Mazda RX-8 Renesis Upgrade (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | RX-8 Renesis Upgrade |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 18.000 km |
KM-stand laatst | 50.500 km |
- 50.500 km
Ik heb deze wagen prive aangeschaft en vanuit Duitsland gehaald. Niet zozeer om de prijs, maar om het aanbod wat er in Duitsland is en dat deze Mazda compleet is uitgevoerd. Ik was op zoek naar een zwarte met beige lederen interieur en wist deze met een complete standaarduitrusting te kopen (Bose audio, cruise control, stuurbediening, stoelverwarming etc).
Rijbeleving
De motor is een ware liefhebbersmotor. 2 schijven die gelijk staan aan 1,3 liter en een heerlijk geluid. Pas boven de 3.500 toeren wordt het feest en dit feest gaat door tot 8.700 toeren waarbij een schakelindicator een verslavend geluid laat horen bij 8.200 toeren, zodat je op tijd doorschakeld. Zoals Clarkson al zei bij Top Gear, de wegligging is fenomenaal bij droog weer. Niet van zijn plek te krijgen. Bij nat weer is het zaak om de ESP er op te houden, de wagen kan listig uitbreken zonder. Voor de ervaren (of speelgrage) bestuurder natuurlijk wel een kick. Aandachtspunt is tijdig de olie te controleren en de juiste olie te gebruiken. De techniek is betrouwbaar mits je je aan de voorschriften houdt.
Comfort:
Gezien mijn lengte van ruim 2 meter valt me het comfort 100% mee. De stoelen zitten heerlijk, echter moet je niet verwachten op de achterbank nog iemand mee te nemen. Het kan sowieso niet dat iemand achter mij zit, maar in de RX-8 moet diegene beenloos zijn. De RX-8 is niet super straf geveerd zodat je elke richel in het wegdek voelt, wat mij betreft mijn complimenten voor de Mazda-engineers. Echt een people mover is het niet en ik vind het wel balen dat de achterbank niet neerklapbaar is, mocht ik een keer grote/lange spullen vervoeren. Maar goed mocht ik dit willen, moet ik geen RX-8 willen.
Betrouwbaarheid:
De RX-8 heeft mij 1 keer teleurgesteld en dat was dat de koppeling niet meer thuis gaf. Geen idee of de vorige Duitse eigenaar de techniek had opgerookt of dat het wat anders was, maar de dealer (Hartgerink Hoofddorp) heeft mij netjes behandeld en is coulant geweest. Daarnaast reguliere beurten die een normale prijs hebben (kleine 250-300 euro, grote zo'n 500)
Gebruikskosten:
De banden voor een RX-8 zijn prijzig maar kan goed op bespaard worden indien je online je banden bestelt. Scheelde bij mij zo'n 45%. Hetgene wat de kosten opdrijft is de benzinekosten. Gemiddeld rijd ik zo'n 1 op 8, de 1 op 10 heb ik nooit weten te halen. Mocht je zuinig willen rijden, ga niet in de stad rijden en blijf rond de 90-100 rijden. Maar goed, de vraag is of je dat met zo'n auto moet willen!
Conclusie:
Buiten de benzinekosten is het een geweldige wagen. Heerlijke techniek met een kenmerkende sound. Voor een sportwagen verrassend comfortabel en gebruiksvriendelijk.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.