht zit. dit maakt 600 kilometer autobahn tot een oncomfortabele rit.

-wegligging: stug zoals het bij een sportieve auto hoort, maar helaas niet je-van-het...de auto heeft snel de neiging achter uit te breken, logisch als je veel gas geeft, maar helaas ook bij constante snelheid op bijvoorbeeld een snelweg oprit of afrit. Dit uitbreken gebeurt niet langzaam aan maar redelijk abrupt waardoor je bij wat sportiever rijden toch vraagtekens gaat zetten bij de afstelling van de achterwielophanging. Dit was vooral het geval met de standaard bridgestone potenza RE 040 in de regen. Het ESP kon in veel gevallen niet op tijd of ontoerijkend regelen waardoor je van goede huize moet komen om de auto nog veilig op de weg te houden wat je weer een beetje een "oude 911" gevoel geeft.
Na het monteren van andere banden is de wegligging en grip al enigzins verbeterd maar nog niet optimaal. Aan de achterwielen is te zien dat mazda de rx-8 vanaf de fabriek redelijk wat toespoor geeft bij de achteras om overstuur te verminderen, mischien dat een verandering hier in, in combinatie met andere veren en schokbrekers de rx-8 de veilige wegligging kan geven die hij zou moeten hebben.

Mijn negatieve opmerkingen over het onvoorspelbare overstuur werd door de mazda dealer bevestigd, die daarbij meteen begon over het relatief hoge aantal rx-8 schadegevallen wat hij al binnen had gekregen.(wat helaas niet te wijten is aan onkunde van de bestuurders..het is het onvoorspelbare overstuur karakter van de auto)

mijn conclusie:
het is geen auto voor beginnende bestuurders of mensen die de kosten laag willen houden. Denk er goed over na en rij er mee (lang stuk snelweg en met nat wegdek). zoek je een "speeltje" voor naast je dagelijkse woon-werk-reis auto, om na je werk of in de zomerdag mee te toeren dan is de rx-8 best aan te bevelen.
Laat de dealer controleren of de auto aan de terugroep acties heeft deelgenomen om problemen te voorkomen. (diverse rx-8 zijn door mazda teruggehaald voor het vervangen van de motor na een druktest)

Remmen

  • 15.550 km

update: remschijven en remblokken zijn inmiddels vervangen. de originele schijven waren krom en de originele remblokken kunnen de snelheid definitief niet aan met als gevolg trillende remmen, fading afwisselend op linker en rechter voorwiel, en stinkende remmen.

3,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    2
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens